Busje verbouwen tot camper
Re: Busje verbouwen tot camper
Beste Allemaal,
Vandaag kabels getrokken voor verlichting, usb laad punten, tv en zonnepanelen. Eerst de zwarte mantelbuizen aangebracht en daarna met een trekveer de kabels er door. De koppeling tussen de trekveer en de kabels heb ik gedaan met een stukje kabel beschermkous wat als een "Chinese vinger" fungeert. Ging goed, maar wel een redelijk tijdrovende klus.
Vandaag kabels getrokken voor verlichting, usb laad punten, tv en zonnepanelen. Eerst de zwarte mantelbuizen aangebracht en daarna met een trekveer de kabels er door. De koppeling tussen de trekveer en de kabels heb ik gedaan met een stukje kabel beschermkous wat als een "Chinese vinger" fungeert. Ging goed, maar wel een redelijk tijdrovende klus.
Re: Busje verbouwen tot camper
Daarna met schapen wol in de weer. In de profielen van de auto heb ik al 9 meter van 60 cm breed en 4 cm dik gestopt en ik ben halverwege. De schapenwol hou ik op z'n plaats met glas versterkte tape, werkt super en verouderd misschien wel, maar de functie van de glasdraden blijft behouden.
Groeten,
Walter
Morgen weer verder.Groeten,
Walter
- jasperenpriscilla
- Berichten: 281
- Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19
Re: Busje verbouwen tot camper
Lekker bezig!
Slim idee van die trekveer met 'chinese vinger' geen idee of het praktisch lekker werkt, maar ik vind dat gehannes met trekveren altijd al een drama, dit maakt het wellicht iets handiger.
Die tape, die verliest toch zowieso zijn nut zodra de holtes afgedekt worden met de panelen? Als het echt lang functioneel nodig is dan zou ik ook even kijken hoe de lijm op de tape zich gedraagt op veroudering. De glasvezeldraden behouden wel zijn functie, maar als die geen grip meer hebben op de carrosserie dan doen ze ook niets meer.
Ik vind je stalen frame lekker verfrissend. Ik zie hier vooral altijd houtbouw tegenkomen, Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier lichter of ongeveer gelijk aan gewicht kan bouwen, maar mindstens zo robuust.
En met de voordelen dat je het op veel minder plaatsen aan de auto moet fixeren.
Gaaf!
Slim idee van die trekveer met 'chinese vinger' geen idee of het praktisch lekker werkt, maar ik vind dat gehannes met trekveren altijd al een drama, dit maakt het wellicht iets handiger.
Die tape, die verliest toch zowieso zijn nut zodra de holtes afgedekt worden met de panelen? Als het echt lang functioneel nodig is dan zou ik ook even kijken hoe de lijm op de tape zich gedraagt op veroudering. De glasvezeldraden behouden wel zijn functie, maar als die geen grip meer hebben op de carrosserie dan doen ze ook niets meer.
Ik vind je stalen frame lekker verfrissend. Ik zie hier vooral altijd houtbouw tegenkomen, Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier lichter of ongeveer gelijk aan gewicht kan bouwen, maar mindstens zo robuust.
En met de voordelen dat je het op veel minder plaatsen aan de auto moet fixeren.
Gaaf!
Re: Busje verbouwen tot camper
@ jasperenpriscilla, bij het gebruik van een trekveer thuis met harde draad kan je de draad koppelen met de trekveer door de draden door het oogje te doen en dan in elkaar te draaien. Ik heb natuurlijk soepel draad gebruikt en dan ook nog verschillende soorten 2 x 2,5 mm2 enkele draden en een 2 x 1 mm2 gecombineerd snoer en die dus samen door één buis. Dit was de enigste manier die ik kon verzinnen om de draden aan de trekveer vast te krijgen zonder verdikking. Na het maken van de foto ben ik wel een wat langer stuk gaan gebruiken omdat het stukje kabelbeschermkous van de foto te kort bleek. Klopt van die tape, als de wanden er op zitten is het niet meer nodig. Ik had op mijn werk al jaren een paar van deze rollen liggen, overgehouden van een werkje en nu eindelijk een toepassing gevonden. Ze lagen er al 12 jaar en plakten nog prima dus ik denk dat deze tape heel lang mee gaat.
Beste Allemaal,
En weer verder. De wanden zitten vol met wol, alleen het dak moet nog, maar mijn 4 cm dikke wol is op. Twijfel nu wat te doen, wol kopen of nog een laag armaflex, lekker makkelijk zelf plakkend. Even denken nog. Achter ook de kabels door getrokken naar de plekken van de USB aansluitingen en bijbehorende schakelaartjes. Aluminium zonnetjes plaat gebruikt en plaatjes van gemaakt om alles te kunnen monteren. Op het de metalen delen komt schuimvinyl behang, nog nooit gebruikt dus ik hoop dat het lukt. Van de week weer verder.
Groeten,
Walter
Beste Allemaal,
En weer verder. De wanden zitten vol met wol, alleen het dak moet nog, maar mijn 4 cm dikke wol is op. Twijfel nu wat te doen, wol kopen of nog een laag armaflex, lekker makkelijk zelf plakkend. Even denken nog. Achter ook de kabels door getrokken naar de plekken van de USB aansluitingen en bijbehorende schakelaartjes. Aluminium zonnetjes plaat gebruikt en plaatjes van gemaakt om alles te kunnen monteren. Op het de metalen delen komt schuimvinyl behang, nog nooit gebruikt dus ik hoop dat het lukt. Van de week weer verder.
Groeten,
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
Ziet er allemaal top uit Walter.
Die USB aansluitingen zoek ik ook. Welk type is het en waar heb je ze gekocht?
En de bedrading er achter, is dat 1,5mm2 ?
Die USB aansluitingen zoek ik ook. Welk type is het en waar heb je ze gekocht?
En de bedrading er achter, is dat 1,5mm2 ?
Re: Busje verbouwen tot camper
Hoi Hans,
Bij de Wit in Schijndel, Haba power line dacht ik 2 x 2,5 ampère. De bedrading is 2,5 mm2.
Walter
Bij de Wit in Schijndel, Haba power line dacht ik 2 x 2,5 ampère. De bedrading is 2,5 mm2.
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
Beste Allemaal,
Vandaag op het dak de aansluiting voor de zonnepanelen gemaakt. Het is een waterdichte "bulkhead" zoals ik, voor mijn werk, gebruik op ROV's en onderwater camera's. Tot dat de panelen op de auto zitten wordt de connector beschermd door een blindplug. Ik ga 6 50 watt plakpanelen plaatsen, 2 x 3 in serie en die weer parallel. Van de 4 pinnen zijn er dus 2 x plus en 2 x min. De contacten zijn geschikt voor 10 ampère per stuk.
Binnen gaatjesplaat geplakt en dunne aluminiumplaat over de uitsparingen in de spanten. Morgen met het schuimvinyl aan de gang. Groeten,
Walter
Vandaag op het dak de aansluiting voor de zonnepanelen gemaakt. Het is een waterdichte "bulkhead" zoals ik, voor mijn werk, gebruik op ROV's en onderwater camera's. Tot dat de panelen op de auto zitten wordt de connector beschermd door een blindplug. Ik ga 6 50 watt plakpanelen plaatsen, 2 x 3 in serie en die weer parallel. Van de 4 pinnen zijn er dus 2 x plus en 2 x min. De contacten zijn geschikt voor 10 ampère per stuk.
Binnen gaatjesplaat geplakt en dunne aluminiumplaat over de uitsparingen in de spanten. Morgen met het schuimvinyl aan de gang. Groeten,
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
Beste Allemaal,
Vandaag de vaste metalen delen van de auto die in het zicht blijven beplakt met schuimvinyl en daarna de geschilderde wandbeplating terug geplaatst. Het schuimvinyl is een mooi product, maar de rek is wat te beperkt om echt super strak mee te werken. Het zit er op en bijna overal goed, de plaatsen waar ik minder tevreden over ben zitten gelukkig niet direct in het zicht. Ik zou het zo weer gebruiken maar dan alleen als het minder bochtige delen zijn. Op de openingen die onder het bed en achter de bank komen roostertjes met insectengaas geschroefd en ook bij elk schroefje van de beplating een 2 mm dik rubbertje tussen het staal en de plaat ter ventilatie van de wandisolatie. Voor de openingen in het zicht komt een ander soort afwerking.
Groeten,
Walter
Vandaag de vaste metalen delen van de auto die in het zicht blijven beplakt met schuimvinyl en daarna de geschilderde wandbeplating terug geplaatst. Het schuimvinyl is een mooi product, maar de rek is wat te beperkt om echt super strak mee te werken. Het zit er op en bijna overal goed, de plaatsen waar ik minder tevreden over ben zitten gelukkig niet direct in het zicht. Ik zou het zo weer gebruiken maar dan alleen als het minder bochtige delen zijn. Op de openingen die onder het bed en achter de bank komen roostertjes met insectengaas geschroefd en ook bij elk schroefje van de beplating een 2 mm dik rubbertje tussen het staal en de plaat ter ventilatie van de wandisolatie. Voor de openingen in het zicht komt een ander soort afwerking.
Groeten,
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
En weer verder.
Begonnen met het houtwerk. Als eerste van de week een nieuwe zaag besteld, ik heb er nu veel werk voor en dus plezier van. De tafel voorbereid, de afwerking gemaakt waar eerst het tussenschot zat en de kast achter overdwars boven het bed. Plekken waar ik slecht of onhandig nog bij kan komen als het bed en het bankje er in staan. De kast achter zorgt samen met het keuken blok voor "meerdere" afsluitbare opberg mogelijkheden voor de keuring en bd. Morgen weer door.
Groeten,
Walter
Begonnen met het houtwerk. Als eerste van de week een nieuwe zaag besteld, ik heb er nu veel werk voor en dus plezier van. De tafel voorbereid, de afwerking gemaakt waar eerst het tussenschot zat en de kast achter overdwars boven het bed. Plekken waar ik slecht of onhandig nog bij kan komen als het bed en het bankje er in staan. De kast achter zorgt samen met het keuken blok voor "meerdere" afsluitbare opberg mogelijkheden voor de keuring en bd. Morgen weer door.
Groeten,
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
Gaat goed Walter, mooie werkplaats, mooie machines, mooi materiaal, mooi verslag ben benieuwd naar het eindresultaat
Waarom geen Maxxfan op het dak?
Succes verder
Waarom geen Maxxfan op het dak?
Succes verder
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Re: Busje verbouwen tot camper
Hoi Sieds,
Ik zag dat jij ook zo een mooie ruimte aangeschaft hebt, super, daar krijg je geen spijt van. Heerlijk werken wanneer het je uitkomt en de zooi de zooi laten als je geen zin meer hebt, echte luxe.
Ja lekker bezig, ik wil het natuurlijk weer een beetje anders, dus vandaar het bed op 140 cm breed met de kastjes aan de linker kant volgens het eerder getoonde tekeningetje. Dwars zitten wordt dan mogelijk met de kussens tegen de kastkleppen om een filmpje of zo te bekijken. Voor de ventilatie komt er onder het bed een toerental geregeld afzuigventilatortje welke moet zorgen voor de extra verse lucht in de camper. Ik heb bewust gekozen voor zo'n scheepsluik in het dak vanwege de robuustheid.
groeten,
Walter
Ik zag dat jij ook zo een mooie ruimte aangeschaft hebt, super, daar krijg je geen spijt van. Heerlijk werken wanneer het je uitkomt en de zooi de zooi laten als je geen zin meer hebt, echte luxe.
Ja lekker bezig, ik wil het natuurlijk weer een beetje anders, dus vandaar het bed op 140 cm breed met de kastjes aan de linker kant volgens het eerder getoonde tekeningetje. Dwars zitten wordt dan mogelijk met de kussens tegen de kastkleppen om een filmpje of zo te bekijken. Voor de ventilatie komt er onder het bed een toerental geregeld afzuigventilatortje welke moet zorgen voor de extra verse lucht in de camper. Ik heb bewust gekozen voor zo'n scheepsluik in het dak vanwege de robuustheid.
groeten,
Walter
Re: Busje verbouwen tot camper
Beste Allemaal,
En weer wat verder, de achterkast geschuurd en voor de tweede keer in de plamuur en de tafel gemaakt. Voor het eerst met deuvels in de weer, blij met het resultaat. De ladegeleiders van de tafel komen tussen de twee latten zodat je ze niet ziet en ook niet met je benen tegen de vette kogels aan komt. De tafel in de Osmo hard wax gezet, heel fijn spul en goede ervaring mee. Makkelijk die accu's als gewicht tijdens het drogen van de lijm.
Groeten,
Walter
En weer wat verder, de achterkast geschuurd en voor de tweede keer in de plamuur en de tafel gemaakt. Voor het eerst met deuvels in de weer, blij met het resultaat. De ladegeleiders van de tafel komen tussen de twee latten zodat je ze niet ziet en ook niet met je benen tegen de vette kogels aan komt. De tafel in de Osmo hard wax gezet, heel fijn spul en goede ervaring mee. Makkelijk die accu's als gewicht tijdens het drogen van de lijm.
Groeten,
Walter
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Busje verbouwen tot camper
Tja....
Wat kun je daar nu op aanmerken?
Mooi!
(Gewicht? Let op! Weet je al )
Wat kun je daar nu op aanmerken?
Mooi!
(Gewicht? Let op! Weet je al )
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer: