Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel



Bericht door Janpinz »

Onze Webasto bevalt prima, is modulair, dus kan heeel zachtjes branden.
Maar net als dat “oudje”, hoge startstroom nodig, al is het maar een paar minuten.
Is van 2012. Wellicht is ook dit al weer een ‘ouwe’ :crazy:
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel



Bericht door hansvanleerdam »

BOKKIE schreef:
do 10 sep 2020, 19:46
Hallo Hans van Leerdam,

GEEN VAN BEIDE!
Wij hebben een nieuwe camper gekocht met een TRUMA 6, op gas, werkt prachtig en verwarmt uitstekend.
Maar ondertussen balen wij van het gesleep met het dure gas. Omdat je voortdurend de DRANG hebt op zuinig aan te doen met het gas zit je vaak in de kou! Dus conclusie GEEN GAS.
Ook GEEN Webasto HL32, dit is een STROOM slurper omdat dat een STOK OUDE kachel is. Juist deze standkachel heeft drie standen; UIT, AAN (VOL) of HALF aan. Dit is een temperatuur regeling van niets. Daarnaast elke keer bij het opstarten, als dat ding weer aan moet gaan trekt dat ding ruim 12Ampére. Dus dat werkt niet naar behoren. Ook heeft dit ding het probleem dat deze nog een zgn brandvlies heeft. Dat brand binnen de kortste keren op en moet je er een nieuw brandvlies in bouwen.
En NEEN je kan daar GEEN Chinese thermostaat op aansluiten. Juiste deze thermostaten werken heel anders.

NATUURLIJK RAAD IK JE AAN: Een standkachel op dieselolie!
Neem een Eberspächer D4 met de simpele 5draad thermostaat met de aan /uit knop en de draaiknop voor de temperatuur.
Afbeelding

Afbeelding
Thermostaat Eberspächer, geheel RECHTS boven.

En NEEN koop GEEN Chinese standkachel voor een habbekrats, deze zijn LEVENSGEVAARLIJK!
Ik reageer hierover niet meer op discussies.
NOGMAALS LEVENSGEVAARLIJK!
Ook heb je de goedkopere PLANAR standkachels ook een mooie prijs en werken ook uitstekend.

Haije.
Hoi Haije,

Bedankt voor het delen van je eigen ervaring en tips.

Ik begrijp alleen je volgende ervaring even niet "Omdat je voortdurend de DRANG hebt op zuinig aan te doen met het gas zit je vaak in de kou! Dus conclusie GEEN GAS." Bedoel je ivm moeite met vinden van een LPG tankstation?
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel



Bericht door Ahjwinth »

Dat ik mijn camper net had zijn we op reis gegaan naar duitsland en Zwitserland. Echter ik had geen verloop mee om LPG te tanken in die landen. Dus ik had zuinig aan gedaan met het LPG wat we gebruiken voor koken, Boiler en verwarming. Na 1 week 8% van de tank gebruikt te hebben was het duidelijk dat een 23L tank ruimschoots genoeg is om rustig 2 weken in de winter te kunnen kamperen met gebruik van de boiler en kachel. Ik herken me niet in wat Hans zegt. Als ik zie hoe weinig LPG je verbruikt is het voor mij de investering niet waard om een diesel kachel te gebruiken icm met inductie koken. Of Diesel verwarming icm met LPG. Zeker niet in Europa waar LPG redelijk te verkrijgen is.
En diesel is ook geen probleem voor mij want ik sleur 250liter mee. Maar LPG is toch schoner voor verwarming naar mij mening dan diesel.

Helaas moet ik wel een nieuwe tank er onder hangen omdat deze aardig rot is geworden. De standaard rode verf is niet bestand tegen zout en regen als deze onder een camper is gemonteerd. Dus de nieuwe tank krijgt eerst een extra laagje.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel



Bericht door de Jonckheer »

Gas duur? Nou nee. Wij gebruiken 2 E4000 Truma kachels, daarnaast een geiser en een gasstel om te koken. In 2 maanden vakantie gebruiken we nog geen 100 liter LPG dus dat duur verhaal klopt van geen kanten. Let wel, wij reizen hoofdzakelijk in Duitsland in voor- en najaar dus de kachel brand nog al eens. Bovendien is onze bus groot en op z'n best matig geïsoleerd. Dat is prima want wij hebben een hekel aan koude dus ook aan de winter.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Webasto HL32 (diesel) of Trumatic e2800 (gas) kachel



Bericht door gjvonk »

Propaangas in een fles duur? Zelfs dat hangt er nog van af. Wij zouden met ons camper/gasverbruik een investering in een vaste lpg installatie nu nog niet snel terug verdienen, zeker niet als ik meereken dat de tank na 10 jaar vervangen moet worden?

Diesel blijft echter in prijs stijgen, zeker ook gezien het milieu verwijt wat er richting diesel gebruik gemaakt wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie