Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de uitlaat van de kachel afgemaakt, nu alleen nog de dieselaansluiting op de tank maken. Weet nog niet hoe ik dat ga doen dus even nadenken nog.
Verder begonnen aan het laatste stuk van het plafond en een schuifplaatje voor onder de porta poti en een opbergkistje voor de schoonmaakspullen en toilet vloeistoffen gemaakt. Onder dat schuifplaatje kommen vilt rondjes zodat het makkelijk schuift over de vloer.
onder porta poti.jpg
onder porta poti.jpg (121.06 KiB) 752 keer bekeken
onder porta poti 2.jpg
onder porta poti 2.jpg (120.51 KiB) 752 keer bekeken
kistje.jpg
kistje.jpg (162.22 KiB) 752 keer bekeken
Groeten,

Walter
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door NoStress »

Waarom de vilt rondjes niet direct op de onderkant van de porta-poti ?
(plaatje ziet er wel weer strak uit :thumbup: , begreep alleen (nog) niet waarom :-? )
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

@ norwin,
Als de viltjes onder de porta poti geplakt zitten worden deze nat bij het om of af spoelen hiervan, daarna blijft als je hem neerzet er dan gelijk zand aan plakken wat weer voor krassen in de vloer zorgt. Nu blijven de viltjes droog en zo schoon als mogelijk.

Nog twee fotootjes toegevoegd van de kachel onder de auto.
kachel onder auto.jpg
kachel onder auto.jpg (105.54 KiB) 634 keer bekeken
kachel uitlaat klaar.jpg
kachel uitlaat klaar.jpg (162.58 KiB) 634 keer bekeken
De afstand tussen de uitlaatdelen en de achteras en het differentieel is groter dan de afstand als de as tot op de eindaanslagen zou komen.

Groeten,

Walter
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door NoStress »

Daar had ik niet aan gedacht, is inderdaad wel handig, dat als de poti zo af en toe een was beurt krijgt :-B
(PS moet de demper niet andersom, bij mij zit er een condensgaatje in het midden, wat naar beneden moest wijzen!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

In de demper zit geen gaatje. Mijn gedachtegang was dus dat in deze stand er minimaal condens in kan blijven staan omdat het traject aflopend is naar het uiteinde van de uitlaat. Als iemand hier andere ideeën overheeft dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Walter
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door NoStress »

:thumbup:
Sowieso zijn er op het forum altijd wel verschillende meningen en of gedachtes :-B
Maar als er geen gaatje in zit.. er zullen ook wel verschillen zijn tussen de merken & types en installaties.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Ik denk dat het goed is zo die uitlaat.

Of er wel eens wat fout gaat, zeker wel. Met het deurtje er voor past de porta poti er niet meer in of uit doordat de dikte van het deurtje er bij komt en de door mij gekozen dopmoeren. Deurtje met de scharnieren omzetten naar de andere kant, dan kan hij verder open? Even nachtje over slapen.
wc deurtje fout.jpg
wc deurtje fout.jpg (89.34 KiB) 463 keer bekeken
wc deurtje fout 2.jpg
wc deurtje fout 2.jpg (93.7 KiB) 463 keer bekeken
Groeten,

Walter
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DJSmiley »

Dopmoeren vervangen door inslagmoeren?
of inschroefmoer (al zou de eerste mijn voorkeur zijn)

Met een kleine speedboor/vlinderboor even 1mm 'verzinken' en dan ligt ie volledig vlak met het deurtje

Schanier zal overigens met een normale schroef met grove schroefdraad ook voldoende vlees hebben in een 18mm plank, maar wil je op safe dan is een inslagmoer t veiligst

edit: Of deurtje breder maken en een pianoschanier op de kopse kant. Dan is je schanierpunt ook verlegd
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Inslagmoeren, goed idee.
Even aan het meten geweest, ik ga voor de optie aan de andere kant laten scharnieren. De nu overal gebruikte scharnieren en lenskop m6 schroeven kunnen wegens een ander aangezicht niet zomaar anders, die inslagmoeren lijken wel heel makkelijk, nooit aan gedacht.

Bedankt :thumbup:

Walter
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door NoStress »

Je kan nog 2 mm winnen :-B met een Rampamoer (die zit dan helemaal in de houtplaat)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NoStress op di 18 okt 2022, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door kampo »

walda schreef:
ma 11 jan 2021, 15:39
...nu alleen nog de dieselaansluiting op de tank maken. Weet nog niet hoe ik dat ga doen dus even nadenken nog...
Walter ik zal je even helpen.
Er bestaan bij de Daily verschillende vlotterpotten. Zie 2 mogelijke versies hieronder.
Plaats eens de foto van jou situatie.
Waarschijnlijk is er bij jou Daily bovenaan op de tank vlotterpot een aansluiting, voor een dieselkachel.
Dit is nu nog gesloten.
Je moet hem openmaken en er een juiste en dunne nylon dieselleiding inschuiven.
Dit tot op 3 cm van de bodem.
Vervolgens gebruik je een overgangsrubbertje (reductie in de rubber) om de dikke pot leiding met de dunne kachel leiding te verbinden.
Luchtdicht met de juiste klemmetjes. Geen universele klemmen gebruiken en geen verkeerde diameter leiding !
Succes.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Rampamoer, ook nog nooit van gehoord, deze zijn wel te lang voor in dun (12mm) plaat.

Ik heb het draaipunt van het deurtje naar links verplaats, probleem opgelost :P . Wel weer wat geleerd over beschikbare bevestigings materialen.
Deurtje omgedraaid.jpg
Deurtje omgedraaid.jpg (118.03 KiB) 326 keer bekeken
Plaatwerk voor het laatste stuk plafond pas gemaakt en beplakt met het sloophout behang, kan er morgen in.
Laatste stuk plafond.jpg
Laatste stuk plafond.jpg (166.14 KiB) 326 keer bekeken
.

@Kampo,
Mijn bus staat met de bestuurderskant nog al dicht tegen de muur en zodoende kan ik nog geen foto maken van die aansluit pot. Vanachter gezien heb ik hem ook nog niet kunnen ontdekken, maar ga morgen weer kijken en op zoek. Goeie tip van die aansluiting en de foto's er bij, daar kan het weer makkelijker van worden. Bedankt :thumbup:

Morgen weer door.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door moosev »

Walter, dat ziet er weer prachtig uit, je schiet al lekker op. Nog een tip wellicht ten overvloede:
https://www.brandrup.de/en/brandrup-pro ... mfortline/
Sjorband om de portapotti heen, zodat je hem er nog makkelijk uit kan trekken.
gr
René
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dank je René,

Heel goed idee die band rond de porta poti, ga ik zeker maken en proberen. Bedankt voor de tip

Groeten,

Walter
Plaats reactie