Wat zou je anders doen bij je volgende camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door MarceldeHoog »

In feite ben ik bezig aan de volgende camper: Heb er in het verleden 2 ingebouwd.

Wat ik anders doe: Deze keer doe ik het goed. Mijn vorige busjes waren low budget. Oude bussen, goedkoop ingebouwd, weinig ingelezen.

Toen we deze bus kochten heb ik ook tegen mijn partner gezegd: Ofwel ik doe het goed, of ik doe het niet. Uren inlezen over onderwerpen, en niet bezuinigen. Natuurlijk, als een Ective apparaat hetzelfde doet als een Victron voor 1/3 van de prijs, vidt ik dat uitstekend. Maar geen absorbtie koelkast van 75 euro van marktplaats. Deze bus moet even mee gaan, dus ik wil alles naar mijn wensen.

Qua electra als reactie op vorge posts: Ik heb zowel naar de keuken als het slaapgedeelte een 10 mm2 kabel gelegd. Daarmee kun je altijd electra uitbreiden. Zekeringkastje op het einde van de kabel, en klaar :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

Ah mooi dan heb ik dat deel per ongeluk goed gedaan. Goed voor de gemoedsrust.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Ruud Adam »

DucatoDolf schreef:
ma 08 mar 2021, 21:21
maar als er een andere moet komen, dan ga ik serieus een zelfbouw semi integraal overwegen op L1 lengte.
Hoe ga je dat doen?
Klinkt interessant!
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door DucatoDolf »

Voorlopig ben ik daar nog lang niet aan toe. Maar een pickup kopen en zelf de opbouw maken zal niet heel moeilijk zijn. Zolang je geen officiële zitplaatsen achterin nodig hebt.

Slide outs worden hier niet heel serieus genomen, maar in de States is dat reuze normaal. Staan dus ook genoeg DIY slide outs op YouTube.

Al met al lijkt me dat dus een leuke nieuwe uitdaging. Ik ben nu met veel te veel dingen bezig die ik speciaal voor deze bus moet uitdokteren. En die uiteindelijk toch niet heel duurzaam zijn. Low budget, oefenen en uitvinden wat we eigenlijk echt willen. Dat is wel leuk, maar bij een volgende zou ik dus next level willen gaan. Iets serieuzer en voor de langere termijn geschikt. En dan wil ik zeker een korte bus met geïsoleerde koffer met compressor kk en 160x210cm bed en een iets betere douchegelegenheid. Rechte wanden zijn dan ook wel een must. Evt zelfs een afzet unit van maken ivm zakelijk gebruik pickup.

Back to reality: eerst deze bus fiksen :wink:
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hermanusb »

De eerste camper had een porta porti.
Toen een caravan met porta porti.

De komende camper bouw ik een droog toilet.
Ben wel klaar met dagelijks dat chemische geval legen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Ruud Adam »

Dat hoeft toch niet dagelijks?
Of zijn jullie veel-gebruikers?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Cee Pee »

En aan wat ik eruit pers zit niets chemisch hoor. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Jean Baret »

@Hermanusb laat vooral weten hoe hij bevalt, tegen die tijd. Ik twijfel tussen die twee.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door marjasjaak »

Nog even inhaken over de electra aanleg. In je woonhuis liggen alle kabels in mantelbuis toch ook in de muur!
Als je in een camper een beetje kwaliteits mantelbuis (met gladde binnenkant) in de wand monteert, kan je met een trekveer van alles achteraf er doorheen trekken. Hier en daar wat extra buis is altijd makkelijk. Heb zelf nog een lege buis liggen die in de keuken uitkomt. Waar ik hem ooit voor ga gebruiken??? Zou het nu niet weten waarvoor, maar je weet het nooit.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door Autocaravana »

Tussen 1980 en 2001 heb ik drie geslaagde zelfbouwprojecten gehad. Sinds 2001 één fabriekscamper.
Na de laatste zelfbouwcamper wist ik precies wat ik wilde en we hebben er nog geen moment spijt van.
Als ik afscheid zou moeten nemen van mijn huidige Volkswagen T4 California zou ik serieus niet weten of het een nieuwe T6 of een 20 jaar oude T4 moet worden.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door hermanusb »

Ruud Adam schreef:
wo 31 mar 2021, 14:09
Dat hoeft toch niet dagelijks?
Of zijn jullie veel-gebruikers?
4 personen en vorig jaar mochten we geen gebruik maken van sanitair...
Dat gaat rap
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door twillemsen »

Ik heb de vuil en schoonwatertanks geplaatst, waarbij de schoonwatertank aan de bijrijderskant en de vuilwatertank aan de bestuurderskant zit. Dat zou ik bij een volgende bouw andersom doen. Doordat de afwaterslag onder de bus door ligt en middenonderdoor een kabel voor de handrem loopt, (en je geen afwaterslang met een 'bochtje' (omlaag > omhoog) erin wil hebben), moest ik de vuilwatertank een paar centimeter verlagen om de afwaterslang er goed op aan te kunnen sluiten. Dat past, en ik kan nog steeds zonder 'schrapen' over drempels, maar beter zou zijn geweest als ik ze andersom geplaatst had. De aanvoerslang van de schoonwatertank komt natuurlijk onderuit, dus die past sowieso makkelijk onder de remkabel door. En dat had ruimte gegeven om niet alleen een ophanging te organiseren met van die aluminium bevestigingsstrips, maar ook nog met een iets dikkere constructie. Dat zou vervolgens 'doorhangen' van de tanks kunnen voorkomen. Nu heb ik moeite om ze helemaal leeg te krijgen.

Thans kan ik dat niet meer handig aanpassen, omdat de vulopening voor de schoonwatertank aan de bijrijderskant zit. Dat zou ik dus bij een volgende zelfbouwcamper anders doen.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door mog56 »

L4H3 schreef:
zo 11 okt 2020, 17:28
Heb me eigen camper 4 jaar geleden zelf gebouwd na er eerst heel goed over na te denken. Tja wat had ik anders gedaan. Mss een groter zonnepaneel van 400wp ipv 260wp. Maarja die waren er toen niet en tegen de tijd dat 500wp bestaat gooi ik die er wel op. Verder mss de dieselkachel op een andere plek omdat je dat ding toch enigzins hoort. Maar ook dit kan ik nog wijzigen. En misschien s7 ramen ipv s4 ramen. Verder zou ik alles weer exact zo bouwen. Krijg op elke camping telkens weer te horen dat mensen onze indeling wel heel mooi en praktisch vinden. Heb hem al diverse malen kunnen verkopen. Maar dit gaat niet gebeuren. Hoop er nog jaren plezier van te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat is het verschil tussen een s4 en s7 raam??
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Wat zou je anders doen bij je volgende camper?



Bericht door iltrunco »

Ben net 5 maanden bezig geweest en zou het volgende anders doen:

1. Minder keuze mogelijkheden bewaren. Heb 762 pins met indelingen, installaties, materialen etc. Etc. gedurende 3 jaar opgeslagen op pinterest https://pin.it/2cLqUPb het is toch moeilijk om te kiezen uit 10 mogelijkheden voor je keukenblok.

2. Neem voldoende tijd. Een camper bouwen kost meer tijd dan je denkt. Ben zelf pensionado maar op het laatst was het geen hobby meer maar leek het op werk.

Bij een eventuele volgende onderzoek ik ook de mogelijkheid om interieur inbouw pakket te kopen. Kost meer maar bespaart tijd.

3. Om zo licht mogelijk te bouwen heb ik veel populieren triplex platen van 9, 12 en 15 mm gebruikt. 9 en 12 mm zijn moeilijk te schroeven. In de volgende dus alleen 15 en 18 mm dik.

4. Huidige mercedes bus met armaflex 19 en 6 mm beplakt inclusief zoveel als mogelijk de holle ruimtes. Hierdoor soms meerdere lagen ivm overlapping. En.....dat is niet leuk bij het betimmeren en plaatsen van interieur.
In de volgende camper ga ik voor grote vlakken 19 mm beplakken en spanten met wol.

5. RDW en certificaten van draaiplateaus is een ramp. Mercedes vraagt 1800 euro per stuk voor een gecertificeerd plateau. Na keuring niet gecertificeerde geplaatst. Vaak passen daar ook andere stoelen op. Zeker een optie om te onderzoeken want auto sloop bedrijven kijken ook naar vraag en aanbod van bijvoorbeeld bijrijderstoelen..
Plaats reactie