Wij zijn Daniëlle en Dolf, sinds een paar weken in het trotse bezit van een L1H1 Fiat Ducato Panorama. De luxe 9 persoons uitvoering, met kachel en airco achterin. De droom een Ducato om te bouwen is al lang gaande (zie profiel, link onderaan), maar nu is het dan zover.

De bus
De bus komt uit 2007 en is goed gebruikt

Bus had bij de proefrit al aanlopende geluiden, de airco werkte niet, uitlaat hing met tiewraps vast en de 1e versnelling schoot er af en toe uit (Inmiddels weet ik er mee om te gaan en valt dat reuze mee). Verder wat roest op de naden, maar geen echte grote problemen. Verder een ontbrekend stootlijstje bij het spatbord een een gebarsten achterlicht. Deze laatste 2 op de sloop 'nieuw' gehaald. Ziet er al beter uit. Voorlichten zijn een beetje dof, vooral links, een 'nieuwe' is bijna onderweg. Trekhaak ontbrak, maar van een forumlid overgenomen en inmiddels gemonteerd. Uitlaat ook weer met nieuwe rubbers opgehangen. De achterremmen liepen dus aan, en een dag later raapte mijn schoonmoeder een versleten remblok van de straat: "Is deze van jou?"

Van binnen valt het voor een 13 jaar intensief gebruikte verhuursl*t in mijn ogen wel mee. De stof van de zitting van de chauffeursstoel is niet eens kapot

We gaan vrolijk verder. Inmiddels veel geleerd van anderen alhier

Wat willen we?

-Technisch in-orde voertuig.
-Cruise Controle (heb de tip om bij de sloop iets te fiksen in gedachten)
-Hefdak
-Eenvoudige permanente keuring keuken achter bestuurder onder het raam
-Dwars hefbed achterin tegen het plafond
-Klaptafel achter de voorstoelen.
-Leuke slanke betimmering met wat vakjes, bakjes, laatjes en dingen meer.
-Toilet/douche tent achterzijde
-Draaibare stoelen (de passagiersstoel is nu nog een bank, maar mijn vrouw moet eigenlijk haar rechterbeen kunnen strekken en zit graag in het midden. Alleen de bank is niet te verstellen en zit überhaubt toch minder goed dan een gewone stoel. Hiervoor nog hard aan het brainstormen om een oplossing te vinden. Al wat tips gehad, maar nog niet de gouden)
-Last but not least: 9 zitplaatsen op kenteken, een omstreden punt dus nu echt principieel (maar als het er 8 of minder worden ben ik strijdend ten onder gegaan

Wat hebben we?

-12v/230v/gas koelbox, zo'n Electrolux/Dometic ding wat zelfs vriest
-Een traagschuimtopper
-Weber Go Anywhere, de ultieme meeneem BBQ

-400 watt keukenboiler en watertank (op deze douche-installatie ben ik best trots en komt nog uit de Berlingo

-Omvormer
-Handdouche
-PortaPotti
-Tarp als luifel
-Meeneemkeuken (om niet persé in de wagen te hoeven bakken en braden)
-Verder alle usual suspects als stoelen, bestek etc.
Wat gaan we doen op korte termijn(komende weken)?

-Zsm onderstaande kampeerwageninrichting fiksen voor de keuring, omdat we ons nu blauw betalen aan mrb. (want zware personenauto)
-Bed ophangen, dit wordt een ingekorte auping 2 persoons beweegbare spiraalbodem. Bodem is ingekort om tussen de gordels door te zaken tot op ongeveer raamhoogte. De ontbrekende lengte zal in de zijbetimmering als vaste vorm worden aangebracht. Hierop komt onze 2 meter topper

-Hefdak maken, dit ga ik zelf proberen na veel geprakiseer en forum raadpleging/overleg.
-Gootsteen en action-brander in de zijwand als opklap (maar wel vast) keuken. (hier zit de grootste uitdaging voor de 9 personen op kenteken.)
-Eenvoudige plafond en zijwandbetimmering met populieren multiplex.
-De dubbele bodem (bij panorama uitvoering) bedekken met underlayment 18mm en vloervakken/kastjes.
De langere termijn

-Voorstoelen draaien en een oplossing vinden voor in het midden willen zitten maar wel op een fatsoenlijke, beweegbare stoel. Suggesties van harte welkom.
-Lekkende schuifraampjes fiksen (adviezen, tips zijn welkom)
-Roest en naden buitenzijde aanpakken
-Bumpers bijkleuren en waar nodig vervangen/repareren
-Lak poetsen, bijwerken en/of wrappen/plastidippen (de lak is oud, niet onderhouden en op veel plaatsen ook gewoon weg)
-Watertanks/accu onder bus hangen (voor het elektrische systeem zou ik wel goed advies willen)
Kortom, lang verhaal. We houden jullie op de hoogte middels veel foto's. Ik vind het zelf erg leuk andere projecten goed te kunnen zien.
Groeten en hopelijk tot ziens een keer

Dolf en Daniëlle