Gewicht > haalbaarheid
Gewicht > haalbaarheid
Goedenavond,
Zoals al eerder aangegeven ben ik bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een buscamper.
Ondertussen al heel veel ingelezen, maar ook ingekocht...
Ik moet alleen nog een bus hebben. Nu heb ik wel wat op het oog, maar die heeft GWV van 3300 kg.
Hiermee ben ik aan het rekenen gegaan en volgens mij is dat mogelijk:
In mijn huidige camper kan ik ook ongeveer 150 kg meenemen, dus volgens mij moet het haalbaar zijn.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd...
Groet JMD
Zoals al eerder aangegeven ben ik bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een buscamper.
Ondertussen al heel veel ingelezen, maar ook ingekocht...
Ik moet alleen nog een bus hebben. Nu heb ik wel wat op het oog, maar die heeft GWV van 3300 kg.
Hiermee ben ik aan het rekenen gegaan en volgens mij is dat mogelijk:
In mijn huidige camper kan ik ook ongeveer 150 kg meenemen, dus volgens mij moet het haalbaar zijn.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd...
Groet JMD
Re: Gewicht > haalbaarheid
Hoi JMD,
NEEN, zorg ervoor dat je te kopen BUS altijd 3500kg is!
Je hebt altijd gewicht te kort.
Haije.
NEEN, zorg ervoor dat je te kopen BUS altijd 3500kg is!
Je hebt altijd gewicht te kort.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do 18 jun 2020, 19:53
Re: Gewicht > haalbaarheid
Het kan wel. Ik zou in ieder geval eens beginnen met die bus op een weegbrug zetten. Dan weet je pas waarmee je begint. Wat als GWV op papier staat is niet waarmee je moet gaan rekenen, omdat dat vaak afwijkt. Bij de RDW wegen ze toch echt opnieuw.
En meestal worden de gewichten van alles wat je meeneemt aan bagage, water, fietsen etc. onderschat. Maar het ligt vooral aan jezelf en wat je onderweg nodig hebt.
En meestal worden de gewichten van alles wat je meeneemt aan bagage, water, fietsen etc. onderschat. Maar het ligt vooral aan jezelf en wat je onderweg nodig hebt.
Re: Gewicht > haalbaarheid
Ik zou altijd voor een 3500 gaan. Zeker met drie mensen erin neem je nogal wat mee. Niet eigenwijs zijn en die 200 kilo extra. Als de bus echt zo goed is zou je kunnen informeren hoeveel het kost en of het mogelijk is naar 3500 op te waarderen nadat je hem koopt.
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Gewicht > haalbaarheid
Wij hebben een 300 kg bus net zijn tweeën en die weegt startklaar 2925 kg (inclusief 90 ltr diesel en 50 ltr water en twee personen en twee zonnepanelen en een dikke 180 Ah loodaccu) maar zonder luifel, slechts 1 dakluik en geen fietsenboel.
Bij vertrek moet daar dan nog voor twee personen kleding in en wat eetvoorraad.
En ... ingebouwd met populieren plaat, kwetsbaar maar licht, veel 9 mm maar tot 18 mm.
Het kan dus wel maar waarom zou je? Jouw mooie lijstje zijn vooral aannames en die personen kunnen nog groeien?
Bij vertrek moet daar dan nog voor twee personen kleding in en wat eetvoorraad.
En ... ingebouwd met populieren plaat, kwetsbaar maar licht, veel 9 mm maar tot 18 mm.
Het kan dus wel maar waarom zou je? Jouw mooie lijstje zijn vooral aannames en die personen kunnen nog groeien?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Gewicht > haalbaarheid
Was inderdaad van plan om bus vooraf te wegen.
Het 'standaard' gewicht 3050 wordt ook berekend met 1 persoon 75 kg. Zelf heb ik nog 3 personen à 75 kjg gerekend. Hoewel de kinderen voorlopig nog geen 75 kg samen wegen... Dus er is rekening gehouden met groei.
Verder zijn de aannames aardig gedetailleerd onderbouwd, maar niet in het overzicht zichtbaar!
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
Ik ben nog in dubio.
Groet JMD
Het 'standaard' gewicht 3050 wordt ook berekend met 1 persoon 75 kg. Zelf heb ik nog 3 personen à 75 kjg gerekend. Hoewel de kinderen voorlopig nog geen 75 kg samen wegen... Dus er is rekening gehouden met groei.
Verder zijn de aannames aardig gedetailleerd onderbouwd, maar niet in het overzicht zichtbaar!
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
Ik ben nog in dubio.
Groet JMD
Re: Gewicht > haalbaarheid
Het is al gezegd, maar je komt altijd te kort, en meestal wordt onderschat wat er uiteindelijk toch allemaal op en aan en in moet.
En heb je over, geen probleem, ontspannen rijden, maar zit je er overeen, probleem...
En heb je over, geen probleem, ontspannen rijden, maar zit je er overeen, probleem...
Re: Gewicht > haalbaarheid
nu kan je nog kiezen, als je nog niets gekocht hebt, daarna niet meer.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Gewicht > haalbaarheid
Er is niet geschreven om wat voor een bus het gaat. Wij hebben een Ducato L4H2,de bus weegt met alle inbouw leeg (zonder losse lading, 50 liter diesel) zo rond de 3050 kg.
Daar moet nog bij 2 personen 170 kg, water 50 kg, fietsen 70 kg, dan houden we nog 185 kg over voor boodschappen, kleding. Gooien we nog 50 liter diesel erbij dan houden we nog maar 135 kg over. (liter diesel is iets minder dan een kg maar rekent makkelijker )
We hebben heel licht gebouwd, dikste plaat is 12 mm populieren hout .
Met die 3300 kg max moet je dus heel goed gaan rekenen. Of dingen schrappen, voorbeeldje luifel weegt circa 40 kg.
Daar moet nog bij 2 personen 170 kg, water 50 kg, fietsen 70 kg, dan houden we nog 185 kg over voor boodschappen, kleding. Gooien we nog 50 liter diesel erbij dan houden we nog maar 135 kg over. (liter diesel is iets minder dan een kg maar rekent makkelijker )
We hebben heel licht gebouwd, dikste plaat is 12 mm populieren hout .
Met die 3300 kg max moet je dus heel goed gaan rekenen. Of dingen schrappen, voorbeeldje luifel weegt circa 40 kg.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Gewicht > haalbaarheid
Vandaag of morgen kiezen jullie van welke camperclub jullie deel gaan uitmaken....
De CLUB van net overladen campers ( met als naam: we blijven wegen)
Of
Het clubje van campers zonder zorgen (noemt ook zo)
Duidelijker kan ik niet zijn
De CLUB van net overladen campers ( met als naam: we blijven wegen)
Of
Het clubje van campers zonder zorgen (noemt ook zo)
Duidelijker kan ik niet zijn
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Gewicht > haalbaarheid
Wij zijn al lid van de weightwatchers camperclub. Om nu ook al lid van de " zonder zorgen " te worden vinden we wat overdreven.
Re: Gewicht > haalbaarheid
Hier een 3300 kg bus met 5 personen (3 kinderen) en twee honden. Leeggewicht 2650 kg, dus zonder mensen en water maar met de complete inbouw. Met zonnepaneel, luifel en fietsendrager. Verder reizen we licht. En dat vind ik eigenlijk alleen maar prettig. Je sleept anders toch alleen maar extra spullen mee. Wij hebben niks gemist tijdens ons laatste vakantie.
Natuurlijk is 3500 prettig maar wij konden deze fijne bus voor een goede prijs kopen en ik ben blij dat we het er niet voor gelaten hebben.
Natuurlijk is 3500 prettig maar wij konden deze fijne bus voor een goede prijs kopen en ik ben blij dat we het er niet voor gelaten hebben.