Betimmering compleet Renault Master L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door qtweaker »

Afbeelding

Hallo..

Even een vraagje.
Ik heb de plannen om van een 6 jaar oude zeer nette Renault Master L2H2-L2 een camper te maken. Uiteraard eerst goed isoleren met Armaflex isolatie tape. Zijn er camperaars die net zo als ik de complete betimmering van een Renault Master L2H2-L2 te gebruiken boven op het isolatie materiaal van Armaflex ? Op de foto het voorbeeld van de fabrikant.
Is een Laadvloer van 9mm dik genoeg ?

- Pakket met complete betimmering voor de laadruimte van jouw Renault Master L2H2-L2H3
- Laadvloer 9mm, alle wand- en deurpanelen hout bruin (5.5 mm) en montagemateriaal
- Deurpanelen afhankelijk van type bus en cabine (geen schuifdeurpanelen bij dubbele cabine)
- Digitaal ingemeten en CNC gefreesd, nauwkeurige pasvorm
- 100% FSC gekeurd, duurzaam berkenhout


Zelf uitzagen
Wat ook mogelijk is om alles te gaan uitzagen. Maar ja,, als het compleet te koop is... Wat denken jullie.

Voorbeeld video van ByNomads
[youtube]https://youtu.be/jC6ymbdeelM[/youtube]

Ik ben benieuwd naar jullie reactie
Laatst gewijzigd door qtweaker op vr 11 sep 2020, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Van fabriekscamper naar zelfbouw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2-L2



Bericht door DucatoDolf »

Geen ervaring, maar ik zou het wel weten. Niet moeilijk doen als je dit mooi genoeg vindt.

Het enige nadeel is het gewicht. En als je echt wilt isoleren heb je overal koudebruggen, maar ik geloof daar toch niet zo in bij een bus

Die vloer is prima als je er niets onder doet. Als je daaronder wel isolatie wil, dikker dan gewone vloerisolatie, dan krijg je een zwevende vloer en is 9mm te dun.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door marjasjaak »

Als je de vloer isoleert komt de plaat hoger liggen. Dan zal je toch met een zaag de zijwanden moeten inkorten. Zonder isolatie heb je een koudere vloer.
Als je nog van plan bent om openingen zoals ramen,service luiken ed. te nemen Moet je ook weer zagen in die mooie gladde platen.
Ook het gewicht van het gebruikte hout is belangrijk. Je bent gauw te zwaar...
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door Aloys »

Dit ruikt een beetje naar reclame...

Maar los daarvan: Ik zou dit nooit doen. In één keer alle wanden glad en je kunt nergens meer bij, wat achter die wand zit. Bovendien verlies je veel ruimte: je gaat voor de verticale- en dwarsbalken langs, maar daarachter, tussen de houten wand en de wand van de bus, zit behoorlijk wat ruimte.
Ik vind dit een soort kant-en-klaar gebakje, nu nog al je meubilair vastzetten en hangen tegen die dunne wand. Dit is niet wat ik versta onder zélfbouw. Het schijnt ook in eerste instantie bedoeld te zijn voor bestelbussen en niet voor beginnende camperbouwers.

En de prijs, die is vanaf. Heb je wensen dan wordt het pakket uiteraard duurder dan € 740 incl. BTW. Bovendien: je krijgt een pakket platen die je vervolgens zelf erin moet gaan schroeven. Dit is, gelet op de prijs (excl. BTW) primair bedoeld voor de afwerking van kaal gekochte bedrijfsbusjes.
Ik ben bang dat je vervolgens zélf nog heel wat moet gaan aanpassen en verzagen aan die platen...

Wat de vloerplaat betreft: ik heb 1cm dik X-trem op de metalen vloer en daarop een 12mm plaat.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door qtweaker »

O sorry,, even de reclame weg gemikt en de foto anoniem gemaakt :wink:
Het plan is natuurlijk wel om het isolatie proces van "ByNomands" aan te houden.
Latten en isolatie.
Idd is 9mm een beetje dun zag ik. in bedrijfsbussen zit ook minimaal een 12mm plaat. Ik heb wel even zitten rekenen,, als ik alles zelf zaag en de bouwmarkt bezoek kom ik nog niet op de helft uit qua kosten. Toch maar zelf doen denk ik dan.
Van fabriekscamper naar zelfbouw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door Aloys »

Bij je laatste reactie was ik mijn twijfels al kwijt :D
Die foto mag wel, ook een bedrijfsnaam noemen/linken mag zolang je er vervolgens niet een mening bij aanknoopt als "zij zijn het best" of "daar ben je het goedkoopste uit". Want dan kunnen anderen dit bestrijden en het betreffende bedrijf afkraken. Dat willen we niet: geen warme en geen koude douches.

Het gaat dan met name om camper-gerelateerde bedrijven, verzekeringen etc. We zijn daar wel wat streng in maar beoordelen elk geval op zich, het is te moeilijk om daar een scherpe lijn in te trekken.
Je mag wél een bepaald product aanprijzen van bedrijven als de Gamma, Action, de Hema, noem maar op. Een discussie over die bedrijven op het forum zal voor die bedrijven niet leiden tot significant omzetverlies! :D

En eh... nog van harte welkom in het forum!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door Rob A2 »

Ik heb de beplating wel gewoon gebruikt. Zie mijn verslag vd ombouw van een Crafter (nieuw model) https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 6#p1838998
De beplating zat er al toen ik de bus kocht. Heb deze losgemaakt en rondom geschilderd. Vervolgens eerst isolatie en leidingen aan gebracht voordat de platen teruggeplaatst zijn. Ik heb niets vd inbouw aan deze platen vastgemaakt. De bus was voorzien van airline rails. Ideaal om alles stevig aan vast te maken. De vloer is niet geísoleerd omdat daar ook airline rails inzitten. Wij zijn gaan niet naar wintersport gebieden. Op de vloer ligt een droogloopmat. Heb de camper sinds mei 2019 in gebruik. Nog niet gemerkt dat ik de vloer isolatie mis. Succes met de bouw
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door qtweaker »

Bedankt Aloy, Rob A2 en alle andere.

Mijn plan is om alles goed te isoleren .. Ook de kokerbalken. Dit is warmtebruggen, We gaan ook vroeg in het voor en najaar. Het voorkomt onnodige condens op plekken waar je later maar slecht bij komt. Met de vloerplaat ga ik naar de 18 mm.
We zijn nu wat dagen verder en bekijken de vele mogelijkheden. Wij gaan uiteindelijk toch voor minimaal L3 en H2
Bij Renault Master, Peugeot Boxer en Ducato blijft de lengte binnen de 6 meter. Bij Mercedes gaat dit er ruim overheen. 6 meter is dus echt de max omdat we dan ook nog redelijk op parkeerplaatsen kunnen staan. Ook bij veerboten liggen de tarieven stevig hoger als je over de 6 meter gaat.
Laatst gewijzigd door qtweaker op ma 14 sep 2020, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Van fabriekscamper naar zelfbouw.
Afbeelding
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door pele »

Bij Fiat, Mercedes, Citroën, Peugeot bussen is de vloerplaat 9 of 10 mm, van hoogwaardige berkenmultiplex.
Als er zo één in ligt en je die kan verwijderen om eronder isolatie aan te brengen, is dit een uitstekende vloerplaat.
Zeker sterk genoeg! Ik spreek uit ruime ervaring. Je kan er stevig in schroeven en is behoorlijk vochtbestendig.
Bij een laatste ombouw was deze plaat zodanig verlijmd met polymeer, dat ik ze liet zitten. Eroverheen 20 mm extreme isolatie en daarover een 12 mm lichte meranti of okoumé multiplexplexplaat, te verkrijgen in de maat 305 x 155 cm.
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door qtweaker »

Bedankt.. Weer mooie info. Ik denk dat de dikte van de vloerplaat ook sterk afhangt van de afstand latten op de bodem. Uiteraard ook de kwaliteit plaat die uit meerdere lagen bestaat. Ik zie ook voorbeelden dat er ook nog dwars_latten gebruikt worden. Lengte latten lijkt mij voldoende want hoe meer aanraking met de buitenkant hoe meer doorgifte van temperatuur.

Geïmpregneerd hout
Wat mij wel opvalt is dat er veel al (ook in de video) blank geschaafd hout gebruikt wordt. Is tuinhout niet beter.? Het is immers een directe brug tussen de vloer en het chassis van de bus. Een probleem wat je dan wel hebt is natuurlijk het verlijmen. Geïmpregneerd hout zal misschien minder goed verlijmen :roll:
Wat is jullie mening ?
Van fabriekscamper naar zelfbouw.
Afbeelding
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door pele »

AEBC0969-1165-41BA-8CE3-F11CD65FBBE5_1_105_c.jpeg
AEBC0969-1165-41BA-8CE3-F11CD65FBBE5_1_105_c.jpeg (132.29 KiB) 1289 keer bekeken
IAfbeeldingk gebruik daarvoor hardhout. Bijvoorbeeld latten gezaagd uit gebruikte Bangkirai terrasplanken.
Ondersteuning is nodig op strategische plaatsen: aan de randen van de portieren (schuifdeur, achterdeur, op plaatsen met grotere belasting : oner keukenblok, onder accu. Verder gewoon verspreid kleine blokjes met een dikte van ietsje minder dan de isolatiedikte. Die blokjes en die latten verlijm je met polymeer uit het pistool. Niet schroeven in de stalen bodemplaat van de wagen. De houten bodemplaat kan je wel hier en daar schroeven op de hardhouten ondersteuning.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door DucatoDolf »

Geïmpregneerd tuinhout beter niet in een leefomgeving gebruiken. Geeft echt rotzooi vrij die je liever niet inademt.

Een tip voor vloerisolatie: gebruik pir/pur plaat of 2cm rockwool zwevende vloerplaat. Direct een plaat van 15 of 18 mm overheen. Je hebt dan helemaal geen latjes nodig, geen koude bruggen e.d. Je creëert hiermee een zwevende vloer. En deze isolatie heeft ook nog eens een hogere isolatiewaarde
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door Gerard63 »

Ik heb geïmpregneerde balkjes gebruikt voor inderdaad het vocht in combinatie met PIR-platen van 25mm.
De balkjes heb ik de dikte van de PIR-platen geschaafd en gekit dwars over de ribben en deze met zelftapschroeven vastgezet aan de vloerplaat (onder de bus textyl aangebracht op (vrijwel) alle schroeven.
Het vastzetten gedaan omdat ik een volledig vaste vloerplaat wilde die niet gaat liggen resoneren én ik zie het bezwaar niet van die paar schroeven. Bovendien zitten alle meubelen eraan geborgd.
mijn draadje: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8#p1963006

Groet, Ge
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Betimmering compleet Renault Master L2H2



Bericht door qtweaker »

Zeer bedankt voor jullie bijdragen. Wij krijgen nu een goed beeld wat mogelijk is.
Plaats reactie