stroomkabel diktes

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: stroomkabel diktes



Bericht door DJSmiley »

Lijstje van Kampo is zeker een mooie samenvatting

Persoonlijk heb ik alleen de 0.75mm2 nergens gebruikt, maar alles 1.5mm2, ook voor de verlichting. Ik heb her en der wat led strips, en, op vol vermogen, trekken die 2-3A. (Al zul je ze weinig vol vermogen aan hebben). Maar soms lus je ook her en der wat door en zeker een lange ledstrip kan potentieel wat meer gebruiken.
Daarnaast was het voordeliger, want hoe minder soorten je gebruikt, hoe meer je van 1 maat gebruikt, een rol van 50m kabel is nog altijd een stuk goedkoper dan 3 verschillende stukjes van 15m

Maar goed, in 95% van de gevallen kan 0.75mm2 ook, dus als een basis is het een hele mooie samenvatting voor de beginnende bouwer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: stroomkabel diktes



Bericht door BenMinderhoud »

Zeker, dank allen!
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Camperic »

Een zijweg, maar on topic(titel) :wink:

Ik denk er over om een Victron Blue Smart Charger (3) te kopen voor mijn camper accu’s tijdens stalling.
Accu's in mijn camper:
- Varta Silver Dynamic H3 (100 Ah) startaccu
- Varta LFD 180 (180 Ah) deep cycle huishoudaccu
De accu’s zijn nooit diep ontladen op het moment dat de camper in de stalling wordt gezet en aangesloten op de acculader, dus het betreft onderhoudslading. Vandaar dit ik de 12/15A wil kopen. De kabels naar startaccu zullen ± 3m en naar huishoudaccu ± 5m lang zijn verwacht ik. Welke kabeldikte kan ik het beste hiervoor (minimaal) gebruiken?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: stroomkabel diktes



Bericht door myway »

Een 12/15 met 3 uitgangen?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: stroomkabel diktes



Bericht door kampo »

@Camperic
Volgens de alom bekende Leitungsrechner van Polz
http://www.polz.info/leitungsrechner/
heb je bij 12V, 15A en 3m kabellengte (einfach) 0,268 V (2,23%) verlies als je een kabel van 6mm² gebruikt. Dat geeft je meteen de minimumdikte omdat je er in dit geval kan van uitgaan dat je niet vaak stroom gaat verbruiken terwijl je aan het accu laden bent. Bovendien kom je zelden aan 15A bij 12V. Met een maatje dikker 10mm² zou dat 0,161V verlies zijn bij 15A.
Voorzie je op termijn nog andere upgrades, want zo een kabels wil je niet iedere keer vernieuwen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , kijk zo kan het ook een gewoon terzake doend antwoord zonder gemier over garanties, te goedkoop, niet europees, normen en dergelijke, :thumbup: , ga zo door :clap:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: stroomkabel diktes



Bericht door sky2000 »

Kroppie schreef:
zo 22 nov 2020, 8:22
:thumbup: , kijk zo kan het ook een gewoon terzake doend antwoord zonder gemier over garanties, te goedkoop, niet europees, normen en dergelijke, :thumbup: , ga zo door :clap:
Waar vind ik de meerwaarde van jouw schrijven?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Kroppie »

geen idee, ik weet niet waar u allemaal al gezocht heeft, en misschien is het door u gezochte ook helemaal nergens te vinden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6870
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: stroomkabel diktes



Bericht door jansloos »

jemig.

Zijn jullie nou nog met die kabeldiktes bezig? :P
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Camperic »

myway schreef:
za 21 nov 2020, 22:45
Een 12/15 met 3 uitgangen?
:thumbup:
kampo schreef:
zo 22 nov 2020, 7:18
@Camperic
Volgens de alom bekende Leitungsrechner van Polz
http://www.polz.info/leitungsrechner/
heb je bij 12V, 15A en 3m kabellengte (einfach) 0,268 V (2,23%) verlies als je een kabel van 6mm² gebruikt. Dat geeft je meteen de minimumdikte omdat je er in dit geval kan van uitgaan dat je niet vaak stroom gaat verbruiken terwijl je aan het accu laden bent. Bovendien kom je zelden aan 15A bij 12V. Met een maatje dikker 10mm² zou dat 0,161V verlies zijn bij 15A.
Voorzie je op termijn nog andere upgrades, want zo een kabels wil je niet iedere keer vernieuwen ?
Dank je :thumbup:

Nee, ik voorzie geen upgrades van de apparatuur en bekabeling.
De 10mm² kabel lijkt me inderdaad het beste. Ik heb echter voldoende dubbelgeïsoleerde 6mm² liggen dat is overgebleven na installatie van zonnepanelen op het huis en die zou ik kunnen gebruiken. Stroomverbruik tijdens het laden zal zelden of nooit voorkomen en de accu's zullen vrijwel altijd volledig geladen worden aangesloten. Aangezien het echter onbewaakt in stallingsbox wordt aangesloten wil ik ook geen risico lopen dat de kabels te warm worden.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AadenAnke
Berichten: 13252
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: stroomkabel diktes



Bericht door AadenAnke »

Kabels goed uitrollen en eventueel er een 10 ampère zekering in? Het is onderhoudslading zeg je dus de accu's zijn vol! Hoeveel verlies je per dag aan sluipverbruikers? Niets als het goed is en anders heel weinig! Verlies je veel dan is er iets niet goed! Beter dat dan eerst oplossen

Gr. Aad
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: stroomkabel diktes



Bericht door myway »

@ camperic
Waar heb je die lader gevonden?
Volgens mij bestaat die niet.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: stroomkabel diktes



Bericht door Camperic »

Bij diverse (web)shops te koop en zie hier op Victron website de datasheet.
De 12V (3) is dus te koop 15A, 20A en 30A uitvoering :wink:
AadenAnke schreef:
zo 22 nov 2020, 16:35
Kabels goed uitrollen en eventueel er een 10 ampère zekering in? Het is onderhoudslading zeg je dus de accu's zijn vol! Hoeveel verlies je per dag aan sluipverbruikers? Niets als het goed is en anders heel weinig! Verlies je veel dan is er iets niet goed! Beter dat dan eerst oplossen
Zover ik weet is er weinig sprake van sluipverbruik, dus ook geen probleem dat (eerst) moet worden opgelost.
Uiteraard worden de kabels volledig uitgerold en is zekering een goed idee :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: stroomkabel diktes



Bericht door myway »

Ah in de de ip22 serie zit die idd.
Tot 25 Amp. werk ik altijd met de ip65 en die hebben dat niet.
Plaats reactie