Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tijs79
Berichten: 16
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 19:39

Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Tijs79 »

Samen met mijn vriendin ga ik komende maanden een bus ombouwen tot camper.
Wij zijn altijd tentkampeerders geweest, maar hebben stiekem altijd al een campertje zelf willen inrichten.
We hebben samen ons huisje opgeknapt (ook electra, badkamer en toilet) en hebben dus al een redelijke klusbasis.
Verder ben ik zelf software ontwikkelaar en vind ik het in mijn vrije tijd heel leuk om met microcontrollers, sensoren, magneetkleppen etc leuke toepassingen te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld een volledig geautomatiseerd water en temperatuur management systeem voor mijn tuinkas gemaakt. Aangestuurd met een Teensy microcontroller en een multicolor Nextion touchscreen waar alles op in te stellen en af te lezen is. Een camper leent zich perfect om dit soort snufjes toe te gaan passen.

De basis wordt een L2H3 camper (zeer ws een Renault Master) waar we eigenlijk puur onze voorzieningen in willen hebben aangezien we op vakanties vooral buiten bezig zijn. Het parkeergemak en rijgemak vinden we belangrijker dan een 4 persoons zitje bijv.
Budget is ongeveer 20.000-25.000 euro incl de bus.
De volgende zaken hebben we in de bus gepland:

Meubilair:
- Achter de bestuurderstoel een doucheruimte van 70x70 met daarin ook een vast vermaler toilet (compacte Allpa Laguna). Deze douche wordt een recirculatie douche met 5 liter water per douchebeurt (voorzien van 3 stage filter en uv filter). Het refillen en dumpen van gebruikt water gaat geautomatiseerd worden met 1 druk op de knop. Warme water wordt geleverd in de koudere periodes door een egr koeler onder de bus op de diesel kachel uitlaat aan te sluiten en daar het water door te laten circuleren. Voor de zomer periode gebruik ik een hele compacte doorstoormverwarmer van 2000W.
- Meteen links daarvan een spoelbak met daaronder de installatie voor de douche en de afvoer van het toilet naar de zwart water tank onder de bus.
- Daar weer links van een zitje van 45 cm . De resterende meter wordt over de hele breedte gebruikt als het vast deel van het langslaap bed.
- Het kookblok komt voor een groot deel voor de schuifdeur met links daarnaast weer een zitje van 45 cm (tegenover het andere zitje) en daarnaast weer het deel van het bed
- Het bedsysteem wordt simpel. Twee schuim matrassen bekleed die op elkaar liggen (of 1 van de delen tegen achterkant bus. Twee lattenbodems waarvan er 1 over de stoeltjes en het eerste stukje van de twee keukenblokjes getrokken kan worden. Op die manier blijft de wasbak en de kookplaat nog bereikbaar evenals het koelkastje dat onder de kookplaat komt. Dus in uitgeklapte toestand is zwoel de doucheruimte als de kookvoorziening nog te gebruiken.

Techniek:
- 200AH Lithium en twee solar panels van 360wp op het dak. Eigenlijk niet echt nodig gezien we elke dag rijden en met gemiddeld een uur of 2-3 rijden de accu al weer vol zit. Het is meer een backup voor als we eens wat langer ergens vrij zouden willen staan.
- Recirculatie douche op basis van dit principe:
https://www.youtube.com/watch?v=8s3jsleHXcI
- Water verwarming in de koude periodes op basis van dit principe:
https://www.youtube.com/watch?v=euU71FUOpbU
- Water verwarming in de zomer op basis van een 2000W doorstroomverwarmer:
https://nl.grandado.com/products/3800w- ... gJKf_D_BwE (2000W variant in staat om water tot ongeveer 40c op te warmen) De heater wordt door een 220V thermostaat geregeld. Uiteraard geen douchebeurten van een half uur maar wel 10 minuten continue water ipv alleen even natmaken inzepen en weer afspoelen.
- Control panel op basis van een Teensy 2.0 met Nextion touchscreen, Hier wordt mee geregeld:
• Het douchesysteem (vullen/dumpen/verwarmen en fan control voor de doucheruimte
• Temperatuur meting op twee plekken in de bus.
• Een 8 voudige relais waarmee 8 punten geschakeld kunnen worden (voordeel dat alle dimmerknopjes en schakelaars later opnieuw te programmeren zijn voor andere toepassing)
• Water niveau drinkwater, zwartwater sensoren
• Zwart water auto dump
• Koolmonoxide melding op twee plekken in bus
• Gyrosensor die aan kan geven met piep signaal of de bus waterpas staat.
• Twee dimmers.
- Verwarming: Diesel kachel met hergebruik restwarmte voor douche.
- 2 * maal 360WP en 3000w omvormer.
- Keuken simpele twee pitter op campinggas flesjes. Spoelbak ertegenover naast de douche waarvan het rest water naar de zwartwater tank gaat. Het water van de circulatie douchesessies wordt in een 10 liter tank opgeslagen onder de spoelbak en gebruikt om het toilet door te spoelen (dit is al gefiltert en wordt automatisch gedumped in de grijze 10 liter tank nadat je klaar bent met 1 druk op de knop.
- 120 liter verswater tank en 80 liter zwart water tank (nog bekijken of dit onder de bus past)

Het recirculatie douche principe vergt uiteraard wel wat onderhoud. Zo dien je om de paar dagen even de filters goed af te spoelen. Die komen dus goed bereikbaar onder de spoelbak.

Het wordt dus een aardig volle bus die vooral ingericht is op functionaliteit en niet zozeer op ruimtelijkheid. Bij slecht weer kunnen we nog steeds gezellig met zn tweetjes op de zitjes ploffen of op het vaste verhoogde deel van het bed.

Qua ramen wordt het heel basic. Een maxxfan boven het bed en enkel een schuifraam met hor in de schuifdeur voor het keukenblok. Enerzijds voor de isolatie, anderzijds dat we het nut niet inzien om bij ons bed twee ramen te hebben.

We willen vrijwel alles zelf doen (veel ruimte om huis) behalve het plaatsen van de twee ramen en twee tanks onder de bus aangezien we geen brug hebben en ik zagen in de zijkanten en het dak wel een beetje eng vind. Daarvoor moet ik iemand/bedrijf in omgeving brabant gaan zoeken.

Planning is eind deze maand/ volgende maand te starten en rond april/mei klaar te zijn (werken beide 4 dagen pw en geen kinderen dus moet haalbaar zijn). Alvast even een ruwe papier schets.
Bijlagen
IMG_9481.JPG
IMG_9481.JPG (87.63 KiB) 1302 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door DJSmiley »

Klinkt interessant! Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Je budget is prima om het ook goed aan te pakken en een (iets) jongere bus te kopen.

Hoe komt het bed? Wordt het een lengtebed of een breedtebed?
Voor een lengtebed krijg je met jullie ontwerp een naad in het midden, de vraag is of dat wenselijk/comfortabel is

Voor een breedtebed zou ik eerder kijken naar een Ducato/Jumper/Boxer. Die zijn wat breder waardoor je in de lengte 195 kwijt kan. Met een smallere bus wordt het bed ook korter. Als je zelf 1,70 bent boeit dat natuurlijk niet zoveel, maar als je wat langer bent is dat wel een dingetje (en voor eventuele kopers mogelijk)

Ramen plaatsen is overigens niet moeilijk, t is meer tussen je oren dat het moeilijk is. Elektra is ingewikkelder :)

Wil je perse die doorstroomboiler? 2000W is een hoop, dat is 170A. Een hoop lithium accu's kunnen dat niet leveren, veel BMSsen zijn beperkt tot 100-150A. Dat is dus even goed opletten. 10min douchen is dan 33Ah uit je accu's.

Is een kleine boiler geen betere optie? Een 6 of 10 liter boiler die je als t nodig is vantevoren aanzet kun je op 60-80 graden zetten, en met mengen van koud water heb je dan genoeg om te douchen. Dat is ook een beter voor je accu's ipv er 170A uit te trekken. Langere tijd een lagere stroom is toch een stuk gunstiger, minder kabelverliezen enz, en je kan ook met een lichtere omvormer af. (en dan blijf je ook onder de max stroom van veel Lithium BMSsen)

Koken: Je zou ook helemaal gasloos kunnen gaan, pak 400-500Ah Lithium en een inductiekookplaat. Gas, zeker campinggas, is vrij prijzig en verkrijgbaarheid is per land nogal een uitdaging soms!

Let ook op gewicht: Van de Ducato's bv zijn versies die tot 3300kg mogen en versies die 3500kg mogen (of hoger maar dan moet je naar C1).
Die 200kg kan een hoop schelen, zeker als je ook een redelijke watervoorraad meeneemt. Met jouw voorgestelde tanks mag je al op 200kg rekenen alleen al aan tanks + potentiele waterhoeveelheid. Ga even uit van een volle verswatertank, een halfvolle vuilwater en dan gewicht tanks zelf enzo....

Tenslotte: H3? Hoogte verschilt per bus natuurlijk, maar in een Ducato H2 kun je goed 1.90m stahoogte realiseren. Bedenk wel dat je met een H3 (iig bij de ducato) al op 276 cm bushoogte zit. Met een dakluik/zonnepaneel ga je dan richting de 3m. Ik meen dat bij sommige tolwegen/veerboten >275 een hogere klasse is en ook nog wel eens net het verschil kan zijn in lage tunnels/bruggen. Ook het brandstofverbruik zal (logischerwijs) hoger liggen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door de Viking »

Ben ook benieuwd, je hebt nogal wat technische wensen + bus voor een totaalbedrag van 25.000
Moet kunnen en ook tijdsbestek, ikzelf heb alles in 3 maanden gebouwd maar als pensionado.
Hopelijk laat je ons nog weten van de voortgang.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Tijs79
Berichten: 16
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 19:39

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Tijs79 »

Bedankt voor je tips en ideeen.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Klinkt interessant! Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Je budget is prima om het ook goed aan te pakken en een (iets) jongere bus te kopen.

Hoe komt het bed? Wordt het een lengtebed of een breedtebed?
Voor een lengtebed krijg je met jullie ontwerp een naad in het midden, de vraag is of dat wenselijk/comfortabel is
Er komt idd een naad in het midden. Het idee is om dit met een wig op te kunnen vullen of een dunne koudschuim topper te laten maken die opgerold kan worden en als rugsteun tegen de achterdeuren gebruikt kan worden of onder het bed geschoven kan worden.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Voor een breedtebed zou ik eerder kijken naar een Ducato/Jumper/Boxer. Die zijn wat breder waardoor je in de lengte 195 kwijt kan. Met een smallere bus wordt het bed ook korter. Als je zelf 1,70 bent boeit dat natuurlijk niet zoveel, maar als je wat langer bent is dat wel een dingetje (en voor eventuele kopers mogelijk)
Ik ben zelf 1.88, mijn vriendin 1.68. Het idee is om dan het bed dus over de volle breedte op ongeveer 85cm hoogte en 1.90 lang. Dan kom ik iig niet klem te liggen, Ik slaap zelf overigens in een lichte foetus houding maar met inslapen wil ik wel mijn benen kunnen strekken.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Ramen plaatsen is overigens niet moeilijk, t is meer tussen je oren dat het moeilijk is. Elektra is ingewikkelder :)
Ik heb heel weinig ervaring met decoupeerzagen in metaal. Veel hout wel, maar op die filmpjes zie ik dat dat metaal behoorlijk gaat trillen. Gezien het een first time right klusje is besteed ik het toch liever uit aan iemand die ervaring heeft. Boren en zagen in de bodem heb ik wat minder moeite mee. Maar idd het is wel een tussen de oren dingethe ja :). Misschien valt er wel een ruildeal te maken met iemand hier op het forum. Zaagklusje in ruil voor electroklusje :)
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Wil je perse die doorstroomboiler? 2000W is een hoop, dat is 170A. Een hoop lithium accu's kunnen dat niet leveren, veel BMSsen zijn beperkt tot 100-150A. Dat is dus even goed opletten. 10min douchen is dan 33Ah uit je accu's.
Is een kleine boiler geen betere optie? Een 6 of 10 liter boiler die je als t nodig is vantevoren aanzet kun je op 60-80 graden zetten, en met mengen van koud water heb je dan genoeg om te douchen. Dat is ook een beter voor je accu's ipv er 170A uit te trekken. Langere tijd een lagere stroom is toch een stuk gunstiger, minder kabelverliezen enz, en je kan ook met een lichtere omvormer af. (en dan blijf je ook onder de max stroom van veel Lithium BMSsen)
Dat is inderdaad nog wel iets dat waar we scherp naar moeten kijken. Ik heb een Lithium accu en BMS nodig die dat kunnen afgeven (ik zie mensen die inductieplaten voeden vanuit lithium dus het moet wel mogelijk zijn lijkt me). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat lithium juist geschikt was voor grote stroomafnames (en diepe ontlading) en daar minder onder lijdt dan agm of gel. Als dit niet zo is (of heel slecht is voor de accu) dan moet het wel een andere oplossing gaan worden. Het is geen must maar het leek me wel een leuke zomeroplossing. Met 66Ah (allebei 10 min) per dag in mei -aug met 720watt op het dak denk ik dat het zou moeten werken (evt derde paneel).Mocht het grauwe dag(en) zijn toch even de kachel aan voor de EGR route of voor het douchen even een ritje om de accu bij te laden :). De doorstromers kosten ook niet veel dus het is het proberen waard.
De boiler heb ik overwogen maar neemt in de kleine bus toch weer wat meer plek in, die doorstromers zijn mooi compact.
Eventuele andere oplossing voor de zomerdouches is een solarloop met kleine radiator op dak. Dat is dan wel alleen douchen met warm water als de zon schijnt.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Koken: Je zou ook helemaal gasloos kunnen gaan, pak 400-500Ah Lithium en een inductiekookplaat. Gas, zeker campinggas, is vrij prijzig en verkrijgbaarheid is per land nogal een uitdaging soms!
Dat lijkt me inderdaad heel prettig en ga ik zeker overwegen. Die extra 200ah Lithium is wel een aardige extra kostenpost.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Let ook op gewicht: Van de Ducato's bv zijn versies die tot 3300kg mogen en versies die 3500kg mogen (of hoger maar dan moet je naar C1).
Die 200kg kan een hoop schelen, zeker als je ook een redelijke watervoorraad meeneemt. Met jouw voorgestelde tanks mag je al op 200kg rekenen alleen al aan tanks + potentiele waterhoeveelheid. Ga even uit van een volle verswatertank, een halfvolle vuilwater en dan gewicht tanks zelf enzo....
Ja dat wordt inderdaad nog een leuke puzzel. Ik weet ook nog niet zeker of beide tanks wel onder een L2 passen. Ik heb er nog niet echt voorbeelden van kunnen vinden. We willen zoveel mogelijk lichtgewicht proberen te bouwen. Probleem met de L2H3 varianten is dat de ducatos bijna niet te vinden zijn rond bj 2012. Die zijn inderdaad weer 10 cm breder en net wat langer, maar het is ruimte die ik ook weer niet perse nodig heb. De masters zijn wat makkelijker te vinden in L2H3. Ook lees ik positieve ervaringen over het rijcomfort van de renaults.
DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 19:47
Tenslotte: H3? Hoogte verschilt per bus natuurlijk, maar in een Ducato H2 kun je goed 1.90m stahoogte realiseren. Bedenk wel dat je met een H3 (iig bij de ducato) al op 276 cm bushoogte zit. Met een dakluik/zonnepaneel ga je dan richting de 3m. Ik meen dat bij sommige tolwegen/veerboten >275 een hogere klasse is en ook nog wel eens net het verschil kan zijn in lage tunnels/bruggen. Ook het brandstofverbruik zal (logischerwijs) hoger liggen
Met 1.90 zou het wellicht net aan kunnen inderdaad, maar ik heb toch het gevoel dat het dan met het wat hogere bed (rond de 90-100cm) en de mogelijkheid om daar ook op te kunnen zitten lastig wordt. Tunnels en bruggen is inderdaad wel een concessie. We zullen niet overal kunnen komen en soms om moeten rijden. Brandstof en tol/veer kosten zullen hoger uitvallen maar die kosten nemen we voor lief ten bate van het comfort.
We overwegen wel om binnenkort een H2 camper te huren of eens te gaan kijken bij een dealer of dat voor mijn lengte nog prettig aanvoelt.
Tijs79
Berichten: 16
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 19:39

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Tijs79 »

de Viking schreef:
do 15 okt 2020, 20:46
Ben ook benieuwd, je hebt nogal wat technische wensen + bus voor een totaalbedrag van 25.000
Moet kunnen en ook tijdsbestek, ikzelf heb alles in 3 maanden gebouwd maar als pensionado.
Hopelijk laat je ons nog weten van de voortgang.
Ik ga het proces hier bijhouden. Het interieur hout hebben we al, een mazzeltje gekregen nav restmateriaal groot interieur project. Daar hoeven we dus weinig kosten voor te maken. De bekleding van de kussens/matras wordt gedaan door mijn schoonmoeder dus dat scheelt ook weer kosten. We hebben een begroting gemaakt met alle onderdelen/materialen zoals we die nu voor ogen hebben en daar 20% bovenop gedaan en wat kosten bijgeteld voor zaken die we moeten uitbesteden. Uitgangspunt is een bus van 12.000-14.000 incl btw en bpm. Het budget is overigens rekbaar, als we geen concessie willen doen mag het hoger uitvallen.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door DJSmiley »

Je kan ook wat zelfbouwcampers bekijken en maten/ideen opdoen. Je bent iig welkom om mijn bus te bekijken

Accu's is een grote kostenpost, maar als je handig bent met elektra kun je zelf ook een Lithium pakket samenstellen. De EVE 280Ah cellen kosten momenteel rond de 110 euro per stuk incl verzend. Een 12V 560Ah accupakket incl BMS bouw je dus voor een goede 900-1000 euro incl zekeringen en kleinmateriaal. Kant en klare (commerciele) kosten een meervoud....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Tijs79
Berichten: 16
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 19:39

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Tijs79 »

DJSmiley schreef:
do 15 okt 2020, 21:40
Je kan ook wat zelfbouwcampers bekijken en maten/ideen opdoen. Je bent iig welkom om mijn bus te bekijken

Accu's is een grote kostenpost, maar als je handig bent met elektra kun je zelf ook een Lithium pakket samenstellen. De EVE 280Ah cellen kosten momenteel rond de 110 euro per stuk incl verzend. Een 12V 560Ah accupakket incl BMS bouw je dus voor een goede 900-1000 euro incl zekeringen en kleinmateriaal. Kant en klare (commerciele) kosten een meervoud....
Bedankt voor je aanbod om je bus te bekomen kijken, lijkt me leuk.
Dat is inderdaad een goede optie. Wist niet dat de losse cellen zo goedkoop waren. Ik zie op je site dat je het zelf ook gedaan hebt. Weer wat leesvoer!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door gsm »

Tijs79 schreef:
do 15 okt 2020, 21:15
Ik ben zelf 1.88, mijn vriendin 1.68. Het idee is om dan het bed dus over de volle breedte op ongeveer 85cm hoogte en 1.90 lang. Dan kom ik iig niet klem te liggen, Ik slaap zelf overigens in een lichte foetus houding maar met inslapen wil ik wel mijn benen kunnen strekken.
Ons schuifbed is dwars en is 192 lang, had nog langer gekund maar dan had ik minder isolatie in de wand moeten doen
Ons bed schuift over het gasstel en aanrecht heen, gebruiken we toch niet als we slapen :-B
Zo ziet het er overdag uit
Afbeelding


En zo s´nachts
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Schepers »

Tijs79 schreef:Misschien valt er wel een ruildeal te maken met iemand hier op het forum. Zaagklusje in ruil voor electroklusje :)
Daar zal vast iemand heel hard zijn hand voor opsteken! AfbeeldingDe meeste mensen hier zijn banger voor de electronica dan voor zagen in de bus.

Leuke plannen, weer eens wat anders! Ben benieuwd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door marjasjaak »

Ziet er op papier al leuk uit.
Wij hebben ook een vermaler toilet Johnson marine geplaatst.
Systeem werkt zeer goed, geen gesleep met Porta Potti's.
Ook met lozen geen problemen (behalve als je langer op een camping staat zonder camperfaciliteiten :sick: ), gebruiken wel Aqua Kem green voor de geuren.
W.C. papier gaat er bij ons niet in, gaat net als in zuidelijke landen in een vuilnisbakje.
Papier lost grotendeels wel op, maar we zien vaak op loosplekken nog restanten papier. Vooral bij touringcar loosplekken.
Minpuntje is het geluid van de vermaler, De motor maakt lawaai, buiten hoor je het een beetje, maar binnen is het wel hoorbaar.
Vooral in de nacht, maar daar wen je ook wel weer aan.
Zagen in een bus is spannend, maar zeer goed te doen.
Goed uitmeten, daarna een bakkie doen, weer controleren en dan de zaag erin. :-B
Zou beginnen met het dakluik, meet je verkeerd, dan koop je gewoon een groter dakluik. :lol3: (valt reuze mee hoor)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door marjasjaak »

Een tip voor je tekening.
Wij hebben een soortgelijke opstelling achter de bestuurdersstoel.
Maar hebben gekozen voor een schuine lijn voor de WC.
Zo heb je een betere looproute naar buiten, dan met zo'n hoek.
IMG_9481.JPG
IMG_9481.JPG (62.84 KiB) 1010 keer bekeken
En opties lijkt het ruimer, je douche is dan wel iets kleiner.
Tijs79
Berichten: 16
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 19:39

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Tijs79 »

@GSM : Dat is inderdaad ongeveer het idee. Mooi opgelost met die schuifbare lattenbodems. Wij slapen dan dus wel over de lente (185 lang 170 breed). Dan steken mijn voeten klein beetje uit maar dat vind ik geen probleem.
@Marjasjaak: goed om te horen dat jullie ervaring met het vermaler toilet zo positief is. De geurtjes moeten met middeltjes en juiste aanleg van afvoeren en ontluchting tanks wel onder controle te krijgen zijn. Bedankt voor je tip ook. Over een schuine of 90 graden bak hebben we gedacht, maar we hebben een mooi douchebakje gevonden dat een diepere bak heeft dat we graag willen gaan gebruiken. Kwa ruimte gaat het nog steeds wel ok zijn is de verwachting.

Nog een plaatje van het plan.
Bijlagen
busplan.jpg
busplan.jpg (326.69 KiB) 906 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door marjasjaak »

In onze vorige fabriekscamper zaten helemaal geen waterslots in de afvoeren. Met warm weer kon je de vuilwatertank goed ruiken binnen.
Als je met sifons werkt of waterslots dan ruik je binnen echt niets meer.
Als ontluchting hebben we een pijpje van 5 mm wat boven het afvaltank uitsteekt. En ook dat ruik je niet.
Dit jaar de afvaltank schoongemaakt, ook dat viel mij reuze mee.
We hebben ivm de ruimte onder de bus 2 afval tanken (totaal 95 liter) hangen en deze met elkaar gekoppeld.
Gebruikersavatar
Hans Könemann
Berichten: 34
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 14:50
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voorbereiding en bouwverslag L2H3 camper



Bericht door Hans Könemann »

Wat een geweldige reeks ideeën heb je. Ik begrijp dat een hoop technische know how hebt en die uitstekend kunt inzetten. Maar toch ... Wat ben je met je camper van plan. Hoe ga je hem gebruiken? Heb je al deze techniek inderdaad nodig. Wat er in zit, kan ook kapot gaan. En ik heb heel wat campers gezien waarin de douche vooral een opberghok is.
Onze eigen camper is naar jouw maatstaven veel primitiever, zonder douche en warmwaterinstallatie, met porta potti. Maar met één grote accu, één zonnepaneel, een dieselkachel heb je al heel veel comfort. zonder douche is onze 75 l watertank groot genoeg voor een week met z'n tweeën en een stopcontact hebben we nooit nodig. Eén gasfles per jaar is genoeg om 10 weken uitgebreid te koken (ook water voor thee, koffie en afwas). En ons lengtebed (waarvan 1/3 deel neerklapt als rugleuning voor de bank) geeft veel slaapruimte. We wisselen vrij staan af met campings (inderdaad, ook om te kunnen douchen).
Ik probeer je niet te overtuigen om ons concept te kiezen, maar wel om je keuzes te maken vanuit functies en niet vanuit techniek.

Tot slot: in je keuken is het handig als kookplek en spoelbak aan dezelfde kant zitten.
Succes
Plaats reactie