Verwijderen bodemplaat/vloer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door MarceldeHoog »

Bij mij heb ik er echt de invalzaag in moeten zetten. Geen beginnen aan om hem te verwijderen zonder te slopen: enorm dikke kitrand rondom, en veel kit lijnen onder de vloer. Zelfs met het in stukken zagen nog een hele klus om los te krijgen, maar erg blij dat ik het gedaan heb. Niet alleen om goed te kunnen isoleren, maar ook om roestplekken te fixen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door AadenAnke »

Zeker verwijderen als die rondom gekit is vocht komt er dan altijd tussen maar zal slecht weg kunnen dan komt er naar verloop van jaren vanzelf wat roest vorming

Gr. Aad
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door JMD »

Begin was/is moeilijk, maar met enig geduld goed te doen. Ik zou het zeker proberen.
Eerst randen goed rondom lossnijden, ik heb het met multitool gedaan.
Vervolgens van achteren beginnen. Lat van ca. 2 cm taps zagen. Die op de plek van de kit er tussen slaan. Eventueel eerst nog insnijden met een mes, maar ik heb ook oude handzaag gebruikt.
Zorg ervoor dat er spanning op de plaat blijft. Ik had op het laatst krukjes etc. er onderstaan en achterzijde bijna tegen dak...
Helaas heb ik geen foto's gemaakt.

Veel SUCCES :-B
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door Carlocamper »

Allen,

Ik zit met exact hetzelfde euvel. Ik heb in mijn bus een dikke betonplex vloer liggen en die gekit is.
Ik twijfel er over om deze te laten liggen, en hierover een vloerbekleding te maken.
Zou dit qua vocht/roest echt mis gaan?

gr Carlo
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door MarceldeHoog »

Carlo

Wanneer je bovenstaande postings leest zie je verschillende meningen. Zal ook liggen aan de leeftijd van je bus.

Wij hebben een 2012 bus, en ik ben erg blij dat we de vloer verwijderd hebben. Er zaten toch wat roestplekken onder die betonplex vloer die we hebben aangepakt, Daarna de hele vloer zelfs een nieuwe laag verf gegeven, en goed kunnen isoleren. Flinke klus, vervelende klus, maar wel voor het behoud van onze bus.

Bijkomend voordeel is dat we nu 12mm populieren hebben, stuk lichter ook :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door luinge »

In onze bus was de vloer gekit en wij hebben het in zn geheel eruit gekregen.
Zoals hiervoor al beschreven, spanning er op zetten en dan met plamuurmes of ander steekgereedschap proberen het los te steken.
Bij ons viel het erg mee, Slechte kit gebruikt waarschijnlijk.
Ter overweging, laten liggen of niet, is de hoogte. Als je de vloer nog wilt isoleren en daar overheen nog weer een houten vloer legt verlies je toch wat hoogte. En in een H2 heb je, als je het dak hebt geïsoleerd en bekleed, niet super veel stahoogte over. Bij ons ongeveer 187cm in het midden van de bus.

Succes

Groet roelof
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Verwijderen bodemplaat/vloer



Bericht door Jean Baret »

Daar waar kit is gebruikt, hebben wij de restjes betonplex zo ongeveer laagje voor laagje moeten weghalen. De vloer eronder bleek smerig maar in perfecte staat, en nu weet ik tenminste dat dat zo is. En de vloer die erin ligt, is lichter, mooier en geïsoleerd.
Maar als je hem er echt niet uit krijgt, er zijn ook stapels mensen die er gewoon een vloer overheen hebben gelegd en die bussen vallen ook niet van ellende uit elkaar, ga ik vanuit. Alleen is de roest dan een gok. Is het geen optie om alleen een stuk op te lichten, om een idee te krijgen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie