Dakspant weghalen voor dakraam?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door AadenAnke »

Juist omdat het (de bus) zo weinig voorstelt is voorzichtigheid dus gepast. Intussen weten we allemaal wel dat er tegenwoordig meer gelijmd wordt dan gelast. Maar dat lijmen in fabriek of thuis in de schuur of op straat lijkt mij toch net iets anders. Ik zou het niet zonder meer doen, ook niet op goed bedoelde adviezen van dit forum! Navraag bij fabrikant maar ook een goede carrosserie bouwer zal daar meer kijk op hebben op dan de meeste hier.

Gr. Aad
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door Eura1 »

marjasjaak schreef:
ma 26 okt 2020, 22:14
Bij onze Ducato L4H2 is de C stijl ( de staande balk bij de achter schuifdeur) en tegenover aan de linkerzijde zwaarder uitgevoerd.
T's al een oude Ducato :lol3: , gewoon proberen met doorzagen van die spant. Achteraf merk je wel of de bus zijn stevigheid nog heeft.
Het dak zelf is maar 3 mm plaatwerk, is misschien stevig zat om die steunbalk te vervangen. (Denk 't niet)
Een raamwerk van hout en lijm? Je zal eerder iets van metaal moeten maken om die krachten op te vangen.

Zou persoonlijk een carrosserie bouwer om advies vragen, of bij Fiat.
Eeuuuuuh 3 mm plaatwerk ?
Da lijkt mij al meer op een gepantserd voertuig ... :eh: :eh:
0,8 mm lijkt dichter bij de waarheid .

Grtz
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door hathi »

Juist Aad,en daarom schrijf ik het ook! Of geef ik na 40 jaar nu Te veel op over mezelf? :hug: die z.g stevigheid heeft alles te maken,met verband,en dat word door de beschreven werk wijze niet verstoord,en in het getoonde filmpje ( pwhooftman, komt volgens mij uit dezelfde hoek?.)...nog eens bevestigd
Hans
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door henk en lila »

Een beetje stevigheid is toch wel fijn hoor: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8474110
Over een dakluik in een Iveco.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door AadenAnke »

hathi schreef:
di 27 okt 2020, 13:34
Juist Aad,en daarom schrijf ik het ook! Of geef ik na 40 jaar nu Te veel op over mezelf? :hug: die z.g stevigheid heeft alles te maken,met verband,en dat word door de beschreven werk wijze niet verstoord,en in het getoonde filmpje ( pwhooftman, komt volgens mij uit dezelfde hoek?.)...nog eens bevestigd
Dus een carrosserie bouwer? Oké dan hebben we het dus niet over een goedwillend formulier maar over een prof!

Gr. Aad
Plaats reactie