Mercedes Sprinter: inbouw standkachel als hoofdverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door kampo »

Ja je zal je moeten bukken om het typeplaatje te vinden onder het busje ...
En eerst de eventuele beschermplaat demonteren.
Op de brander zit het plaatje op de lange kant geplakt.
Besef dat je één van de 100 mogelijke Hydronic versies hebt.

Heb je geprobeerd om hem onder de 10 minuten op oneindig te krijgen zoals hierboven gevraagd ?
Groeten Kampo
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

ik heb onder het auto gekeken. Er is een beschermkap eromheen.

Wat bedoel je met "10 minuten op oneindig"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door kampo »

kampo schreef:
ma 26 okt 2020, 13:59
Het juiste typeplaatje staat op de zijkant van de kachel en is aluminiumkleurig.
De uitvoering van Mercedes zal bepalend zijn voor wat die kan en waar de eventuele tijdsbegrenzer zit.
Probeer eens de draaitijd (werkingsduur) minuten te verminderen op het bedienelement tot onder de 10.
Als daar een tekentje oneindig (gekantelde acht) komt dan kan die oneindig blijven werken.
Als die op de startaccu staat is het maar beter dat die tijds begrensd is.
Groeten Kampo
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

Ik heb wat jij hebt gevraagd zojuist geprobeerd. Ik krijg wel een "8" teken. Zie foto
Bijlagen
20201101_152817.jpg
20201101_152817.jpg (101.6 KiB) 651 keer bekeken
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hansvanleerdam »

Update: na ongeveer 15 minuten gaf het Err code terwijl het een volle tank heeft.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door kampo »

Goed dat je mijn opmerkingen toch nog nagelezen hebt want ik gaf het een beetje op.
Dus je kan hem wel op oneindig (continubedrijf) zetten.
Err is storing.
Nu als volgende de storing uitlezen op het display.
Dan weet je welke de storing is.
Groeten Kampo
Klaasvanderven
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 mei 2021, 10:21

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door Klaasvanderven »

We hebben een camper in een omgebouwde Mercedes Sprinter 2007 en wonen in Hoorn.
Willen een standkachel inbouwen en deze met een T-verbinding aansluiten op de retourleiding van de brandstof.
Door de grote diameter van de diesel retourleiding diesel zou aanzuigen door het kachelpompje een probleem kunnen worden.
Ik denk dat de brandstoftank eruit moet om hierbij te kunnen. Als dat is kan kan ik evengoed een aparte aanzuigleiding plaatsen.uit en daar zit ik niet op te wachten..
Bij veel campers werkt een T-aansluiting goed.

Moet de brandstoftank verwijderd worden om hierbij te kunnen of is er een alternatief?

Fijn als jullie deze vraag kunnen beantwoorden!
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door Peter+Annie »

J vd pal schreef:
ma 26 okt 2020, 15:01
De standkachel zoals nu ingebouwd is een waterstandkachel die dus eerst het water van het koelsysteem op moet warmen en daarna gebruik makend van de aanwezige lucht verspreidingsbuizen werkt.
Een goede blokverwarming verwarmt het koelwater van de auto en vervolgens word de warme lucht door het circulatie systeem van de auto door de cabine verdeeld.
Een beter systeem is er niet ;bij enkel een luchtblazer ben je afhankelijk van waar de kachel is ingebouwd .
Inderdaad duurt het wat langer voor het waterwarm is ,maar bij een goed aangelegd systeem sluiten thermostaten het circuit af, zodat alleen het water in de kachel ,het manifold en de originele verwarmingsradiator verwarmt worden.
Het water in de motor en de autoradiator word pas in het circuit opgenomen als het kachelcircuit op temperatuur is.

Verder is een blokverwarming het behoud van je motor ,bij gebruik van de blokverwarming is ',s morgens je motor al enigzins warm als je m start
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door de Jonckheer »

Het zal waarschijnlijk om een waterverwarmer gaan en die is minder geschikt om als verwarming te dienen en is bedoelt om de motor te verwarmen in de winter. Dan verwarmd hij uiteraard ook de autoverwarming maar daar heb je alleen in de cabine iets aan. Mijn oude Webasto doet hetzelfde maar die verwarmd ook de buslange radiatoren langs de zijkanten zodat ook het interieur wordt verwarmd zoals dat ook bij een cv in huis gebeurt. Leuk om bij lage temperaturen voor het rijden de boel op te warmen maar daar blijft het bij. Als camperverwarming heb je iets aan een luchtverwarmer of je moet radiatoren in je camper plaatsen en erop aansluiten maar dat zal de bedoeling niet zijn.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door TestCase »

Heren, hebben we op de datum van dit topic gelet? De nieuwe vraag kan beter in een eigen topic gestart worden.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door DucatoDolf »

Juist handig als je hierin verder gaat. Alle info over inbouw in een Mercedes bus bij elkaar. Je zoekt je ander rot. Geen idee wat de moderatoren er van vinden, maar ik vind het irritant als er verschillende topics over vrijwel hetzelfde onderwerp gaan.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door TestCase »

Maar veel mensen lezen niet goed en beantwoorden de verkeerde vraag zoals de laatste 2?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door kampo »

Klaasvanderven schreef:
vr 06 aug 2021, 15:32
We hebben een camper in een omgebouwde Mercedes Sprinter 2007 en wonen in Hoorn.
Willen een standkachel inbouwen en deze met een T-verbinding aansluiten op de retourleiding van de brandstof.
Door de grote diameter van de diesel retourleiding diesel zou aanzuigen door het kachelpompje een probleem kunnen worden.
Ik denk dat de brandstoftank eruit moet om hierbij te kunnen. Als dat is kan kan ik evengoed een aparte aanzuigleiding plaatsen.uit en daar zit ik niet op te wachten..
Bij veel campers werkt een T-aansluiting goed.

Moet de brandstoftank verwijderd worden om hierbij te kunnen of is er een alternatief?

Fijn als jullie deze vraag kunnen beantwoorden!
Dit is een vraag over de brandstofaansluiting van een dieselkachel op een 2007 MB Sprinter.
Leuk is om daarbij te vermelden over welke dieselkachel het gaat. Je hebt namelijk zoveel verschillende modellen. Kies vooral de juiste dieselkachel voor deze toepassing.

Het is niet omdat het soms werkt met een T-stuk op de retour leiding dat dit goed is.
Gaat de retourbuis bij dit model wel tot onder in de tank ? Zuig je de brandstof niet uit de leiding tot die op is ipv uit de tank omhoog ?
Je zuigt ook door een te dikke leiding. De pompjes van dieselkachels hebben weinig kracht.
De brandstoftank kan leeg zijn en de diesel dik als die koud staat.

Dus als je geen problemen wil dan moet je een aparte aansluiting op de tank maken. Daar zijn draadjes met voorbeelden over te vinden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter inbouw standkachel als hoofdverwarming?



Bericht door hathi »

Moet de brandstoftank verwijderd worden om hierbij te kunnen of is er een alternatief ( quote) …..Klaas de aanzuig leiding zit in het ronde vlotter gedeelte,welke je uit de tank kan schroeven,dus even kijken,of dit kan zonder Tank demontage,bij een T stuk in de retourleiding kun je ook nog werken met een terugslag klepje ,zodat de diesel aan zuiging voor de kachel gewaarborgd is
Hans
Plaats reactie