Aansluiten Cyrix

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Aansluiten Cyrix



Bericht door DiLa »

Ik heb het forum al afgestruind maar kom er niet helemaal uit. Ik ben bezig met de Cyrix. Even staccato wat vragen:

1. De cyrix dient dicht bij de startaccu geplaatst te worden. Betekent dit 20 cm of is anderhalve meter ook goed? Dit laatste komt mij goed uit nl :-B

2. De cyrix dient te worden voorzien van een massadraad. Dien ik dezelfde draaddikte te nemen als de accukabel (in dit geval 25mm) of mag dit ook een draadje van 2,5mm zijn?

3. De massa van de cyrix staat rechtstreeks op de startaccu getekend. Is dit essentieel of is elk goed massacontact voldoende?

4. Er dient op pen 85 nog een rode draad aangesloten te worden die naar de hh-accu gaat. Is deze draad optioneel of verplicht. Ik begrijp nl niet goed wat tie doet. En wat zou dan de draaddikte en zekering moeten zijn?

Alvast dank voor de reacties.
Dick.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Aansluiten cyrix



Bericht door javanes »

DiLa schreef:
wo 02 sep 2020, 14:54
4. Er dient op pen 85 nog een rode draad aangesloten te worden die naar de hh-accu gaat. Is deze draad optioneel of verplicht. Ik begrijp nl niet goed wat tie doet. En wat zou dan de draaddikte en zekering moeten zijn?

Als je het antwoord op deze vraag niet weet waarvoor is dan die cyrix?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten cyrix



Bericht door Kroppie »

de vraag werpt een andere vraag op, weet je waarvoor een cyrix dient, en hoe het werkt.?

een cyrix werkt als een scheidings relais motor uit? dan is de verbinding motoraccu hh accu verbroken, en kan je de hhaccu gebruiken en ontladen zonder dat de motoraccu ontladen word, draait de motor, dan word zowel de motoraccu als de startaccu geladen, door dat de cyrix de pluspolen van de beide accu,s doorverbind.
punt 87 moet dus op de plus van de motoraccu , punt 30 op de plus hhaccu, beiden een draad van in dit geval 25mm2, met in beide draden vlak bij de accu een zekering, en voor het massa punt op de cyrix is een dunne draad op een willekeurig goed! massapunt voldoende, punt 85 beste niet gebruiken!!, als je die gebruikt dan kan je in een geval van de hh accu als starthulp gebruiken, maar dat vind een hh accu nooit zo leuk.
wil je die functie toch gebruiken dan is een dun draadje van de plus hhaccu naar punt 85 met vlak bij de accu een zekering van +-1 ampere en een schakelaartje op gewenste plek voldoende

cyrix op +-1,5mtr van de startaccu geen probleem met 25mm2 draad, ga je veel verder weg dikkere draad nemen :idea:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Aansluiten cyrix



Bericht door DiLa »

Ja, ik weet waarvoor de cyrix dient en de aansluiting op 87 en 30 was mij ook bekend en heb ik dus aangesloten met een 25mm draad en volgens eerdere berekeningen op 100A gezekerd aan beide kanten dichtbij de accu's.
Het ging dus om de positie van de cyrix, de specs van de massadraad en de optie om pen 85 te gebruiken.

Als ik het goed begrijp massadraad kan gewoon met een 2,5mm2 draadje op elke willekeurig massacontact.
Pen 85 is optioneel en ga ik dus niet gebruiken.

Zit ik alleen nog met de definitie van het dichtbij plaatsten. Iemand?

Bedankt zover.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten cyrix



Bericht door Kroppie »

zo dicht mogelijk, en als dat 1,5mtr is, well so be it, niet onnodig moeilijk maken/doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door DiLa »

:thumbup: top, bedankt. Kan ik weer verder.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door marjasjaak »

Plaats van de cyrix mag best wel op 1,5 meter, als je kabel maar dik genoeg is. Bij ons zit er 4 meter kabel aan. Gebruik wel het massa punt bij de startaccu, niet de carrosserie. Anders werkt het niet. Dit mag een 2,5 draadje zijn.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door Aloys »

Waarom werkt het anders niet?
Volgens mij is massa gewoon massa, zolang alle metaaldelen maar met elkaar in verband staan.
De min van de startaccu is toch ook verbonden met het chassis? En de carrosserie zit weer stevig
vast aan het chassis.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door javanes »

En de min van start- en HH accu moeten op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door Kroppie »

zijn eigenlijk niet eens zoveel dingen die fout kunnen gaan zo te lezen. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door jansloos »

De min op de accu, i. p. v. Chassis.
Hiermee voorkom je meet fouten, omdat een cirix op tienden (0,xx) Volts schakelt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door DiLa »

Ik heb 'm nu aangesloten op de aarderail. Deze zit rechtstreeks op de - van de startaccu. Is ook goed toch?

Nog een paar kabelogen persen en dan testen of alles goed is aangesloten. Bedankt voor de bijdrage allemaal. :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten Cyrix



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie