Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AlexS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 17:54
Locatie: Zuidland

Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door AlexS »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een buscamper te gaan bouwen op basis van een recente Fiat Ducato L4H2.
Vraag me af of ik beter naar een Maxi of een 'normale' uitvoering kan kijken.
Verschillen zijn zo te zien een zwaardere (stuggere) vering en een kortere eindoverbrenging.
Voordeel van de Maxi is dan een grotere aslast, nadeel wat minder comfort.
De kortere eindoverbrenging betekent een iets hoger toerental bij kruissnelheid.

We zijn niet van plan om een 'luxe' camper (zwaarder) te gaan bouwen, maar het bij een simpele inrichting te houden, er zal ook een motor in de camper meegaan op reis.

Iemand ervaring met een eigenbouw buscamper op basis van een Ducato Maxi uitvoering?

groeten,
Alex
There are 10 kind of people in the world,
those who understand binary and those who don't
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ducato Maxi of 'Light' betere keus?



Bericht door kampo »

Mijn gedacht ?
Een Ducato L4L2 is altijd een zeer zware camper.
Moeilijk om onder de 3,5 ton te blijven, zelfs met een "ultra light en very basic" inrichting.
En dan nog een motorfiets bovenop :-B
Een voertuig waarmee permanent op ...3600kg gereden wordt kan maar beter een technische capaciteit van >4T hebben.
De "normale" Ducato uitvoering gaat je een serieus bedrag aan upgrade van vering kosten.
Als de inrichting er in staat gaat die niet meer stug maar slap aanvoelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Ducato Maxi of 'Light' betere keus?



Bericht door jheeck »

Hoi Alex,

Bij de motor- en chassiskeuze van onze nieuw bestelde buscamper adviseerde de dealer 35H t.o.v 35L omdat die inderdaad berekend is op grotere aslasten en daardoor prettiger op de weg ligt met alle inbouw en inventaris er bij. Als ik het goed heb zijn de wielen ook één maatje groter bij de 35H. Ik heb zelf geen ervaring met het verschil, heb twee keer met een huurcamper op 35H vakantie gehouden en dat reed top.

Jurjen

p.s. leuke sig :-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Ducato Maxi of 'Light' betere keus?



Bericht door jurgenc »

Die kortere eindoverbrenging is volgens mij een voordeel. Je hebt een zwaar voertuig. Tegen of over de 3.5 ton en zelden tot nooit leeg (want de inrichting blijft altijd aanwezig). M.a.w. bij elke lichte helling of bij hernemingen ga je anders heel snel moeten terugschakelen of bij optrekken later pas opschakelen. Dat kost ook brandstof. Je kan je eigenlijk eerder de vraag stellen of die kortere eindoverbrenging niet standaard of optioneel op een camper / campervan (light versie) zou leverbaar moeten zijn.
H20
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door marjasjaak »

Onze Ducato L4H2 maxi met 3.0TD motor is met inbouw onder de 3500 kg gebleven.(leeggewicht zonder inzittenden en bagage 3200kg)
Je moet wel met bouwen op het gewicht letten. Geen zware dikke houten platen gebruiken.
We hebben de bus leeg opgehaald bij aankoop, en ja dan is de vering stug.
Maar nu met inbouw rijdt het als een luxe auto.
De maxi uitvoering is altijd tot 3500 kg, de lichtere uitvoering zijn meestal tot 3300kg.
Bij aanschaf wel opletten wat de bus maximaal mag hebben op kenteken.
Over het hogere toerental kan ik niet oordelen, de 3.0TD draait 2000 toeren als we 100 km/h rijden.
Maar dat komt vooral omdat we power genoeg hebben. :-B
En ja met 6 versnellingen moet je wat meer schakelen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door PaulBng »

Ik heb een fabrieks buscamper (nou ja, niet helemaal meer ) op basis van een maxi. Technisch zou ie 3750kg mogen.

Edit: correctie, 3850kg

Compleet beladen met 2 personen 3400kg.
Reed niet helemaal lekker.

Achter hulpveren bij laten plaatsen. Sindsdien rijdt ie heerlijk.


Paul
Laatst gewijzigd door PaulBng op wo 28 okt 2020, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexS
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 17:54
Locatie: Zuidland

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door AlexS »

Bedankt voor de reacties allemaal.

De lege bus reed bij de proefrit spartaans hard / stug. Maar met de inrichting er straks in zal het gewicht een stuk hoger liggen inderdaad - ook als we die erg basic / licht houden. Op kenteken staat die bus op 3500kg, daar willen we (ook met een motor van ca 180kg als bagage) onder blijven. Bij een leeg gewicht van ca 2000kg (zonder tussenwand) zullen we de verbouwing op maximaal 1000kg moeten beperken.

Die kortere eindoverbrenging zal ik ook al als een voordeel. De 2.3 met 177pk draait dan bij 100kmh toch nog minder dan 2000rpm.

@PaulBng: Ik neem aan hulp-luchtvering, welk fabrikaat?

@jheeck: de wielen van de maxi/35H zijn inderdaad 16" tegen 15" voor de 35L. Standaard met 215/75 banden, maar dat zou nog naar 225/75 kunnen worden aangepast.
There are 10 kind of people in the world,
those who understand binary and those who don't
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door PaulBng »

AlexS schreef:@PaulBng: Ik neem aan hulp-luchtvering, welk fabrikaat?
Neen. Gewone precies aangemeten schroefveren. Links en rechts ook verschillend vanwege net geen gelijke belading.

Carsupport, Krimpen a/d IJsel.



Paul
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb een L4H2 heavy technisch 3850 kg met standaard fabrieksvering bij vertrek voor 3a4 weken alles er in en op tegen de 3400 kg is echt niet stug. Die 177 pk sterk hoor! Die van mij is maar 130 pk en ruim voldoende

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door gjvonk »

Wij hebben ook een L4H2 Jumper dus heet ie geen Maxi, maar heavy, volgens kenteken max 3.500 kg, voor links en rechts verschillende nieuwe langere schroefveren, achter stalen schroef hulp veren (maatwerk op basis van gewicht, Carsupport Krimpen a.d. IJssel). De standaard stalen 16 inch velgen vervangen door 16 inch lichtmetaal. Motor is 2,2 Hdi van 150 pk.

Met de standaard veren vonden wij hem aan de voorkant erg stug (niet zo gek met en 120 liter dieseltank, en 2 huishoud accu's onder de rechter voorstoel, en een luifel): bleek dus op de bumpstops te rusten.

Een weetje: de bumpstops horen volgens de verkopers bij het veersysteem en moeten beschouwd worden als rubber hulpvering ...

Met minder gewicht op de vooras zijn nieuwe veren misschien niet noodzakelijk, alhoewel ik ook lege L4 heavy bestelbussen erg voorover vind hellen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door DiffRental »

PaulBng schreef:
wo 28 okt 2020, 10:19
Ik heb een fabrieks buscamper (nou ja, niet helemaal meer Afbeelding) op basis van een maxi. Technisch zou ie 3750kg mogen.

Edit: correctie, 3850kg

Compleet beladen met 2 personen 3400kg.
Reed niet helemaal lekker.

Achter hulpveren bij laten plaatsen. Sindsdien rijdt ie heerlijk.


Paul
technische massa 3850kg is geen maxi, onze light L4H3 heeft ook een technische massa van 3850.
De Maxi zou een technische massa moeten hebben van 4250kg.

Onze wagen zit altijd kort aan de 3,5t vakantie klaar, om het doorhangen op te lossen en daarmee ook veel comfort te winnen heb ik een 2e bladveer bij geplaatst. Kostprijs vergelijkbaar met een hulpveren set.

De Maxi heeft een andere wielsteek, standaard grotere remmen en 16 inch wielmaat.
Onze light heeft optioneel 16 inch licht metaal gekregen en daarmee dezelfde wielmaat als een Maxi.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door PaulBng »

Dat wist ik dan weer niet.
Nederige excuses


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door gjvonk »

Behalve steek- en wielmaat en de grotere remschijven is een maxi of heavy standaard voorzien van kunststof spatscherm verbreders voor en achter. Een geïmporteerde maxi of heavy kan overigens een lagere technisch toegestane massa hebben: check het kenteken daarop als een latere opwaardering naar een hoger laadvermogen belangrijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
GenE
Berichten: 1759
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 23:08
Locatie: Pays-Bas

Re: Fiat Ducato Maxi of is 'Light' een betere keus?



Bericht door GenE »

Mijn Jumper van 2019 is een maxi/heavy maar heeft geen zwarte kunststof wielkast verbreders.
Dus niet standaard of .......?
Laatst gewijzigd door GenE op za 31 okt 2020, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.gr. GenE

Carpe diem.
Plaats reactie