Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
De bus was van een aannemer o.i.d. uit het Westland. Er lagen nog wat kunststof profielen en wat lengtes metalen strip onder de vloer. Wat ze daar mee deden weet ik niet.
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Eergisteren een dagje sturen om een bijna nieuwe bijrijdersstoel met onderbak (in de juiste kleur!) in Almelo op te halen. Met een volle tank vertrokken en 460 km gereden. De brandstofmeter staat nog boven de helft. Lekker zuinig gereden met 100 op de cruisecontrol.
Omdat de laadruimte leeg is en de tussenwand er ook uit is komt er wel heel veel herrie op je af tijdens zo’n rit. Het belang van isoleren is me nu wel duidelijk.
Ons slaaphefdak wordt zoals het er nu uitziet vanaf 7 november ingebouwd. We wilden eerst geen slaap mogelijkheid maar na een bezoek aan de leverancier hebben we toch een andere keus gemaakt. Tevens zorgt het bedrijf voor de keuring.
Omdat de laadruimte leeg is en de tussenwand er ook uit is komt er wel heel veel herrie op je af tijdens zo’n rit. Het belang van isoleren is me nu wel duidelijk.
Ons slaaphefdak wordt zoals het er nu uitziet vanaf 7 november ingebouwd. We wilden eerst geen slaap mogelijkheid maar na een bezoek aan de leverancier hebben we toch een andere keus gemaakt. Tevens zorgt het bedrijf voor de keuring.
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
En vandaag de bekende lekkage-punten achter de trims aangepakt. Heel spannend is het niet maar wel arbeidsintensief. Ik heb de trims aan de rechterzijde verwijderd. Met een schroevendraaier, een stevige lat en wat duw en trekwerk de trims losgehaald. Een soppie om alle zooi weg te halen en met spiritus nog vetvrij gemaakt. Alle clips met een borsteltje en sop schoongemaakt. De trims van binnen en buiten schoongemaakt met borstel en sop. Voor de zekerheid ook alle gaten met de luchtspuit doorgeblazen.
Nadat alles droog was heb ik de clips met Sika-flex weer teruggeplaatst. Uiteindelijk alle trims teruggeplaatst met de wetenschap dat dáár geen water meer naar binnen komt.
Nadat alles droog was heb ik de clips met Sika-flex weer teruggeplaatst. Uiteindelijk alle trims teruggeplaatst met de wetenschap dat dáár geen water meer naar binnen komt.
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Mooi hoor, je pakt het erg grondig aan.
Het geluid van een lege bus is weg zodra ie weer vol is. Daar hoef je niet voor te isoleren hoor.
Het geluid van een lege bus is weg zodra ie weer vol is. Daar hoef je niet voor te isoleren hoor.
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
En waarom haal je die vloerplaat niet weg ?
Die is toch veel te zwaar.
Je moet de eventuele roest eronder behandelen.
En onder de nieuwe bodemplaat hoort Xtrem of Armaflex isolatie.
Die is toch veel te zwaar.
Je moet de eventuele roest eronder behandelen.
En onder de nieuwe bodemplaat hoort Xtrem of Armaflex isolatie.
Groeten Kampo
- DucatoDolf
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
@DucatoDolf,
Ik ken kampo, die geen gewone zelfbouwer is, en kan je verzekeren dat hij perfect weet hoe het juist te maken. Ik denk dat het best is om zijn raad te volgen als je een goed resultaat wil hebben.
BP 2
Ik ken kampo, die geen gewone zelfbouwer is, en kan je verzekeren dat hij perfect weet hoe het juist te maken. Ik denk dat het best is om zijn raad te volgen als je een goed resultaat wil hebben.
BP 2
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Hij moet helemaal; niks, maar als je op een forum hulp of respons vraagt, ben je niet geholpen met alleen lofzang. Ik zou het ook zonde, dom zelfs, vinden om die zware dubbele vloer te laten zitten. Een bodem moet geïsoleerd worden!
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Nou,volgens mij heeft hij de onderleggers,verwijderd,en de houten vloerplaat omgedraaid ? kun je alles wel makkelijk vast zetten,,mss is dat de afweging?,dat deze vloer geroest zou zijn ,geloof ik niet,de vloerplaat ligt nu op de ruggen,v/ d vloer, en lucht en hout isoleert ook, maar mss ligt deze er ook wel los in,zodat de vloer niet beschadigd,we komen er vast wel achter?
Hans
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
In de laadruimte ligt nu nog 12 mm betonplex. Deze plaat ligt geheel vastgekit aan de vloer van de bus. Voor nu is het uitgangspunt om deze plaat te laten liggen en te gebruiken als basis. Dat we daarmee de isolatie van de vloer overslaan is dan ook een gegeven.
Ik had het plan om over de betonplexvloer een laag Armaflex te leggen met daarop een nieuwe vloerplaat. Mogelijk niet ideaal maar beter iets dan niets. Overigens zijn er ook hier op het forum voor- en tegenstanders van het laten liggen van de betonplexplaat.
Ik had het plan om over de betonplexvloer een laag Armaflex te leggen met daarop een nieuwe vloerplaat. Mogelijk niet ideaal maar beter iets dan niets. Overigens zijn er ook hier op het forum voor- en tegenstanders van het laten liggen van de betonplexplaat.
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Betonplex is mooi materiaal maar voor het uiteindelijke gewicht van de camper nadelig, het is immers erg zwaar. Persoonlijk zou ik het er uit halen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Op de aanwezige betonplee 12 mm bodemplaat breng je bij voorkeur 15 of 20 mm dikke x-treme aan, of goedkoop, 20 mm dikke styrodur (of een andere isolatieplaat uit de bouw) . Die zijn minder samendrukbaar dan armaflex. Armaflex kan ook, maar dan is ondersteuning met latjes nodig tussen de reeds aanwezige betonplee en de multiplex die er bovenop komt. Die laatste mag een soort zijn met een minder soortelijk gewicht (meranti, okoumé,...), bij voorkeur WPB verlijmd (moet wat vocht kunnen verdragen).
Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)
Vandaag de hemelbekleding in de cabine verwijderd. Na het kijken van een paar YouTube-video’s besloten dat het een eenvoudig klusje is. En dat klopt. Omdat we nu ook de zonnekleppen er af hebben kunnen we deze gelijk ontdoen van de rokersaanslag. Het zelfde geldt voor het kunststof waar de binnenverlichting in is gemonteerd. Eerst met een sopje schoonboenen en dan de vaatwasser in.
Tevens heb ik Vibraflex geluidsisolatieplaten besteld om tegen het dak van de cabine te plakken. Daarna isoleren we de boel met Armaflex.
Heeft iemand nog een aandrukroller liggen, in of in de omgeving van Zoetermeer? Een nieuwe kost €20,- dat lijkt me iets teveel van het goede.
Tevens heb ik Vibraflex geluidsisolatieplaten besteld om tegen het dak van de cabine te plakken. Daarna isoleren we de boel met Armaflex.
Heeft iemand nog een aandrukroller liggen, in of in de omgeving van Zoetermeer? Een nieuwe kost €20,- dat lijkt me iets teveel van het goede.