Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Hoi Allemaal,
Wij zijn van plan een Fiat Ducato L1H1 te kopen en willen hierop een slaaphefdak plaatsen met een zo breed mogelijk bed (als het bestaat ongeveer 140 cm breed).We hebben al contact gehad met verschillende leveranciers zoals Atrion, FSL, JWG campers, Reimo en SCA. Deze partijen hebben wel slaaphefdaken beschikbaar maar dan heeft het bed een breedte van ongeveer 120 - 125 cm. Er zijn wel slaaphefdaken met een breder bed voor een Ducato maar deze zijn allen te plaatsen vanaf de L2 uitvoering en wij willen een L1.

Weten jullie wie in Nederland een slaaphefdak verkoopt met een breder bed dat ook al goedgekeurd is door de RDW voor een Fiat Ducato L1H1?

Bedankt.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door Mickel Moen »

Als je de bekende merken al gehad hebt, wordt het echt een zoektocht en betwijfel ik of je nog in Nederland terecht kunt. Probeer eens te zoeken op Britse sides. In het VK zijn zeer veel hefdakbouwers.

Heb je er een gevonden, zou ik wel even contact opnemen met de RDW. Beetje sneu als het dak er op zit, maar deze niet door de keuring komt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door gjvonk »

Waarom perse de L1 van 5,0 meter en niet de L2 die maar 40cm langer is? Scheelt volgens mij ook aanzienlijk in de beschikbare laadvermogens?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door DucatoDolf »

Ik hebt ook een L1H1 Ducato. En heb ook over een 140cm slaapdak zitten brainstormen. :D Ik ben gestopt nadat ik de constructie heb bekeken van de wagen. Want een slaapdak voor een 140cm 2persoonsbed moet nog breder worden dan 140cm voor alle profielen en scharnieren van het dak zelf en het bed (Om stahoogte te creëren moet je bed ook omhoog kunnen dan.)

Je hebt al gauw minstens 150 cm breedte in je dak nodig als je een slanke constructie weet te fiksen. Ga is kijken naar het dak, je gat wordt dan zo breed dat je bijna in de bocht van de dakspanten uitkomt. Dan ga je ernstig aan de stijfheid van je bus opbouw inboeten. Ik denk dat dit ook de reden is dat je ze niet bestaand kunt vinden. Ik heb daarom besloten dit niet zelf te gaan te gaan fiksen (alsook omdat wij willen kunnen slapen zonder het dak open te doen, maar dat is een ander verhaal.)

Mijn oplossing: een hefbed (140cm breed, ingekort in lengte) in de breedte achterin, met een kleiner hefdak voor de ventilatie en stahoogte. Heel conservatief dus eigenlijk. Een slank bed tegen het plafond aangesjord geeft je wel meer ruimte dan een vast bed. Check mijn in aanbouw zijnde Ducato. Ga nu een nieuw draadje opzetten.

Als antwoord op waarom een Ducato L1? Voor mij geldt: omdat een L1 zo kort is dat je eigenlijk op elke normale parkeerplaats nog kunt parkeren, maar tevens wel de breedste is, je kunt in de breedte slapen. Tussen de wanden meet ik 200cm. En de ruimte groot genoeg is. Sterker nog, de ruimste in deze lengte. Waarom een Transporter, Vito, Viano, Hiace. Elke uitvoering zijn specifieke voor- en nadelen.
AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Na wat zoeken op Engelse sites ben ik een breed hefdak tegen gekomen voor een L1H1 uitvoering. Helaas heb ik nog geen Nederlandse dealer kunnen vinden en ik ga het risico niet lopen dat het dak door de RDW wordt afgekeurd.
Nu ben ik voor een kleiner slaaphefdak gegaan en wil ik beneden idd ook een gedeeltelijk opklap bed maken.
En waarom een L1, dit is voor ons op veel plekken veel makkelijker met parkeren en tevens zijn deze ook veel meer tweedehands beschikbaar.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door gjvonk »

Een L2 is maar 40cm langer en verkrijgbaar in H2; heb je geen hefdak nodig (indeling Pössl Roadcamp b.v.).

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door DucatoDolf »

AvG schreef:Na wat zoeken op Engelse sites ben ik een breed hefdak tegen gekomen voor een L1H1 uitvoering. Helaas heb ik nog geen Nederlandse dealer kunnen vinden en ik ga het risico niet lopen dat het dak door de RDW wordt afgekeurd.
Nu ben ik voor een kleiner slaaphefdak gegaan en wil ik beneden idd ook een gedeeltelijk opklap bed maken.
En waarom een L1, dit is voor ons op veel plekken veel makkelijker met parkeren en tevens zijn deze ook veel meer tweedehands beschikbaar.
Fantastisch, heb je een Link?

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk

AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Sydney
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 22:06

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door Sydney »

Heb je inmiddels het dak gemonteerd avg? Ben benieuwd naar je ervaring. Ben van plan om ook een Ducato l1h1 camper te bouwen, zoals de hymer sydney. Alvast bedankt!
AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Sydney schreef:
di 10 aug 2021, 23:20
Heb je inmiddels het dak gemonteerd avg? Ben benieuwd naar je ervaring. Ben van plan om ook een Ducato l1h1 camper te bouwen, zoals de hymer sydney. Alvast bedankt!
Het is een Atrion hefdak geworden die ook op de VW busjes worden gebruikt. Helaas geen extreem breed bed maar die maken we nu in de bus zelf.
Sydney
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 aug 2021, 22:06

Re: Breed slaaphefdak Fiat Ducato L1H1



Bericht door Sydney »

Grappig, heb ook net opdracht aan Atrion gegeven om slaaphefdak op onze peugeot boxer te monteren! Met bed van 2,10m lang.
Plaats reactie