Originele tussenwand

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Fururu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 15:59

Originele tussenwand



Bericht door Fururu »

Hoi,

In mijn busje zit een originele tussenwand (zo'n ding van metaal). Nu wil ik graag een wand hebben tussen mijn cabine en de leefruimte. Mijn partner raadde aan om de huidige metalen tussenwand een nieuw likje verf te geven en te behouden voor de ombouw. Maar ik zie eigenlijk niemand die met een originele tussenwand heeft gewerkt. Mijn vraag is dus: is dit aan te raden? Waar moet ik eventueel rekening mee houden? Voor de bouw ben ik wel van plan een keuken te installeren tegen de tussenwand. Zou dat haalbaar zijn met zo'n originele metalen tussenwand? Ik hoor graag van jullie :D
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Originele tussenwand



Bericht door durisotti »

Tussenwand is sta in de weg denk ik..geen mogelijkheid voor draaistoelen..minder ventilatie mogelijkheden..geen extra vluchtweg..
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Originele tussenwand



Bericht door gjvonk »

Tsja, het kan, maar je beperkt je leefruimte wel heel erg, tenzij je een heel grote bus hebt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Originele tussenwand



Bericht door ducati 900 »

Watvoor bus is het?
Als je bijvoorbeeld een MB 100 hebt, daar is de tussenwand deel van de stevigheid van de carosserie.
Als je hem daar uitsloopt heb je kans dat op den duur de voorruit barst.
Als daar dan een deel van laat staan dan houd je wel een deel van de stevigheid..

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Originele tussenwand



Bericht door Schepers »

Tussenwand is wat mij betreft ideaal. Beter te isoleren (ook als je rijdt hoeft je airco of kachel alleen voor de cabine te werken en niet voor de hele bus), en ik vind die stoelen en cabine gewoon te lelijk om tegenaan te kijken. En de keuken past dan mooi tegen die tussenwand, inderdaad. Ik ga dat zelf ook zeker zo doen.

Of het de originele wand moet zijn... lastig. Ligt ook aan de staat van de tussenwand. Ik zou hem dan zeker goed isoleren. En als hij erg de laadruimte in komt, zou ik even rekenen of het dan nog goedkomt met de indeling. Ik denk dat ik hem eruit ga halen. Hout bijvoorbeeld is mooier. Eventueel het raam wel behouden en in de nieuwe wand gebruiken voor extra licht. Of een klep maken om spullen heen en weer te doen zonder dat je de bus uit hoeft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Originele tussenwand



Bericht door henk en lila »

TS Fururu heeft een " busje". L2 misschien? Dan heb je ca 3x2 meter achter de rugleuningen van de voorstoelen. Dat is niet zo heel groot. Wij hebben wel eens in één jaar 18 weken in ons busje gewoond. Niet aan één stuk en overdag meestal 7 tot 8 uur wandelen. Maar dan nog zijn we heel blij met twee comfortabele draaibare voorstoelen en ca. 1,20 m extra ruimte en een stuk uitzicht.
We hebben overigens een klassiek gordijn aan een rail achter de voorstoelen. Dat helpt in de winter inderdaad om de temperatuur op peil te brengen. En anders zet ik de standkachel aan.
Maar tussenschot: weg er mee! Beleef me, hè wilt (leef) ruimte en een beetje uitzicht. Daarom hebben die ukkie VW busjes zo vaak rondom glas ( en dat vind ik dan weer niks).

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Originele tussenwand



Bericht door Schepers »

@Fururu, ik heb er nog even over nagedacht, je zit ook met gaten die je misschien wil maken in de wand. Of dingen die je aan de ‘muur’ wil schroeven boven je keuken. In zo’n bus is al geen rechte wand te vinden, dan is het ideaal dat je van deze er wel een kan maken. Die standaard wanden hebben altijd gekke vormen. Dus ik zou hem eruit halen en een mooie multiplex wand maken, zo recht mogelijk. Dat wil zeggen: rekening houdend met de bestuurdersstoel, ik heb weleens begrepen dat die wettelijk helemaal achteruit moet kunnen staan, al ben je zelf 1.60. Ik weet het niet zeker maar aangenomen dat dat zo is. Dan win je vast veel ruimte door een rechte wand te maken maar linksboven ruimte te houden voor de bovenkant van de stoel. Onderin de keuken kan dan op die plek iets diepers, de koelkast ofzo.
Sommige van die tussenwanden zijn ‘schever’ dan andere, dus een foto of het type bus zou wel helpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Originele tussenwand



Bericht door albertrietjens »

Wij hebben de keuken ook achter de stoelen., maar wel het tussenschot verwijderd! Uiteindelijk komt daar heel veel licht doorheen. 's Avonds een gordijn tussen cabine en keuken voor low profile aanzicht.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn heel blij met deze opstelling. Eerst gebruikt in een L1H2 (gedurende 3 jaren circa 11 maanden in gewoond zonder problemen) en daarna over geplaatst naar de Master. Het uitzicht is ook beter dan bij een omgedraaide stoel :-B Zo kun je naar buiten kijken, ipv naar binnen.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Originele tussenwand



Bericht door Schepers »

Mooi zeg! En handig dat de keuken onderaan de extra ruimte onder de stoelen benut.

Zoiets als dit zou ook nog kunnen. Dan heb je nog steeds veel licht. Uit mijn inspiratiemapje, denk dat het een bus van Caris Campers is. Lijkt erop dat ze het origineel in ieder geval deels behouden hebben, alleen afgetimmerd.

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fururu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 05 sep 2020, 15:59

Re: Originele tussenwand



Bericht door Fururu »

Wauw super bedankt voor alle behulpzame reacties! :) Erg fijn om mensen te hebben die met je meedenken. Mijn busje is inderdaad een L2H2 (renault master) de tussenwand heeft een golvend patroon. Maar vooral vervelend is dat deze zo'n 10 a 15cm over de vloer zweeft. Het ziet ernaar uit dat als de stoelen in de meest achterste stand staan, de wand alsnog zou komen waar die nu zit. Het idee van @Schepers vind ik fantastisch! Ik denk dat ik ga kijken of ik het op zo'n manier werkende kan krijgen met mijn huidige bouwplannen. Ook was ik best verbaasd door de ideeën van een keuken zonder tussenwand, ziet er verrassend goed uit en die extra ruimte is ook niet verkeerd. Genoeg om over na te denken de komende dagen. Ik zal nog even kijken of ik een foto kan toevoegen van de huidige originele tussenwand
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Originele tussenwand



Bericht door Schepers »

Succes! Leuk om mee te denken, hopelijk zien we straks hoe het gaat worden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie