Wat zou je anders doen bij je volgende camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door L4H3 »

Zonnepaneel is in principe voldoende maar ik sta nooit aan de paal en soms sta je ruim een week op een camping onder de bomen en dan moet ik wel opletten met stroomverbruik. Als we koffie zetten met onze elektrische waterkoker dan gebruikt dit ruim 10 AH. Als je dit 3-4 keer per dag doet gaat de accu snel leeg. Koelkast en maxxfan zitter er ook op. Alles 12 V in de camper. Tuurlijk kan ik ook water koken dat gebruikt alleen gas. En de dieselkachel zit nu onder een la onder het zitje. Denk als ik hem onder de passagiers stoel zet dan hoor je hem nog meer ondat dit open en bloot is. Achteraf had ik hem waar de fietsen staan moeten plaatsen. Maar dit ga ik mss nog doen. Maar aan de andere kant gebruik ik de kachel amper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

Karelkaywa schreef:Nu zit de dieselkachel/boiler en waterpomp onder het hoofdeind van het bed ingebouwd. Had dat beter aan de andere kant van het bed laten doen.
Goeie tip, daar denkt niet iedereen over na...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

tonic schreef:Ik bouw de volgende met 1 zitplaats! Wat zal het heerlijk rustig zijn in de camper :lol3: :lol3:
Jij lacht maar dit is zo ongeveer mijn bedoeling AfbeeldingAlleen zit ik graag in de trein met mijn voeten op de bank dus ik heb toch twee plekken nodig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door DJSmiley »

Daarom heb ik er ook vloerverwarming in.

Met een redelijk geisoleerde bus hoop ik dat dat voldoende is om de ergste koude eruit te houden. Dan is de dieselkachel (=herrie) alleen nodig als je in korte tijd veel warmte nodig hebt.

Goed, je bent wel wat beperkter met vrij staan, maar met een zonnepaneel en wat rijden zijn de accu's wel op pijl te houden. En in de echte winter als t nodig is maar aan de paal.
Kwa accu kun je naar mijn mening beter te ruim zitten dan krap. Moeten opletten over je gebruik is ook niet alles.

Moet wel zeggen dat ik dus een vrij stevige accu erin zet, 280Ah lithium. Maar goed, die paar-100 eur heb ik er wel voor over
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

@L4H3 wat een luxe, heerlijk...
ik ga in eerste instantie de bus bouwen zonder panelen en zelfs geen accu, denk ik. Eerst wat meer sparen en tot die tijd maar aan de paal. Zal nog een hoop vragen hebben over hoe dat aan te pakken tegen die tijd want van dit hoofdstuk krijg ik hoofdpijn en ik wil geen dingen zo in de bus aanleggen dat ze toekomstige plannen dwarsbomen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door marjasjaak »

Je kan het ook wat simpeler houden, huishoud accu een 'semi tractie' en met een cyrix relais naar je auto accu.
Dan heb je in ieder geval nog een beetje licht als je eens niet aan een paal staat.
Maar zo merk je wel dat je een heleboel dingen al van te voren moet gaan plannen.
Sommige onderdelen zoals een dakluik of ramen zijn achteraf niet te verplaatsen. :o

Wij hebben op onze camper geen zonnepanelen, nog niet nodig gehad.
We laden de hh accu aan de paal of tijdens rijden. We kunnen nu ongeveer 3 dagen off-grid staan.
Maar we hebben tijdens de bouw wel al rekening gehouden met eventuele zonnepanelen.
De lege mantelbuizen voor solar bedrading liggen al achter de wanden en door de spanten richting het dak en "meterkast" al klaar.
Het is bij ons een kwestie gaatje boren door het dak panelen erop en draden trekken door die lege mantelbuizen.

Een camper bouwen is niet zo simpel, maar met een goede voorbereiding en planning gaat het je wel lukken.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

@marjasjaak ik wilde het eigenlijk precies zo gaan aanpakken! Paar dagen vrij staan is mij voorlopig genoeg. Heb ook weinig stroom nodig. Denk ik. :p

(Edit: dwz dat van die auto-accu gebruiken begrijp ik nu nog niet helemaal maar dat komt tegen die tijd vast wel. Eerst een bus.)

Anyway. On topic. Ik hoorde van mijn ouders vorige maand dat ze nu pas, na een jaar of 15 en twee bussen ombouwen, bedachten dat ze die zware vloer (beton plex?) beter uit de huidige bus hadden kunnen halen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Schepers op ma 12 okt 2020, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Atoz »

Je hebt geen idee hoeveel stroom een mens nodig heeft.
Of...
De zin is eigenlijk:
Je hebt NOG geen idee hoeveel stroom een mens nodig heeft. ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Schepers »

ik hou serieus rekening met die mogelijkheid!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Autocaravana »

Geen luifel. Twintig jaar geleden een luifel gemonteerd, maar misschien maar 20 dagen gebruikt.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door de Jonckheer »

Wat ik anders zou doen is het plafond. Nu is dat van zeer lichte kunststof schrootjes, vastgemaakt met popnagels waar dat kon. Prachtig strak toen maar... het is erg licht maar gaat toch wat doorhangen op den duur en dus hier en daar gaatjes boren bij een balk, polymeer er in spuiten en ondersteunen met een paal tot de lijmkit droog is. Dat werkt maar helemaal strak krijg ik het niet meer en dus zou ik dat materiaal niet meer gebruiken. Platen waren beter geweest maar ja, achteraf kijk je een koe . . :lol: :lol:
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door BOKKIE »

Hoi Allemaal,

Wij wilden een NIEUWE camper! Dus één met 0km op de teller.
Wij hebben gekeken naar een nieuwe VW Crafter bus. Neen niet die Tupperware camper van Volkswagen op basis van de VW Crafter.
Maar een rekensommetje leerde ons al gauw dat dat nooit een haalbare kaart zou worden.
Het was goedkoper en VEEL minder werk om een kant en klare camper met alles erop en eraan te kopen.
Ja dan nu wel een FIAT Ducato Industrie met een Weinsberg opbouw.
Dat is wat wij anders hebben gedaan.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

Gevonden!
Ik heb er ook een, en dat terwijl mijn bus nog niet eens af is. Volgende keer zou ik de electra niet in de wand verbergen maar zo veel mogelijk opbouw. Dat kun je vaak nog steeds prima te verbergen in kastjes, hoeken e.d. En je kunt veel makkelijker aanpassingen doen als je toch iets verkeerd hebt gedaan of als je bij nader inzien toch een breedbeeld-tv, inductiekookplaten en magnetron nodig blijkt te hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hathi »

Ik denk als ik nog een nieuwe camper koop,ik steeds aan deze terug moet denken,daar is alles naar mijn zin,en die nieuwe,weer zo aanpassen,ik weet het nog niet , ik geloof niet dat ik er op voorruit ga,...maar het zou zomaar kunnen?
Hans
Plaats reactie