Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
arjanhingstman
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 15:11

Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door arjanhingstman »

hallo,
leuk om te zien dat dit forum zo actief is! Ik wil samen met mijn vader graag een bus ombouwen naar een camper, maar zie erg veel verschillende verhalen over het stappenplan met betrekking tot de keuring en de bpm. we kijken naar een bus van het jaartal 2015. Is het verstandig om de bus te kopen, te schorsen, klaar te maken en dan vervolgens te keuren en bpm betalen, of om hem eerst te keuren met een opstelling en direct bpm te betalen? hoe zit dit? En vooral wat is de goedkoopste manier? Ook zitten wij met een probleem/uitdaging dat we het liefst een crafter of sprinter zouden ombouwen en een bed in de breedte lastig word, hoe zit dat dan met de RDW regels voor het vrij te houden blok van 200x170x90? Ik hoor graag allerlei adviezen want dan kan het bouwen beginnen :D

Groetjes Arjan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door Dafluc »

Wat dat laatste betreft: het is een denkbeeldig blok. Je hoeft deze ruimte dus niet vrij te houden. Als het blok er zonder meubels maar in past. Een bed in de breedte kan langer worden door zogenaamde oren aan de bus te maken. Een verbreding ter hoogte van het bed. Zie foto als voorbeeld.
Bijlagen
rondoxl-ct.jpg
rondoxl-ct.jpg (49.26 KiB) 425 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door DucatoDolf »

Welkom,

Bpm ligt een beetje aan de leeftijd. Is de 5 jaar om dan wacht je tot je ombouw af is. Is ie jonger dan moet je het meteen doen als ik het goed heb. Goedkoopst is schorsen en ombouwen. Je kunt er dan niet mee rijden. Met een tijdelijke ombouw kun je RDW keuren en kwarttarief aanvragen bij de Belastingdienst. Daarna mag je wel rijden. Is dat niet nodig zou ik niet eerst je kostbare tijd steken in een tijdelijke oplossing.

Dat blok van de RDW moet er in passen als de bus leeg is. Bed in de breedte kan, als het maar 180 cm lang is. Dat ligt dus aan de hoogte waarop je het monteert. Voor de Crafter/Sprinter schijnt het wel te kunnen. Zoek hier even naar, was onlangs nog een topic over.

Ik als Ducato fan raad je natuurlijk een Ducato aan ;;-) , dus
waarom wil je perse een Crafter/Sprinter uit 2015? Leeftijd zegt niet alles, ik zou je horizon iets verbreden. Bepaal eerst je budget. Dan wat je voor eisen hebt, dan welke auto daar bij past. En een breedte bed is nu precies waarom veel zelfbouwers dus de Ducato kiezen.

Gebruik de zoekfunctie voor specifieke vragen, je komt dan al snel op draadjes van zelfbouw projecten waar je veel inspiratie kunt opdoen. Succes :thumbup:

(Dafluc typt sneller :D, ik dacht trouwens dat het zonder die 'oren' ook kon. Weet niet zeker)
arjanhingstman
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 15:11

Re: Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door arjanhingstman »

bedankt voor de reacties, dit zorgt voor verheldering :cheers:
de reden dat we graag een sprinter/crafter willen is omdat wij meer met de duitse merken en techniek hebben en dit fijner vinden om mee op vakantie te gaan. de hoogte in die auto's bevalt ons ook goed, het nadeel is dan de breedte waar je mee zit.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door marjasjaak »

Opmerking over BPM, als de bus jonger is dan wacht je zolang mogelijk met omkeuren.
Wij hebben de bus eerst ingebouwd en na 10 maanden laten keuren. Dit scheelde ongeveer 1000 euro BPM.
De bus was 3 jaar oud, en mocht na aanschaf nog even op de handelsvoorraad van de dealer blijven staan.
Koop je een bus jonger dan 5 jaar, dan moet je als particulier gelijk BPM betalen.(De verkopende partij moet dit afdragen)
Na 10 maanden hebben wij de bus overgeschreven en de BPM aan de dealer betaald.
Kortom Hoe ouder de bus Hoe lager de BPM.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf, BPM, RDW hoe zit het?



Bericht door DucatoDolf »

Breedtebed topic waar ik het over had:
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8#p1971568
Plaats reactie