camper zo licht mogelijk keuren?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door MikevH »

Hallo,

ik zie veel campers voorbij komen die nog niet klaar zijn maar wel vast voor de keuring gaan. Ik begrijp dat je wil proberen onder het max aantal kilo's te blijven van je bus. (zal bij mij geen probleem zijn).
wat zijn verder de redenen voor eerder keuren?
goedkoper in wegenbelasting door minder gewicht?
waar moet ik dan rekening mee houden behalve de minimale eisen voor een camper?
wordt de keuring toch gedaan als ik aan kom zetten met een 'help mijn man is camperklusser' bus :-B :-B ?

Groet Mike
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door fostar82 »

De reden is kosten.
1. Lichter keuren = lager leeg gewicht = minder wegenbelasting betalen. (Onze bus, Ford Transit H3L4, had als bestelbus een leeggewicht van 2625kg en met minimaal camper interieur 2675kg. Als we klaar zijn met ombouwen hoop ik dat hij maximaal 3100kg weegt. Als ik dan pas had gekeurd zou dat per jaar 120 euro meer betalen)
2. Sneller keuren, betekent sneller kwart tarief aanvragen en dus een kwart van de wegenbelasting betalen. Al schorsen velen de bus tijdens de bouw.
Laatst gewijzigd door fostar82 op do 12 nov 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door Lambiek »

Dus volledig vol laden met helium gevulde ballonnen.

En zo triest mogelijk uitvoering geen probleem.
Alleen denk ik dat het binnenkort mede daardoor zal worden aangepast.
En dat het afgelopen is met het kwarttarief .
Helaas
.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8477
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door EasyBee »

Doe maar kilometerheffing.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door Cee Pee »

Zeker, het zijn toch voor 95% buitenlandse kilometers die de camper maakt.👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door Kroppie »

dream on.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door seth_space »

Lambiek schreef:
do 12 nov 2020, 16:08
En dat het afgelopen is met het kwarttarief .
Helaas
Glas altijd half leeg type?

De ontwikkelingen tot 2026.
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/mrb

Realistischer is dat de belastingdienst actief te licht gekeurde autos zal herkeuren. Dat gaat met name op voor zelfbouw. Er zijn reeds controles geweest waarbij campers op hun actuele gewicht beoordeeld zijn. Het topic waarin deze voorbeelden genoemd werden spookt hier nog rond.
Bij de belastingdienst kunnen ze ook lezen en de "openheid" waarmee hier de zaak ontdoken wordt helpt meestal niet daarbij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door ducati 900 »

Lambiek schreef:
do 12 nov 2020, 16:08
Dus volledig vol laden met helium gevulde ballonnen.

En zo triest mogelijk uitvoering geen probleem.
Alleen denk ik dat het binnenkort mede daardoor zal worden aangepast.
En dat het afgelopen is met het kwarttarief .
Helaas
Waar basseer je dat op?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2200
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door DucatoDolf »

Waarschijnlijk op het feit dat dit redelijkerwijs te verwachten valt als bij de belastingdienst/regering duidelijk wordt dat een vrij grote homogene groep (camperzelfbouwers) massaal belasting ontduikt. Dit is in min of meerdere mate hetzelfde gebeurd bij de oldtimer vrijstelling voor MRB. Hoewel ik persoonlijk vind dat het oldtimerdebacle een wezenlijk ander issue was dan bij de camperbouwers die moedwillig streven een veel te laag leeggewicht op kenteken te krijgen om op die manier minder MRB te betalen. Hoe de belastingdienst/regering dit aanpakt is te danken/wijten aan lobbypartijen. Uit ervaring van de oldtimer vrijstelling opheffing, weet ik dat ook veel lobbypartijen waarvan je zou verwachten dat ze je belangen behartigen niet altijd even hard hun best doen om hierin een geschikte oplossing te vinden. Dus ervan uitgaan dat het kwarttarief voor campers eeuwig is valt zeker te betwijfelen.

Ik snap dat zelfbouwers zsm willen keuren om kwarttarief aan te vragen en ik denk dat dat ook prima is. Maar willens en wetens (je weet dat je leeggewicht veel hoger gaat uitvallen bij je definitieve inbouw) een te laag leeggewicht fiksen is eigenlijk gewoon asociaal. Dat je een niet goedgekeurde stoel plaatst of je kleinkinderen wil vervoeren op een zitplaats zonder gordel in je camper e.d. is toch meer een persoonlijk risico. Belasting ontduiken is stelen van mij en je andere naaste. Je wordt al gematst met het kwarttarief en dat je je camper ook nog eens mag schorsen en zo nog minder MRB hoeft te betalen.

On topic: Om zsm kwarttarief aan te vragen dus. Met name interessant als je ombouw langer gaat duren dan een maandje. Bij een tijdelijke inrichting zorg je dat alles ook echt vastzit. Stoelen in de leefruimte moeten aanwezig zijn als je nog geen draaibare voorstoelen hebt. Iets van een matras of wat er op lijkt wordt hier vaak ook aanbevolen. Maar als je aan de minimale eisen voldoet, dan voldoe je. Ook met een 'knaken' inrichting.

Ben je eerlijk, dan kijk je na de inbouw of je niet gruwelijk te veel boven je gekeurde leeggewicht zit en laat je dit alsnog aanpassen. Verder moet je altijd onder je max gewicht zitten, daar zijn hier ook enkele topics over te vinden, kom je boven de toegestane TTM dan kun je flink bekeurd worden.

Succes, en laat aub weten hoe het gegaan is :thumbup:
Uitgeschreven

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door Uitgeschreven »

Hoe werkt het eigenlijk met fabriekscampers die met allerlei accessoires (zoals bijv luifel) afgeleverd worden. Zijn dat soort opties allemaal meegenomen in het gewicht bij het op kenteken zetten. Of betaal je mrb naar een kale wagen?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door Dafluc »

Het advies bij aankoop van een camper is altijd laat dat ding wegen.
Dit omdat in de meeste gevallen het gewicht van de camper (veel) hoger is dan wat er op papier staat.
Daardoor is er vaak nog maar een klein laadvermogen over. Dus je kunt niet al teveel meenemen.
Dus ja, een camper gaat nieuw zonder alle later aangebrachte accessoires op de weegschaal.
Daarom is dat wijzen naar de zelfbouwer van al die bezitters met een ook te zware camper die dan ook nog voor maanden geschorst gaat worden een beetje veel hypocriet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door seth_space »

De kat op het spek binden is niet hypocriet maar naief.
Los daarvan:
"mijn camper" weegt nagenoeg wat er op het kentekenbewijs staat. Enige toevoeging was kennelijk de luifel die in het type meegewogen lijkt te zijn.
Het kan dus gewoon wel.
Los daarvan is het verschil bij fabriekscampers vaak wat tientallen kg's. Bij zelfbouw bij een kaal gewogen camper komt er aanzienlijk mee gewicht bij.
Maar ieder moet die keuze zelf maken. Je moet echter wel weten waar je voor kiest.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3889
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door henk en lila »

Op welk onderzoek baseer je dat? Ik vind in dit topic een voorbeeld van een fabriekscamper met wel 500 kg verschil: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... t&start=98
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: camper zo licht mogelijk keuren?



Bericht door ducati 900 »

Dan is het in Belgie beter geregeld, daar moet elke keer dat een kenteken op naam wordt gezet,
de auto gewogen worden, dan pikken ze ook het gewicht van evt aangebouwde accersoieres mee.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie