Gebruik Webasto Air Top 2000 ST

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door Knutselsmurf »

In het kader van "hier(CF) wordt je wijzer" deze vraag. Even een korte geschiedenis. Ben hier al eerder te rade geweest over het vreemde gedrag van mijn koelkast en heb hier ook de oplossing gevonden.
Na een onderbreking van zo,n krappe drie maanden door een herseninfarct nu weer op pad met de buscamper. Eerder nooit de kachel hoeven te gebruiken is dat nu wel een prettige voorziening, tenminste als hij naar behoren werkt. Merk heeft een goede naam, dus ik ging er gemakshalve van uit dat hij het gewoon goed doet.
Onervarenheid is waarschijnlijk de oorzaak van het storen. Heb wel de montagehandleiding, maar geen gebruiksaanwijzing.(waarschijnlijk niet zo ingewikkeld)
Vraag gaat voornamelijk over wachten na verkeerd uitschakelen en de knippermelding/storingsmelding.
Heb hem vandaag thuis in alle rust geprobeerd en dat ging eigenlijk best goed. Accu op spanning, starten, later iets hoger zetten, daarna weer lager en uiteindelijk uit.
Maar eerder hebben we de fout gemaakt om tijdens het branden de stroom er per ongeluk af te halen. Na even wachten weer opgestart en toen vond hij dat we de camper maar anders moesten verwarmen. Lampje knippert dan langzaam en aansluitend 3x snel. Dus toen maar uitgezet.
Dus graag op basis van ervaringen met de kachel graag reacties/tips om een koude camper in de toekomst te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22839
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door PaulBng »

Ik ben niet echt op de hoogte van deze kachel. Maar als er geen andere temp voeler elders zit, en die knop dat bepaalt, zit ie heel erg op de verkeerde plek...


Paul
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door DJSmiley »

De Rheostat zoals dat ding heet is de meest basic regeling

Dat is niets meer dan een ledje en een potmetertje. Er zit geen temperatuursensor in.

Als je dat ding gebruikt heb je een soort hele basic regeling. In de kachel zelf zit een temperatuursensor. Deze meet de inkomende lucht. Dat gebruikt ie dan om een soort van regeling te doen: Als de inkomende lucht warmer is, dan is de ruimte dus warmer en kan ie rustiger gaan draaien.

Daardoor maakt de positie van dat ding niets uit, maar is de juiste luchtcirculatie meer van belang, want dat bepaald de nauwkeurigheid (immers, als ie te warme of te koude lucht op z'n aanzuigkant krijgt geeft het een vertekend beeld)

Je moet t dus meer zien als een globale regeling, dan als een themostaat.

Foutcode kun je adhv de led zien:
The error code is output if the heater is fitted with a control element after an error has occurred by the switch-on indicator/error code indicator flashing. After 5 seconds of fast flashing, the error code will be output by a sequence of long flash pulses, the number of flashes is shown in the table below.
If the heater is fitted with a combination timer, an error message will appear on the display of the timer after a fault occurs. If the control element is used the error number is indicated by the indicator light flashing:

F 01 No start (after 2 attempts to start)
F 02 Flame failure (repeated >5)
F 03 Undervoltage or overvoltage
F 04 Premature flame recognition
F 05 Flame monitor interrupt or
flame sensor short-circuit
F 06 Temperature sensor interrupt or
temperature sensor short-circuit
F 07 Metering pump interrupt or metering pump short circuit
F 08 Fan motor interrupt or fan motor short circuit
or blower motor incorrect speed
F 09 Glow plug interrupt or glow plug short circuit
F 10 Overheating
Overigens kan t prima zijn dat ie bv geen diesel krijgt. Als ie langere tijd ongebruikt is kan het zijn dat de leidingen leeg zijn. Toen ik 'm installeerde moest ik 'm eerst wel 5x aanzetten, tot ie in error ging, en toen weer opnieuw, om zo de diesel door de leidingen te krijgen, pas daarna wou ie starten.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22839
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door PaulBng »

Iemand die wel op de hoogte is


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door kampo »

Uitschakelen en 3 keer knippercode is storing wegens onderspanning.

Vragen terug aan de gebruiker die wenst te leren:
Was de accu toen leeg of te zwak wegens versleten ?
Is het de sectie van de gebruikte bekabeling die voor een spanningsval zorgt ?
Wat is je elektrische autonomie bij het gebruik van deze Airtop 2000ST ?

Waar zit de temperatuurvoeler waarmee de temperatuur geregeld word ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door Peter LMC »

Voor wat het waard is.
Maar ik kan het helemaal fout hebben.
Heeft deze Webasto niet op het kachelhuis ergens een ronde rubberdop zitten :?:
En als je daarop drukt voel je een knopje van de temperatuurbeveiliging.
Je kunt deze indrukken en dan blijft deze weer ingedrukt.
Deze springen er wel eens uit door oververhitting.
Wat gebeurd als bv de spanning wegvalt of de luchtweg geblokkeerd wordt of zo.
Of is dat bij Eberspracher kachels. :?:
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door DJSmiley »

Misschien bij de Eberspacher, de Webasto heeft dat voor zover ik weet niet.

De temperatuurbeveiliging daarvan is een clixon die dat ding (denk ik) uitschakelt bij oververhitting, iig electronisch.
Maar die reset ook zelf als t weer afgekoeld is, is eigenlijk niets meer dan een bimetaal thermisch schakelaartje

Handleidingen en technische docs van de Webasto's:
https://www.butlertechnik.com/technical ... p-2000-d15


Als die 3x knipperen idd de foutcode is dan lijkt het op onderspanning. Dus een lege/slechte accu, of teveel spanningsval in de kabels, of een slechte stekker/aansluiting ergens.
Webasto geeft 2.5mm2 aan tot 7.5m, en 4mm2 bij langere lengtes

Als ie eenmaal draait valt het verbruik wel mee, maar het opstarten (voorgloeien) trekt wel wat meer stroom (10A ofzo dacht ik).


@TS: je zegt 'accu op spanning'. Hoe heb je dat gemeten? Tijdens het starten op de webasto? Of onbelast op de accu? Dat kan namelijk nogal verschillend resulaat geven. Een defecte accu kan, onbelast, prima zijn kwa voltage, maar compleet inkakken als er iets belasting op komt. En dan sluit je nog niet de kabel enz naar de webasto uit.

Je zou eens kunnen testen met een acculader parallel aan de accu, dan zal die iig genoeg prik hebben, ook bij een slechte accu (Dan voed de lader de kachel, mits die natuurlijk wel voldoende vermogen kan leveren). Sluit je nog niet de kabel uit, dan moet je echt op de pinnen van de webasto meten (onder het kapje). Dat is de mooiste meetlokatie, want dan meet je dus het hele voedingstraject.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 27 okt 2020, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door AadenAnke »

Zodra de spanning onder de 11,7 volt komt stopt de Webasto ermee. Tijdens gebruik de stroom er af halen is niet goed kan inderdaad de beveiliging zijn die Peter noemt. Ik weet niet of die bij Webasto handmatig hersteld moet worden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door Peter LMC »

Het type wat ik bedoel reset niet.
Je dient dan deze knop in te drukken.
Maar het is om te helpen en niet geschoten is etc.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door AadenAnke »

Weer te laat :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door Knutselsmurf »

Hier een reactie van de gebruiker. Ik heb aardig wat informatie waar ik wat mee kan en herken. De eerste keer dat we hem probeerde op te starten had de kachel inderdaad lang, lees meer dan een jaar stilgestaan bij de vorige eigenaar.
Dus die diesel zal niet klaar gelegen hebben bij de ingang. Na een paar keer geprobeerd te starten zijn we er mee gestopt.
Ook was de huishoudaccu toen niet op de juiste spanning, vermoed ik.
Gisteren thuis met een volle HH accu weer een poging gedaan en het verliep probleemloos. Blijf dit nog een paar keer doen, zodat de kachel "echt" wakker is. Ook eerdere info hier gevonden over om de zoveel tijd een keer starten zal een automatisme gaan worden.
Voorlopig wordt ons tweede huis nu warm en kan ik wat spelen met de schakelaar om de kachel warmer of kouder te zetten.
En nee, er zit geen temperatuurvoeler, lees thermostaat in de camper.
Allen alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door DJSmiley »

Laat m zoiezo af en toe een poosje (lees: 30min+ ) maximaal draaien (Dus thermostaat op maximaal)

daarmee voorkom je dat er teveel roet ophoopt dat voor ellende gaat zorgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door kampo »

Knutselsmurf schreef:
di 27 okt 2020, 14:58
...En nee, er zit geen temperatuurvoeler, lees thermostaat in de camper....
Fout antwoord :P
Er zit een voeler op de aanzuigzijde in de kachel.
De ingestelde temperatuur waarde op de bediening (potentiometer) wordt vergeleken met de gemeten waarde op de voeler.
Beide waardes worden doorgegeven aan het stuurapparaat dat zal beslissen om de kachel harder of zachter te doen branden.
Dit noemen we in de volksmond ook wel een thermostatische temperatuur regeling.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gebruik Webasto Air Top 2000 ST



Bericht door veetee »

Toevoeging: Ik had vroeger zo'n zelfde Webasto Airtop 2000, fijne hete luchtkachel, maar inderdaad wat gevoelig voor te lage accuspanning tijdens het starten (de gloeistift trekt kortstondig wat meer stroom).
Ik meen me ook te herinneren dat in de installatiehandleiding vermeld staat dat de ventilator (die heeft meen ik een aparte plusdraad) op een constante plus moet worden aangesloten (dus direct op de accu), om te voorkomen dat per ongeluk de kachel uitgezet wordt en de ventilator geen naloop (om af te koelen) meer heeft.
Plaats reactie