Wat weegt jullie zelfbouw camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door DJSmiley »

Mijn gewicht is bepaald met de tijdelijke ombouw. Terugrekenend was dat idd al 100-150kg meer als wat er op papier stond.

Je kan er dus idd niet vanuit gaan dat je kentekengewicht ook het echte lege gewicht is waarop je gaat bouwen. Wel even goed om op te letten, zeker als je een lange/grote bus hebt, dan is het allemaal al vaak wat krap, dan zijn dit soort aannames al snel het verschil tussen net wel of net over de 3.5ton uitkomen (of 3.3, er zijn ook genoeg bussen die niet de volle 3.5 ton mogen hebben!)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door de Jonckheer »

Dat gereken met grammen en piepkleine watertankjes lijkt mij een verschrikking. Kies een 5 tons uitvoering en bouw alles lekker solide zodat niet meteen alles uit elkaar valt als je er tegenaan stoot. Niet één keer heb ik mij afgevraagd wat iets woog, niet interessant met een laadvermogen van 5,5 ton :lol: . Om elke keer naar een weegbrug te gaan als je op reis gaat is toch ook waardeloos, net zoals van alles wat je eigenlijk mee wilt nemen noodgedwongen thuis te moeten laten. Je dieseltank mag niet vol want dan ben je te zwaar. Of zelf een paar maanden samen met je partner hongeren want dan kan het weer wel. Nou, als ik zo moet camperen blijf ik wel thuis. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door marjasjaak »

Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.
De een kiest voor groot, de ander voor klein.
Als we maar lol in het camperen hebben.
P.s. op je gewicht letten kan geen kwaad. :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door henk en lila »

Onze Citroën Jumper L2H2 3.0TDi weegt compleet met:
2 inzittenden,
volledige vakantie bepakking, veel bergschoenen en best veel eten (voorraad uit eigen volkstuin)
trekhaak, 2 side bars a 20 kg,
volle tanks water 50 liter,
volle tank diesel 90 liter,
2 medium Campinggaz flessen
Eberspacher 2kw kachel,
hh accu 50 kg, (180 Ah lood)
2 zonnepanelen 130 Wp
reservewiel aanwezig,
3.0TDi motor weegt circa 50 kg meer dan een 2.3 TDi en extra kilo's door de 2e linker schuifdeur:
3025 kg.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door pele »

Ducato L3H2 met 2,3 motor weegt in "rijklare toestand" 3075 kg. Dit is met 90% gevulde dieseltank (standaard, 85 l), 90% gevulde watertank = +- 60 liter, gevulde LPG tank van 70 liter, met reservewiel, met Truma combikachel gevuld met 12 liter water, met 60 liter compressor-koelkast, met cassettetoilet met 10 liter water in doucheruimte, met bankje gemonteerd op een (te lompzware) gordelbok, met accu van 45 kg, met 260 W zonnepanelen, met elektrisch trapje, met trekhaak, nog zonder luifel
Verder veel kasten gemaakt van laminaat multiplex 17 mm, linoleum vloer, bed lattenbodems op kantelbaar aluminium frame met hefmotortje, met tempur matras.

Vertrekkensklaar: nog voeding, kleren, boeken, fietsrek met twee fietsen, luifel (30kg), buitenmeubilair, twee lichte personen (samen 120kg) ...
Dan komen we toch in de buurt van 3350 - 3400 kg. Met een maxichassis hebben we technisch gezien nog redelijk wat marge. Rijden er nog 2 personen extra mee (wat normaal niet gebeurt), gaat het richting 3600 kg.
01C407DD-406D-46A4-A383-A430C1381654_1_105_c.jpeg
01C407DD-406D-46A4-A383-A430C1381654_1_105_c.jpeg (123.28 KiB) 731 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Atoz »

DJSmiley schreef:
do 17 sep 2020, 16:08
Mijn gewicht is bepaald met de tijdelijke ombouw. ....
Het gewicht van de camper werd bij ons in Duitsland vastgesteld op een weegbrug die ons aanbevolen werd door een donkere BMW met een elektronische Medeling. Politie volgen

Viel allemaal wel mee, we waren minimaal boven het toegelaten gewicht. 1%

Maar beweren dat jouw gewicht bepaald is met de tijdelijke ombouw.... Zelfs als Belg weet ik wel beter :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door luinge »

Onze L2H2 weegt leeg 2800kg.
Dus zonder water. Wel met LPG tank.
Maar inclusief accu van 70Kg, Compessor koelkast, luifel, trekhaak zonnepaneel 340Wp, boiler, toilet, Douche. Geen idee meer hoeveel diesel in de tank zat. En ruitenvloestofniveau weet ik ook niet :-B

Groet Roelof
Planetx
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 23:15

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Planetx »

Citroën l3 l2 6 zit, 4 slapen 100l water, 30l gas, 90 liter diesel is 2800kg. Wel 100ah lifepo4 aan boord en 360w zonnepanelen.
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Spades »

Interessant om te lezen. Veel inbouwers hebben dus ongeveer 800 - 1000 kilo toegevoegd (inclusief vloeistoffen). Je zou na inbouw voor 4 personen nog ongeveer 500 kilo laadvermogen over moeten houden (zou ik willen althans) dus dat maakt dat ik toch op zijn minst een bus moet hebben met 1300 kilo laadvermogen in mijn geval.
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door qtweaker »

Leuk te zien dat er veel mogelijk is. Max 3500 op kenteken is dan ook wel wenselijk.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Camperbassie »

Renault master met Durisotti opbouw.

Alles erin wc ( vermaler) douche koelkast 80L, 3 zitplaatsen 2 tafels uitschuifgedeelte aan de achterkant, 2 60L water tanks 1 60l vuilwater tank en 1 grijswatertank Diesel kachel, warm water boiler keuken spoelbak.
80mm PIR dakisolatie, 20mm extra op de wanden, 80mm extra op vloer, echte dubbel glas ramen etc.
HH accu, omvormer / lader, 2 elektrische fietsen 1/4 diesel tank
het geheel weegt 3280kg. ( komt nog bij, Ik vrouw en wat kleding ) net over de 3500kg.
Met volle tanken kunnen we niet rijden.
Het was best lastig om te bedenken en wagen moet nog klein beetje afslanken.
Lichtmetalen velgen en keuken nog aanpakken is nu ikea met stalen laadjes.

Onder de 3500kg blijven is heel veel puzzelen zoeken naar lichte maar toch sterke materialen, creatief zijn en heel veel geduld hebben.
Succes
Camperbassie
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door rongreven »

Voor het gewicht van lichtmetalen velgen t.o.v. stalen velgen zou ik eerst maar eens goed naar die gewichten kijken en naar vragen.
Dat scheelt niet zoveel.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door joske501 »

Beste,

Mijn L4H2 3.0 motor, maatwerkbus woog een jaartje gelden met alles aan boord voor een grote vakantie, alles vol, 2 fietsen en wijzelf (2 personen) aan boord een 100 kg te zwaar.
Na een grondige vermageringskuur van de camper slagen we er nu in om met dezelfde inhoud net binnen de 3500 kg te blijven.
Wat deden we?
230 Ah agm vervangen door een lifepo4 van 150 ah, winst was 40 kg,
Massiefhouten legplanken in de bergruimte vervangen door kunststof veranda dakplaten, bijna even sterk en weegt bijna niets.
De vloer was volledig bedekt met een rubber mat, die is er grotendeel uit verwijderd, winst 17 kg.
Andere buitentafel en stoelen gekocht die merkelijk lichter zijn.
Ongebruikte spullen verwijderd.
We zouden nog het reservewiel van 30 kg thuis kunnen laten maar doen we niet.
Verleden jaar sprak ik een Duitser met een zelfbouwbus L4H3 met alles er op en aan en hij bekende zelf dat het geladen voertuig gemakkelijk de 4 ton oversteeg en hij was er zelfs nog fier op dat hij op de snelweg dik 160 reed. :bang: Hij bekende wel dat de remmen niet voldoende krachtig waren. :crazy:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door gjvonk »

Ik kan beamen wat Rongreven schrijft, met name omdat je velgen moet hebben die geschikt zijn voor de hogere aslasten die een bestelwagen heeft. Ik heb de opgegeven maximale aslasten aangehouden, dus velgen gezocht die een load index hebben van 121 (1.250 kg/stuk, max aslasten is 2,1 ton voor en 2,4 ton achter). In NL is dat geloof ik voor personenauto's geen apk eis, in Duitsland is het dat wel. Zijn je velgen te licht (personen auto velgen), is het gevaar van velgbreuk reëel.

Het rijdt overigens wel lekkerder, maar dat heeft te maken met het feit dat lichtmetalen velgen zuiverder gevormd zijn dan geperste stalen velgen (als ik mij niet vergis, worden ze in het productieproces afgewerkt op een draaibank voor ze hun optische afwerking krijgen).



Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Plaats reactie