Wat zou je anders doen bij je volgende camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ATB
Berichten: 10
Lid geworden op: di 23 feb 2021, 12:44

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door ATB »

marjasjaak schreef:
ma 12 okt 2020, 22:25
Je kan het ook wat simpeler houden, huishoud accu een 'semi tractie' en met een cyrix relais naar je auto accu.
Dan heb je in ieder geval nog een beetje licht als je eens niet aan een paal staat.
Maar zo merk je wel dat je een heleboel dingen al van te voren moet gaan plannen.
Sommige onderdelen zoals een dakluik of ramen zijn achteraf niet te verplaatsen. :o

Wij hebben op onze camper geen zonnepanelen, nog niet nodig gehad.
We laden de hh accu aan de paal of tijdens rijden. We kunnen nu ongeveer 3 dagen off-grid staan.
Maar we hebben tijdens de bouw wel al rekening gehouden met eventuele zonnepanelen.
De lege mantelbuizen voor solar bedrading liggen al achter de wanden en door de spanten richting het dak en "meterkast" al klaar.
Het is bij ons een kwestie gaatje boren door het dak panelen erop en draden trekken door die lege mantelbuizen.

Een camper bouwen is niet zo simpel, maar met een goede voorbereiding en planning gaat het je wel lukken.
Wij zijn nog druk op zoek naar een geschikte bus binnen budget, maar ondertussen gaat het denkwerk natuurlijk wel door. Met name de elektra vind ik een lastige en dus vind ik bovenstaande wel erg interessant. Hoe ver voer je de "luxe" door. Een relatief kleine accu voor lampjes, telefoons, koelbox en dak ventilator lijkt mij voldoende voor een enkele dag off grid. Verwarming voor een enkel weekendje in het voor of najaar is ook nog zo'n twijfelgeval. Is een elektrisch kacheltje op 230 volt aan de laadpaal dan een optie of moet je dan alsnog een hele grote omvormer/ accu of eventueel andere aanpassing doen aan de elektra?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door gsm »

Alles staat bij een reële balans berekening.
Een koelbox is als low budget een goed iets maar ook die verbruiken best wel wat en dus kan je het beste een beetje accu nemen.
Vergeet niet dat je uit veiligheidsoverweging slechts 50% van de lood accu mag verbruiken en ook dat zal in de tijd minder worden.
Maak eerst even een opsomming van wat je per dag gebruikt, (led) lampjes + telefoons + koelbox en een dakventilator dat samen zou ik op 25% van de accu capaciteit houden dus gebruik je 30A per dag dan zou ik een accu nemen van 120Ah
Op deze manier zit je voor één dag vrij staan veilig en dan kan je nog een dag langer blijven.
Met zonnepaneel er op zeker een dag langer en ook een paneel hoeft niet veel geld te kosten, ±€100 voor paneel en ±€65 voor een MPPT
Ik heb een gebruikte elektrische plintverwarming er in zitten voor als we aan de paal staan plus een diesel kachel voor als we vrij staan.
Een elektrische verwarming niet via een omvormer aan de accu hangen dan is je low budget plan weg.
Je kan voor ruimer advies even rond lezen hier op het forum en dan zou ik gerichte vragen stellen in een eigen topic :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door DucatoDolf »

Jean Baret schreef:
ma 08 mar 2021, 9:21
Gevonden!
Ik heb er ook een, en dat terwijl mijn bus nog niet eens af is. Volgende keer zou ik de electra niet in de wand verbergen maar zo veel mogelijk opbouw. Dat kun je vaak nog steeds prima te verbergen in kastjes, hoeken e.d. En je kunt veel makkelijker aanpassingen doen als je toch iets verkeerd hebt gedaan of als je bij nader inzien toch een breedbeeld-tv, inductiekookplaten en magnetron nodig blijkt te hebben. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dus toch. Ben ik niet de enige. Ik zat hier ook aan te denken aangezien mijn plannen ook steeds verder wijzigen/upgraden. Zoveel electra heb ik nu nog niet, maar dat zal op termijn goed kunnen wijzigen. Voor TS dan zeker een goede tip als nu nog niet alles duidelijk is.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door PaulBng »

Jean Baret schreef:Gevonden!
Ik heb er ook een, en dat terwijl mijn bus nog niet eens af is. Volgende keer zou ik de electra niet in de wand verbergen maar zo veel mogelijk opbouw. Dat kun je vaak nog steeds prima te verbergen in kastjes, hoeken e.d. En je kunt veel makkelijker aanpassingen doen als je toch iets verkeerd hebt gedaan of als je bij nader inzien toch een breedbeeld-tv, inductiekookplaten en magnetron nodig blijkt te hebben. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Als ik zelf een bus zou inbouwen, zou ik zeker niet kiezen voor inbouw.
Maar vooraf gewoon een km flex buis. Overal. Ook waar je het niet nodig denkt te hebben. Stuk of 4 naar de andere kant, dito naar achteren...
Ik ga deze zomer mss de inbouw tijdelijk verwijderen om de isolatie te verbeteren. En reken maar dat er flex buis ingaat!


Paul
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door AadenAnke »

Als ik met de/mijn kennis van nu opnieuw ging beginnen een mooie touringcar dikke Volvo ik weet hem met nog een stuk of 10 broertjes en zusjes te staan ergens 2e helft dit jaar gaan ze eruit. Moet Anke nog omkrijgen. Nee Nico en Bob met de vaatwasser gaat het niet lukken. Die heeft ze al zegt ze en ze noemt hem Aad.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Marco Polo »

Doet ie ook eens wat voor de kost :P
Dat chauffeuren is toch maar hobby :D
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Bob Diesel »

Dat zegt die van mij nu ook altijd :crazy:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

PaulBng schreef:
Als ik zelf een bus zou inbouwen, zou ik zeker niet kiezen voor inbouw.
Maar vooraf gewoon een km flex buis. Overal. Ook waar je het niet nodig denkt te hebben. Stuk of 4 naar de andere kant, dito naar achteren...
Ik ga deze zomer mss de inbouw tijdelijk verwijderen om de isolatie te verbeteren. En reken maar dat er flex buis ingaat!


Paul
Bedoel je dan alle electra wel achter de wanden maar dan alle draden in een buis?
Ikzelf denk bij opbouw aan niks achter die wanden maar alles in het zicht, eventueel achter een plankje ofzo, maar je kunt erbij zonder de hele inboedel overhoop te trekken.
Mij gaat het dan vooral om de gemoedsrust. Gaat die bedrading toch een keer kapot omdat we een scherp randje gemist hebben? Weten we zeker dat alles OK is? Wat als ik nu een stel panelen op het dak zet, gaat het dan nog goed?
En al dat boren in de carrosserie is dan ook meteen niet meer nodig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :thumbup: en een mooi kabeltje/buisje is niet lelijk :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

AadenAnke schreef:Als ik met de/mijn kennis van nu opnieuw ging beginnen een mooie touringcar dikke Volvo ik weet hem met nog een stuk of 10 broertjes en zusjes te staan ergens 2e helft dit jaar gaan ze eruit. Moet Anke nog omkrijgen. Nee Nico en Bob met de vaatwasser gaat het niet lukken. Die heeft ze al zegt ze en ze noemt hem Aad.

Gr. Aad
Volautomatisch! Je hoeft niks in te stellen en commando’s werken zonder van je stoel op te staan. Ideaal. Jammer dat je dan meteen je hele camper met zo’n afwasmachine moet delen, anders nam ik er ook een. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

Kroppie schreef::thumbup: :thumbup: en een mooi kabeltje/buisje is niet lelijk :-B

jos
Die uitspraak hang ik aan de wand. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

DucatoDolf schreef: Dus toch. Ben ik niet de enige. Ik zat hier ook aan te denken aangezien mijn plannen ook steeds verder wijzigen/upgraden. Zoveel electra heb ik nu nog niet, maar dat zal op termijn goed kunnen wijzigen. Voor TS dan zeker een goede tip als nu nog niet alles duidelijk is.
Ja suf hè, dat je daar dan niet eerder aan denkt. Misschien omdat die kokers er zo verleidelijk uitzien. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door AadenAnke »

Jean Baret schreef:
ma 08 mar 2021, 19:50
AadenAnke schreef:Als ik met de/mijn kennis van nu opnieuw ging beginnen een mooie touringcar dikke Volvo ik weet hem met nog een stuk of 10 broertjes en zusjes te staan ergens 2e helft dit jaar gaan ze eruit. Moet Anke nog omkrijgen. Nee Nico en Bob met de vaatwasser gaat het niet lukken. Die heeft ze al zegt ze en ze noemt hem Aad.

Gr. Aad
Volautomatisch! Je hoeft niks in te stellen en commando’s werken zonder van je stoel op te staan. Ideaal. Jammer dat je dan meteen je hele camper met zo’n afwasmachine moet delen, anders nam ik er ook een. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Die ik op het oog heb zijn iets ouder. Voor sommige dingen moet wel ff reiken en de stoel is zonder geheugen dus 1 maal zelf goed instellen en dan bij het inrijden van de stad de rugleuning 1 tandje rechterop.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door DucatoDolf »

Zit nog wat te bedenken. Zoals het er nu uit ziet doen we nog lang met deze, maar als er een andere moet komen, dan ga ik serieus een zelfbouw semi integraal overwegen op L1 lengte. Dus weer max 5meter, maar met eventueel een slide-out. Naar achteren, boven of opzij. Of allemaal :-B

De voordelen van max 5meter praat niemand me meer af. (ja ook met een 6 meter kom je ver, maar toch weer minder makkelijk dan met 5m) En een stalen kooi isoleren heb ik het geloof niet voor en bovendien is het toch behelpen met al die rare vormen in de wanden en deuren.
Plaats reactie