Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Ahh jammer van de magnetron Walter! Maar netjes opgelost met het oventje met het geperforeerde metaal. Kan het oventje mooi zn warmte kwijt.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Vrijdag na het werk naar Stavoren gegaan. Zaterdag erg donker weer, maar toch productie van de zonnepanelen.
Stavoren.jpg
Stavoren.jpg (134.1 KiB) 839 keer bekeken
zonnepanelen Stavoren.jpg
zonnepanelen Stavoren.jpg (33.45 KiB) 839 keer bekeken
Twee keer oventje gebruikt voor afbakbrood en dit beviel erg goed. Zondag prachtig weer en erg genoten in dit leuke stadje.

Groeten,

Walter
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Johan de Jongh »

Super !! :thumbup:
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Niets gebouwd of veranderd. Vanaf vrijdagmiddag heerlijk genoten, bij Warns deze keer. Leuk aan het water en dus bootjes kijken.
Warns.jpg
Warns.jpg (215.18 KiB) 730 keer bekeken
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Gisteren nog vergeten te vermelden. Toen we vorig weekend weg waren geweest heb ik de koellade niet goed uitgedaan maar op de laagste stand gezet. Gevolg 83 Ah uit de hh accu's. Geen probleem verder maar toen ik de motor draaide en ik van de stalling naar huis reed liep de laadstroom volgens de smart shunt op tot 112 A, best veel en ik ben blij dat ik die kabel van voor naar de hh accu's van 50mm2 heb gemaakt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door albertrietjens »

Zon en/of dynamo? I.e. was dit alleen maar dynamo stroom of ook solar?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Ik weet dit niet helemaal zeker, maar ik denk dat de solar lader niets meer doet door de hoge laadspanning van de dynamo. Deze "denkt" dan de accu's vol zijn.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DJSmiley »

Ligt aan de ingestelde spanning. Als die hoger is dan de accuspanning op dat moment dan zal er (ook) vanaf het paneel stroom lopen.

Wat voor dynamo heb je? Laten we zeggen 100A laadstroom is fors. Niet elke dynamo vind dat leuk, zeker niet als je dat in een file doet (dus zonder rijwindkoeling). Die 50mm2 is in jouw geval juist het probleem. Een dunnere kabel had die stroom wat begrensd door de spanningsval over de kabel. Met 50mm2 heb je die veel minder, met gevolg dus een veel hogere laadstroom.
Nu trek je gewoon een forse laadstroom. Mooi, lekker vlot je accu vol, maar dat is wel funest, of slecht voor je dynamo (afhankelijk van hoeveel die kan).
De dynamo levert dan zo'n 100A aan de HH accu, en nog eens de normale verbruikers in je auto. T kan goed zijn dat die dus op z'n tenen loopt.

Als je t laden via de dynamo echt als noodgreep doet zou ik er een schakelaar tussen zetten zodat je alleen laad als je het echt wilt (en dus zelf kunt opletten op het moment - al heb je dan nog geen zicht op de temperatuur/belasting van de dynamo).

De veiligere optie is een laadbooster, die begrenst de laadstroom op 30-40-whatever A en beschermt dus je dynamo. Daarnaast kan ie de batterij volgens het optimale profiel laden, ipv continue doorladen zoals bij een loodaccu normaal is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door albertrietjens »

walda schreef:
ma 14 jun 2021, 20:33
Deze "denkt" dan de accu's vol zijn.
Wanneer die in float was dan heb je denk ik gelijk. Maar ik verwacht eerder dat die nog in boost mode staat maar dat hangt ook van je instellingen, i.e. de spanning waarbij boost gestart wordt, af. Ik weet niet meer welke solar je gebruikt.

Ik vraag dit omdat ik 112A uit de dynamo wel erg veel vind. En je hebt natuurlijk een heel mooi pakket zonnepanelen op je dak.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Mijn dynamo is 150A dus dat kan gewoon lijkt mij. De smart solar van victron heb ik ingesteld op 14,4 v. De dynamo doet iets meer als 14,7 dus lijkt het mij alleen uit de dynamo te komen. De volgende keer zal ik hier zeker op letten. Het is dus mogelijk dat de dynamo vorige keer 92A deed en de zonnepanelen 20A.

Ik heb 8 x 50 watt op het dak, 2 x4 in serie en dan parallel, de solar lader is een 100/20, dit lijkt onlogisch, maar ik was eerst van plan om 6 paneeltjes te plakken. En met een rendementsverlies van 25% omdat ze horizontaal liggen moest dit voldoende zijn. Ik hou nu strak in de gaten wat er gebeurt en eigenlijk zie ik in mijn situatie het volgende.

- Met heel somber weer laden de panelen nog steeds voldoende bij voor ons gebruik.
- Bij goed licht is de paneel spanning 84V, in de felle zon zakt deze naar 73V waarschijnlijk door de hogere temperatuur en daardoor ook minder rendement.
- Ik heb maximaal 281 Watt van de panelen zien komen. Of dit komt door de rendementsverliezen of door het niet doorgeven van de solar lader weet ik niet.
- Bij helder/zonnig weer laden de panelen morgens de accu's al vol onder een slechte hoek, dus niet maximaal rendement. En als ze vol zijn gaat de lader over op druppellading.
- Als ik om 13:00 bij felle zon de oven via de omvormer gebruik dan levert de solar lader 20,1A en gaat niet in storing of dergelijke.

Mijn conclusie is dat ik voor als nog geen reden zie om de een zwaardere solar lader te kopen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Atoz »

Wat je nog altijd kan doen om bij zonnige dagen 1 van de kringen gewoon uit te schakelen, bij grijs weer zet je hem terug aan.

Zelf kan ik ze kring per kring uitschakelen, wat ik ook doe als de camper ''vol'' geladen thuis staat.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Ook een goed idee. Toevallig heb ik de bedrading zo gemaakt dat het parallel schakelen naast de solar lader gebeurt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag weer even wat gedaan. De onderdelen waren voorbereid dus dat ging makkelijk. Omdat we graag buiten leven heb ik net als bij onze vorige bus een buiten tafeltje gemaakt. Lekker op hoogte dus makkelijk met snijden van eten en zo of voor het extra gaspitje.
buiten tafel 1.jpg
buiten tafel 1.jpg (162.22 KiB) 277 keer bekeken
buiten tafel 2.jpg
buiten tafel 2.jpg (164.52 KiB) 277 keer bekeken
Hij gaat naar het lijkt weer met een verstelbaar bandje opgehangen worden zodat het blad ook recht is als de bus wat scheef staat.

Wordt vervolgd,

Walter
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door albertrietjens »

Je kunt het paaltje ook op de rail laten rusten ipv de grond. Dan is de stand ook onafhankelijk van de ondergrond.
Plaats reactie