Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door de Jonckheer »

Een camper is altijd een camper, ongeacht het gewicht. Het tacho gedoe in een camper is iets wat je niet kunt vinden, het is een grijs gebied. Ik heb dat meermalen geplaatst maar wordt door sommigen niet geloofd, het zij zo. Ik heb dat niet eens zelf verzonnen maar van een Duitse beambte die ik daarover sprak. Die gaf aan dat er geen regelgeving is voor privé gebruik en dat het altijd alleen maar over zakelijk gebruik gaat. En dat klopt gewoon, zoek het maar na, nergens kom je de woorden "privé gebruik" tegen als het gaat over de rijtijdenwet.
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door Uitgeschreven »

RobMobiel schreef:
zo 18 okt 2020, 23:15
O309B:

Heb je een link met de juiste info?
Gebruik de zoekfunctie van dit onvolprezen forum. De hele wetgeving gaat over ondernemingen, arbeids- en rusttijden. Nergens wordt in de wet gesteld dat je voor een camper een tachograaf nodig hebt. Alleen als je beroepshalve personen of goederen gaat vervoeren heb je er een nodig. Er zijn nauwelijks uitzonderingen in de EU-wetgeving genoemd alleen de voorwaarden waaronder je 'm wel moet hebben: zakelijk verkeer. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je de EU-wetgeving tegen.

Succes met verbouwen,
Martin
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door kampo »

Het gaat helemaal niet over campers. Die zijn vrijgesteld.
De discussie gaat over diegene die met een vrachtwagen rondrijden.
(of een camper die op vrachtwagenkenteken staat)
Groeten Kampo
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door Uitgeschreven »

Ahhhhh, dan heb ik de vraag abusievelijk verkeerd gelezen:
RobMobiel schreef:
zo 18 okt 2020, 20:57
www.evofenedex.nl lees ik het volgende over de tachograaf:

Moet er in een camper een tachograaf zitten?
Nee, de tachograaf is alleen van toepassing voor voertuigen bestemd voor het vervoeren van goederen. Alleen indien de camper boven de 7500 kilogram totaalgewicht komt, is er een tachograaf verplicht.

Klopt deze info???
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door kampo »

Alleen indien de camper boven de 7500 kilogram totaalgewicht komt, is er een tachograaf verplicht.
Volgens mij is dit fout en enkel indien het een camper op vrachtwagenkenteken N2 of N3 is.
Heb een mail gestuurd naar evofenedex.nl met de vraag.
Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 19 okt 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door AadenAnke »

Nee. Als je privé met welk voertuig dan ook rij is dit privé en valt dus niet onder de arbeidstijden wet en de daaruit voorkomende maatregelen van bestuur, ook wel ministeriële beschikking genoemd. Hoef je geen code 95 te hebben. Het stond heel lullig voor de man van het rvi die op terug weg in Limburg een prent uitschreef omdat ik in Oostenrijk maar 6 uur dagelijkse rust had genoten en mij ontzegging voor 8 uur gaf. Mij in de luxe wagen van de baas zag stappen en daar niets tegen kon doen. Dat was eind jaren 80. De benamingen zijn intussen allemaal veranderd maar de inhoud van de regelgeving niet echt veel. Het verschil van privé en beroepsmatig is nog steeds van kracht. Nu zullen er ook maar weinig mensen zijn die met een dikke DAF op zondag naar de kerk gaan om maar een voorbeeld te noemen maar het kan wel!

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door AadenAnke »

De EVO eigenvervoerorganisatie lijkt mij nu niet de organisatie waar je het antwoord moet halen. Het ministerie van verkeer en waterstaat of van sociale zaken lijkt mij meer de plek. De EVO regeld voor haar leden dat ze bijvoorbeeld in de overlegregeling kunnen en dus zonder tacho mogen rijden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door 1934 »

Zoals Nico het al schrijft het is en blijft een grijs gebied,ook inspectie leefomgeving (oude rijksverkeersinspectie) geeft hierover geen duidelijk standpunt weer.Ach als hij erin zit gewoon gebruiken ik neem aan dat je met recreatief gebruik absoluut nooit de rijtijdenwet overtreed.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door AadenAnke »

Dan moet je hem ook laten ijken/keuren en wel digitaal want schijven mag niet meer. Zorg dat het duidelijk privé is en gewoon niet gebruiken!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door kampo »

Het antwoord is al binnen...
Geachte heer...
Naar aanleiding van uw mail meld ik u onderstaande gericht op goederenvervoer.
De tachograafverplichting geldt voor voertuigen vanaf 3500 kg totaalgewicht en ingericht voor goederenvervoer. Een zware bedrijfsauto heeft de voertuigcategorie N2/N3. Bij een bedrijfsauto ingericht voor goederenvervoer gaat men uit van een laadvermogen groter dan 500 kg volgens kenteken.

Met vriendelijke groet,

XXX
ledenadviseur
Van: XXX
Verzonden: maandag 19 oktober 2020 10:03
Aan: MI-INFO-G <info@evofenedex.nl>
Onderwerp: fout op website ? tachograaf camper

Beste,
Volgens mij staat er een fout in wat u op de website schrijft.
Een echte camper is een M1-SA. Dit is geen goederenvervoer en geen personenvervoer van meer dan 8+1.
De tachograaf is dan volgens mij niet van toepassing. Ook niet als het een 18T of 26T camper is.
Of zie ik het verkeerd ? Ik kan in ieder geval geen de passage in de wettekst terugvinden.

https://www.evofenedex.nl/kennis/actual ... met-camper
“Moet er in een camper een tachograaf zitten?
Nee, de tachograaf is alleen van toepassing voor voertuigen bestemd voor het vervoeren van goederen.
Alleen indien de camper boven de 7500 kilogram totaalgewicht komt, is er een tachograaf verplicht.”

PS; We weten dat er ook niet echte campers bestaan. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met een afzetbak.
Die rijden op kenteken als N2 of N3. Maar daar schrijft u niet over. Die moeten vanaf 7,5T wel een tachograaf hebben.

Met vriendelijke groeten
XXX
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door de Jonckheer »

AadenAnke schreef:
ma 19 okt 2020, 16:43
Dan moet je hem ook laten ijken/keuren en wel digitaal want schijven mag niet meer. Zorg dat het duidelijk privé is en gewoon niet gebruiken!

Gr. Aad
Ongeacht of er nu wel of niet een tachoplicht is is wat je schrijft over schijven niet juist. Als er een schijven tachograaf in het voertuig zit mag/moet je die gebruiken. Er zijn nog heel wat vrachtwagens / bussen met een dergelijke tachograaf en die worden gewoon gebruikt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door seth_space »

Sinds 1 mei 2006 moeten nieuwe voertuigen zijn voorzien van een digitale tachograaf.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/digita ... ijstelling
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door Uitgeschreven »

Misschien dat TS dit ook wil doorlezen: https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8449253 Of we plakken het in zijn draad zodat alles zich nog een keer kan herhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen met vermelding camper op kenteken?



Bericht door kampo »

Het is toch bijzonder dat de beroepsvereniging evofenedex.nl toegeeft dat de informatie over tachograaf op campers op haar website, waar velen op dit forum naar verwezen hebben, fout is.
Bovendien hebben ze het over een laadvermogen groter dan 500kg bij goederenvervoer. Dat is weer wat nieuws voor mij...

Het mag niet geschreven worden want het is niet leuk.
Vele NL hebben hun zware camper op vrachtwagen staan en sparen daardoor jaarlijks een fortuin. Er zijn dan jammer genoeg gevallen waar het gebruik van een tachograaf verplicht is. En de bijbehorende rij beperkingen.

Het is jammer maar ook fout. Een paar forumdeelnemers halen er allerhande verhalen die niet "to the point" zijn bij, maar zo werkt het niet. De wetgeving is duidelijk. Alles begint met de categorie en de gewichtsklasse die op je kenteken staat. Voertuig ingeschreven op een bedrijf of oldtimer, allemaal van belang. Vrijstelling omwille van particulier gebruik is enkel tot 7,5T voor diegene die hun camper op een vrachtwagen kenteken hebben staan.

Een camper kan vele gezichten hebben maar het is wat op papier staat wat telt.
Overal in Europa dezelfde tachograaf regelgeving.
Groeten Kampo
Plaats reactie