Ombouwverslag Renault Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

@veetee is dat niet gewoon armaflex maar dan ander merk? Is vast net zo goed.

(Mijn Duits gaat er wel op vooruit bij dat camper bouwen! Had ik niet meteen aan gedacht als skills die ik zou meenemen na de bouw.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door PaulBng »

Iig geen folie gebruiken
Dan sluit je eventueel onstaan vocht in en kan het er niet meer uit.

Hier en daar schapenwol is prima, neemt vocht op, laat het weer los wanneer het droger is, en zakt niet in elkaar.


Paul
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

@albertrientjes de slagmoeren onthou ik

@paul dat wordt mijn benadering ook. Alleen twijfel ik bij de stijlen. Ik wil er graag bij kunnen voor het voortschrijdend inzicht rond bedrading dat zich vast gaat voordoen, maar wil ook geen koudebruggen.

Anyway, ik moet nog steeds beginnen. Eerst die bodemplaat en alle betimmering er maar eens uit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Hoi Jean Baret, wat een top naam voor een top bus. Ik heb twee jaar gelden ook van een L1H2 Master uit 2007 bus een camperbusje gemaakt.
Bij ons niet veel zitplek maar wel twee windsurfplanken, vijf zeilen, gieken, masten en twee fietsen in de bus onder het bed en de keuken. Doel was niets aan bagage buiten de bus. Alleen een zonnepaneel op het dak.
Klein maar fijn!
Als je meer foto's wil zien hoor ik graag.
Succes met bouwen, Ivo
Afbeelding
Afbeelding
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door bennieh »

Bluedec = Spaceloft, eerder opgevoerd in dit vergelijk van isolatiematerialen:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8474176
Heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt me dat het met bluedec/spaceloft lastig wordt in een camper op onregelmatige oppervlakken de gewenste waterdampremming doelmatig te realiseren.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hoi Ivo, wat leuk, een kort dik neefje Bijna zelfde type, lijkt het.
Ik vind hem prachtig, en ik zie toch net zo veel zitplek als bij mijn plan dus Hoeveel tijd heeft je dit gekost?
Misschien stuur ik je af en toe een pm met een vraag als ik ergens klem zit ofzo.

@bennieh dan weet ik het zeker, want na het kijken daarvan was de spaceloft al afgevallen voor mij. Vast geweldig spul maar ik moet ook nog eten als mn bus eenmaal af is...

Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Ivo-windsurf »

Prima als je pm stuurt met vragen of foto's nodig hebt. Ook van het bouwen heb ik die nog wel.
Ik heb in de maand februari de bus gekocht en toen basic ingebouwd voor camperkeuring. Daarna begonnen met bouwen. In de zomer naar Griekenland gegaan. Hoe lang weet ik niet precies, had alleen tijd in weekenden en dan vaak maar 1 dag en soms een weekend overslaan. Na de eerste vakantie ben ik weer wat gaan aanpassen zoals fiets opstelling onder bed, dakluik, 2e 12v aansluiting voor buitendouche.
twee weken terug een draaistoelschijf geplaatst onder bijrijdersstoel. Leuk om af en toe wat te doen.
Inrichting is heel basic van plaatmateriaal dat ik van marktplaats kocht. Geen kastjes maar een plank met mandjes. Keuken is ook basic maar top.

Electra is deels weggewerkt maar later ook via flexibele buis onder bed langs nog wat gemaakt.
Je kan het zo gek maken als je wil, dat zie je op dit forum. Het een nog mooier dan het ander.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Gisteren begonnen met stap 1: vloer eruit en de wandpanelen losgegehaald. De bus is duidelijk een klusbus geweest: de hoeken waren vrij smerig, overal vonden we schroefjes, en de panelen hebben een paar flinke deuken en gaten.

De vloer is een dikke zware multiplex vloer. Hij was overal direct in de carrosserie vastgeschroefd en zat aan de bestuurderskant en onder de tussenwand ook vastgekit. Het was behoorlijk zweten om die los te krijgen!

Afbeelding

Voor en na vanaf de achterdeuren...

Afbeelding

...en vanaf de zijdeur. De wanden zien er perfect uit. De vloer ook, behalve die schroefgaten en een paar heel kleine roestplekjes, maar dat is makkelijk opgelost.

De kit (een soort rubber, niet weg te krijgen, als iemand tips heeft...) zit met resten multiplex nog aan de vloer. Dat gaan we binnenkort nog eens te lijf.

Vandaag heb ik in een kampeerzaak wat dakluiken bekeken. Ik wilde ze wel eens in het echt zien. Het wordt een luik van 40x40 maar de plek is nog een dilemma. Aan de achterkant (boven het bed) is misschien onhandig ivm regeninval, maar wel ideaal qua ventilatie en omdat daar verder geen ramen zijn dus licht is erg welkom.

Qua licht denk ik er ook sterk over om standaard ramen in de achterdeuren te laten zetten, of de deuren te vervangen door deuren waar die ramen al in zitten. Kleur van het carrosserie maakt me dan niet uit.

Ook een mooie lattenbodem gehaald bij de kringloop. Daar was keus genoeg. Ingekort tot 183, past prima qua lengte. De hoogte is een ander verhaal. Het is niet erg goed te zien op de foto maar hij wordt wel erg hoog op deze manier, omdat het frame (die donkergrijze balk) wat hoog is. We gaan proberen de lattenbodem lager te bevestigen,tussen de horizontale ‘balken’, met steunen die we gaan lassen (of beter gezegd: die pa gaat lassen...). Die hangen dan aan de dwarssteunen en dan ligt het bed net wat lager. Het matras komt dan de laatste centimeters aan voeten- en hoofdeind bovenop het metaal te liggen.

Afbeelding

Verder hebben we een hoop discussie gevoerd over isolatie. Pa heeft zelf zijn camperbus deels met karton geïsoleerd. Dat leek me geen goed idee. Ook het glaswol dat hier nog ligt, wil ik niet in de bus stoppen omdat het niet meer goed isoleert als het vochtig wordt. Het restant piepschuim gaan we wel gebruiken, namelijk in het dak. Daar schroeven we dun triplex tegenaan.

Verder schapenwol in de wand, ik heb een paar rollen op Marktplaats gevonden voor een goede prijs. Het is 9 m2, hopelijk net genoeg. Waarmee de wanden dan bekleed moeten worden, dat is nog een open vraag.

Koudebruggen en rare hoeken zoals de spijlen en de randen van de deuren, daar ben ik nog niet uit. Armaflex lijkt me de beste optie, bekleed met naaldvilt.

Tenslotte de vloer: qua ondervloer denk ik aan xps. Vraag aan iedereen die er ervaring mee heeft: is dat echt zo bestand tegen druk als beweerd wordt? Kan ik daar een keukenblok op zetten?

Daar bovenop gaan we een kurkvloer leggen. Ik zie dat hier heel weinig op het forum voorbij komen, en dat verbaast me eigenlijk wel. Het is echt ideaal spul voor een camper omdat het goed isoleert en het voelt heel prettig aan. Je maakt het ook heel makkelijk schoon en het kan goed tegen vocht. Ik vind het ook erg mooi, en het is een kliksysteem dus je legt het er zo in. Ik heb 4 m2 nodig en ga de komende tijd Marktplaats in de gaten houden of iemand nog een doosje of twee over heeft.

Zo, dat was weekend 1. Best wat gedaan en vooral een paar beslissingen genomen waar we verder mee kunnen. De komende weken wat knopen doorhakken over ramen en dakluik en bestellingen plaatsen, en dan gaan we gaten zagen in het blik!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door PaulBng »

Je zou de lattenbodem nog kunnen laten zakken tot de matras net boven de horizontale koker ligt. Meer ruimte heb je daarboven toch niet nodig?

En vooral de tekst op het tussenschot zichtbaar houden!


Paul
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Haha ja die tekst blijft ook best relevant! Ik ga waarschijnlijk wel daar een raam plaatsen dus dan is die tekst bijna helemaal weg.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen over de lattenbodem maar ik leg het wat rottig uit. Denk inderdaad dat het dan wel goed komt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Karelkaywa »

Jean Baret schreef:
za 21 nov 2020, 19:49
Vandaag heb ik in een kampeerzaak wat dakluiken bekeken. Ik wilde ze wel eens in het echt zien. Het wordt een luik van 40x40 maar de plek is nog een dilemma. Aan de achterkant (boven het bed) is misschien onhandig ivm regeninval, maar wel ideaal qua ventilatie en omdat daar verder geen ramen zijn dus licht is erg welkom.

Qua licht denk ik er ook sterk over om standaard ramen in de achterdeuren te laten zetten, of de deuren te vervangen door deuren waar die ramen al in zitten. Kleur van het carrosserie maakt me dan niet uit.
Waarom heb je achterin bij het bed licht nodig? In onze vorige bus, een fabrieksuitvoering, zaten in de achterdeuren ramen. Maar meestal zat daar de verduistering voor. In onze huidige bus hebben we achterin geen ramen. Ik zou het geld dat je bespaart door geen ramen te nemen, gebruiken voor een Maxxfan dakventilator. Dan heb je ventilatie en licht tegelijk. Bovendien kan een Maxxfan altijd, ook onder het rijden, open blijven staan. Regen heeft bij een Maxxfan geen kans om naar binnen te lopen. Wij zijn er erg blij mee en zouden nooit ramen achterin nemen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door Jean Baret »

Hoi Karel, eerlijk gezegd wil ik een dakluik van 75 euro in het dak zetten. Ik zie de maxxfan natuurlijk vaak voorbij komen maar ik vind het prijsverschil wel heel erg groot. En ik wil eigenlijk geen fan, liever gewoon een dakraam. Het dakluik dat ik nu op het oog heb, beviel ook goed in de bus waarmee ik deze zomer gecamperd heb. Nadeel is wel dat het kan inregenen.

Het is trouwens niet zo dat ik 100% overtuigd ben dat het geen maxxfan moet worden. Ik zie het alleen niet zo. Is het alleen dat inregenen?

En tja, waarom een raam... Ik hou ervan om bij het wakker worden het gordijntje opzij te duwen vanuit mijn bed, kijken wat het weer is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door kampo »

Realiseer je dat het zeer onaangenaam is om in een slecht geventileerd voertuig te verblijven.
1 maxxfan of 1 dakluik van slechts 40x40 cm is echt te weinig.
Je moet meer kunnen verluchten.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouwverslag Master L1H2: het Korte Vette Dikkerdje



Bericht door AadenAnke »

Met dat laatste van Kampo ben ik het eens! Onze fabriek buscamper L4H2 zitten in de achterdeuren ramen die open kunnen en ter hoogte van de schuifdeur aan beide zijde een raam dat open kan en we hebben een dakluik voor en achter (40x40) zijn met zijn 2 en soms gebruik ik ook nog de portier ramen. Bij goed ventileren heb je bijna geen condens en overmatig vocht binnen. Met 1 dakluik ga je dat nooit redden!

Gr. Aad
Plaats reactie