Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door neanderthaler »

Ik heb gewoon een schone verf roller genomen hoeft niet zwaar hoor :thumbup:
Bijlagen
DSCN5794.jpg
DSCN5794.jpg (167.77 KiB) 1769 keer bekeken
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Net zo makkelijk met een verfroller. We gaan het proberen.

De bedrading voor de achterlichten, centrale vergrendeling, kentekenverlichting en binnenverlichting loopt vanaf de A-stijl bovenlangs naar de B-stijl en zo verder door de laadruimte naar de achterdeuren. Helaas niet in de kokers maar met clips vastgezet in de laadruimte. We hebben alle stekkers losgemaakt en de bedrading terug getrokken tot aan de B-stijl. De losse bedrading hebben we in ribbelhuls gedaan en netjes hier en daar van tape voorzien. Daarna de kabelboom daar waar mogelijk door de kokers getrokken zodat we daar straks zo min mogelijk last van hebben bij het dichtmaken van de wanden.

De B-stijlen waren ingepakt met grijs stretch-vilt wat helemaal hard was geworden. Dit hebben we er helemaal afgehaald en beide stijlen met stikkerverwijderaar schoongemaakt. Deze zijn nu weer helemaal netjes op wat schroefgaten na.

Inmiddels hebben we de Vibraflex ook ontvangen. Eén vierkante meter ontdreuningsplaten liggen klaar om geplakt te worden.
Tevens hebben we een proefstukje Isomat VM ontvangen van Akoustiekwinkel. Het lijkt een mooi materiaal om de vloer mee te bedekken. Heeft iemand bedenkingen bij dit materiaal? Waarom wel of waarom niet gebruiken?

Zie: https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-v ... sqr=isomat
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door DucatoDolf »

Lijkt me top spul. Geluid isoleren doe je het beste met massa.

Ik heb meer bedenkingen bij antidreun matten op de wanden, hoewel de werking ongeveer hetzelfde is. Massa.

Motor en vooral wiel/wind geluid uit de cockpit heb je het meeste last van. Ik zou me daar op focussen.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Deze keer geen foto's alleen een korte toelichting op de werkzaamheden tot nu toe:

De rijcabine hebben we voorzien vanen een drietal ontdreuningsplaten, en geïsoleerd met Armaflex. Om de hemel terug te kunnen plaatsen hebben we de kunststof delen bij de gordels losgemaakt. Bij het terugplaatsen is er iets niet goed gegaan met de hoogte verstelling van de rechter gordel. Deze loopt nu wat stroef en er kwam een veertje uit zetten. Zodra we het bankje gaan vervangen voor de stoel moeten we hier eens goed naar kijken.

De standaard Mercedes radio is vervangen voor een radio met navigatie en touchscreen van Chinese makelij. Ik had even wat moeite met de installatie i.v.m. de canus maar na ondersteuning van de leverancier was dit euvel snel verholpen. Alleen de standaard antenne krijgt nu geen spanning dus hebben we ook nauwelijks ontvangst op de FM-band. Vanavond ga ik hier mee verder.

Achterin zijn we druk doende om de wanden te voorzien van ontdreuningsplaten en isolatie. Dit heeft echt een groot effect op de geluidsproductie tijdens het rijden. Het lawaai wordt al flink minder terwijl we nog niet eens alle delen gehad hebben.

Als laatste het derde remlicht vervangen voor een variant met achteruitrijcamera. Onder het oude remlicht zat wat roest wat ik heb weggehaald. De overgebleven plek hebben we behandeld met Noverox om het roest te stoppen. De pasvorm van het nieuwe remlicht is niet helemaal perfect en daarom hebben we de gaten iets opgeboord zodat het remlicht toch fatsoenlijk is vast te zetten. De RCA kabel in een ribbelhuls gefrommeld en deze doorgetrokken via de daklijn en en A-stijl in de richting van de radio.

Wordt vervolgd!
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door bennieh »

Tja, geluid en isolatie, heb ik ook over gedubt hoe te doen.
De herrie in de kale bus vond ik niet te harden.
Heb eerst de ruimte tussen de ribbels opgevuld en secuur verlijmd met armaflex.
Vond ik belangrijk, elke niet opgesloten ruimte aan de koude zijde is een plek waar zich condens kan verzamelen.

Afbeelding

Daarna Isomat KE 5,7 plaat, zwaar spul van bitumen, om geluid te dempen, over alles heen. Massa rulezzz!

Afbeelding

Daarna een laag vilt en nog een dun laagje alu/isofolie dat normaal onder laminaat wordt gelegd.

Afbeelding

Vervolgens de plaat 12mm betonplex die er al in lag.
Daaroverheen de linoleum, met eerst nog 2 matjes 42V vloerverwarming in het stagedeelte.

Het is al met al wel wat zwaar misschien, maar de bus is never nooit meer lawaaiig en aangenaam warm aan de voeten.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Ziet er goed uit!
Ik heb nog een beetje moeite met het idee om de kokers op te vullen. Zeker de koker waar ook de bevestiging in zit van de schuifdeur-geleiding. Daar moet ik nog eens goed over nadenken.
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Onze bus staat inmiddels in Brabant om het slaap-hefdak in te bouwen. Dit neemt ongeveer een week in beslag. Zelf zijn we in de afgelopen dagen bezig geweest met isoleren en het op maat maken van de betimmering voor de wanden. De betimmering waar we tevreden over zijn hebben we op zolder in de grondverf gezet. Geen grote stappen maar alles op z'n tijd.

Heeft iemand (inbouw)ervaring met de Truma Varioheat eco gaskachel? Het lijkt me een perfecte kachel voor in de bus. Compact, weinig geluid en toch voldoende warmte.
Gebruikersavatar
JoyceBouw
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 nov 2020, 21:06

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door JoyceBouw »

-Hans- schreef:
zo 15 nov 2020, 7:34
Onze bus staat inmiddels in Brabant om het slaap-hefdak in te bouwen. Dit neemt ongeveer een week in beslag. Zelf zijn we in de afgelopen dagen bezig geweest met isoleren en het op maat maken van de betimmering voor de wanden. De betimmering waar we tevreden over zijn hebben we op zolder in de grondverf gezet. Geen grote stappen maar alles op z'n tijd.

Heeft iemand (inbouw)ervaring met de Truma Varioheat eco gaskachel? Het lijkt me een perfecte kachel voor in de bus. Compact, weinig geluid en toch voldoende warmte.
Hoe gaat het er nu mee Hans?

Ik ben vorige week trotse eigenaar geworden van een Sprinter en ook van start gegaan, lees met belangstelling je verslag!
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

hallo Hans. Ben (was?) je bouwverslag aan het volgen, en . . . . dan staat het stil ? Nee toch ??
Ook wij zijn in de afweging tussen een H2 of een H1 met hefdakje uitgekomen dat een H1 met een (zoals mijn vrouw dat noemt) een 'Paddenstoel' op het dak. Is praktischer is om deze tzt ook als dagelijks vervoer te gaan gebruiken (onze 'dagelijkse' Land Rover is inmiddels ook alweer 21 jaar).
En, niet onbelangrijk, met een kleine aanpassing aan de garagedeur, kunnen we deze dan in onze eigen garage plaatsen.

De Sprinter L1H1 of L2H1 heeft onze voorkeur boven een VW transporter of een Vito ( Meer binnenruimte, vooral de breedte)
Paddenstoel hefdak.jpg
Paddenstoel hefdak.jpg (6.8 KiB) 1145 keer bekeken
Voor ons is het hefdak alleen extra stahoogte en voor voldoende ventilatie op zomerse dagen. Slapen gaan we achterin en over de breedte. Vandaar dat daar geen sta hoogte nodig is.
Zijn nog zoekende naar een redelijk jonge Sprinter met automaat.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Oeps, een tijdje hier niet geweest... 8-)

Onze bouw gaat eigenlijk veel te langzaam, dat komt een beetje omdat de winkels veel dicht zijn. En de weersomstandigheden zijn ook niet altijd even prettig om voor de deur te werken.
We hebben inmiddels een slaap-hefdak laten plaatsen bij FSL. Wat een ruimte geeft dat! Eindelijk kan ik rechtop staan in de camper. Bij FSL hebben ze gelijk de keuring voor de RDW geregeld en het nieuwe kenteken zit er inmiddels op.

De duo-zit rechtsvoor is vervangen voor een enkele stoel. Beide stoelen kunnen nu draaien. Wat nu wel naar voren komt is dat de vloer te laag is als de stoelen zijn gedraaid. We moeten dus de vloer in de leefruimte een beetje verhogen zodat je fatsoenlijk je voeten op de vloer kan afsteunen.

Aan de buitenkant heb ik de hele bus van voor tot achter en van boven naar beneden machinaal gepolijst en handmatig in de wax gezet. De rode lak was zo verweerd dat het vier polijstschijven heeft gekost om de boel weer rood te maken. Voor het gemak heb ik de typeaanduiding achterop en het merkteken op de motorkap er af gehaald. Voor het polijsten wel zo makkelijk!

Ten behoeve van het aanvragen kwart-tarief hebben we een tijdelijke keuken gebouwd. Die aanvraag gaat binnenkort de deur uit.

Bij stroomwinkel.nl hebben we de complete stroomvoorziening gekocht, alles van Victron. Dit ligt allemaal klaar om ingebouwd te worden.
De lattenbodems worden ergens volgende week afgeleverd en dan hebben we een bed van 160 x 190 lang, in de lengterichting.

Ik zal later nog wat foto's toevoegen!
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door pele »

-Hans- schreef:
wo 03 feb 2021, 19:33
De duo-zit rechtsvoor is vervangen voor een enkele stoel. Beide stoelen kunnen nu draaien. Wat nu wel naar voren komt is dat de vloer te laag is als de stoelen zijn gedraaid. We moeten dus de vloer in de leefruimte een beetje verhogen zodat je fatsoenlijk je voeten op de vloer kan afsteunen.
Die verhoging kan je zeer goed benutten. Bij ons is het de koele ruimte voor blik, droge voedingswaren, fruit, enz. Met een ruime scharnierbare klep bereikbaar.
BBD5E2AA-F8FD-4914-8F11-C640DD666340_1_105_c.jpeg
opbergruimte, verhoogde vloer, gelijk met niveau van cabine
BBD5E2AA-F8FD-4914-8F11-C640DD666340_1_105_c.jpeg (159.27 KiB) 1055 keer bekeken
jpeg[/attachment][attachment=0]1D00ADC3-708F-4C5B-890D-
Bijlagen
1D00ADC3-708F-4C5B-890D-2381E66ED4DF_1_105_c.jpeg
1D00ADC3-708F-4C5B-890D-2381E66ED4DF_1_105_c.jpeg (149.99 KiB) 1055 keer bekeken
Gebruikersavatar
-Hans-
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 27 sep 2020, 14:21
Locatie: Zoetermeer

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door -Hans- »

Zo staat de bus er nu bij.
AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door Antonis »

Die laklaag ziet er nu wel erg mooi uit en dat hefdak geeft inderdaad een hoop ruimte in de hoogte.
Ton
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Mercedes Sprinter 316 CDI L2H1 (2014)



Bericht door Bas vd laar »

Mooi dak is dat, geen half werk :thumbup:
Plaats reactie