Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Nee, dat was één paneeltje van 100 watt. Ik zou altijd voor meerdere panelen in serie gaan omdat dan de ingangsspanning van de MPPT lader het hoogst is. Om te starten met laden moet de spanning van de zonnepanelen minimaal 5 volt hoger zijn dan de accu spanning. Bij bedompt weer start hij dus niet, of veel later, met laden. Door twee 50 watt panelen in serie te gebruiken heb je dit probleem dus niet. Ik het er nu 2 x 4 in serie en die parallel.

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Afgelopen donderdag ochtend vertrokken naar Giethoorn. Plekje gevonden op de camperplaats bij de gemeentelijke jachthaven. Met de fiets het oude dorp in. Heel gezellig en veel toeristen van over de hele wereld, soms sprak er zelfs iemand Nederlands. Heel apart in deze tijd, maar het was leuk. Lekker op een terrasje gezeten. Het was best koud ‘s avonds en dus de vloerverwarming via de omvormer aan en ook de hete lucht kachel, heerlijk. Eerste dag/avond zo’n 37Ah verbruikt. De volgende ochtend was het heel bedompt weer, ’s middags iets beter, maar tot mijn verbazing werkten de zonnepanelen wel, en wel zo goed dat om 4 uur de accu’s weer vol waren. Ik had niet kunnen denken dat het zo goed zou werken met zulk donker weer. Heel blij mee. Verder lekker gefietst en toch wel geluk gehad met het weer iedere middag, eigenlijk iedere dag in het zonnetje kunnen afsluiten.
Giethoorn.jpg
Giethoorn.jpg (328.27 KiB) 773 keer bekeken
Het smalle luifeltje heb ik gemaakt om geen regen binnen te krijgen via de schuifdeur. Dit is wel een nadeel van een buscamper. Met de drie stokken kan je hem goed schuin zetten zodat er geen regen op blijft liggen en door het kleine oppervlak kan hij ook gebruikt worden met veel wind.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Busje verbouwen tot camper



Bericht door Jean Baret »

Klinkt heel geslaagd allemaal. Wat fijn van die zonnepanelen! Zo hoef je ook niet in de zon staan om de accu’s maar vol te krijgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Mooie setup heb je zo. Klinkt als een geslaagd weekendje
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Johan de Jongh »

Walter, wat is die luifel doordacht zeg..
Maar ja, wat is dat niet in jouw camper !! :wink:
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

We hebben nog geen gordijnen voor de schuif- en achter deur dus gebruikten we diverse handdoeken met gerubberde magneten als gordijn. Omdat ik nu even geen zin en tijd heb om dit anders te doen maar even drie de zelfde fleece handdoeken gekocht zodat het in ieder geval één geheel lijkt.
gordijnen open.jpg
gordijnen open.jpg (157.86 KiB) 675 keer bekeken
gordijnen dicht.jpg
gordijnen dicht.jpg (156.36 KiB) 675 keer bekeken
Ook nog een USB ventilatortje aangeschaft. Niet dat we problemen hadden in de bus, maar gewoon omdat het makkelijk en lekker kan zijn. Ons scheepsdakluik zit voor ons bed. Wilde het er zeker niet boven hebben i.v.m. onverwachte harde regen buien. Boven de ramen in de voorportieren doen minimaal aan de uit de wind kant een raamrooster en dit in combinatie met het minimaal geopende dakluik gaf zeker voldoende ventilatie en geen vocht in de bus gedurende de afgelopen tripjes. Als het echter heel warm zou gaan worden kan het ventilatortje een lekkere beweging in de lucht gaan geven met minimaal geluid.
USB ventielator.jpg
USB ventielator.jpg (120.73 KiB) 675 keer bekeken
groeten,

Walter
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door JMD »

Hej Walda, welke vloerverwarming heb jij aangeschaft?

Grt JMD
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Hoi,

Komt bij Quality heating vandaan, manueel thermostaat en 11,1 mtr (200 watt) verwarmingskabel van 3,6 mm. Is een set, staat op hun website, iets meer als 100 euro. Bevalt ons meer dan prima.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door JMD »

Hej,

Bedankt, ga ik eens kijken. Twijfel nog beetje, maar je kunt beter nu doen dan later...

Verder mooie bus aan 't bij jou. Hoop binnenkort ook beetje 'gas' te kunnen geven met de bouw!

Grt JMD
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de oplossing voor iets waar ik al langer over nadacht, de afwerking van de vloer bij de instap.
afwerking vloer 1.jpg
afwerking vloer 1.jpg (186.32 KiB) 514 keer bekeken
Ik liep bij de Karwei om schroeven te kopen voor het afwerken van de rand van het dakluik toen ik geanodiseerde aluminium strip zag liggen. Even over nagedacht en gekocht. In model gebogen over de oude en lelijke randafwerking en met kit en rvs schroefjes geplaatst. De vloer is nu nog vlak en zonder rand.
afwerking vloer 2.jpg
afwerking vloer 2.jpg (164.17 KiB) 514 keer bekeken
Daarna de afwerkrand van het dakluik vast geschroefd en gekit zodat er geen regenwater of condens tussen het plafond kan komen.
afwerking dakluik.jpg
afwerking dakluik.jpg (157.27 KiB) 514 keer bekeken
Verder hoop ik op lekkerder en droger weer zodat we weg kunnen.

Groeten,

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Netjes, die rand om de vloer.
De oplossing voor de gordijntjes is niet ver van een mooi eindproduct. Bijknippen in de vorm van de deuren en de magneten eraan naaien?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

En al weer wat veranderd. Toen ik begon met bouwen en de koellade kocht heb ik een magnetron van de zelfde breedte als de koellade gekocht, 700w. Die kan mooi op de 800w omvormer was mijn gedachte. Fout dus, die 700w is het afgegeven vermogen en niet het opgenomen vermogen wat 1050w bleek te zijn. Ging dus niet via de omvormer en met de zonnepanelen wil ik eigenlijk niet meer aan de paal staan. Tijdje gezocht en een 800w oventje gekocht, thuis getest en een hoop gemeten qua opgenomen vermogen en temperatuur aan de buiten kant. Gisteren en vandaag bezig geweest met de verandering, magnetron er uit en oventje er in. Weer testen en meten, deze keer met afbakbroodjes er in, en de conclusie is dat we in 13 minuten lekkere broodjes hebben. Blij mee. Extra elastiekje gemaakt voor het deurtje tijdens het rijden.
oven 1.jpg
oven 1.jpg (130.27 KiB) 343 keer bekeken
oven 2.jpg
oven 2.jpg (142.51 KiB) 343 keer bekeken
Daarna de vrijdag binnen gekomen afvoerslang voor de kachel gemonteerd, deze blaast nu nog steeds onder het bed, maar beter over de lading (fietsen etc.) heen. Ook getest en scheelt ook iets in het geluid, zeker op een lage stand.
kachel afvoer.jpg
kachel afvoer.jpg (156.02 KiB) 343 keer bekeken
Van de week nog wat kleine dingetjes op het programma nu lekker in de tuin zitten.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door marjasjaak »

Ziet er goed uit. :thumbup:
Wij hebben de lucht verwarmings slangen in de bank liggen.
Deze werden behoorlijk warm, warmte die ik daar niet nodig had.
Heb de slangen met isolatie tape beplakt, waardoor het warmteverlies in de bank een stuk minder is.
Had eerst de gemeten voor de isolatie klus, het scheelt circa 5 graden.
Voorheen mat ik een uitblaastemperatuur van 65 graden, nu komt er 70 graden uit. (Planar 2D met 3 uitblaasopeningen)
Sjaak.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Voor slangen door de afgesloten banken begrijp ik dat. In mijn geval blaas ik de warmte bewust onder het bed en komt dit via de ruimte tussen de matras en de achterdeuren en een speciaal voor dit doel geplaatste buis door heel de auto. De laatste tripjes noodzakelijker wijs getest en goed bevonden.
Plaats reactie