Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door noortje82 »

Ik ben bezig met de ombouw van mijn VW Crafter. Ik heb de laadruimte helemaal roestvrij gemaakt en de volgende stap wordt isoleren. Ik twijfel wat ik zal doen met de cabine. Hier zit bij het dak zo'n standaard inbouw (met soort vilt erop). Die wil ik demonteren zodat ik daaronder ook kan schoonmaken en isoleren. Ik neem aan dat iedereen dat wel doet? Maar eigenlijk zou ik deze kap liever niet terugplaatsen. Er zit soms wel 10 cm ruimte tussen en dat vind ik zonde. En ik vind het niet zo mooi. Mijn twijfel is alleen dat alles daar met elkaar verbonden is; de zijplaten waar de gordels aan zitten en de zonwering bijvoorbeeld. Ik zou hier graag bergruimte of misschien zelfs een kinderslaapplaats in willen maken. Dat lijkt me niet goed gaan als ik deze kap laat zitten (weinig montagepunten). Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat doen jullie met de cabine (isolatie en indeling)



Bericht door Schepers »

Bedoel je die opbergruimte boven de cabine, waar je vanaf de laadruimte bij kunt?
Die halen sommige mensen weg, er is een draadje die ‘antwoord op vragen’ oid heet met duidelijke foto’s en overwegingen waarom wel/niet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Wat doen jullie met de cabine (isolatie en indeling)



Bericht door noortje82 »

Ja die ruimte idd, zie ook foto’s. Ik kan het topic niet vinden, nog even zoeken..
Bijlagen
D9E45F9D-A31B-46EE-B30D-B33F97C9FA25.jpeg
D9E45F9D-A31B-46EE-B30D-B33F97C9FA25.jpeg (146.42 KiB) 769 keer bekeken
902CF5DA-1E44-422A-A1D6-32A6A0154706.jpeg
902CF5DA-1E44-422A-A1D6-32A6A0154706.jpeg (148.34 KiB) 769 keer bekeken
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door Aloys »

Maar dat is dus bij een VW Crafter totaal anders dan bij een Fiat, Citroën of Peugeot.

Wij hebben in onze bus (Fiat/Citroën/Peugeot) een soort alkoofje boven de cabine.
Mooie ruimte, we hebben daar onze toiletspullen (we hebben geen douchecabine),
laptops, extra tafeltje voor de bijrijder, voorraad tijdschriften etc.

En we hebben die ruimte (je keek er zo tegen het blik aan) inderdaad geïsoleerd met
zelfklevende Xtreme, 1cm dik. Mooi erin geplakt en verder niets meer aan gedaan.
Het is nu een soort "zwart gat" :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door Schepers »

Aha dat ziet er inderdaad anders uit dan bij de meeste bussen. Ik kan me voorstellen dat je dat eruit wil halen. Ik zal eens kijken of ik dat topic terug kan vinden.
Edit: dit is hem. https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8472818

Sent from my iPhone using Tapatalk
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door noortje82 »

Bedankt voor jullie reacties en de link! Ik had in mijn vorige bus, een Boxer, inderdaad al een soort alkoofje. In de Crafter inderdaad niet dus even puzzelen hoe ik dat ga doen. Maar goed om te lezen dat evt alleen isolatie voldoende is. Ik dacht daar ook aan, evt met naaldvilt eroverheen. Alleen zit ik dan weer met de montage van de zonnekleppen want die zitten aan die lelijke kap vast :) Nou ja, leuk om over na te denken. Ik ga die blog wat beter bestuderen, wel intimiderend mooie afwerking van die man! Ik merk dat ik de overgangen vooral moeilijk vind; ik weet precies hoe ik de wanden, het plafond en de vloer wil aanpakken, maar de overgang van het een naar het ander netjes krijgen lijkt me lastig. Al met al een leuk project en ik leer iedere dag weer iets nieuws.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door henk en lila »

Daarom heb ik op de overgang van plafond naar zijwand de bovenkastjes geplaatst. 8-)
Serieus, maak het niet te gek hè. Het is voor jou zelf en je hoeft er niet mee naar een concours. De meeste (beginnende) klussers liggen op hun knieën met een vergrootglas op 20 cm afstand te kijken naar het resultaat. Gewoon twee stappen terug doen en naar het totaalplaatje kijken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door Atoz »

Volkomen eens met het bovenstaande.
Ook 1 van de redenen van overgewicht
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door Schepers »

Als ik het zo lees, wordt het haar tweede bus maar inderdaad, perfectionisme is vooral heel lastig voor jezelf. Vind ik dan. Iedereen die liever werkt op de millimeter heeft ook mijn zegen. Je kunt erop rekenen dat mijn bus kieren zal hebben waar een obese muis nog zonder problemen doorheen kan, maar daar gaat het plezier niet minder om worden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door noortje82 »

Helemaal mee eens! Ik ben een beginnende klusser, dit is letterlijk mijn eerste klusproject ooit want de vorige bus heb ik van mijn vader geërfd. Daar heb ik toen in de jaren wel wat aan getweakt maar nooit het echte werk. Dus ik ga inderdaad zeker niet op de millimeter werken, vind het al heel tof dat ik het nu daadwerkelijk aan het doen ben. En het is verrassend hoeveel je kunt als je gewoon maar doet. En leve internet met tutorials en dit forum :)
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door neanderthaler »

Ik heb het zo gedaan heb nu even ruzie met me zonnekleppen er weer in :lol: ben ook van plan om er een kast van te maken tzt komt wel weer van de zomer .

Dan zo iets
Bijlagen
Opera Momentopname_2020-09-13_214429_www.youtube.com.png
Opera Momentopname_2020-09-13_214429_www.youtube.com.png (431.46 KiB) 471 keer bekeken
DSCN5799.jpg
DSCN5799.jpg (118.71 KiB) 471 keer bekeken
DSCN5792.jpg
DSCN5792.jpg (112.37 KiB) 471 keer bekeken
noortje82
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 16 aug 2020, 13:33

Re: Wat doen jullie met de cabine: isolatie en indeling?



Bericht door noortje82 »

Wat leuk om te zien! En goed om te weten dat er dus meer mensen zijn die de kap weglaten. Deze week isoleren en dan even kijken wat ik doe, maar ik denk dat ik die kap lekker laat voor wat het is.
Plaats reactie