Wat zou je anders doen bij je volgende camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door jan- »

DucatoDolf schreef:
ma 08 mar 2021, 21:21
Zit nog wat te bedenken. Zoals het er nu uit ziet doen we nog lang met deze, maar als er een andere moet komen, dan ga ik serieus een zelfbouw semi integraal overwegen op L1 lengte. Dus weer max 5meter, maar met eventueel een slide-out. Naar achteren, boven of opzij. Of allemaal :-B

De voordelen van max 5meter praat niemand me meer af. (ja ook met een 6 meter kom je ver, maar toch weer minder makkelijk dan met 5m) En een stalen kooi isoleren heb ik het geloof niet voor en bovendien is het toch behelpen met al die rare vormen in de wanden en deuren.
Dus zoiets?
https://www.campingtrend.nl/hyundai-por ... 154926.856
https://www.youtube.com/watch?v=sN1DQywHGlE
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door DucatoDolf »

Ja leuk :D . Maar dan wil ik wel op Ducato basis. Wordt de opbouw wel korter van, maar rijdt wel fijner.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door PaulBng »

Kiept dat ding niet achterover wanneer je in bed kruipt?


Paul
Camper_01

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Camper_01 »

Een ECHTE dealer uitzoeken die vakbekwaam is!!
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door pele »

Kan dit bericht gewist worden? Het was dubbel gepost en in de tweede versie verbeterd.
Laatst gewijzigd door pele op ma 30 aug 2021, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door pele »

Ik zou vòòr de bouw veel beter duidelijkere aslijnen uitzetten in lengte- en breedterichting. ook nog meer letten op de bedrading voor de benodigde verbruikers. Ik verspilde veel tijd om toegevoegde draden op de juiste plaats te krijgen.

De indeling en de grootte van de bus zou ik identiek houden omdat jarenlange ervaring tot volle tevredenheid leidde, aangepast aan onze prioriteiten. Maar dat is voor iedereen nèt of helemaal anders.

De belangrijkste vraag die ik me nu stel is: Haal je er economisch voordeel uit met zelfbouw. Wil je het echt goed doen, vergelijkbaar met een gekochte kwaliteitsfabriekscamper, kost het bijna zoveel als een nieuwe, tenminste 50 000 euro. Maar voor mij is het het een gepassioneerd hobby, vol creativiteit (en soms stress..). Maar nu heb ik wel een indeling op maat met maximum bergruimte, goed isolatie, goede elektrische installatie en wat mijn laatste Buske betreft een zeer aangename dieselverwerming (Eberspacher Hydronic, met ringverwarming van radiatoren en warm water boiler via warmtewisselaar.
Laatst gewijzigd door pele op ma 30 aug 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hathi »

Niets,……na 35 jaar is deze wel bijna perfect, voor mij tenminste :-B ,en dat was ook de bedoeling
Hans
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Lambiek »

Hathi

Is dat een zelf bouw camper ?

Mooi & knap gedaan .

Oldtimers hebben altijd wel iets moois
.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door kampo »

pele schreef:
zo 29 aug 2021, 23:18
...De belangrijkste vraag die ik me nu stel of het niettegenstaande een gepassioneerde hobby het economisch voordeel gerealiseerd wordt door zelf te bouwen. Wil je het echt goed doen, vergelijkbaar met een gekochte kwaliteitsfabriekscamper, kost het bijna zoveel als een nieuwe, tenminste 50 000 euro. Maar nu heb ik wel een indeling op maat met maximum bergruimte, goed isolatie, goede elektrische installatie en wat mijn laatste Buske betreft een zeer aangename dieselverwarming (Eberspacher Hydronic, met ringverwarming van radiatoren en warm water boiler via warmtewisselaar.
Ik begrijp je terechte opmerking maar toch een paar nuanceringen.

De nieuwe fabriekscampers zijn "plots" over de laatste 3 jaar ongeveer 10.000 Euro duurder geworden, vertelden ze me op de beurs in Dusseldorf. Dus de 50.000 Euro voor een fabrieks bus is nu eerder 60.000 Euro (zonder BPM).

De materialen die jij als ervaren zelfbouwer gebruikt zijn allemaal, zonder uitzondering, van een hoger niveau. Zeker de technieken, waar achteraf, bij zo goed als alle fabriekscampers een upgrade komt. Het forum staat er vol van. Deze dure technische upgrade moet je ook meetellen bij de kostprijs van een fabrieksbus.

Meer autonomie komt voor de meeste gebruikers overeen met meer comfort. Dat kost geld maar bij een fabriekscamper veel meer als bij een zelfbouw.
Groeten Kampo
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door bus21 »

Ik heb een paar maanden geleden een draadje gestart ove rhet waarom van zelf bouwen. Ik geloof dat een grote meerderheid een andere dan een economische reden aangaf.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hathi »

Lambiek schreef:
ma 30 aug 2021, 13:15
Hathi

Is dat een zelf bouw camper ?

Mooi & knap gedaan .

Oldtimers hebben altijd wel iets moois
Neen Lambiek origineel Karmann Mobil,maar op Mercedes,maar 7 stuks gebouwd( te duur), meestal werd er op VW gebouwd
Hans
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

bus21 schreef:Ik heb een paar maanden geleden een draadje gestart ove rhet waarom van zelf bouwen. Ik geloof dat een grote meerderheid een andere dan een economische reden aangaf.
Voor mij speelt het economische motief enorm mee want ik heb geen 50.000 euro. De bouw heeft mij bij deze bus tot nu toe zo’n 9.000 gekost, inclusief bus. Moeten nog wel een HH-accu en eventueel panelen op maar verder zijn de grootste kosten wel gemaakt. Zonder beknibbelen, gewoon weten wat je wil en nodig hebt.
Maar daarnaast ook de indeling, het uiterlijk en de lol van het klussen. Mijn indeling kun je nergens kopen en ik vind het leuk dat de camper er aan de buitenkant niet echt uitziet als een camper.
Ik heb nog geen grote voortschrijdende inzichten maar hij is ook nog maar net af. Volgend jaar heb ik in dit draadje wel iets bij te dragen, denk ik…


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hathi »

Ik geloof niet,dat ik het met..€50.000 red.( zonder aankoop) zoveel is er onderhuids veranderd,in de loop der jaren,en dat was ook de opzet,ik probeer alle nieuwtjes, of verbeteringen,er in te plaatsen,dat is juist het leuke,voor mij,verslijten,doet er toch niets,en ik heb er een mooie hobby aan :-B
Hans
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

Dat zeker. Het bedrag zal bij mij ook vast nog wel iets oplopen maar wel zo prettig dat het niet allemaal bij aanvang afgerekend hoeft te worden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Plaats reactie