stroomkabel diktes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: stroomkabel diktes



Bericht door PaulBng »

+1


Paul
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: stroomkabel diktes



Bericht door de Viking »

Jos,
Dank je, zal toch nog eens kijken voor een dikker stukje draad.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: stroomkabel diktes



Bericht door BeakerFlo »

Ik zet alles op 1,5mm2 draad, behalve zware verbruikers zoals mijn Engel koelkast. Overigens is die gezekerd met 10 ampere vanaf de fabriek en als ik de lengte ruim neem mag ik dan ook toe met een 1,5mm2. Toch heb ik die op 2,5mm2 aangesloten. 6mm2 lijkt me sterk overdreven, maar ik snap dat een fabrikant het zo dik mogelijk wenst om alle draadproblemen uit te sluiten.

Hiervoor had ik een Campinggaz koelbox die binnen een paar uur mijn accu leeg zoog. Beroerde manier van koelen heeft dan ook een dikke draad nodig.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Kroppie »

de opstartstroom van een compressorkoelkast is erg hoog, en als de draad te dun is dan kan het voorkomen dat tijdens het opstarten de spanning te laag word en daardoor de kk niet opstart, en dat wil een fabrikant niet, vandaar de aanbevelingen, en die diktes zijn ook erg afhankelijk van de afstanden .
maar het zijn maar aanbevelingen die mag een ieder in de wind slaan, zal de fabrikant niet wakker van liggen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stroomkabel diktes



Bericht door AadenAnke »

Ach een beetje overdaad in de draaddikte schaad toch niet en zeker bij het bouwen zou ik voor ruim bemeten gaan. Later een dikkere draad trekken is best lastig! Wat scheelt het in euro's bij de bouw van een camper, zal het 100 euro zijn?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Kroppie »

draad 2,5mm2 kost 1 euro de meter, 6mm2 kost 2 euro de meter.

https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enkeladerig-draad/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jolante
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:22

Re: stroomkabel diktes



Bericht door jolante »

Zijn er meer mensen met tips voor goede sites om draad te kopen? Mag van mij ook via PB als het niet allemaal in dit onderwerp mag ...
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: stroomkabel diktes



Bericht door DJSmiley »

De grotere camper/kampeerzaak heeft het (De Wit, Obelink enzo)

Maar voor veel zelfbouw kun je ook (en soms beter) bij een jachthaven/scheepswinkel kijken. Daar is dat wat meer gangbaar en is het vaak ook goedkoper.

Bij een elektrainstallateur kan eventueel ook, maar dan moet je opletten dat je wel de supersoepele kabels haalt, en vaak is dat niet in rood (Al is dat met een krimpkous prima te verhelpen). Bij een scheepswinkel ligt vaak rood/zwart ook in dikkere diameters gewoon op rol
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: stroomkabel diktes



Bericht door jansloos »

Oud ijzer handel.
Was daar deze week, om de 2 expirimenten accu's te brengen (10euro samen)

En gevraagd of ik in de bak naar draad mocht zoeken. Dat mocht.

Kwam daar veel draad tegen, waaronder 6mm2 met opdruk solar.

Zo ook bij de auto sloop. Ook daar Vele meters gezien.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: stroomkabel diktes



Bericht door PaulBng »

Of rood/zwart luidsprekersnoer. Bestaat in meerdere diktes. Ook bij de bouwmarkt.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stroomkabel diktes



Bericht door AadenAnke »

Kroppie schreef:
vr 13 nov 2020, 7:42
draad 2,5mm2 kost 1 euro de meter, 6mm2 kost 2 euro de meter.

https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enkeladerig-draad/

jos
Zo Jos je koopt het toch niet bij de goudsmid!
Als ik draad nodig heb ga ik ff rauzen in de restjes bak bij een electro bedrijf hier in de buurt, als het niet in mijn eigen voorraad ligt. Heb vele jaren verzameld, ook stukken van 1 meter nam ik mee naar huis. Zij doen ook veel werk op schepen (binnenvaart) ook hier al genoemd de oud ijzerboer en de man van de zonnepanelen. Voor de kleur heb ik vorige week een doos krip kous binnen gekregen. Rood en zwart binnen diameter 8 mm van ieder een 100 strengen van 1 meter. Je kan het jezelf natuurlijk heel makkelijk maken en ff bestellen en thuis laten brengen. Maar ik ritsel graag de dingen bij elkaar en dat scheelt veel geld.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Kroppie »

ik gaf idd een dure optie maar dat is beter om duidelijk te maken hoe klein een verschil kan zijn, zeker bij de lengtes in een camper, kan dus nog minder zijn. :thumbup:

voor dun draad gebruik ik dit

https://www.ebay.de/itm/Lautsprecherkab ... %7Ciid%3A1

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: stroomkabel diktes



Bericht door myway »

Wat je zeker moet doen bij goedkopen draad is controleren of het koper is wat er inzit en niet iets met een koperkleurtje
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: stroomkabel diktes



Bericht door fostar82 »

Ik heb neopreen kabel gebruikt. Heb dat gekocht bij elektramat.nl. Daar verkopen ze per meter.
Plaats reactie