Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ja dat wel De wagen op uitgezocht. Veel bussen uit de leeftijd en prijscategorie waarin ik zocht hebben er geen. Maar het bekende knopje zit er wel in. Alleen gaat niet aan. Daar laat ik nog een keer naar kijken, na de eerste keuring rdw.

Nu ff focus op hefbed. Dat lukt aardig, totdat we gingen testen en er achter kwamen dat ie net zo hard weer naar beneden komt. Helemaal niet over nagedacht. Maar we moeten iets van een rem systeem bedenken, wat ook het omlaag brengen geleidelijk laat gebeuren. Een ratel zoals bij een lier werkt wel voor omhoog, maar ook omlaag moet beheerst kunnen gebeuren.

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Peter LMC »

Zet er een paar gasveren op.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ja dat had ik in mijn Berlingo. Maar wilde nu echt laten hangen om zo min mogelijk framewerk te hoeven maken. Het bed zakt tussen de gordels door op de stoelen, dus kan niet te veel dingen maken die de stoelen in de weg gaan zitten. Dus met gordelbanden opgehangen en een rol in het midden van het bed waar de banden door heen gaan. Door deze rol te draaien met een accuboormachine omhoog te brengen. Alleen hoe ik die rol beide kanten kan laten remmen, dat is nu voor mij de vraag. Natuurlijk kan ik alsnog ergens een electromotor met vertraging tussen fiksen. Als iemand daar een idee over heeft? Waar haal ik zoiets betaalbaar?

Anders wordt het een oude accutool uit elkaar trekken en op 12 volt aansluiten en permanent aanbrengen. Of gasveren in een 'omgekeerde schaar' scharnier vanaf de bovenkant :idea:
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door jasperenpriscilla »

Misschien kun je iets doen met constante kracht veren. Dit zijn veren zoals in een rolmaat zitten. Deze gedragen zich, wanneer goed uitgekozen, en goed geinstalleerd, vergelijkbaar met een gasveer systeem. Dus gecontroleerd zakken en stijgen. Maar dan veel compacter in te bouwen

Ik heb momenteel alleen even geen idee waar je ze goed kunt kopen. Als je er op googled vind je wel wat aanbieders. Duur zijn ze niet.
Gebruikersavatar
Vanatiek
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 07 sep 2020, 10:00
Contacteer:

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Vanatiek »

Die 400 watt keukenboiler en watertank.. hoe sluit je dat precies aan? Waterpomp met vers/koud water vóór de boiler? Klinkt als een interessante oplossing!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ha Arjan, leuke bus hebben jullie ook. Het boiler verhaal leg ik hier uit: https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 4#p1958153
Succes verder met de ombouw.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Gisteren bodem vastgeschroefd nadat ik een laagje vloerisolatie eronder heb geplakt. Ik geloof niet dat ik deze bus moet willen isoleren met zoveel glas, maar tegen optrekkende kou en geluid wel de stalen vloer bedekt.

Vandaag het hefbed opgehangen. Ook bezig geweest met een frame waar het op kan rusten als we er op slapen gaan. Vertrouw het niet helemaal om aan de banden te hangen, hoewel dit in alle campers gebeurd. Het moet sowieso we ergens aan vast zitten tegen het wiebelen :shh: .

Het willen houden van de banken kost wel een hoop extra gepuzzel, maar ja je wilt wat. We laten voorlopig de achterste zitrij aanwezig. Zijn goede stoelen en voorlopig hebben we nog geen draaiende voorstoelen.

Eind volgende week moet het bed in bedrijf zijn voor de eerste proefvakantie. Ik gooi er dan mijn oude keuken in en hoop dat we de gordijntjes kunnen fiksen om het donker te krijgen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het hefbed werkt overigens nu nog wel een beetje behelpen. De accutool lukt het aardig om de boel omhoog en laag te krijgen, maar op termijn wil ik hier toch wel een vaste motor voor. Een oude schroevendraaier werkt nu als borgpen :lol3: .

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

We gaan maandag weg, dus alle focus lag afgelopen klusdag op een stevig frame waar het bed op kan rusten.

De tip van de Skorva middenbalk gebruikt. 2 stuks gehaald inclusief bevestigingsplaatjes. Plaatjes vastgepopt in de bus. Voor bij de schuifdeur een wegschuifbare stang gemaakt waarop het plaatje voor de middenbalk zit, zodat bij instappen met 9persoons configuratie je wel fatsoenlijk in kunt stappen. :thumbup:

Het werkt, hoewel de balken nu nog 10 cm te laag zitten. Er was op de goede hoogte geen vlees om in te poppen. Tijdelijk opgelost met extra klossen, dus we kunnen veilig liggen. Gordijnstof is ook gehaald. We kunnen slapen en gaan proeven hoe het gaat. Morgen de nieuwe bijrijdersstoel ophalen bij iemand die voor ons een chauffeursstoel aanpast ;;-) Corona regels en weerbericht in de gaten houden en op naar het zuiden. 8-) AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk
mailalwin
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 16:22

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door mailalwin »

Ik heb voor het hefbed een wormlier op het oog, eigenlijk al gekocht.
Nog niet geprobeerd maar moet hij blijft hangen als je niet draait
Zoiets als deze:
https://www.lierenshop.eu/909kg-handwinch.html
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Ah thanks, dut wordt mijn plan B. :cheers: Een gewone lier werk idd niet.

Plan A wordt nu toch de goedkope elektrische schaarkrik modificeren. Gaat het meteen vanzelf :wink:
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door walda »

Er zijn redelijk goedkoop 12 volt lineair motoren te koop, misschien een idee. Fijne vakantie toegewenst.

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door Jean Baret »

Hoe is het hier eigenlijk mee gegaan? Is de vakantie goed bevallen? Hangt het bed nog?


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Zo, dat is even geleden. We hebben onze proefvakantie er al weer een tijdje op zitten. :D



De laatste twee weken van September via Maastricht 1e overnachting door België naar Luxemburg. Daar 2e overnachting en verder met Google Maps op tolwegen vermijden naar de Grand Ballon in Frankrijk. 's avonds gebarbekjoet in de koude wind, maar o wat was het knus. Op de rand van een klif gestaan met vrij stevige wind. Geen oog dicht gedaan. De druppels van condens aan het dak. Toch een serieus te nemen zaak. Volgende dag lekker stoken en doorluchten en 's avonds was het al weer droog. 8-)

Afbeelding

Verder doorgereden naar Zwitserland. Paar stops gemaakt. Regen en zelfs sneeuw gehad. De hele reis Corona kaart bij de hand. Door naar Lago Maggiore. De mooiste camperplek ooit volgens onze 'oudere' buren. Paar dagen gestaan. Verder naar Como. Toen wilde we terug via Zwitserland, maar mochten dan niet meer stoppen. Toch via Italië naar de Mont Blanc gereden. Daar nog ergens op een prachtige gesloten camping gestaan. Met geitjes, ezels, koeien en hondjes van de 2 herderinnen. Heerlijk. :-B

Het einde van de reis werd wat vervelend omdat m'n voorremmen dus gans versleten waren. Paar keer geprobeerd een garage te regelen, lukte niet en besloten dat het nog wel zou gaan. :shh: Thuis gekomen meteen vervangen en een grote beurt gegeven.

En dan nu?

Bed werkte prima, behalve de hef functie, die was nog niet af. En we rolden te veel naar het midden. Afbeelding Verder hebben we goed kunnen bedenken hoe fijn het allemaal al was en hoe we verder gaan bouwen. De plannen blijven vrij ongewijzigd. Een balk over de lengte in het midden van de bedbodem moet de oplossing worden ter voorkoming van het naar elkaar toe rollen. Verder denken we genoeg ruimte te hebben. Wat meer kratten etc. gaan maken voor de keukenspulletjes, port a potti, kleding etc.

Inmiddels verder aan het hefbed gewerkt. Dit moet toch voor de RDW keuring af. Ik heb een lier gekocht. Lang gedacht aan de goedkope elektrische krik, maar uiteindelijk dan de lier, omdat iemand op Youtube dat ook gedaan had en het nog goedkoper en makkelijker zou zijn. En het werkt ! Afbeelding Wel een rotherrie omdat de tandwielen niet gesmeerd zijn. Het is echt low budget. Maar we gebruiken het waarschijnlijk zelden; het is puur dat het bed omhoog kan zodat de banken er onder kunnen en mijn zitplaatsen op kenteken kunnen.

Bed GIFje 3.gif
Bed GIFje 3.gif (1.8 MiB) 1494 keer bekeken
Ow boy, en een GIFje maken is nu ook gelukt. :D
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Fiat Ducato Panorama L1H1 ombouw



Bericht door bus21 »

Heb je de afgelopen 4 maanden nog wat gedaan? Ben zo nieuwsgierig naar het vervolg!
Plaats reactie