Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Het zijn stickers en die strijk je met water met een drupje afwasmiddel op z'n plek. Ik heb magneetjes gebruikt om het geheel op de juiste plek te houden en dan langzaam de achterkant verwijderd en zo op de auto geplakt.

Verder, een beetje feest vandaag! De bus is een camper, niet alleen voor de RDW maar nu ook voor de belastingdienst. Zojuist de brief gehad met de toekenning van het kwarttarief. Ik heb de aanvraag daartoe gedaan op 27 februari en het nieuwe kwarttariefkwartaal begint ook op die datum, BLIJ.

Dus: Bij aanvraag kwarttarief stopt de normale wegenbelasting (je hoeft ook niet te betalen in afwachting van wel of geen toekenning) en de nieuwe periode, bij toekenning, start op de dag aanvraag. Zo staat het in het schrijven wat ik vandaag heb ontvangen. Dus niets te maken met datum toelating of dergelijke (de mijne was van 16 mei).

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Jean Baret »

Gefeliciteerd! Dus toch niet een kwartaal rekenend vanaf de toelatingsdatum... het lijkt wel alsof ze het zo verwarrend mogelijk maken om ons te pesten! ;)

Nog zoiets: ik hoorde al een week of zes niets van de belastingdienst, dus ik belde afgelopen maandag. Toen vertelden ze me dat het sowieso nog in behandeling is, maar ook dat ik niets hoor zolang de bus geschorst is. Schorsing loopt door ook na het omzetten naar een nieuw kenteken.

En inderdaad zei ze ook dat ik misschien wel een aanslag krijg zodra ik de bus uit de schorsing haal, (of een rekening, hoe heet dat ding eigenlijk) maar dat ik die in afwachting van het besluit, nog niet hoef te betalen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dank je Jean,

Nee, heeft niets met de eerste toelating te maken. Bij mijn vorige camper ombouw en keuring en dergelijke in 2017 ging het precies zo als nu. Het kan zijn dat anderen dit anders ervaren of niet goed begrepen of verwoord hebben of dat er meerdere regelingen bij de belastingdienst van toepassing zijn, maar de kans op het laatste acht ik zeer klein. Bij mij zat er dus een week of negen tussen het indienen van de aanvraag en toekenning van het kwarttarief. De vorige keer in 2017 was dit 2 weken trouwens.
Hoe het precies zit met het schorsingsverhaal weet ik niet. Eigenlijk kan het probleem in deze een beetje verklaard worden door het feit dat men eerst de bus schorst voor de periode tot de ombouw voor de RDW keuring en daarna voor de echte inrichting gaat en in de tussenliggende ook niet de hoofdprijs wil betalen. Ik heb het geluk dat ik als zelfstandige een bus kan kopen en dat ik dan het grijskenteken tarief blijf betalen tot de omkeuring. Tijdens het ombouwproces heb ik de bus nauwelijks gebruikt toen er vaste inrichtingsdelen in zaten, dit om gezeur bij een eventuele controle te voorkomen. Bij geen gebruik staat mijn bus binnen.
Ik heb nu, net als vorige keer gekozen voor een definitieve, maar nog niet geheel klaar zijnde ombouw die wel aan de RDW en belastingeisen voldoet. Hierdoor kon ik na de RDW keuring op vrijdag, zaterdag de formulieren en inrichtingsfoto's naar de belastingdienst sturen. Uit de bus heb ik alles weggelaten wat niet hoeft om hem zo ligt mogelijk te houden. Dus HH accu's, reservewiel, krik, koellade etc. er uit. Bij de keuring moest de bus op de weegbrug en woog 2610 Kg, ongeveer 300 Kg meer als het eerdere, lege, kenteken gewicht. Die 300 Kg is deels te verklaren door de loodzware trekhaak die er door de vorige eigenaar onder gemonteerd is en dus niet tot het vorige, lege, kenteken gewicht behoorde. De rest is natuurlijk wat ik erin gemaakt heb.
Verder heeft de keurmeester via de schuifdeur 2 seconden naar binnen gekeken, daarna de kilometer stand opgenomen en gekeken of de tank halfvol was zoals dat hoort. Papieren invullen en klaar. Hele actie, 10 minuten.
Daarna heb ik de bus verder afgebouwd tot het huidige niveau. Laatst nog eens gewogen toen we voor een weekend weg gingen, alles er in en vol en inclusief de fietsen 3040 Kg. Daar komen de zonnepanelen met bevestiging nog bij, maar ik ben tevreden.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Jean Baret »

Ja zo ongeveer hebben wij het ook gedaan. Als ik beter mijn best had gedaan, had het nog wel lichter gekund maar ach, ik ben een overbetaalde ambtenaar dus ik heb besloten dat ik de schatkist die paar euro extra moet gunnen. En mijn max gewicht van 3300 haal ik niet eens als ik mijn best doe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag de aluminiumplaat afgemaakt welke op/tussen de imperiaalsteunen komt en waarop ik de zonnepaneeltjes ga plakken.
plaat op het dak.jpg
plaat op het dak.jpg (176.81 KiB) 525 keer bekeken
Daarna de plaat er weer af en geklemd in de zelfde bolling als op het dak van de bus. Afgetekend met schilders tape en daarna één voor één de paneeltjes er op geplakt. Ik heb 3M tweezijdig tape gebruikt in combinatie met witte Zettex 60 kit/lijm.
tape en kit.jpg
tape en kit.jpg (131.83 KiB) 525 keer bekeken
paneeltjes geplakt.jpg
paneeltjes geplakt.jpg (160.76 KiB) 525 keer bekeken
De hoeken van de paneeltjes heb ik open gehouden zodat ze ze niet geheel afgesloten vast zitten. Dit om te voorkomen dat de luchtdruk onder de paneeltjes op kan lopen door barometrische veranderingen, temperatuur of rijden in berggebieden en de combinatie hiervan. Even als voorbeeld; een 50mbar druk verhoging onder je paneeltje geeft een kracht van 500 kg/m2. Heel veel als je het uitrekent en een onnodig hoge kracht op je gebruikte plakmiddelen. Morgen alles aansluiten en de plaat op het dak en inpluggen, ben benieuwd.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Jean Baret »

Wederom indrukwekkend


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door jaap van duijn »

Maar die hamer op dat paneel, dat is geen goed zicht ofwel?

Jaap
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door bus21 »

Kan je wat meer vertellen over de panelen (merk, type)?
(Ik heb een paar bladzijden herlezen maar het niet gevonden)
Wij zijn bezig met ee dakplanning en (dus) ook opzoek naar panelen. Bij voorkeur semiflexibel.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Die hamer was om de draden uit het plak/kit gebied te houden dus volkomen legitiem :-B

Ik heb deze panelen gebruikt
type panelen.jpg
type panelen.jpg (113 KiB) 378 keer bekeken
Gekocht via aliexpress, zelf even zoeken, ik weet niet meer welke verkoper.

Gisteren toen de plaat op het dak zat eerst even gaan rijden om te luisteren of er geen rare geluiden werden veroorzaakt door het geheel. Met 160 op de teller tegen de wind in en geen probleem.

Vandaag de draden gekoppeld, verlengt en aangesloten en daarna vast gezet met UV bestendige ty-raps met rvs lipje, goeie dus die tegen buiten zijn kunnen.
zonnepanelen geplakt en aangesloten.jpg
zonnepanelen geplakt en aangesloten.jpg (253.69 KiB) 378 keer bekeken
Daarna het geheel op het dak gehesen en de stekker in de al aanwezige connector gestoken. Afgemonteerd en naar buiten om te testen.
zonnepanelen klaar.jpg
zonnepanelen klaar.jpg (147.48 KiB) 378 keer bekeken
Het werkt, de accu's waren zo goed als vol dus de echte test moet in de praktijk gaan gebeuren, maar het zou mij verbazen of we ooit nog aan de walstroom moeten.
Blijft naast genieten van de bus alleen nog het fietsenrek onder het bed over. Heeft geen haast, komt wel.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door DucatoDolf »

Mooi paneel. En ik ben natuurlijk veel te laat, maar als je de panelen op een mooi frame hebt gefabriekt, maak je dat dan ook beweegbaar zodat je het naar de zon kan bewegen?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door Wim Corduwener »

Ik heb je bouwbeschrijving van begin tot eind doorgespit en wat ik met name mooi vindt zijn de kleuren in het interieur. Meestal zijn interieurs met een soort hout afgewerkt, maar dit ziet er gedurfd uit.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door fostar82 »

Tof dat je idee goed werkt - de bol gespannen aluminium plaat. Mooie licht gewicht oplossing.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Dolf, Heb ik over nagedacht en besloten dit niet te doen. Paar paneeltjes meer en het dient ook het doel, rendement vlak is lager. Lichter in gewicht als een kantel/op zet constructie en sneller klaar en minder kwetsbaar.

Wim, dit was een heel bewuste keus. Bij mijn vorige ombouwproject ook zo gedaan. Schuren, plamuren, schuren, schilderen etc. is niet de snelste manier en daarom in de professionele circuits niet in gebruik, maar voor de thuis bouwer heel prima. Geeft veel voordelen in gewicht en montage mogelijkheden en het kiezen van de kleurtjes en afwerking natuurlijk.

Maarten, de eerlijkheid gebied mij te melden dat er ook nog 4 stukken dik rubber in het midden onder de aluminiumplaat en op het dak van de bus zitten om de boel stabiel en onder spanning te houden. Zonder vond ik de boel te veel bewegen.

Walter
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door bus21 »

Dank voor je antwoord, Walter. Is dit hetzelfde type paneel als dat je op je VW had?
Plaats reactie