Simpele 230 volt aansluiting

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door jielus »

Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1740
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door marjasjaak »

Wil je gewoon een droge manier om 220 in de bus te krijgen, praat je eigenlijk over een opstelling zoals iedere tent kampeerder die heeft: Kabel van paal naar tent, stekkerblok er aan, en verbruikers aansluiten. Kortom, daar zou ik geen aardleg gebruiken persoonlijk.

Zodra je een elektrisch systeem vast monteert in je camper zou ik niet gaan bezuinigen op een aardlek automaat van een paar tientjes.
Mocht er een keer een storing zijn, dan staan je haren niet overeind. :-B. Of als je pech hebt hoef je nooit meer naar de kapper. :lol3:
Het is misschien geen eis maar het is wel veiliger.
Er zijn ook opties om je stroomingang onder de bus te maken, hoef je alleen met een kabel naar binnen.
Alleen moet deze ingang wel zeer goed waterdicht zijn, het moet bestand zijn tegen rijden door plassen/regen ed.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door bennieh »

MarceldeHoog schreef:
ma 07 dec 2020, 9:31
Over vertrouwen op aardlek van de camping: Dit zal erg liggen aan de lokatie. Zodra je in het buitenland komt bijvoorbeeld, moet je maar hopen dat de veiligheidsregels vergelijkbaar zijn met Nederland. Kortom, ik vertrouw liever op mezelf dan op een camping of camperplaats inrichting ;)
Mee eens, wat dat vertrouwen betreft, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat ik hiervoor moet doen en/of niet moet doen.
Hoe stel ik vast op een camping / camperplaats of de aangeboden aarde op orde is?
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door TestCase »

Niet, dus zorg dat je het zelf goed voor elkaar hebt o.a. met 'aardlek'.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Laura
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:33

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door Laura »

Uiteindelijk is er een volledig systeem met huishoudaccu en een gereviseerde standkachel in gegaan.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laura
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 13:33

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door Laura »

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door jansloos »

Zoek bij Aliexpress met;

Digital display socket tester.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door TestCase »

Kun je doen en als het 'niet goed' is niet aansluiten? Zelf zorg ik dat mijn kant in orde is dan slaap ik beter wanneer ik toch aansluit voor een lekkere koffie bijv.

Bijkomend 'probleem' is dat die testers niet in CEE uitvoering te krijgen zijn en er dus ook een adapter nodig is.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door bennieh »

@jansloos: dank hiervoor.

@testcase: klopt, adapter nodig, maar die zit zowiezo in mijn "standaard" camperuitrusting.
Idd is uitgangspunt dan niet aansluiten. De 230 is in mijn situatie niet essentieel.
Beheerder informeren.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door MarceldeHoog »

marjasjaak schreef:
ma 07 dec 2020, 10:51
Wil je gewoon een droge manier om 220 in de bus te krijgen, praat je eigenlijk over een opstelling zoals iedere tent kampeerder die heeft: Kabel van paal naar tent, stekkerblok er aan, en verbruikers aansluiten. Kortom, daar zou ik geen aardleg gebruiken persoonlijk.

Zodra je een elektrisch systeem vast monteert in je camper zou ik niet gaan bezuinigen op een aardlek automaat van een paar tientjes.
Mocht er een keer een storing zijn, dan staan je haren niet overeind. :-B. Of als je pech hebt hoef je nooit meer naar de kapper. :lol3:
Het is misschien geen eis maar het is wel veiliger.
Er zijn ook opties om je stroomingang onder de bus te maken, hoef je alleen met een kabel naar binnen.
Alleen moet deze ingang wel zeer goed waterdicht zijn, het moet bestand zijn tegen rijden door plassen/regen ed.
Wat ik bedoelde is dus: geen vast electrisch systeem. Dus een CEE invoer, met aan de binnenkant een simpel stekkerblok. In dat geval zou ik verder niets meer doen.

Zodra je meer wil, is veiligheid essentieel inderdaad. Niet alleen voor je kapsel, ook voor je eigen apparatuur ;) Zie dat er uiteidenlijk een electra systeem is geplaatst, dus dan neem ik aan ook een aardlek.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door jan- »

En wat ik bedoelde is dat, als je alleen een stekkerblok gebruikt waarop je wat plastic adapters op aansluit, je meer zorgen moet maken op je snoer dat over de camping loopt. Je ziet regelmatig een wirwar van snoeren op campings. Als dan jouw snoer klem raakt in een wiel van een kleuterfietsje en de camping heeft geen aardlekschakelaar, had je beter je snoer kunnen beveiligen met aan aardlekschakelaar aan het begin van je snoer: https://www.obelink.nl/pro-plus-cee-aar ... elaar.html
Afbeelding
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door Arie55 »

vergeet die aardlek dingen. Neem een scheidingstrafo, dat is vele malen veiliger in een camper dan een aardlek geval.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door AadenAnke »

Arie voor de echte leek, leg eens uit wat een scheidingstrafo is?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Simpele 230 volt aansluiting



Bericht door TestCase »

Trafo transformeert wisselspanning naar een andere wisselsspanning. In principe is iedere trafo een scheidingstrafo, behalve de spaartrafo. Arie bedoelt een 230v naar 230v trafo van 10? kilo.

Deze trafo scheidt je van het net opdat je geen optater krijgt wanneer je 1 pool aanraakt, beetje als de omvormer.
Laatst gewijzigd door TestCase op di 08 dec 2020, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie