Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Welkom op ons draadje :cheers:
Wij zijn Daniëlle en Dolf, sinds een paar weken in het trotse bezit van een L1H1 Fiat Ducato Panorama. De luxe 9 persoons uitvoering, met kachel en airco achterin. De droom een Ducato om te bouwen is al lang gaande (zie profiel, link onderaan), maar nu is het dan zover. 8-)

De bus
De bus komt uit 2007 en is goed gebruikt :crazy:. 285000km op de teller valt mee, maar het is een ex-verhuurbus dus :lolno: .
Bus had bij de proefrit al aanlopende geluiden, de airco werkte niet, uitlaat hing met tiewraps vast en de 1e versnelling schoot er af en toe uit (Inmiddels weet ik er mee om te gaan en valt dat reuze mee). Verder wat roest op de naden, maar geen echte grote problemen. Verder een ontbrekend stootlijstje bij het spatbord een een gebarsten achterlicht. Deze laatste 2 op de sloop 'nieuw' gehaald. Ziet er al beter uit. Voorlichten zijn een beetje dof, vooral links, een 'nieuwe' is bijna onderweg. Trekhaak ontbrak, maar van een forumlid overgenomen en inmiddels gemonteerd. Uitlaat ook weer met nieuwe rubbers opgehangen. De achterremmen liepen dus aan, en een dag later raapte mijn schoonmoeder een versleten remblok van de straat: "Is deze van jou?" :lol3: Oké, als een haas de achterremmen gefikst, binnenkort ook de voorremmen maar meteen meenemen ;;-).

$_86 (7).jpg
$_86 (7).jpg (154.46 KiB) 14932 keer bekeken


Van binnen valt het voor een 13 jaar intensief gebruikte verhuursl*t in mijn ogen wel mee. De stof van de zitting van de chauffeursstoel is niet eens kapot :D. De lucht is niet te harden, dat wel. Assporen, peuken, bierdoppen, zonnebloempitten of de resten ervan en weet ik niet wat meer ben ik tegengekomen. Owja, de schuifraampjes lekken. Ééntje mist zelfs één zijde van de sluiting, daar zoek ik nog naar, suggesties welkom.

$_86 (13).jpg
$_86 (13).jpg (109.88 KiB) 14492 keer bekeken
We gaan vrolijk verder. Inmiddels veel geleerd van anderen alhier :bow: en al te veel gereageerd bij anderen hoe ik allemaal wel niet gedaan heb en wil gaan doen :oops: , dus toch maar een eigen draadje hier beginnen met de vordering van het project.

Wat willen we? 88I
-Technisch in-orde voertuig.
-Cruise Controle (heb de tip om bij de sloop iets te fiksen in gedachten)
-Hefdak
-Eenvoudige permanente keuring keuken achter bestuurder onder het raam
-Dwars hefbed achterin tegen het plafond
-Klaptafel achter de voorstoelen.
-Leuke slanke betimmering met wat vakjes, bakjes, laatjes en dingen meer.
-Toilet/douche tent achterzijde
-Draaibare stoelen (de passagiersstoel is nu nog een bank, maar mijn vrouw moet eigenlijk haar rechterbeen kunnen strekken en zit graag in het midden. Alleen de bank is niet te verstellen en zit überhaubt toch minder goed dan een gewone stoel. Hiervoor nog hard aan het brainstormen om een oplossing te vinden. Al wat tips gehad, maar nog niet de gouden)
-Last but not least: 9 zitplaatsen op kenteken, een omstreden punt dus nu echt principieel (maar als het er 8 of minder worden ben ik strijdend ten onder gegaan :angel: )

Wat hebben we? :)
-12v/230v/gas koelbox, zo'n Electrolux/Dometic ding wat zelfs vriest
-Een traagschuimtopper
-Weber Go Anywhere, de ultieme meeneem BBQ 8-)
-400 watt keukenboiler en watertank (op deze douche-installatie ben ik best trots en komt nog uit de Berlingo :clap: )
-Omvormer
-Handdouche
-PortaPotti
-Tarp als luifel
-Meeneemkeuken (om niet persé in de wagen te hoeven bakken en braden)
-Verder alle usual suspects als stoelen, bestek etc.

Wat gaan we doen op korte termijn(komende weken)? :shifty:
-Zsm onderstaande kampeerwageninrichting fiksen voor de keuring, omdat we ons nu blauw betalen aan mrb. (want zware personenauto)
-Bed ophangen, dit wordt een ingekorte auping 2 persoons beweegbare spiraalbodem. Bodem is ingekort om tussen de gordels door te zaken tot op ongeveer raamhoogte. De ontbrekende lengte zal in de zijbetimmering als vaste vorm worden aangebracht. Hierop komt onze 2 meter topper :thumbup:
-Hefdak maken, dit ga ik zelf proberen na veel geprakiseer en forum raadpleging/overleg.
-Gootsteen en action-brander in de zijwand als opklap (maar wel vast) keuken. (hier zit de grootste uitdaging voor de 9 personen op kenteken.)
-Eenvoudige plafond en zijwandbetimmering met populieren multiplex.
-De dubbele bodem (bij panorama uitvoering) bedekken met underlayment 18mm en vloervakken/kastjes.

De langere termijn :roll:
-Voorstoelen draaien en een oplossing vinden voor in het midden willen zitten maar wel op een fatsoenlijke, beweegbare stoel. Suggesties van harte welkom.
-Lekkende schuifraampjes fiksen (adviezen, tips zijn welkom)
-Roest en naden buitenzijde aanpakken
-Bumpers bijkleuren en waar nodig vervangen/repareren
-Lak poetsen, bijwerken en/of wrappen/plastidippen (de lak is oud, niet onderhouden en op veel plaatsen ook gewoon weg)
-Watertanks/accu onder bus hangen (voor het elektrische systeem zou ik wel goed advies willen)

Kortom, lang verhaal. We houden jullie op de hoogte middels veel foto's. Ik vind het zelf erg leuk andere projecten goed te kunnen zien.

Groeten en hopelijk tot ziens een keer :wave: ,

Dolf en Daniëlle
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op wo 12 aug 2020, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: L1H1 Ducato Panorama ombouw



Bericht door DJSmiley »

Leuk project!

Voor de bumpers: Je kan kijken naar een product als Polytrol, daarmee kun je ze aardig opknappen.

Als je houd van een wat ruiger uiterlijk kun je ook de bumpers (en eventueel dingen als t plastic bij het instappen) overspuiten met iets als Raptor liner. Wordt in de 4x4 wereld veel gebruikt, maar kan ook prima om je bumper een ruig, zwart en degelijk uiterlijk te geven.

Roest: Check iig even achter de schuifdeurrail

Verder de afwatering rondom de voorruit fixen, bij de eerste generatie 250's is dat een bekend probleem en loopt het water zo op je blok/injectoren.
Rand opnieuw sealen, doorvoeren fixen / schoonmaken. Ook onder de motorkap de dikke waterafvoer vanuit je parafaan (in het midden) iets verlengen, die druppelt nu mooi op het schakelmechaniseme. Dat oplossen en even insmeren met goed vet en je versnellingen schakelen net ff wat soepeler.
Ook de naad op de overgang van de beide stukken van de parafaan ff goed dichtkitten.

Koplampen kun je polijsten, nat opschuren, beginnen met korrel 800 ofzo, en dan door tot korrel 3000, en aflakken met een goede 2K UV bestendige lak.

Cruisecontrol: Bij de eerste serie 250's hoef je bijna niets te doen. Alleen een CC hendel halen en 4 draadjes naar de ECU trekken.
Mijn CC hendel heb ik van een Fiat Chroma (personenauto) gehaald, 20 euro op de lokale sloperij. De ECU stekker is wel even priegelen. Tip: Als je toch op de sloop bent, neem een extra ECU stekker mee. Dan kun je daar de benodigde pennetjes uit halen. En als je de CC hendel op een sloperij haalt, neem dan ook de stekker erbij mee. Ik heb die incl een cm of 20 kabel meegenomen, dan kon ik die connector hergebruiken.

Er hoeft voor de CC niets ingeleerd te worden, alleen hendel monteren, 12V en 4 draadjes naar de ECU.

Geen idee waar je ergens zit, maar bij Deijne in Uden heb ik vorige week iig nog een paar Ducato's (/Jumper/Boxers) zien liggen met de CC hendel er nog op.

9 personen op kenteken houden, *EN* aan de eisen van de belastingdienst voldoen ivm kwarttarief.. Dat wordt een hele uitdaging. Voordeel is wel dat het een ouwe bus is, dus dan kunnen dingen als langzitbanken. Maar je moet goed checken dat die wel voldoen kwa bouw. De grootste uitdaging zal zitten in de slaap en keukenvoorziening. Of 'opklapbaar' geld als vast keukenblok... dat betwijfel ik eigenlijk

Kun je 'm op eigen terrein oid neerzetten? Dan kun je m eerst een tijdje schorsen. Dat dak zal enz is ook wel ff wat werk, dus voordat je dan naar de RDW gaat kun je wel de kosten van het schorsen eruit halen mogelijk (of je moet de tijd hebben om t in hele korte termijn erin te stampen)

Dat dak is namelijk nog wel een dingetje: Je zegt airco en kachel achterin. Er staat mij iets van bij dat de leidingen hiervan dan via het dak lopen. Dus dat is wel goed opletten enz als je t hefdak wilt gaan bouwen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: L1H1 Ducato Panorama ombouw



Bericht door McFly »

Leuk project. Ik ben net halverwege een l2h2 panaroma personen bus ombouw. Zie niet helemaal hoe je in een l1 9 personen wil houden. Bij mijn l2 zat ie al vol met stoelen. Ik heb er uiteindelijk 5 op kenteken overgehouden.

De aircobuizen zitten van bij mij op de vloer tussen de voorstoelen door en dan langs de zijkant naar achter.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: L1H1 Ducato Panorama ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Thanks voor de tips.

-Vooral de stoel uit Engeland had ik eerder van je gelezen. Top idee.
-Raptor liner ook leuk.
-Koplomp heb ik inmiddels 'nieuw' voor €20, daar ga ik niet voor staan tobben met polijsten.
-Verder de schuifrail had ik ergens al gelezen, maar die van de voorruit was ik vergeten, thanks voor de heads up. Nu is hij al wel uit 2007 dus vraag me af wat de schade is, nog niet naar gekeken. :crazy:
-CC had ik ook al gelezen, als dit zou lukken fantastisch. Alleen kan ik hier in de omgeving weinig slopers vinden die een beetje willen 'helpen'. Is er één voor bedrijfswagens maar die heeft weinig staan en is erg kritisch. Ik wilde het klaptafeltje uit z'n dashboard, maar die verkocht hij alleen compleet :shock: Achterlicht mocht ik niet eens zelf demonteren. De stuurschakelaar heb ik al wel gevonden op onderdelenlijn, maar het verhaal over de bijbehorende kabel wil ik nog even verder uitzoeken.
-Zoals je inmiddels kunt zien kom ik uit Roffa
-9 personen is puur omdat ze er al inzitten en ik ook een keer met wat mensen in één auto naar wintersport wil. Opklapkeuken wordt dus de uitdaging. Anders weet ik dat bij een maatje van mij bij zijn T3 gewoon de meest linkse plaats niet meegerekend werd omdat daar de keuken min of meer overheen gebouwd was. Dus dan blijven de andere 2 stoelen op de middelste bank als het goed is nog wel geschikt. Dat zou het totaal op 8 houden. Op zich niet onoverkomelijk. Maar toch, ik vind het ook gewoon een leuke uitdaging om het proberen voor elkaar te krijgen. :D En plaatsen eraf gaat makkelijker dan erbij.
-Die airco buizen liggen idd op de grond en verdwijnen straks weer onder de afwerking.

Inmiddels heb ik dus de achterkant al uit elkaar getrokken en besloten al het kunststof niet meer te hergebruiken en een mooie populieren multiplex afwerking te gaan maken. Staat deze week op de planning met de keuken.

Ben ook nog op zoek naar de stift die in de reservewiel ophanging past. Dat is een 5 hoek. Zit (uiteraard) niet meer in de koffer van de krik.

Het bed is inmiddels ingekort en kan vrijelijk heen en weer bewegen. Straks gordelband ophalen zodat ik de ophanging kan gaan fiksen. Zal straks wat pica's uploaden met de telefoon.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: L1H1 Ducato Panorama ombouw



Bericht door DJSmiley »

Mijn bus is ook uit 2007 en had wel duidelijk wat roest ( viewtopic.php?t=8471150#p1895994 )

De CC verwacht ik geen problemen mee. Ik heb de handleidingen toen van een paar Duitse en Italiaanse fora gehaald. (heb t nog wel opgeslagen).
De CC hendel is niet perse bedrijfswagen-only, zoals gezegd kwam die van mij van een Fiat Croma personenauto.

Sloperijen verschillen wel heel erg, bij de ene mag je zelf niets en alles via hun, bij de andere wandel je zo met je gereedschap het terrein op.
Nadeel is dat in mijn ervaring als het eruit gehaald is en los verkocht wordt op oa onderdelenlijn het minstens 3x zo duur is. Stuurkolomschakelaar is dan denk ik 50-60 euro en als je m zelf ff ergens uithaalt is het 20-25 ofzo. Bijkomend voordeel: In een sloopauto demonteren is ook leerzaam. je weet dan hoe je m eruit moet halen (En dus ook weer moet monteren). Met alle lipjes en klikdingetjes is daar iets breken/slopen geen probleem, en weet je hoe je het in je eigen bus wel (of juist niet) moet doen.
En ipv een kale schakelaar kun je ook kabeltjes en stekkers meenemen.
‘Wat heb je gevonden?’ Ja, cc schakelaar en... ‘ow doe maar 20 eur’ ... nog wat schroefjes en stekkertjes ‘jaja t is wel goed, 20 euro’. Iig zo gaat t hier.
Ik kan eventueel wel ff kijken, moet er vd week nog heen voor mn eigen auto

Ik ben een paar keer bij Deijne geweest en mocht daar gewoon zelf rondlopen en kijken. Idem bij mijn lokale (niet-bedrijfswagen)sloperij.

Voor echt bedrijfswagens heb je relatief weinig keuze, bij mijn weten alleen Deijne (Uden) en CJ (Hogeveen). En niet specifiek sloperij maar wel veel onderdelen is natuurlijk Reints, maar dat is vnl de oudere modellen.
Overige sloperijen hebben wel eens een bedrijfwagen, maar dat is toch wat beperkter in mijn ervaring. Misschien bij de Liede (industrieterrein met sloperijen, Vijfhuizen), daar ligt ook een hoop, maar zelf nooit geweest
Je kan natuurlijk ook even een post maken in 'gezocht', best kans dat iemand zo'n ding heeft liggen, of weet te liggen in je buurt.

Overigens is Uden 10km vanaf Schijndel, en als zelfbouwer kan ik je garanderen dat er toch wel wat ritjes De Wit / Obelink nodig zijn. Hoop is online te bestellen, maar ook genoeg dingen wil je even zien/vasthouden/voelen.

Voor mijn ombouw heb ik vorig jaar met meetlint, notitieblokje en camera rondgelopen op de Caravansalon. Dan kun je een hoop dingen opmeten, proberen en passen. En ook voor de technische kant (onderdelen) een hoop ideeen opgedaan.

Die stift voor het laten zakken van het reservewiel is wel een goeie.. die heb ik ook niet. Met een dop en een verlengstuk kwam ik er wel, maar dat heb ik natuurlijk niet perse bij me als ik m nodig heb ;)
Gaat bij mij ook nog even op de TODO list. Denk overigens dat ik gewoon een stuk staalprofiel pak en wat in elkaar las, en dan een simpele grote ratel mee. Da's ook meteen bruikbaar bij een lekke band, werkt stuk beter/veiliger dan het meegeleverde spul. Zoiezo moet er al iets van een ratel + dop mee om de standaard Ducato krik te draaien.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Afgelopen tijd flink gezweet. Bus in loods. Maar niet minder warm Afbeelding.

Eerst de banken eruit gehaald. Die wegen dieplood en als ik die op kenteken wil zal dat best meetellen in het ledig gewicht. Hierna ook alle plastic panelen weggehaald.
DSC_0467.jpg
DSC_0467.jpg (35.17 KiB) 14498 keer bekeken
Daarna uitgezogen, ik hoop dat ik alle bierdoppen en zonnebloempitten nu heb gehadAfbeelding. Daarna een gore koffievlek van de bodem gepoetst. Dat was dus bitumenAfbeelding. (ik heb geen maagdelijk canvas gekocht zoals ik laatst bij anderen zag.)
De rest ook gepoetst van binnen. 2 middagen op bezig geweest, maar hij is nu lekker fris.

De Auping 2 personen spiraalbodem ingekort. Mijn pa heeft de boel weer aan elkaar staan bakken. Leren lassen staat nog op mijn 5-jaren planning. Maar nu kan de bodem dwars opgehangen worden, tussen de gordels zakken en nog steeds als beweegbare bodem functioneren Afbeelding.
InkedDSC_0490_LI.jpg
InkedDSC_0490_LI.jpg (52.79 KiB) 14498 keer bekeken
DSC_0492.jpg
DSC_0492.jpg (31.35 KiB) 14498 keer bekeken
Zal dit verhaal uploaden via PC en dan op de telefoon bewerken en de foto's toevoegen via TapaTalk omdat ik ze dan meteen kan verkleinen ipv langs een website te gaan. Inmiddels is dit denk ik de handigste manier. (update: 3 foto's is dus de max en dat verkleinen werkt alleen met foto's gemaakt door de telefoon zelf uit de google foto app. Net een nieuwe telefoon dus nu nog even tobben.)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

De triplex betimmering vraagt wat aandacht. Alle gordelpunten moeten er doorheen. Wil niet dat de bouten en afstandhouders op het hout geschroefd worden. Is denk ik ook niet toegestaan. En dan nog de ramen eruit zagen op het oog. Rekening houden met de kachel achterin en owja, ook het bed. Ietsje meer wegzagen en het bed kan nu in de vensterbank doorlopen :?: . Ik laat het wandpaneel over de volle lengte doorlopen. Dat betekend dat hij in het midden bij de C-stijl dus een bolling krijgt. Latjes schuinzagen voor er achter om het allemaal te kunnen monteren. Veel standaard schroefgaten gebruikt van de oude plastic panelen en de rest gebeurd straks definitief met polymax of dubbelzijdig tape Afbeelding . Ik wil eigenlijk niet overal tapschroeven. Tegen de roest maar ook het zicht.
AfbeeldingAfbeelding

De vloer eruit, gok op 100 kilo voor het frame van de dubbele bodem alleen alAfbeelding. Maar ja, banken met gordels staan erop, dus moet 'm behouden. De stalen vloerplaat vervangen door 18 mm underlayment met uitsparingen voor de banken en bodembakken. De mat die erop lag was inclusief demping ook ongeveer 18mm, dus de kunststof instapbak moet straks weer mooi aansluiten.
DSC_0482.jpg
DSC_0482.jpg (35.68 KiB) 14496 keer bekeken
Afbeelding

Om niet telkens in die oven te werken ook aan wat andere klusjes begonnen. De koplamp kwam van een Jumper. What's in a name? Wel een andere stekker dus Afbeelding. Even kijken hoe op te lossen. De stekker van de wagen vervangen door één van Citroën. Ik ben waarschijnlijk toch de laatste die de bus in bezit heeft. Verder waren alle schroeven van het 'ooglid' stuk. Van de 'wallen' ook. Oogleden allebei gescheurd. Op termijn vervangen, nu is plakband de EHBOAfbeelding.

De trekhaak zat er een tijdje terug binnen een zucht onder. Vandaag ook nog bezig geweest met de alternatieve electra daarvan. Geen officiële stekker en doorlussen werkte inderdaad niet dus het idee met microtransistors en extra 12v van Gsm (voorgaande eigenaar trekhaak) overgenomen. Alleen is mijn accu er nog niet, dus is kijken of de extra prik van de sigarettenaansluiting van de zijkant kan komen.

vandaag het uur u. Voor de aanhangwagenelektra en het hefbed. Het bed komt aan gordelband te hangen. We moeten het opwindmechanisme nog finetunen, maar dan heb ik een waar hefbedAfbeelding.

(foto's uploaden is nog een ding. Vanaf nu maar meteen goede foto's maken en uploaden in TapaTalk.)
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door McFly »

Laat je die 2e airco/kachel achterin zitten? Het is best een lomp ding. Ik heb het originele plaffond eruit gehaald met alle luchtroosters. Hij kan nu alleen lucht blazen in de opslag onder het bed. Aanvankelijk was het plan om een nieuw kanaal te maken naar de achterpassagiers maar dat is er nooit van gekomen en ding staat nu altijd uit.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Voorlopig werkt de airco helemaal nog niet, dus dat eerst fiksen. Wil 'm wel laten zitten. Denk dat de hele ruimte wel sneller en beter op temperatuur komt. En hij zit mij niet echt in de weg.

Ik had alleen openingen in de vloer. Maar door de vorige eigenaar is de aansluiting vanuit de wielkast naar de vloer weggehaald om de laadruimte met 20cm te verdiepen. Ondanks dat de ventilatie door de vloer dus niet meer werkt vond ik dat ook wel handig. Kan nu wat diepere laden e.d. kwijt achterin.
Wil op termijn een ringleiding aansluiten op deze kachel/airco. Zie ook dit draadje viewtopic.php?f=3&t=8473012&p=1947658#p1947658
Ik heb het idee dat de verwarming elektrisch werkt, omdat er alleen airco leiding over de vloer naar de motor loopt. Verwarming via een omvormer of paal laten werken moet makkelijker zijn dan de aircopomp laten werken zonder de busmotor. Enfin, voorlopig blijft hij zitten. Bedenk nu ook dmv schrijven dat ik de ventilatorfunctie natuurlijk helemaal makkelijk moet kunnen gebruiken via de HHaccu. Scheelt weer euros voor een dakventilator.

Mijn budget is beperkt dus dwingt mij tot creatieve oplossingen. Bedankt voor je inspiratie daartoe. Misschien ook voor jou een idee om lekker onder je bed te blazen bij stilstand auto?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Peter LMC »

Toch even een vraagje over deze airco die er achterin zit.
Is dit de enige die er in de bus zit of zit er ook nog een airco vooronder in het dashboard gemaakt. :?:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Uhm, gunst. Ik ben er klakkeloos vanuit gegaan dat dit een 2e is. Even denken, ja want de luchtleidingen achter gaan niet naar het dashboard.
Er moet een 'gewoon' systeem zijn en deze als extra. Er lopen aircoleidingen vanuit de motorruimte over de vloer naar achter. Dus in de unit zit een fan, een condensor? En ook nog iets van een verwarmingselement gok ik.
Ik heb te weinig kennis van de juiste begrippen. Maar de lucht wordt dus echt in deze unit gekoeld.
Over de verwarming ben ik nog niet zeker, er lopen geen koelvloeistof leidingen, dus dan moet ie wel elektrisch werken denk ik. De verwarming doet het trouwens wel en niet te zuinig ook. Alleen gebruik ik die nu dus ffkes niet ;)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Peter LMC »

Ik kan het op de foto's niet goed zien maar het lijken me geen
airco leidingen maar koelwaterleidingen daar op de vloer.
Het lijkt me meer op een extra verwarmingsunit voor achter in de bus.
Extra airco's zitten meestal op het dak dan en niet op/bij de vloer gemonteerd.
Als het allebei (verwarmen en koelen) zou zijn dan zouden er al zo wie zo 4 leidingen moeten lopen.
Elektrisch verwarmen lijkt me niet ivm met het hoge stroomverbruik hiervan.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Tuurlijk, waarom heb ik hier niet aan gedacht :oops:
Vind de leidingen als zo stom aangelegd. Zijn idd geen drukleidingen want kon ze veel te gemakkelijk inknijpen. Dan zit er een kachelradiateur in natuurlijk. 88I Geen idee hoe ik er dan bij kwam dat dit een 2e airco moest zijn. (wens vader gedachte?)

Oef, deuk in mijn plannen :bang: . Tjonge. Kak. Maar dan weet ik iig wel hoe de verwarming werkt.

Blijft de vraag over hoe de airco werkt. Want het instructieboek spreekt erover dat de fan als ik 'm koud zet wel meewerkt. Zou dan alleen luchtcirculatie zijn. En dan de koude lucht uit de cabine dan goed met achter vermengen. Werkt nog steeds, maar iets anders.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Peter LMC »

Heb je er wel een motorairco op/in zitten :?:
Plaats reactie