Ford Transit Custom L2H1 ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Ford Transit Custom L2H1 ombouwen



Bericht door MikevH »

Hallo, ik hen aan het plannen voor een ombouw van een fort transit custom L2h1. ik ga uit van een nieuw model vanaf bouwjaar 2018. maar zit met een aantal vragen.

het doel van mijn camper is reizen met af en toe 1 a 2 nachten slapen met 3 personen en vervoer van fietsen (MTB's) in de bus.
vandaar dat ik veel plaats achterin open wil houden die ik kan ombouwen tot slaapplaats. samen met het slaapdak heb ik dan voldoende slaapplaatsen. een rock roll bank is te groot lijkt het. of deze moet ver naar voren te schuiven zijn tijdens rijden en slapen.


nu mijn vragen:

1. kan ik als ik een dubbele cabine koop de 3 persoons bank makkelijk vervangen door een 2 zit bankje (zoals bijrijdersbank) of 2 stoelen? kan dit zonder veel gedoe met keuring (al begrijp ik dat de keuring nodig is) heeft iemand hier ervaring mee?
ik heb de aanbieders voor het plaatsen van extra stoelen gevonden maar vraag me dus af of ik die nodig heb aangezien er dus al bevestigingspunten in zitten van de 3 zit bank.

2. wie heeft er ervaring / tips voor het verlagen van de handrem ivm het draaibaar maken van de bestuurdersstoel.

3. is er iemand die een dwars bed heeft gerealiseerd (ik ben zelf 170)

4. als er bezitters zijn van deze bus met ombouw die zouden passen binnen mijn plannen zou ik het super vinden om foto's te zien.


Groet Mike
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door pele »

Een lichte vracht met "dubbele cabine" gaat je niet kunnen bieden wat je vraagt. De vaste wand mag er niet uit. De drie-zitbank is ondeelbaar en niet zomaar te vervangen door een tweezit.
Met je lengte van slechts 170 cm kan je zeker een dwars bed maken, ook in een Transit!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door DucatoDolf »

huh, waarom niet mag de wand er niet uit? Als het een camper wordt? Alleen die zitplaatsen ga je niet fiksen nee. Niet officieel als zitplaats. Waarom geen personenbus kopen dan? Zijn die veel duurder?

Zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... 14cd7b61d5

Achterste bank eruit. Op de voorste bank een bed maken op de rugleuning. Kun je die 's nachts omklappen. En zo te zien kun je in deze bus dus 1 stoel aan de zijkant weghalen.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door pele »

Lees dit maar eens:
https://www.friane.be/ombouw

Dit is wat in België geldt. In essentie zal dat in Nl hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door DucatoDolf »

We zitten op een NL forum. Belgen van harte welkom en TS heeft geen lokatie gegeven, maar is het niet logisch om van de Nederlandse regelgeving uit te gaan?

Hier is dat tussenschot alleen van belang als het een bedrijfswagen is: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ele_cabine

Bij ombouw naar camper wordt het een personen motorvoertuig. Mag dat schot eruit. Staat het forum vol mee.

Blijft de tip dat de 2e stoelenrij/bank uit een dubbel cabine moeilijk te gebruiken valt. Daarom mijn advies : koop een personen uitvoering. Of een compleet lege.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door henk en lila »

Dus Mike:

in welk land woon je
ga je NL of BE regels volgen
wil je (indien NL) camper kenteken of niet
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door MikevH »

DucatoDolf schreef:
di 20 okt 2020, 22:51
huh, waarom niet mag de wand er niet uit? Als het een camper wordt? Alleen die zitplaatsen ga je niet fiksen nee. Niet officieel als zitplaats. Waarom geen personenbus kopen dan? Zijn die veel duurder?

Zoiets: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/for ... 14cd7b61d5

Achterste bank eruit. Op de voorste bank een bed maken op de rugleuning. Kun je die 's nachts omklappen. En zo te zien kun je in deze bus dus 1 stoel aan de zijkant weghalen.
een personenbus is idd duurder en het aabdod is veel minder. Maar dat is idd wel mijn eerste idee.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door MikevH »

pele schreef:
di 20 okt 2020, 22:12
Een lichte vracht met "dubbele cabine" gaat je niet kunnen bieden wat je vraagt. De vaste wand mag er niet uit. De drie-zitbank is ondeelbaar en niet zomaar te vervangen door een tweezit.
Met je lengte van slechts 170 cm kan je zeker een dwars bed maken, ook in een Transit!
hij moet toch gekeurd worden als camper dus die tussenwand zal het probleem niet moeten zijn denk ik. het is immers een plastic schot.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door MikevH »

henk en lila schreef:
wo 21 okt 2020, 9:02
Dus Mike:

in welk land woon je
ga je NL of BE regels volgen
wil je (indien NL) camper kenteken of niet
ja ik wil uiteindelijk camper kenteken en woon in NL.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Ford Transit Custom l2h1 ombouwen



Bericht door MikevH »

DucatoDolf schreef:
wo 21 okt 2020, 8:28
We zitten op een NL forum. Belgen van harte welkom en TS heeft geen lokatie gegeven, maar is het niet logisch om van de Nederlandse regelgeving uit te gaan?

Hier is dat tussenschot alleen van belang als het een bedrijfswagen is: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ele_cabine

Bij ombouw naar camper wordt het een personen motorvoertuig. Mag dat schot eruit. Staat het forum vol mee.

Blijft de tip dat de 2e stoelenrij/bank uit een dubbel cabine moeilijk te gebruiken valt. Daarom mijn advies : koop een personen uitvoering. Of een compleet lege.
door het beperkte aanbod personenbus in mijn gewenste versie (of erg duur) is een lege idd ook een optie waar ik naar keek. het plaatsen van extra stoelen (en slaaphefdak) laat ik dan doen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit Custom L2H1 ombouwen



Bericht door DucatoDolf »

Je mag ook in 1 x op iedereen reageren hoor :wink:

Duidelijk, NL dus dat schot maakt niet uit.

Tjah ik heb ook met deze keuzes gelopen. Bedenk dat je bij een erg nieuwe bedrijfswagen ook veel BPM moet betalen bij ombouw naar camper, iets wat je niet hebt/of al bij de eerste aanschaf bij een personenbus(uitgezonderd rolstoel en taxi). Verder is het plaatsen van goedgekeurde plaatsen achterin ook niet goedkoop. (specifiek voor de Transit weet ik niet of die er zijn, universele zijn er altijd) Je zou dus 2 berekeningen kunnen maken.

Rest er ook nog de optie om die dubbele cabine te bekijken of die 2e rij een beetje te gebruiken is. Dat vroeg je al natuurlijk. Misschien komt er nog verlossend antwoord.
Bij de Sevel bussen staan de banken uit de personenbus bijna altijd op de stalen vloer en zijn daar eigenlijk altijd voorbereidingen voor. In het voorbeeld wat ik gaf bij de Transit personenbus staan ze op een railsysteem vloer. Dat zou betekenen dat de stoelen uit deze versie waarschijnlijk niet te gebruiken zijn op de kale vloer van een bedrijfsbus enkel of dubbel cabine. Dus moet je de stoelen uit de dubbele cabine gebruiken of iets laten inbouwen bij bijvoorbeeld een carrosserie bouwer e.d.

Succes met de keuzes.
MikevH
Berichten: 77
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 16:21

Re: Ford Transit Custom L2H1 ombouwen



Bericht door MikevH »

Na wat rondbellen naar verschillende bouwers die originele stoelen en dubbele cabines plaatsen. Het blijkt dat zij (tot nu toe) geen originele stoelen extra plaatsen in een bus waar ze nog niet in zaten. Zelfs de originele gaten (waar de 3 zit bank) op zat mag niet hergebruikt worden :wtf:

Hoe moeilijk kan je het maken in nederland...

ik zit nu vast aan de optie om een vloerplaat te plaatsen waar M1 gekeurde stoelen op geplaatst kunnen worden. kosten totaal 2500,- !! voor 2 stoelen.
Timostaalduinen
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 14:59

Re: Ford Transit Custom L2H1 ombouwen



Bericht door Timostaalduinen »

Men bouwt een originele (door voertuigfabrikant geleverde) zitplaats in op originele bevestigingspunten óf bouwt deze originele bevestigingspunten achteraf in met officiële goedkeur van de fabrikant. (Sommige voertuigen zijn namelijk van fabriekswege voorbereid).

Gevonden op : https://www.bascampers.nl/goedgekeurde_zitplaatsen.html
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ford Transit Custom L2H1 ombouwen



Bericht door Bart200 »

Volgens Nederlandse regels mogen bedrijfsauto's met dubbele cabine de bank of stoel achterin niet verwijderd worden. Maar ik heb een auto gezien die was parallel geïmporteerd door een autodealer waarin de stoelen achterin verwijderd kunnen worden.
Die konden net als bij de auto's met losse stoelen omgeklapt worden en eventueel eruit gehaald worden. De zitplaatsen stonden dus wel op kenteken. Dus als je bij wat grote autodealers of autotrack zoekt naar bus met dubbele cabine en dan goed kijken op de foto's misschien vind je er een of meer.
kijk maar eens naar deze https://www.autotrack.nl/a/ford-transit ... 0-50523817
Deze is wel nieuw, maar ouder zijn ze er ook, deze heeft een achterbank misschien zijn ze er ook met stoelen.
Plaats reactie