Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

We hebben er één, een Mercedes Sprinter 316 CDI met 7-traps automaat. Na een proefrit en een keurende blik door ons hebben we de knoop doorgehakt: we kopen hem! Even snel de koop sluiten en wegwezen ging niet door. Het autobedrijf laat geen voertuigen gaan zonder APK. Dus bakkie koffie en wachten maar. Helaas bleek tijdens de keuring dat de achterremblokken niet meer goed waren en vervangen moesten worden. Niet op voorraad dus eerst op halen, afleveren bij de monteur, plaatsen, keuren en afmelden. Geen steekproef dus eindelijk overschrijven en de koopsom aftikken. Na de sleuteloverdracht konden we eindelijk huiswaarts. Hij rijdt heerlijk, de automaat. Soepel en zonder schokken wordt elke gang ingezet. Een klein uurtje sturen naar huis dus lekker zitten en sturen maar. Onderweg probeerde ik de CruiseControl te gebruiken maar dat lukte niet. Later maar even in het boekje duiken. Inmiddels staat de bus thuis in de straat. We kunnen gaan beginnen!
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI 2014 L2H1



Bericht door -Hans- »

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI 2014 L2H1



Bericht door neanderthaler »

gefeliciteerd met je aankoop mooi bus nu bouwen ---- stiekem wil ook wel een automaat maar eerst deze maar proberen :cheers
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door walda »

gefeliciteerd, en veel bouw plezier toegewenst. Wel delen hier hoor!

Walter
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

De eerste klus doen we op de parkeerplaats voor de deur. We maken een begin met het weghalen van de scheidingswand en de dubbele vloer. Wat een klus… Het spul is ingebouwd door een bedrijfswageninrichter. Dat wil zeggen: veel Torx-schroeven, nieten en kit, heel veel kit.
Gewapend met de Makita, Stanleymes, een klauwhamer en een paar schroevendraaiers gaan we de inbouw te lijf. We beginnen maar gewoon ergens met het losschroeven van de scheidingswand en hier en daar duwen en trekken om te kijken waar de ruimte ontstaat. Kit lossnijden en daar waar het lukt een plamuurmes tussen steken. Uiteindelijk komt de boel los en kunnen verschillende delen worden verwijderd.

De dubbele vloer is opgebouwd uit vier lagen van onder naar boven: 9 mm antislip betonplex, een balkenlaag (5 stuks 10x5), 18 mm betonplex en als laatste nog een 9 mm antislip betonplex. Al met al een laag hout van zo’n 14 centimeter die we niet meer nodig hebben. We komen niet verder dan de balkenlaag. Die zitten té vast voor het beschikbare gereedschap. Het plaatmateriaal wat we er uit hebben zagen we in de tuin tot handelbare stukken zodat we die naar de afvalinzameling kunnen brengen.

Bij de lokale automaterialenhandel halen we de spullen voor een onderhoudsbeurt van de motor. Olie, oliefilter, carterplug + ring, luchtfilter, interieurkoolstoffilter en 12 liter motorolie. Ik had al gezien dat de motorolie pikzwart is, een te hoog peil heeft en de onderhoudsinterval staat op 416 dagen (te laat?).
Bijlagen
Dubbele vloer 1.jpg
Dubbele vloer 1.jpg (300.54 KiB) 3005 keer bekeken
Dubbele vloer 3.jpg
Dubbele vloer 3.jpg (215.41 KiB) 3005 keer bekeken
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door hathi »

Toch was deze dubbele vloer ideaal om de leidingen onderdoor te leggen,maak eerst een plan/ tekening en begin dan pas alvorens Ad hoc te gaan slopen,mss doe je nu wel overbodig werk,waar je later spijt van krijgt,en goed gereedschap is het halve werk,sorry ,als ik je krenk,succes
Hans
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door Spades »

Mooie bus! Ga je er een slaaphefdak op maken? Overigens: zwarte olie bij een diesel is door de roet niet heel raar.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

@ Hathi: Ik ben niet zo snel gekrenkt Hans. Schrijf vooral wat je er van vindt. :wink:
Het verwijderen van deze vloer is een weloverwogen keus. Het gaat hier om 36 mm betonplex met bijbehorende gewicht. Dat is iets teveel van het goede. Daarnaast vindt ik dat dat deze vloerhoogte voor een onnatuurlijke instaphoogte via de schuifdeur zorgt.

@ Spades; Er komt een hefdak op. Niet om te slapen maar wel om te staan. Zoals het er nu uitziet gaan we donderdag bij een inbouwer kijken. Ik heb in een ver verleden veel gesleuteld aan motoren en machines en heb dus enige kennis. Mogelijk wat gedateerd maar zeker voldoende om een beurtje te doen. Zwarte olie was ook niet het probleem maar het hoge peil en het eventuele achterstallige onderhoud maakte dat ik snel dat gedaan wilde hebben.
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door jaap prins »

Mooie bus, gaat als de brandweer denk ik :D
Hoge oliepeil is wel iets om naar te kijken, aftappen in een schone pan en daarna met maatkannetje nameten hoeveel erin zat, kan ook een verkeerde peilstok zijn, en verder ruiken en kijken.
Er is of teveel bijgevuld (schadelijk voor keringen)of er lekt koelvloeistof in of diesel (ruiken) maar als de olie er normaal uitziet hoeft dat niet zorgelijk te zijn.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Dank voor de tips Jaap! In mijn volgende verhaaltje meer over de onderhoudsbeurt. 8-)
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Gisteren onderhoud aan de motor gepland. Bus op de brug en de warme motorolie loopt al snel in de opvangbak. Die laten we op het gemak leegdruppelen. Voor de zekerheid heb ik de olievuldop losgedraaid en de peilstok omhooggetrokken zodat de olie lekke makkelijk wegloopt. Gelijk inspecteren we de onderzijde van de bus. Ik ben blij verrast. Geen druppeltje olie, geen natte zweetplekken of andere zorgwekkende verschijnselen. Het ziet er prima uit onder de gordel. Het nieuwe oliefilter en carterplug worden geplaatst en 11 liter motorolie verdwijnt via de vulopening in het carter. De overige filters zitten ook al snel op hun plek. Het brandstoffilter laat ik nog zitten. Aan de slangklemmen te zien is het nog het eerste filter. Op YouTube zag ik verschillende werkwijzen om het brandstoffilter te vervangen. Daar verdiep ik me later in. De motor houdt niet in en rookt niet dus voor nu is dat filter prima. Om de service-interval te resetten gebruiken we de OBD-poort om een diagnose te draaien en de boel te resetten. Als laatste ook maar even een nieuwe accu bestelt. De huidige accu hebben we doorgemeten omdat tijdens starten hij al moeite heeft om de boel rond te draaien.

Natuurlijk komt ook de laadruimte aan de beurt. Met wat zwaarder gereedschap lukt het om de balkenlaag los te maken van de 9 mm antislip betonplex. Ook de houten panelen tegen de wanden worden losgerukt van de kitlaag. De meeste platen sneuvelen en zijn niet meer te gebruiken. Met een steekbeitel kan ik heel effectief de kistresten verwijderen van de resterende 9 mm betonplex en de wanden. Er komt echt heel veel van af…

Eigenlijk wilden we de laatste 9 mm vloerdeel ook verwijderen. Ook deze zit rondom helemaal in de kit en op vele plaatsen vastgeschroefd. Voor nu hebben we besloten om deze plaat te laten zitten. Na een beetje poetsen en boenen ziet de vloer prima uit.

Wat valt op nu de betimmering er grotendeels uit is?
De bus heeft schade gehad. Rechtsachter is een nieuw paneel ingelast. De binnen zijde is zwart zoals vervangdelen worden geleverd. De overige panelen zijn gewoon in de kleur van de bus. Op sommige plekken zijn de verstevigingen van de beplating losgekomen. De lijm heeft losgelaten. Daar moeten we eens goed naar kijken zodat we dat netjes kunnen herstellen.
Ook is zichtbaar dat er waterlekkage naar binnen is van achter de kunststof delen aan de buitenkant. Een bekend probleem wat we dus moeten aanpakken.
Zie https://youtu.be/3w1uuy10RLQ voor meer info.

Thuis hebben we een aantal grijze kunststof afdekplaatjes uit de D-stijl schoongemaakt. Eerst met water, een schoonmaakmiddel en een borstel de meeste zooi er af gehaald. Als toetje mochten de plaatjes 1,5 uur in de vaatwasser. Nu zijn ze weer spic en span om teruggeplaatst te worden.

Morgen de nieuwe accu halen!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door hathi »

Hans ........De lijm heeft losgelaten. Daar moeten we eens goed naar kijken zodat we dat netjes kunnen herstellen.,Hans die lijm heeft niet losgelaten,maar is niet meer/ of vergeten ,maar dat is geen probleem,nu kun je er makkelijk bij,...en die goedkope witte 3 in een lijm kit v/ d Action is daar prima voor geschikt,ben je goedkoop klaar
Hans
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

De accu is inmiddels vervangen! De bus start weer zoals het hoort. De accu is weggewerkt onder de vloer van de cabine, vòòr de bestuurdersstoel. Eerst even de vloerbedekking weghalen door het verwijderen van de plastic trim bij de instap. Drie torx-schroeven losmaken en de trim komt los. De accu is beschermd met een metalen afdekplaat welke met vier toezicht-schroeven vastzit. De accu is nu bereikbaar.

Na het loshalen van de polen en de borging kan de accu er uit. Installeren van de nieuwe uiteraard in omgekeerde volgorde. Zodra alles vastzit wel even de radio opnieuw instellen.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door jasperenpriscilla »

Mooie bus! Leuk in het rood, zo zie je ze niet vaak!!!

Wat een lompe inbouw zat erin, enig idee wat het vorige doel was van de bus?

Je bent lekker bezig, ik ga je vorderingen volgen!!!
Plaats reactie