Extra zitplaats camper (2001)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Jelle86
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 14:10

Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door Jelle86 »

Hallo allemaal,

Er is al heel wat over geschreven. maar toch is het mij niet duidelijk. Ik vind op meerdere plaatsen informatie over dat een extra zitplaats bij een camper van voor 1 juni 2004 (de onze dus) onder eigen verantwoording bijgeplaatst kan worden. en dat het een papieren afhandeling bij de rdw betreft.
Zo ook hier https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8416291.

Omdat ik helemaal niets hierover kon terugvinden op de site van rdw heb ik ze gemaild met de vraag hoe dit in werking gaat. Echter krijg ik hier een heel ander antwoord op zie hieronder:

U vraagt informatie over het monteren van een extra zitplaats(-en) in een personenauto, die na 31 december 1997 is toegelaten.

Als er in een personenauto één of meerdere extra zitplaatsen zijn aangebracht, moet u de auto laten keuren bij één van de keuringsstations van de RDW. Dit is geregeld in hoofdstuk 6 van de regeling voertuigen. Het aantal zitplaatsen op het kentekenbewijs wordt dan aangepast.

Technische eisen:
De zitplaats(-en), de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels en de veiligheidsgordels moeten voldoen aan de toelatingseisen ten tijde van de eerste ingebruikname. Ook moeten deze voldoen aan de permanente eisen.
Het komt er op neer dat:

de zitplaatsen en rugleuningen deugdelijk moeten zijn bevestigd;
de zitplaatsen moeten zijn voorzien van hoofdsteunen;
de sterkte van de zitplaatsen moet voldoen aan de eisen volgens de Federal Motorvehicle Safety Standards nr. 207 (FMVSS), de Canadian Motorvehicle Safety Standards nr. 207 (CMVSS) of artikel 22 van de Japan Safety Regulations for Road Vehicles (JSRRV). Dit wordt vastgesteld aan de hand van het voertuig en beschikbare documenten en/of een certificaat;
de verstelinrichtingen en rugleuningen moeten goed kunnen worden vergrendeld;
alle naar voren- en naar achtergerichte zitplaatsen moeten zijn voorzien van gordels;
alleen personenauto's, die in gebruik zijn genomen voor 22 juli 2012, mogen zijn voorzien van zijdelings op de rijrichting geplaatste zitplaatsen. Deze zitplaatsen hoeven niet te zijn voorzien van gordels.
de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels moeten voldoen aan ECE-reglement R014. Dit moet u aan tonen met een certificaat;
de veiligheidsgordels moeten zijn voorzien van een e- of E-keur.


Hoe zit dit nu? moet mijn auto gekeurd worden als ik een 5e stoel plaats, of was het maandag morgen bij de rdw? :lol3:
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Extra zitplaats camper 2001



Bericht door tonic »

Het opgegeven topic is 10 jaar oud, misschien is er in de tussentijd wat veranderd!?
Misschien een maandag even contact opnemen met de RDW :-B
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door Aloys »

Heeft ie toch al gedaan?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door tonic »

Nou, de TS denkt dat deze mail niet klopt en valt terug op een topic van 10 jaar oud.. Dus misschien even opnieuw contact opnemen met de organisatie die hier over gaat?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door DucatoDolf »

Ik snap niet wat er onduidelijk is. Klip en klaar antwoord toch? Je moet 'm laten keuren.

Zoals uit andere recente draadjes ook blijkt:

Je extra zitplaats moet hetzelfde zijn als de leverancier ooit ontworpen heeft. Dus een stoel uit hetzelfde type auto, originele gordelpunten en gordels gebruiken. (ook in een bestelbus zitten die punten er vaak al)

OF, je zoekt een bedrijf met universele goedgekeurde stoelen voor een categorie M1 auto (personen motorvoertuig) die zij kunnen plaatsen met benodigde documenten, waarin staat dat betreffende stoel inclusief montage voldoet aan eerder genoemde eisen . Homologatie heet dat.

Zo worden taxi/rolstoel bussen ook gemaakt met aangepaste stoelen en indeling. Vaak universele stoelen die icm rails op de vloer wordt geplaatst. Allemaal getest en goedgekeurd volgens de bijbehorende wet- en regelgeving.

Dat er mensen andere stoelen plaatsen maakt nog niet dat dat officieel goedgekeurd is. Apk heeft hier ook niets mee te maken.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door J vd pal »

Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan en JA je moet tegenwoordig langs de RDW en NEE het was dus niet maandagmorgen bij de RDW. De regels zijn helaas veranderd en je moet echt langs. Zorg dat je van de extra stoel alle keuringsgegevens en stukken erbij hebt waaruit blijkt dat de stoel voldoet aan de genoemde eisen! Dat maakt de keuring een heel stuk eenvoudiger
Jelle86
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 13 sep 2020, 14:10

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door Jelle86 »

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Dat blijven dan 4 zitplaatsen.

Dat het mailtje duidelijk is klopt inderdaad. Echter is er online zoveel (tegenstrijdige) info te vinden. Maar als ik mij altijd liet afschrikken door een duidelijk mailtje zag er eea wel anders uit hier. De verbouwing van ons huis heeft ook wel een paar meer mailtjes gekost.

Ik heb wel eens de indruk dat er bij veel instanties gewoon iemand zit voor de 1e afvang van (mail)contact. Als mensen daarop antwoorden waaruit duidelijk is waar ze het over hebben wordt er pas gekeken door iemand met verstand van zaken😅
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Extra zitplaats camper (2001)



Bericht door myway »

Er is natuurlijk verschil in het plaatsen van een zitplaats waarbij er een gordelplicht is of een zitplaats op kenteken krijgen waarbij geen gordelplicht is.
Dat is dus het geval met langsbanken in een voertuig voor een bepaalde datum.
Plaats reactie