Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door kampo »

De volgorde klopt niet. Daar wil ik mijn opmerking over maken.
Mooie tekenprestatie maar zo zal die nooit gebouwd worden. Daar kom je nog wel achter.
Dit project zal moeten beginnen vanuit wat toegelaten is met de 2 achterste rij zitplaatsen.
Vervolgens moet je de binnen afmetingen van het voertuig veel beter begrijpen.
En bekijk vooraf een aantal vergelijkbare voertuigindelingen.
Pas in een veel later stadium ga je een 3D tekening maken.
Nu steek je de tijd in het tekenen van iets wat niet mogelijk en te weinig doordacht is.
Groeten Kampo
mailalwin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 16:22

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door mailalwin »

Kampo heeft wel een beetje gelijk, echter leer ik zo ook met Sketchup werken. Een beetje twee vliegen in één klap. En ja, de binnenmaten heb ik nog niet op orde maar ben er wel bewust van. Dat klopt. De rondingen binnen, de spanten die maten hebben, de isolatie en de afwerkingslaag komen er nog allemaal bij(naar binnen toe).

Die stoel positie is ook wel een ding ja. Eigenlijk moet je dan je bus type, model, jaartal hebben om dat definitief te kunnen bepalen.

Door de corona gaan we nu even geen 'grote' uitgaven als een bus kopen . Dus ik zal het nog even allemaal in de theorie moeten doen. En dan na aankoop weer ik precies wat ik wil en waar en kunnen en zullen er uiteraard nog dingen wijzigen in het daadwerkelijke werk.
Afgezien van de indeling zijn er nog tal van zaken uit te zoeken, schema's te ontwerpen/ontwikkelen en aankoop lijsten te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door marjasjaak »

De ontwerpfase is zeer leuk. Voor ideeën hebben wij ook veel dealers en beurzen bezocht.
Veel tekenen en schuiven met de onderdelen op papier.
Nou is een tekening in Sketch-up nog niet de werkelijkheid.
Wat ook handig is, het vloerplan op ware grootte uitzetten (in schuur tuin woonkamer).
Dan kom je erachter dat sommige meubels niet handig bereikbaar zijn.
Bijvoorbeeld je WC achterin, die is nu heel lastig bereikbaar.
Het verschil bij Ducato tussen L3 en L4 is circa 40 cm.
Met een L3 kan je ook niet in een parkeervak staan (zeker niet met fietsen achterop), met 4 personen is die extra lengte wel lekker.
Maar ga zo door.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door DucatoDolf »

duikie01 schreef:
do 01 okt 2020, 23:59
Vraagje die niks met jouw plannen te maken heeft, waarmee maak je die mooie tekeningen /renderings?
:bow: :bow:

andré
Google Sketch up zo te zien. Is gratis en eenvoudig te leren. Super handig voor dit soort projecten.

Ik ben nu op mijn eerste reis met mijn L1H1, maar in steden parkeren is met die van mij al lastig. In Luxemburg bijvoorbeeld geen parking te vinden hoger dan 2,1m. Op straat is vaak van korte duur en vindt maar eens een langere plek. Dus je komt sowieso op plekken buiten het centrum te staan. Hou er rekening mee. Ook in leuke dorpjes parkeren wordt altijd een uitdaging. En dan hebben we het nog niet over milieu zones.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door pele »

belangrijke vraag: hoe groot is de langste persoon die erin al slapen?
De cabinestoelen er niet bij betrekken is volgens mij NIET slim. Je wint veel plaats en gewicht door dat wel te doen. Probleem is : goede enkele passagierstoel vinden, de juiste draaiplateaus vinden (en goedgekeurd krijgen).
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door pele »

Ik benijd een beetje de kunst om met bv. Google sketch up te kunnen werken. Het voordeel is dat het anderen een zichtbare voorstelling geeft. Maarrrr... het blijft een theoretisch model, dat geen rekening houd met allerlei beperkingen van zowel chassis, als van de wanden, verticale en horizontale stijlen in de laadruimte. Het blijft noodzakelijk om in de echte bus alle elementen met voorlopige materialen ( karton, platen allerlei) realistisch uit te zetten.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door annoh »

Probleem is : goede enkele passagierstoel vinden, de juiste draaiplateaus vinden (en goedgekeurd krijgen).

Er staan veel gebruikte passagiersstoelen te koop. Even google gebruiken.
Ook draaiplateaus met door de RDW erkende certificaten zijn volop te koop.
Met juiste stoel en plateau is keuring een eitje.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door DucatoDolf »

pele schreef:
vr 02 okt 2020, 10:18
Ik benijd een beetje de kunst om met bv. Google sketch up te kunnen werken. Het voordeel is dat het anderen een zichtbare voorstelling geeft. Maarrrr... het blijft een theoretisch model, dat geen rekening houd met allerlei beperkingen van zowel chassis, als van de wanden, verticale en horizontale stijlen in de laadruimte. Het blijft noodzakelijk om in de echte bus alle elementen met voorlopige materialen ( karton, platen allerlei) realistisch uit te zetten.

Probeer het met wat tutorial filmpjes. Bestaande bus downloaden en lekker gaan proberen. Tip: gebruik een losse muis.

Ben het met je eens dat werkelijkheid anders is, maar ik ben blij met de schetsen van TS, zodat wij hem kunnen sturen. Dat is volgens mij ook het hele idee. In dat opzicht zou ik van anderen ook graag vaker tekeningen of foto's zien. Maakt zoveel duidelijk.


Hoewel officieus: keuren zonder draaiplateau. Je maakt achter toch al 2 zitplaatsen, dus heb je voor de keuring genoeg. Zelfde geld voor evt. hefdak. Houdt evt. risico's wel in gedachten.
mailalwin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 16:22

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door mailalwin »

pele schreef:belangrijke vraag: hoe groot is de langste persoon die erin al slapen?
De cabinestoelen er niet bij betrekken is volgens mij NIET slim. Je wint veel plaats en gewicht door dat wel te doen. Probleem is : goede enkele passagierstoel vinden, de juiste draaiplateaus vinden (en goedgekeurd krijgen).
Hier nog een oud model die ik ga updaten met de tip van het stapelbed. Hier zit ook de voorzit in. Ik kom alleen opbergruimte te kort. (en wellicht moet de bus toch maar naar L3, ivm de handelbaarheid, parkeren enz.)
Fiat Ducato voorzit.jpg
Fiat Ducato voorzit.jpg (40.35 KiB) 3707 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

mailalwin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 16:22

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door mailalwin »

pele schreef:
vr 02 okt 2020, 10:09
belangrijke vraag: hoe groot is de langste persoon die erin al slapen?
De cabinestoelen er niet bij betrekken is volgens mij NIET slim. Je wint veel plaats en gewicht door dat wel te doen. Probleem is : goede enkele passagierstoel vinden, de juiste draaiplateaus vinden (en goedgekeurd krijgen).
Goede vraag. Ik ben 176 en mijn vrouw is niet langer. Dochter (10) heeft wel nu al stelten maar dat is van later zorg. Die haakt toch op een gegeven moment af. Maar ik wil wel het liefste onderste uit de kan halen.
Stel dat ik na een paar jaar na realisatie toch nog een keer een bus wil bouwen dan wil ik hem graag aan iemand kunnen overdragen die wellicht iets langer is.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door DucatoDolf »

Dan zou ik gewoon zelfde bus uit elkaar trekken en opnieuw beginnen :wink:

Ik ben 186/187 en heb nu net ervaren dat het kan, maar wel wat krapjes is. Lig redelijk klem omdat m'n hoofdkussen een beetje opgefrot ligt. Vandaar dat ik thuis ook 210cm bed heb. Je zult ook je matrassen een beetje aan moeten passen. Boven in het plafond moeten ze kort zijn, op slaapniveau lang. En dan heb je nog de spanten.

Wij gebruiken nu een flexibele topper op een spiraal bodem. Vinden we toch niet alles, dus ik ga de boel verbouwen. De ingekorte spiraal gaat weg en zou je evt kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door PaulBng »

Over het algemeen wordt de bovenste helft van een hoofdkussen niet gebruikt. Ik heb derhalve "halfhoge" kussens gemaakt.

Wat bergruimte betreft: ik kan alles in mijn buscamper kwijt, op een ding na: een plaats waar je gewoon je boodschappentas, of iets anders groots, tijdelijk op te ruimen tot je de tijd neemt het op te ruimen. Of een watermeloen ofzo.

Daarvoor zoek ik nog een oplossing. Nu belandt het onder de tafel.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door jasperenpriscilla »

kampo schreef:
vr 02 okt 2020, 7:23
De volgorde klopt niet. Daar wil ik mijn opmerking over maken.
Mooie tekenprestatie maar zo zal die nooit gebouwd worden. Daar kom je nog wel achter.
Dit project zal moeten beginnen vanuit wat toegelaten is met de 2 achterste rij zitplaatsen.
Vervolgens moet je de binnen afmetingen van het voertuig veel beter begrijpen.
En bekijk vooraf een aantal vergelijkbare voertuigindelingen.
Pas in een veel later stadium ga je een 3D tekening maken.
Nu steek je de tijd in het tekenen van iets wat niet mogelijk en te weinig doordacht is.
Je hebt hier op veel punten gelijk. Toch ben ik het niet eens met het stadium waarin je 3d gaat tekenen. Hier kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg mee beginnen. het 3d tekenen geeft juist een veel realistischer beeld van wat mogelijk is en wat niet. Er is hier op basis van de paar plaatjes al super veel goede feedback gekomen. Het zijn goede praatplaatjes. Dit zal langzaam aan steeds verder convergeren naar haalbare praatplaatjes tot een goed design.

Ik vind dat de TS leuke vernieuwende concepten heeft getekend. Misschien niet allemaal bruikbaar. De niet standaard gedachtegang vind ik heel leuk, ikzelf denk er ook sterk aan om binnen een paar jaar deze weg in te slaan met ongeveer vergelijkbare wensen. Ikzelf denk dan in de richting van een stapelbed waarvan in ieder geval het bovenste bed vanaf het plafond kan zakken. Want idd kinderen kunnen prima in een tentje, echter ben je dan meteen het voordeel van een camper kwijt... op camperplaatsen kunnen staan! (probeer die haringen maar is het asfalt in te meppen :wink: )

ander idee, kun je de voorstoelen niet omtoveren tot bed? je draait voorstoelen om en dan plaats je een opklapbare lattenbodem constructie op zittingen van voorstoel en achterstoelen en op een inklapbare tafel. Matras kun je opslaan op je andere bed.
mailalwin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 16:22

Re: Fiat Ducato L4H3: 2x 2pers hefbed en 4x gordelstoel



Bericht door mailalwin »


jasperenpriscilla schreef:
kampo schreef:
vr 02 okt 2020, 7:23
De volgorde klopt niet. Daar wil ik mijn opmerking over maken.
Mooie tekenprestatie maar zo zal die nooit gebouwd worden. Daar kom je nog wel achter.
Dit project zal moeten beginnen vanuit wat toegelaten is met de 2 achterste rij zitplaatsen.
Vervolgens moet je de binnen afmetingen van het voertuig veel beter begrijpen.
En bekijk vooraf een aantal vergelijkbare voertuigindelingen.
Pas in een veel later stadium ga je een 3D tekening maken.
Nu steek je de tijd in het tekenen van iets wat niet mogelijk en te weinig doordacht is.
Je hebt hier op veel punten gelijk. Toch ben ik het niet eens met het stadium waarin je 3d gaat tekenen. Hier kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg mee beginnen. het 3d tekenen geeft juist een veel realistischer beeld van wat mogelijk is en wat niet. Er is hier op basis van de paar plaatjes al super veel goede feedback gekomen. Het zijn goede praatplaatjes. Dit zal langzaam aan steeds verder convergeren naar haalbare praatplaatjes tot een goed design.

Ik vind dat de TS leuke vernieuwende concepten heeft getekend. Misschien niet allemaal bruikbaar. De niet standaard gedachtegang vind ik heel leuk, ikzelf denk er ook sterk aan om binnen een paar jaar deze weg in te slaan met ongeveer vergelijkbare wensen. Ikzelf denk dan in de richting van een stapelbed waarvan in ieder geval het bovenste bed vanaf het plafond kan zakken. Want idd kinderen kunnen prima in een tentje, echter ben je dan meteen het voordeel van een camper kwijt... op camperplaatsen kunnen staan! (probeer die haringen maar is het asfalt in te meppen :wink: )

ander idee, kun je de voorstoelen niet omtoveren tot bed? je draait voorstoelen om en dan plaats je een opklapbare lattenbodem constructie op zittingen van voorstoel en achterstoelen en op een inklapbare tafel. Matras kun je opslaan op je andere bed.
Fiat Ducato stapelbed.jpg
Fiat Ducato stapelbed.jpg (32.24 KiB) 3687 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Plaats reactie