Wat zou je anders doen bij je volgende camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

Leek me leuk om te starten. Nuttig voor de mensen die bezig zijn aan hun eerste ombouw, en misschien therapeutisch voor de mensen die zichzelf nog steeds voor hun kop slaan? :lol:

Als je nu een nieuwe bouw zou beginnen, wat zou je dan anders doen, en waarom? Of wat is misschien de beginnersfout die je bij je eerste bus hebt gemaakt die je bij de opvolgers hebt vermeden? Grotere ramen, toch meer op gewicht letten, electra anders aanpakken, uitgekeken op het vreselijk patroontje in de kussens... wat dan ook! Ik ben heel benieuwd naar het voortschrijdend inzicht, gemaakte blunders, en goede voornemens voor de volgende keer.

Ik moet nog beginnen dus ik kan de aftrap niet geven. Hopelijk iemand anders?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Atoz »

Wat ik absoluut terug zou doen is om gedurende acht maanden met mijn medereizigster, medebouwster, echtgenote, medegebruiker alles punt voor punt te overlopen en te bedenken wat en hoe.

En dan is het bizar om na acht jaar vast te stellen dat we dezelfde camper terug zouden bouwen.

Of toch bijna :) het plan zou zeker weten hetzelfde blijven.

Want ondertussen zijn er wel wat aanpassingen gebeurd.
Zowel voor Elektra als voor water
Andere inzichten voor sat tv , geen meer, internet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Karelkaywa »

Weliswaar niet zelfgebouwd maar naar eigen idee laten bouwen. Gezien mijn leeftijd (75) zal er geen volgende meer komen. Onze Ducato is van febr. 2019 en is tot camper omgebouwd door JWG. Uiterst tevreden over het resultaat maar toch.... Nu zit de dieselkachel/boiler en waterpomp onder het hoofdeind van het bed ingebouwd. Had dat beter aan de andere kant van het bed laten doen. Mijn vrouw gaat vroeg naar bed, ikzelf ben een nachtbraker en blijf nog lang zitten met op koudere avonden de kachel aan. Nu heeft zij vaak last van het geluid van de kachel. Zo ook van de waterpomp als ik mij was en mijn tanden ga poetsen. Nog beter om die lawaaimakers elders in de bus te bouwen maar die mogelijkheid had ik niet.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Zadowolony »

In de buscamper is onder het bed niet afgesloten, daar had men wel iets voor kunnen maken uit veiligheidsoverwegingen. Het Moet wel weg kunnen anders kunnen we niet bij de lades onder het bed.
Verder had ik wat luxe laten vervallen, zoals een levensgrote spiegel in de badkamer (zwaar).
Electra van de Kranen is te kwetsbaar, had van mij gewoon een ouderwetse voetpomp mogen zijn.
In zijn algemeen had de electronica simpeler mogen zijn: wat heb je aan een metertje voor vuilwatertank als die het na drie jaar al niet meer doet. En een EBL die na drie jaar de geest geeft en alle 12 v het niet meer doet.
En een bediening van watertank laten leeglopen van binnen uit: had daar gewoon een ouderwetse kogelkraan aan de onderkant op gezet.
En Grotere en lichtere accu’s in camper, dus veel meer standaard op vrij staan ingericht zijn ipv op luxe.
Langzamerhand zijn we zelf de fabriekscamper aan het veranderen naar praktische oplossingen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door ducati 900 »

Weliswaar niet zelfgebouwde maar wel zelfopgebouwd is onze Hymer en zoals die nu is zou ik er nog maar weinig aan veranderen.
Er zit nu een vast bed achteren, draaistoelen voorin met een los tafeltje.
Bestuurdersdeur links, koeling op waterbasis, Truma 3002 verwarming.
Maar de allerbeste aanpassing is het droogtoilet in combinatie met de 90 liter vuilwatertank alleen voor de urine, wat een gemak op deze manier.
In de 3 weken dat we weg zijn geweest dit jaar 2 x een zakje ontlasting weggebracht en 1 x de tank geleegd en dat bij 3 weken konstant gebruik.
Ik wil er nog wel een appart vuilwatertankje onderhanden voor het water van de wasbak.
Verder komen er nog zonnepanelen op.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door WiSpi »

De luifel gaat er bij de volgende af. We gebruiken deze nauwelijks en het is toch zo'n 30 kg aan gewicht.
Verder een camper met een hoger toelaatbaar gewicht. Onze Ducato heeft maximaal 3300 kg. Dat is wel even puzzelen.
En een dieselkachel ipv een Truma gaskachel.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door L4H3 »

Heb me eigen camper 4 jaar geleden zelf gebouwd na er eerst heel goed over na te denken. Tja wat had ik anders gedaan. Mss een groter zonnepaneel van 400wp ipv 260wp. Maarja die waren er toen niet en tegen de tijd dat 500wp bestaat gooi ik die er wel op. Verder mss de dieselkachel op een andere plek omdat je dat ding toch enigzins hoort. Maar ook dit kan ik nog wijzigen. En misschien s7 ramen ipv s4 ramen. Verder zou ik alles weer exact zo bouwen. Krijg op elke camping telkens weer te horen dat mensen onze indeling wel heel mooi en praktisch vinden. Heb hem al diverse malen kunnen verkopen. Maar dit gaat niet gebeuren. Hoop er nog jaren plezier van te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door gsm »

Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door MaartenH »

Alles op 230 en geen gas.
Goedkope boiler, normale koelkast, inductie plaatje en alleen dikke kabels naar je omvormer.
En dan een lekker groot LiFePo4 pakket.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door JoopBrekken »

En waar haal je de grote hoeveelheid stoom vandaan om de accu,s te laden? Zonnepaneel en motordynamo gaan dat niet redden!
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Japie »

Hem voor aankoop laten keuren door een onafhankelijk iemand. Leergeld al betaald. Ook voor een oudere camper kan dit je behoeden voor een miskoop.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door tonic »

Ik bouw de volgende met 1 zitplaats! Wat zal het heerlijk rustig zijn in de camper :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

L4H3 schreef:Mss een groter zonnepaneel van 400wp ipv 260wp. Maarja die waren er toen niet en tegen de tijd dat 500wp bestaat gooi ik die er wel op. Verder mss de dieselkachel op een andere plek omdat je dat ding toch enigzins hoort. Maar ook dit kan ik nog wijzigen.
Ik heb net je draadje gelezen gisteravond laat, wat een mooie bus, zeg. Dat je zonnepaneel toch te klein is verbaast me, het ging zo soepel als ik het zo las. Toch minder opbrengst in bewolkt weer ofzo?

En zou je de standkachel onder de passagiersstoel doen of hoor je hem dan nog steeds?


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door MaartenH »

JoopBrekken schreef:
ma 12 okt 2020, 17:34
En waar haal je de grote hoeveelheid stoom vandaan om de accu,s te laden? Zonnepaneel en motordynamo gaan dat niet redden!
Tuurlijk wel. 2e dynamo, paar grote glimmende dingen op het dak en een gaskast vol met lifepo4 cellen om een paar dagen te overbruggen.
Plaats reactie