Peugeot Boxer ombouwverslag

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Peugeot Boxer ombouwverslag



Bericht door Leenbar »

Hallo camperaars!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot Boxer uit 2014. Met nog maar 64.000 km op de teller hoop ik hier heel erg lang en veel plezier van te hebben. De komende maanden wil de ik de bus ombouwen. Mijn plan is om zoveel mogelijk naar buiten te kunnen schuiven vanuit de camper. Ik ben me ervan bewust dat ik binnen weinig loop/leefruimte heb en ben van plan veel buiten te zijn. Concreet zijn mijn plannen:

- Plaatsen van hefdak
- Plaatsen van achterruiten en schuiframen in de zijkant
- Isolatie met Armaflex
- Vast bed in de breedte
- Meubels van hout zelf timmeren
- Compressorkoelkast
- Drukpomp
- LED verlichting
- Garage met uitschuiflades
- Keuken achter de cabine met uitschuifmogelijkheid
- Klein houtkacheltje

Wat ik nog overweeg zijn zonnepanelen, maar vraag me af of ik met mijn hefdak automatisch ben aangewezen op flexibele zonnepanelen en daar heb ik het budget nu niet voor. Is het erg ingewikkeld om na verloop van tijd alsnog zonnepanelen aan te sluiten om je systeem?

Ook buig ik me nog ook over het watersysteem. Daarover dan ook een vraag. Voor mij staan alle opties open: geen warm water, boiler of geiser. Ik neem vooralsnog dus geen zonnepanelen en kan met mijn minimale stroomverbruik 2 dagen vrij staan. Met mijn eerste berekening kom ik uit om een dagelijks verbruik van 600 watt. Ik zou het zonde vinden als de boiler er voor zorgt dat ik direct aan de stroom moet, maar warm water is ook fijn. Is een extra accu dan een interessante investering? Of toch zonnepanelen? Of een geiser?

Op 12 december gaat de bus naar Atrion voor het hefdak en meteen een RDW keuring. Tot die tijd zal ik minimale werkzaamheden doen maar daarna kunnen jullie de eerste foto’s verwachten!
Laatst gewijzigd door Leenbar op vr 04 feb 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot Boxer ombouw verslag



Bericht door Leenbar »

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Leenbar op vr 04 feb 2022, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door Schepers »

Leuk! Ik heb geen advies waar je iets aan hebt. Alleen: is dat hefdak dan niet van metaal aan de bovenkant? Dan moet dat kunnen toch? Als het zo’n schuin dak is, kun je de auto misschien wel zo zetten dat de opbrengst maximaal is. Ik roep maar wat... En er zijn ook nog panelen die je los meeneemt en op de bestemming uitvouwt.

Ben benieuwd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door PaulBng »

Met een hefdak ben je aangewezen op flex panelen.
Zoek maar even op hefdak en panelen.

Verwarmen, wat dan ook, nooit elektrisch. Gas of diesel.
Tenzij je aan een dikke paal staat.


Paul
ATB
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2021, 12:44

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door ATB »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vorderingen van deze compacte bus.
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door Leenbar »

Het is even stil geweest hier maar voor wie het leuk vindt een paar foto's van onze ombouw. De afgelopen weken hebben we hard gewerkt en wordt het campertje steeds meer een campertje. Alles doen we voor het eerst en het is zo leuk om te doen! Een grote uitdaging zullen jullie vast herkennen met de gesloten bouwmarkten. Maar het maakt het niet minder leuk.

De isolatie en elektriciteit is bijna klaar. Komende week gaan we een powercon aansluiten i.p.v. een CEE invoerdoos, spannend projectje! De zonnepanelen willen we later installeren ivm tijd en kosten.

Uiteindelijk hebben we gekozen om alleen koud water in de camper te hebben met behulp van een dompelpompje. Die hebben we dit weekend aangesloten en de koelkast hebben we ook vastgezet. Die komt onder het bed, waar we de lattenbodem nog van moeten maken. En omdat we van winterkamperen houden, hebben we toch een dieselkacheltje genomen. Die zit onder de keuken.

De afwerking van de wanden is een grote uitdaging. Het ziet er al snel houtje touwtje uit met veel maat en zaagwerk en we willen natuurlijk zoveel mogelijk ruimte voor het bed behouden. We hebben nu een basis en gaan er deze week weer mee verder.

Vraag aan jullie: welke voorbereiding/benodigdheden moet ik treffen om de zonnepanelen later aan te sluiten? Welke kabels heb ik daarvoor nodig en is het slim om de daktoevoer ook alvast te bevestigen?

Zie hier wat foto's!
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door Leenbar »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door Leenbar »

En mochten jullie nog tips of aanmerkingen hebben n.a.v. de foto's, graag! We doen het voor het eerst dus we zullen vast wat dingen over het hoofd zien in de bouw :)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door marjasjaak »

Ziet er goed uit, jullie gaan niet de voorstoelen gebruiken. Maken jullie kleine bankjes oid.?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door DucatoDolf »

Leuk hoor!
Voor het kwarttarief zijn wel 2 stoelen nodig idd. In het woongedeelte en dat zijn niet je voorstoelen als ze niet gedraaid zijn. Ook moeten ze vast zitten, dus geen camping stoelen, die zijn bagage.

Die kabel uit de koelkast zit op een onhandige plaats lijkt me? Als je daar telkens met bagage tegen aan stoot heb je denk ik op termijn een probleem?

Verder nog een lade naast je kk met een portapotti? ideaal, ook onderweg (alleen kleine boodschap, ruik je dan ook niet zo)

En de accu moet natuurlijk wel vastzitten. Gewoon voor de veiligheid.

Verder ziet het er al serieus uit hoor. :thumbup:
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door Leenbar »

Over de zitgelegenheid zijn we nog niet helemaal uit, we hebben een paar ideeen. We zullen er waarschijnlijk niet veel gebruik van maken dus het is voornamelijk voor de belastingdienst. Hij is namelijk al campergekeurd door de RDW.

We willen inderdaad een diepe lade naast de koelkast die we het woongedeelte in kunnen trekken. We dachten eraan om hier dan een 2 persoons bankje van te maken, maar dit is dus wel uitschuifbaar. De belastingdienst stelt 2 vaste zitplaatsen als eis. Ze zitten wel vast in de camper, maar zijn uitschuifbaar in het woongedeelte. Zou ik hiermee voldoen aan de inrichtingseisen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door PaulBng »

Zoals Dolf al meldde, die accu kan niet zo. Die gaat bij een noodstop zijn eigen weg, dat latje met twee schroeven houdt hem echt niet tegen..

Wat zonnepanelen betreft, heb je voor en achter het hefdak wel ruimte voor een paneel?
Anders wordt het een flex paneel op het hefdak.. En dat wordt wel een beetje een uitdaging qua bekabeling.
Paul
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door myway »

Zit er een orion dc/dc in?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L1H1 ombouw verslag



Bericht door DucatoDolf »

Ik vind dat als die lade uitschuifbaar is maar wel vast zit dat ie voldoet. En ik denk de belastingdienst ook wel. Bij de belastingdienst wordt er niet gekeurd. Dat is soms jammer. Want bij een controle zou er discussie kunnen ontstaan. Het belangrijkste is dat je het altijd bij je hebt en dat het vast zit aan de wagen.

Maar waarom niet gewoon de voorstoelen draaien? Jullie hebben de zelfde opstelling als ik, wij gaan ook de voorstoelen laten draaien. In principe zit je natuurlijk vooral buiten, maar toch kan het wel handig zijn. Anderzijds, je hebt nog een bankje, die draaiplateaus zijn weer wat prijziger en een bankje is natuurlijk ook gewoon makkelijk te fiksen en een goede opberglade. Kun je eventueel onder de zitting meteen een portapotti kwijt :D

Ff sjorbandje om die accu en onderop vastschroeven met een paar grote ringen tussen de band en de schroef en klaar.
Plaats reactie