Peugeot Boxer L3H2 project 2020

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DJSmiley »

Wat ga je aan elektra doen?

Zo'n boiler op elektra is op zich prima, maar als je die uit accu's wilt doen heb je toch wel wat capaciteit nodig. Dat met loodaccu's is wel een enorm gewicht.

Verder is die boiler + water ook weer een kg of 15, en met een kleine douche is ook je watervoorraad groter (/ afvalwaterdank).

Je hebt het geluk dat je de 'zware' versie hebt, volgens RDW mag ie 3500kg, dus dat is iets meer marge dan een 3300kg exemplaar, maar dan nog gaat het wel hard met dit soort geintjes
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DucatoDolf »

Ik moet de installatie nog upgraden. Want werkte wel erg houtje touwtje. Ik had een watertank, boiler, dompelpomp, 2 kraanventielen en douchekop.
Dompelpomp in koudwatertank, leiding naar T-stuk, 1 leiding naar boiler koude inlaat. 2 leiding naar kraanventiel 1. Leiding van warme boiler zijde naar kraanventiel 2. Je hebt dan bij openen van kraanventielen of warm of bloedheet. Bij openen beide kranen kun je gaan mengen. Dat was in deze set up de bottleneck, ik had geen mengkraan. Kon ik niet vinden. Dwz, om net als de kraanventielen voor de douchekop te werken. Dus daar zoek ik voor mijn nieuwe project iets beters voor. Ik mengde door in de slangen te knijpen :bow:
Mijn budget was destijds tientjeswerk, nu ook 'maar' enkele 100tjes. Dus nu zoek ik een budget mengventiel/ventiel zonder kraanuitloop. Dan is het verder eigenlijk gewoon loodgieterswerk net als bij elke andere boiler.

Belangrijke noot: boiler wordt warm, druk stijgt. Boiler spuugt water uit. In huis gebruik je daar een overdrukventiel voor die dat water loost in afvoer. Ik liet het terug langs de pompzijde de watertank inlopen.
Bij een drukpomp zal dat dus niet gaan gok ik zo. Dan heb je wel dat overdruk ventiel nodig. Geen idee hoe dat in de camper wereld anders opgelost wordt. Ik ga geen drukpomp gebruiken, dus weet daar te weinig van, behalve inmiddels dan dat je bij lekkage de inhoud van je complete watervoorraad over de vloer krijgt.

En als aanvulling op djSmiley: zoek wel een koperen vat. Staal roest. Laatst aan de hand gehad dat er een gaatje ingeslagen was. Keuken 3 hoog met houten tussenvloeren. Die ellende wil ik je besparen.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DJSmiley »

Dus nu zoek ik een budget mengventiel/ventiel zonder kraanuitloop. Dan is het verder eigenlijk gewoon loodgieterswerk net als bij elke andere boiler.
Misschien mis ik het even, maar je kan toch gewoon 2 kraantjes pakken? 1x warm, 1x koud en de uitgangen via een Y stuk aanelkaar naar je douchekop?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DucatoDolf »

DJSmiley schreef:
di 01 sep 2020, 9:12

Voor de liefhebber heb ik nog een Daalderop 10L hotfill liggen (500w dacht ik)

Zelf heb ik een 12V (6L) Elgena in mn bus, maar dat is een lagedruk ding.
12v, 3A las ik. 3x12=36Watt? Reken ik goed? Dat duurt dan toch wel ff voor ie warm is? Zou die daalderop lekker zelf gebruiken ;;-)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DucatoDolf »

Ja klopt, dat heb ik niet goed uitgelegd idd. Na de 2 kraanventielen ging ik verder met een Y-stuk naar mijn douchekop. Alleen kunnen de kraantjes die ik heb alleen open of dicht. Dus met de kraankoppen mengen zat er niet in. En dus kneep ik de warme zijde af naar behoefte met een lijmklem dacht ik.

Nu dus op zoek naar kraantjes die ook kunnen smoren/knijpen.

Of ik heb de kraantjes nooit goed gebruikt. En kunnen ze wel smoren :lol3: was naar onze trip Noorwegen. Warmste zomer ever, dus maar 1x naast de auto gedoucht, de rest skinnydippen in de fjorden :cheers: . Binnenkort ga, ik zelf met de wagen weg en moet ik de installatie overzetten in mijn bus dus zal dan meteen ff checken.
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

Helder, wij hebben wel gekozen voor een drukpomp. Iemand ervaring met een combinatie drukpomp / boiler?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door PaulBng »

Yep.
In mijn camper een drukpomp met expansievat en een gasboiler.
Werkt prima.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DJSmiley »

DucatoDolf schreef:
di 01 sep 2020, 10:01
DJSmiley schreef:
di 01 sep 2020, 9:12

Voor de liefhebber heb ik nog een Daalderop 10L hotfill liggen (500w dacht ik)

Zelf heb ik een 12V (6L) Elgena in mn bus, maar dat is een lagedruk ding.
12v, 3A las ik. 3x12=36Watt? Reken ik goed? Dat duurt dan toch wel ff voor ie warm is? Zou die daalderop lekker zelf gebruiken ;;-)
Die Elegena is 6L water, 200w element. Dus een goede 16.5A stroomverbruik. Opwarmtijd is iets van 1.5 uur ofzo (afhankelijk van natuurlijk de begintemperatuur). Dus dat is snel 25Ah accucapaciteit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DucatoDolf »

Expansievat zou deze dan moeten zijn:
https://www.bynomads.nl/product/expansievat-camper/
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Kampeermark »

Nee, dat is een hydrofoor drukvat. Wil je met een druk pomp een boiler, heb je 2 opties.

A een boiler met overstort ventiel zoals de truma en de duurdere eugena lijn.
B een boiler met een lagedruk kraan. Die gaat druppelen bij een overdruk.
Nadeel is dat je maar 1 kraan op de boiler kan zetten. Dus niet mogelijk als je een (buiten) douche wilt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een Planar dieselkachel / losse boiler op 230 volt. De warme lucht van de kachel gaat door de boiler. Kijk voor ideeën eens bij Tigerexped.de. En we werken met een drukpomp, gaat prima.
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

Een dieselkachel komt er niet in. Wat we nu hebben is een drukpomp, als ik het goed begrijp moet daar dus een boiler en expansie vat tussen. Is het dan mogelijk om dit warme water naar zowel de douche als het keukenblok te krijgen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door marjasjaak »

Door de drukpomp staat er overal 1 a 2 bar druk water. Je kan gewoon aftakkingen maken zoals op de foto de t- of y- stukken zijn in diverse maten verkrijgbaar. Voor warm water dus na de uitgang boiler, en na uitgang pomp voor koud water. Wij hebben warm water in "badkamer" ,"keuken" en "outdoor shower". Hebben geen expansie vat, als de kraan niet vol open staat slaat de pomp afentoe uit en aan.
PSX_20200901_202416.jpg
PSX_20200901_202416.jpg (93.89 KiB) 429 keer bekeken
De boiler heeft wel een overdrukventiel, om bij opwarming de druk te kunnen lozen. Dit gaat gewoon met een slang door de vloer, afentoe druppelt er schoon water onder de bus.
Hoe ga je camper verwarmen?
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Kampeermark »

Thyn,

Je haalt meerdere dingen door elkaar. Een drukvat zorgt ervoor dat de druk pomp niet vaak in hoeft te schakelen als er geen water wordt gebruikt. Dit is een normaal proces, water in de leiding koelt af, volume neemt af, dus druk neem af. Dan zou normaal de pomp bij moeten springen. Het drukvat voorkomt dit.

Een boiler warmt water op. Dit water zet uit. Deze druk moet hij af kunnen blazen. De meeste camper boilers zijn gemaakt voor een vlotter pomp. Deze laat zijn druk terug lopen naar de watertank.
Voor een druk pomp moet er of een boiler zitten met afblaas, of je moet een lagedruk kraan gebruiken. Die laatste blaast af via de kraan.
Er zijn vast nog meer opties. Maar dit zijn de meest voorkomende.

Als je investeert in een goede boiler met afblaas kan je zoals Marja en Sjaak dus aftakkingen maken. Dat kan niet met een lagedruk kraan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie