Het andere idee is om de diesel kachel geen aparte uitstroom opening te geven de sta ruimte in, maar om deze naar achter te laten blazen, onder het bed dus. De gedachte is dat er aan de achterkant ruimte is tussen het bed en de deuren die altijd open blijft en dat het bed op veel meer plaatsen niet aansluit met de wanden zodat de warme lucht gelijkmatig door de bus verdeeld wordt.
Daar zou ik nog eens goed over nadenken... ik denk dat er zo heel veel warmte 'verloren' gaat in het opwarmen van een hoop 'massa' (bed, matras, etc), de bel warme lucht zal grotendeels onder het bed blijven hangen, er zal te veel weerstand zijn om de lucht goed door die openingen te laten stromen. Een uitstroomopening naar voren gericht geeft een veel directere en gerichte warme luchtstroom meteen daar waar je het hebben wil.
Zo zit dat toch vaak in fabrieks campers gemonteerd.
Word dan ring verwarming genoemd.
Loopt idd onder bed door achterlangs om dan in de wc/douche uit te komen.
Nee, klopt geen buizen/slangen aan de warme kant. Ik overweeg nu wel de aanzuig van de kachel achter het bankje, dus in de zit/sta ruimte te maken om zo een goede luchtcirculatie te creëren. De ruimte tussen het bed en de achterdeuren is 5 cm over de volle breedte van de bus dus ruim genoeg voor de warme lucht om onder het bed vandaan te komen.
Weer wat verder. De kast boven het bankje afgemonteerd en voor zien van de verlichting en het USB laadpunt. Alle raakpunten met de bus beplakt met rubber en opgehangen en de elektra aangesloten en getest.
kast boven bankje 4.jpg (154.77 KiB) 962 keer bekeken
kast boven bankje 5.jpg (191.24 KiB) 962 keer bekeken
Daarna een stuk van de vloer er in gelijmd zodat ik het bankje kan plaatsen en afmaken.
kast en vloer.jpg (140.52 KiB) 962 keer bekeken
Van de week weer verder, nu even rust.
Fijne dagen allemaal,
Toch nog maar even iets gedaan. Frame van het bankje vast gezet een gedeelte van de aanzuig van de kachel gemaakt. Ik ga toch voor de eerder genoemde optie met uitblazen onder het bed, maar dan wel met de aanzuig achter het bankje en waarschijnlijk zelfs door tot net achter de bestuurders stoel.
aanzuig kachel 1.jpg (181.93 KiB) 897 keer bekeken
aanzuig kachel 2.jpg (110.09 KiB) 897 keer bekeken
Daarna bankje er even op om proef te zitten en te ervaren of de tafel positie bevalt qua hoogte en afstand tot de rugleuning. Ik ben tevreden, blijft toch een beetje spannend of het gene wat je verzonnen hebt ook goed is.
Vandaag eigenlijk niet heel veel zin in klussen, maar toch nog even het kederprofiel voor de luifel geplaats. Het iets hole 20 mm brede profiel heeft de zelfde vorm als de bus. Omdat ik graag alleen werk moet je allerlei truckjes bedenken voor de handen die je tekort komt. Ik heb kleine stukjes 3m dubbelzijdige tape gebruikt om het profiel op z'n plek te houden na het lijmen. Eerst een testje gedaan, de tape geeft gelijk een mooie laagdikte voor de lijm/kit.
In het profiel een stuk draadeind geplakt met tape als versteviging ter hoogte van de gevijlde gleuf voor een kit rand op de auto. Aan de einden een stuk ductape voor extra druk op de uiteinden. Het lijkt goed te zitten.
Mooi profiel! Waar heb je die gehaald? die lichte bolling lijkt me wel handig.
Ik heb zelf https://zeildoekshop.nl/aluminium-profi ... raden.html in gedachten. Die van jouw is recht zie ik.
Denk wel dat dat mooier is. Ik zit eraan te denken om m voor het pakken in de kleur van de bus te spuiten.
Bij Aluparts.nl nummer 66901, is geanodiseerd. 57,27 ex btw en bezorging, totaal 117,70 thuis. Dat in kleur spuiten heb ik laten varen omdat door het inschuiven van het luifeldoek en de beweging van het doek door de wind de verf op zeker beschadigd.
Kederprofiel zit er naar mijn zin op. Nog wel even een paar kleine plekjes bij gekit, net wat te zuinig geweest, en ik wil geen plekjes waar water en vuil kunnen blijven zitten.
kederprofiel klaar.jpg (129.19 KiB) 669 keer bekeken
In tegenstelling tot mijn vorige project heb ik geen Sikaflex gebruikt maar polymeer kit. Deze heeft een treksterkte van 26 kg per vierkante cm. Het profiel is ruim 3 meter lang en 2 cm breed.
Kit.jpg (128.12 KiB) 669 keer bekeken
Deze dus.
Ook het gisteren geplakte U-profieltje met hoeklijntjes erop geplaatst op de voor kast.
u-profieltje voorkast.jpg (88.45 KiB) 669 keer bekeken
En weer wat verder. Kraan in de spoel-kook combi gemaakt. Het gat was wat groot in de combi dus een 1 mm dikke kunststofring met een gat uit het midden gemaakt, past nu perfect en zit mooi stevig.
vulring kraan.jpg (116.68 KiB) 556 keer bekeken
Verder de elektra op het keukenblok voor de schakeling van het waterpompje gemaakt.
elektra op keuken.jpg (138.71 KiB) 556 keer bekeken
En ook de aanzuig voor de koele lucht van de kachel. Deze moet nog voorzien worden van een rooster en ik moet ook nog iets maken dat hij goed vast zit.
luchtaanvoer kachel.jpg (89.83 KiB) 556 keer bekeken
Nu had ik het ook, stukje incl. foto's gemaakt, druk op verstuur, alles weg. Heel raar.
Een drip-stop geplakt boven de bijrijders deur om het eventuele water van het kederprofiel en het verticale deel van het dak aftevoeren richting voorruit.
drip stop.jpg (142.77 KiB) 479 keer bekeken
Roosterje gemaakt van een restant vikupor en een steun voor de koude aanzuiglucht van de kachel.
Kleine kluisjes of dingen die je niet ziet duren het langst.
laatste stukje ronding plafond.jpg (117.69 KiB) 380 keer bekeken
Laatste stuk je ronding van het plafond naast de kast boven het bankje. Het gedeelte daarvoor, boven de cabine dus bewaar ik voor het laatst. Hier kan ik altijd nog goed bij en kan ook volgenden winter.
plafond isolatie.jpg (121.6 KiB) 380 keer bekeken
De tweede laag isolatie in het sta/zit gedeelte aangebracht. Moet nog 1 laag bij en dan het plafond hier ook maken.