Verwijderen bodemplaat/vloer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
heidiottema
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 dec 2014, 21:16

Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door heidiottema »

Hallo,

Wie o wie kan ons advies of tips geven? Wij hebben een bus aangeschaft welke wij willen ombouwen tot een campervan. Wij willen de gehele bus isoleren, dus ook de vloer. Hiervoor willen wij de bruine vloer/bodemplaat verwijderen. Wij hebben al het een en ander geprobeerd, de plaat komt aan de achterkant en zijkant een beetje omhoog, maar verder dan dat krijgen we hem niet. Wij zouden de plaat heel graag in een geheel eruit willen halen, zodat wij de vorm kunnen gebruiken voor een nieuwe vloerplaat.

Ik ben benieuwd of iemand tips heeft hoe wij de bodemplaat zo voorzichtig (en snel) mogelijk kunnen verwijderen? Wij weten niet waarmee de plaat is vastgemaakt aan de bodem van de bus.

Alvast veel dank!
(Zie foto voor de desbetreffende bruine plaat)
Bijlagen
5A5042C9-7FEF-4EDA-8220-1617BBCE60D8.png
5A5042C9-7FEF-4EDA-8220-1617BBCE60D8.png (593.92 KiB) 1737 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ricardo2016
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door Ricardo2016 »

Hoi, bij mij zat hij op meerdere punten met speciale bevestiging vast aan de bodemplaat van de bus (zie foto). Ook zat hij op 2 punten gewoon vastgeschroefd door de vloer heen. Toen dat los was ging hij er ‘makkelijk’ uit. Wij vonden hem erg zwaar maar ondanks dat idd weer hergebruikt.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door rijschoollucassen »

Klinkt als kit. Voorzichtig met een paar houten witjes opdrukken en met een lange dunne stalen lat de kit lossteken. Plamuurmes is daarvoor te kort. Ook al zou hij breken, een geschikte mal voor de nieuwe vloer moet je kunnen overhouden.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door L4H3 »

Normaal gesproken zit hij alleen met de bouten vast. Bij jou misschien extra met kit. Als dit zo is krijg je hem er nooit meer uit. Wat je kan doen is met een cirkelzaag vierkantjes zagen van 15 x 15. Stel de cirkelzaag zo diep in als de plaat dik is. De stukken die niet gelijmd zijn wip je er zo uit. De stukken die nog vast zitten kan je nog een keer door midden zagen. Het laatste stukje wat nog vast blijft zitten krijg je wel los met een een schroevendraaier of iets dergelijks. Jammer van de plaat maar het is niet anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door fostar82 »

Bij ons was de vloer ook geschroefd met zelftappers in de bodem. Goed kijken of je alle schroeven eruit hebt. Maar het klinkt inderdaad of jullie vloer gekit is.
Voordat ik de zaag erin zou zetten, zou ik eerst proberen de bodem van achter wat op te tillen, houten latje ertussen en dan met een plamuurmes aan een lat geschroefd proberen de kit door te snijden. Dan plaat weer iets verder optillen en verder met het plamuurmes etc.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door henk en lila »

Normaal gesproken zit er meestal (ook) kit onder tegen rammeltjes en piepjes.
Meestal net als bij mij in klodders of korte streepjes.
Dus:
1. Zorg er voor dat er nergens meer een schroef of sjor oog vast zit.
2. Voorzichtig van achter optillen en met een dun lang scherp metalen voorwerp de kitplekjes lossteken terwijl je druk houdt.
Langzaam naar voren werken en evt ook via de schuifdeur. Zo is het bij mij gelukt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door annoh »

Eerst bevestigingsmateriaal verwijderen. Dan met lepels vorkheftruck tussen metalen wagenvloer en houten vloer steken. Paar seconden werk.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door DJSmiley »

Bij mij zat ie volledig vast met kit. Dat was er simpelweg niet heel uit te krijgen.

Maar als het puur om de maat gaat kun je ook een mal maken door m over te trekken. Ik heb zelf een stucloper gebruikt, eroverheen gelegd en rondom gelijk gesneden aan de bodemplaat voordat ik die eruit sloopte. Daarna die als mal gebruikt
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
eddepet57
Berichten: 5
Lid geworden op: do 22 apr 2021, 11:33

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door eddepet57 »

Heeft 1 van jullie misschien een link naar een filmpje waar camperbouwers de bodem er uit halen en het stalen frame weer netjes maken, schoonmaken, tectyleren wellicht en er bijvoorbeeld een LPG tank en / of water tank bevestigen ?

Dankjewel !
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Bij mij zat die met geheel vast gekit.
Begonnen met 2 grote breekijzers de vloerplaat omhoog te wippen. Telkens klossen hout er steeds verder onder geduwd.
Geëindigd met twee lange stalen buizen er onder(hefboom effect).
Kit laat langzaam los.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door JMD »

Deze vloer lijkt inderdaad gekit. Was bij mij ook.
Heb bij verschillende houten latten een punt aangezaagd en deze onder de vloer geslagen en dan vervolgens klosjes er onder. Zo steeds verder...

Let op die van mij was rondom gekit, dit eerst goed lossnijden en met multitool...

De vloer van mij ligt er weer in, dus het is mogelijk! :D
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door durisotti »

Mooi laten liggen..zit muurvast met kit..is veel werk en je krijgt de vloer er niet heel uit. Kurktegels is de oplossing.
Nieuwe vloerplaat kost ook weer kapitaal.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door JMD »

Durisotti, dat ben ik dus niet met je eens. Zoals ik aangaf zat die van mij volledig gekit, en compleet eruit gekregen...
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door durisotti »

Dan heb je geluk gehad..slechte kit..normaal zit dat als een huis !
Plaats reactie