Peugeot Boxer L3H2 project 2020

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DucatoDolf »

Ja, zonder er hier in dit topic al te diep op in te gaan: budgettering is erg belangrijk bij een zelfbouwproject. Of je nu voor €5000 of €50000 kunt uitgeven, je kunt maar beter van te voren enigszins uitvogelen wat alles gaat kosten. Anders ga je hard schrikken. Zet al je wensen op een lijstje. En kijk wat wel en niet rendabel is. En wat prioriteiten zijn en wat niet. En hoe de verhouding is tussen aanschaf van de bus en kosten van de ombouw. Heb er vaker over geschreven. Een bus van €10000 ombouwen voor €20000 lijkt me niet handig. Dan koop je net zo goed een fabrieks. Überhaupt moet je je afvragen waarom je zelf wil bouwen. Goedkoper is het zeker niet altijd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DJSmiley »

Budgetbewaking is bij elk project nodig, of het nu een verbouwing in huis is of een busje.

Dat begint met kiezen wat je totale budget is, welke dingen moeten en wat later kan. Sommige dingen kun je later makkelijk doen, andere dingen moet je bij de bouw doen of niet (is later soms nagenoeg onmogelijk)

De verhoudingen tussen kosten moet je zelf bepalen. De ene wil een jonge bus met een minimale ombouw, de ander vind een oudere bus prima maar wil een veel luxere ombouw.

Goedkoop? Ja, maar dat ligt er ook aan wat je zelf kan en waar je het laat doen.
Even 2 zelfbouw-uitersten: Zelf je ramen kopen en erin kitten en een LFP setup bouwen met eigen cellen.. da's goedkoop, maar vergt kennis en tijd. Andere kant: Ramen laten plaatsen, alles van Victron laten installeren.. Tja, dan vliegt de prijs omhoog.

Idem met apparatuur: Een dakluikje of een Maxxfan, een china dieselkachel of een Webasto,

Grote besparingen zijn ook prima haalbaar door goed in te kopen. Hout bij de bouwmarkt en elektra bij de kampeerwinkel.. Dan ben je zo 3x zoveel kwijt dan wanneer je het hout bij een houthandel haalt en de electra bij een installateur oid.

En reken extra marge. Je begroot de meeste dingen, maar je verkijkt je altijd op 'kleine' dingen: Kit, lijm, verf, gereedschap enzo. Dus je begroting + 20% en dan doe je het heel netjes als dat lukt

Timing van aankopen bespaart ook...
Anno 2021 met de corona'hype' = jackpot. De meest oude busjes voor ombouw gaan nu voor prijzen weg die nergens over gaan. Ik zie nu bussen met meer schade voor 2x zoveel als ik 2 jaar geleden voor mijn bus betaald heb.
Vraag en aanbod. Een airco koop je in de winter, winterbanden koop je in de zomer. Andersom? Dan betaal je zo 40-50% meer

En ik heb ook een mooie Excel van de kosten.
Wel eerlijk splitsen: Gereedschap is niet 1:1 kosten voor de ombouw, maar ook gewoon handig.
Accesoires tellen ook niet op je ombouwbudget, maar moet je wel meerekenen. Bestek, borden, portapotti, gordijntjes, you-name-it. Kosten die je wel moet maken, maar niet perse bij de bouw horen (die heb je nl ook bij een kant en klare camper kopen)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 23 mar 2021, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Jean Baret »

Mischa schreef:Leuk topic, erg interessant. Ik ga dit eens volgen.

Zijn er overigens ook bouwers die kosten bijhouden of is dat vloeken in de kerk? :mrgreen:

Gr. Mischa
Jazeker! Elk bedragje gaat in een inmiddels berucht excel-sheet. Ik heb nooit een auto gehad en heb ook altijd met een trekkerstenten gekampeerd of campers geleend, dus ik moet de gekste dingen nog kopen. Ik zet ook op een lijstje wat ik heb gekregen en ik maak verschil tussen dingen voor de bus zelf en accessoires, anders krijg ik een hartverzakking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door PaulBng »

En dan ben je klaar. Denk je.
Maar toch nog even dit. En dat.
Maar dat komt niet meer in het lijstje

Lijkt op 'n boot


Paul
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

Zo gaat het inderdaad, even dit even dat... ik denk dat zelfbouw interessant blijft vergeleken met een camper kopen (en je exact dezelfde opties neemt). Je kunt zelfbouw niet vergelijken met een camper die je koopt van 15 jaar geleden... tenminste als ik kijk naar onze camper.

Meteen even een korte update:

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

De camper is gekeurd en officieel een 4 personen camper AfbeeldingAfbeelding

Afgelopen weekend begonnen met de eerste hpl plaat te plaatsen (zie laatste foto). Deze week de elektra inbouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door PaulBng »

Ik heb een fabrieks camper van 8 jaar oud.
(Ik had ten tijde van aankoop geen tijd voor zelfbouw)
Ik vind nog steeds dat dingen anders/beter moeten!


Paul
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Jean Baret »

Gefeliciteerd met de officiële camper! Het staat vast hier ergens boven maar ik kan het zo snel niet vinden... het materiaal aan het plafond, is dat van dat rekbare nep-leer?

Ja dat lijstje houdt nooit op. Net als je denkt dat het ergste achter de rug is, ga je een hoek om en ligt er weer een nieuw slagveld aan aankopen voor je.

Voor mij is zelfbouw niet alleen een stuk goedkoper maar ook heel leuk en leerzaam om te doen met z’n tweeën, en ik had zulke specifieke wensen voor de indeling dat je die nooit in fabrieksversie kan vinden. Qua styling heb ik ook een andere smaak dan fabriekscampers, dus de keuze was snel gemaakt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Mischa »

Sorry dat ik een deel van je topic kaap, maar ik zag gewoon een aantal enthousiastelingen in dit topic die ik ook in andere topics zag 8-) :wink:

Ik ga nog even op zoek naar een voorsteltopic, dan kan ik de situatie wat beter toelichten zonder al teveel "airtalk" en nutteloze ruimte aan dit mooie topic toe te voegen :wink:

Ga vooral door met bouwen, ik volg het met grote interesse en zie een heleboel afwegingen die erg nuttig zijn.

Gr. Mischa
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door johandb »

Mooi hoor Thijn!! Ziet er super uit en mooie afwerking.


En ja ik heb ook een Excel die ik grof bij hou. Veel kleine kosten komen er inderdaad nog bij dus hou rekening op wat extra. Voor mij was het i. Het begin gewoon kijken of en wat er kon. Heb ook een schema wanneer bepaalde kosten ongeveer komen en let op het nog beschikbare saldo en de te betalen kosten. BPM kan een flinke kost zijn bijvoorbeeld die wat later (kan) komen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Jean Baret »

Mischa schreef: Ik ga nog even op zoek naar een voorsteltopic, dan kan ik de situatie wat beter toelichten zonder al teveel "airtalk" en nutteloze ruimte aan dit mooie topic toe te voegen :wink:
Open gewoon een nieuw topic, daar mag je eindeloos veel praten over je plannen. Afbeelding In het voorsteltopic ook trouwens maar daar kan men er niet zo op ingaan.

(Sorry TS... laatste keer.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

[mention]Mischa [/mention] is geen probleem hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

En weer een stukje verder! Inmiddels liggen de zonnepanelen op het dak en is de elektronica aangesloten. Het is nu nog wachten op de control unit (daar wachten we sinds september 2020 al op). Reimo krijgt het niet geleverd dus we zijn overgestapt naar een ander systeem. Deze komt volgende week binnen.

De hordeur zit er ook in! We komen er wel achter dat niks standaard past, zelfs niet als het voor het type ducato gemaakt is... dus met veel gemopper gaan we gestaag verder!

Weet iemand hoe we onze stoelen netjes afgewerkt krijgen? Dus een hoes met dikker schuim over de hoofdsteunen? En de onderkant afgewerkt kan worden met standaard kappen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door DJSmiley »

Ik zou die zekeringen wel even goed stresstesten.

Wat ik ervan gelezen heb zijn die dingen dubieus kwa kwaliteit en worden ze heel snel warm

https://www.youtube.com/watch?v=ksWy5Uld_cM&t=290s


Persoonlijk heb ik de voorkeur voor normale ANL zekeringen ipv die resetbare dingen.

Ook zou ik ze met een paar bolkopschroefjes vastzetten. T lijkt dat ze nu met spaanplaatschroeven oid zitten. Door trillingen (of iets te strak draaien) icm een schroef die taps afloopt 'draai' je zo het schroefgat aan gort, terwijl je met een bolkopschroef 'm echt klemt zonder het plastic verkeerd te belasten.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Thyn87
Berichten: 31
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 17:47

Re: Peugeot Boxer L3H2 project 2020



Bericht door Thyn87 »

Hi DJSmiley,

Tnx voor je reactie! We hebben de electra laten aanleggen door een familielid... hij heeft zelf veel ervaring met het bouwen van campers. De zekeringen zitten niet met spaanplaatschroeven vast maar goed stevig met RVS schroeven (Torx). We zullen het even nalopen, maar als het goed is alles al een keer gecontroleerd.
DJSmiley schreef:
ma 17 mei 2021, 16:48
Ik zou die zekeringen wel even goed stresstesten.

Wat ik ervan gelezen heb zijn die dingen dubieus kwa kwaliteit en worden ze heel snel warm

https://www.youtube.com/watch?v=ksWy5Uld_cM&t=290s


Persoonlijk heb ik de voorkeur voor normale ANL zekeringen ipv die resetbare dingen.

Ook zou ik ze met een paar bolkopschroefjes vastzetten. T lijkt dat ze nu met spaanplaatschroeven oid zitten. Door trillingen (of iets te strak draaien) icm een schroef die taps afloopt 'draai' je zo het schroefgat aan gort, terwijl je met een bolkopschroef 'm echt klemt zonder het plastic verkeerd te belasten.
Plaats reactie