Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Klopt helemaal. Ik heb weer nieuwe skills geleerd en de voldoening is inderdaad groot. En laten we eerlijk zijn, ik had geen LiFoPo4 accu gehad als ik die voor 2000+ euro had moeten kopen.

Ik heb de accu lader ook op 14.2 gezet. In de handleiding stond dat je dat onbelast moest meten. Dus ik heb met de multimeter eraan hem ingesteld op 14.2. Maar het vreemde is dat ik hem hoger moest draaien ipv lager. Hij stond op 13.7 ofzo?
Na een 5 minuten laden sloeg de lader af omdat de BMS laden onmogelijk maakte na een overvoltage alarm. Dus ik moet nog maar eens meten. Ik weet in elk geval dat de BMS werkt :-B
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Wat gaf je BMS dan aan voor spanningen?

Ik heb net even gemeten. Wat mij bij mijn voeding opviel (PB-300N) was dat de onbelaste spanning (lampje groen) de float is.
Staat overigens ook in de handleiding: Groen = float, rood = CC/CV (Vboost)

De float (Groene ledje aan) afregelen op 14.2V... dan is de VBoost dus hoger! (15V) en dan is het maar goed dat de BMS netjes z'n ding gedaan heeft.

Ik heb ter test een 12V H7 lamp aangesloten. Daarmee zag ik de 14.2V (ombeleast, groen) naar de 15V omhoog gaan (Vboost) en het ledje ROOD worden.

Dus: Afregelen op Vfloat van 13.4V (onbelast, groene ledje) of op VBoost van 14.2V (belast, maar wel binnen de grenzen van de lader, dan heb je de CV mode, bv met een lamp)

Met een multimeter en een stevige lamp kun je dat prima nameten.

Default VFloat is 13.6V, dus dat klopt wel met jouw meetresultaten. VBoost is 0.8V hoger... 13.4 / 14.2 is prima, 14.2 / 15V niet en dus tript je BMS.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ahh kijk, dan zal dat de fout zijn die ik gemaakt heb.
Ik ga vanavond naar de bus om te meten en bij te stellen.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@DJSmiley, klopte wat je dacht. Het float voltage had ik op 14.2 gezet, wat resulteerde in een veel te hoog boost voltage.
Na het bijstellen begon de accu tevreden te laden.

M'n TR16 battery monitor heb ik volgens het filmpje van Will Prowse ingesteld. Dus eerst volledig ontladen, vervolgens het laagste voltage ingesteld en het percentage naar 0% gezet. Maar bij het laden gaf de monitor bij 100Ah al 100% aan terwijl het een 280Ah accu is. Volgens het filmpje van Will en de (gebrekkige) handleiding zou de monitor de capaciteit van de accu leren. Maar na het ontladen (na een volledige lading) gaf de monitor 0% aan nadat er meer dan 100A was uitgegeven.
Ik heb vandaag de accu opnieuw volledig ontladen en heb handmatig de capaciteit van de accu ingesteld. Nu staat ie weer aan de lader. Kijken of dit het oplost.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afgelopen weekend hebben we voor het eerst gekampeerd met Claus. We hadden geboekt van vrijdag tot en met dinsdag. Op zaterdag zouden we de verjaardag van ons dochtertje vieren op de camping. Maar met de steeds slechter wordende weerverwachting hebben we de verjaardag toch maar thuis gevierd en zijn we zaterdag avond pas naar de camping gereden. Dat bleek een goede beslissing, want wat was het een K-weer op zaterdag. :thumbdown:

Wat was het tof om voor het eerst met de bus op pad te zijn en al het bedachte in de praktijk te zien!! Aangekomen op de plek stond de bus direct al wel vlak. Jammer dat ik de nieuwe oprijblokken niet kon gebruiken, maar goed om er nou scheef voor te gaan staan.. :-B

Afbeelding
Plaatje

We hadden, last minute, nog een A+ koelkastje op de kop getikt, bij een keukenboer die stopte. Een van de 230V kabels voor de keuken heb ik van een stopcontact voorzien zodat we de koelkast direct al konden gebruiken. Later wordt die in een keukenmeubel ingebouwd.

De grote vraag van ons proefweekendje was of de bedopstelling zou werken. Samen met de eigenaar van de stalling heb ik de week ervoor de zaag in onze matras gezet zodat we het opklapbed konden uitproberen.

In uitgeklapte stand:
Afbeelding
Plaatje

In opgeklapte stand:
Afbeelding
Plaatje

Onder het uitklapbare deel komen aan weerszijden bankjes. En onder het vast deel komt een uitschuifbaar tafelblad.

Eerder vertelde ik over een te dikke matras en een aanpassing aan de lattenbodems om meer ruimte voor onze benen in bed te krijgen. Nou dat heeft gewerkt! :D
De eerste nacht was wat onwennig, maar we de tweede nacht hebben we goed geslapen. En geen van beiden hebben we ons gestoten aan het bedframe van ons dochtertje.

Die laatste sliep als een prinsesje in haar hoogslaper.

Afbeelding
Plaatje

Om ook te kijken hoe de accu het zou houden hebben we, van zaterdag avond tot ons vertrek maandag rond de lunch, zonder walstroom gestaan. Tijdens de rit en tijdens het verblijf op de camping heeft de omvormer constant aangestaan om de koelkast van stroom te voorzien. Daarnaast hadden we verlichting aan, heeft de maxxfan aangestaan en hebben we de dieselkachel nog even geprobeerd. Het resultaat; de BMS dacht bij thuiskomst nog 64% lading te hebben. Ofwel we hebben zo'n 100A verbruikt. Niet gek, zonder laden tussendoor.

Met frisse moed weer door met bouwen, want in augustus staat een 3 weekse reis op de planning.
Taken voor de komende tijd; watertanks onderbouwen, keukenblokje maken en installeren, bankjes maken en het bed afwerken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door gjvonk »

mooi hoor! Complimenten voor de techniek. Misschien ten overvloede en weet je dat al, luifel tip: zet hem zo dat hij goed kan afwateren. De makkelijkste manier is om 1 van de 2 steunpoten minder ver uit te schuiven zodat de voorlijst (of voorbak) schuin naar voren of naar achteren helt. Dat verschil mag echt wel 15 tot 20cm zijn, daarmee voorkom je dat er zich water verzamelt op de luifel. Heeft ons een keer een luifelarm gekost...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

fostar82 schreef:
wo 26 mei 2021, 14:46
@DJSmiley, klopte wat je dacht. Het float voltage had ik op 14.2 gezet, wat resulteerde in een veel te hoog boost voltage.
Na het bijstellen begon de accu tevreden te laden.

M'n TR16 battery monitor heb ik volgens het filmpje van Will Prowse ingesteld. Dus eerst volledig ontladen, vervolgens het laagste voltage ingesteld en het percentage naar 0% gezet. Maar bij het laden gaf de monitor bij 100Ah al 100% aan terwijl het een 280Ah accu is. Volgens het filmpje van Will en de (gebrekkige) handleiding zou de monitor de capaciteit van de accu leren. Maar na het ontladen (na een volledige lading) gaf de monitor 0% aan nadat er meer dan 100A was uitgegeven.
Ik heb vandaag de accu opnieuw volledig ontladen en heb handmatig de capaciteit van de accu ingesteld. Nu staat ie weer aan de lader. Kijken of dit het oplost.
Mooi dat je ladertje nu dus iig ook z'n ding doet.

Ik had ook gezien dat je die dingen wel moet vertellen wat voor capaciteit je hebt, default is 100Ah
https://www.youtube.com/watch?v=2hD5XoKqMFo&t=544s
fostar82 schreef:
wo 26 mei 2021, 15:33
Om ook te kijken hoe de accu het zou houden hebben we, van zaterdag avond tot ons vertrek maandag rond de lunch, zonder walstroom gestaan. Tijdens de rit en tijdens het verblijf op de camping heeft de omvormer constant aangestaan om de koelkast van stroom te voorzien. Daarnaast hadden we verlichting aan, heeft de maxxfan aangestaan en hebben we de dieselkachel nog even geprobeerd. Het resultaat; de BMS dacht bij thuiskomst nog 64% lading te hebben. Ofwel we hebben zo'n 100A verbruikt. Niet gek, zonder laden tussendoor.

Met frisse moed weer door met bouwen, want in augustus staat een 3 weekse reis op de planning.
Taken voor de komende tijd; watertanks onderbouwen, keukenblokje maken en installeren, bankjes maken en het bed afwerken.
Had je dat verbruik puur uit de accu of had je ook nog extra stroom vanuit het zonnepaneel? (Ik zag ff niet of die er nu al wel of niet op ligt)

Verbruik op een verbruiksmeter is namelijk het netto verbruik. Dus als je ook nog eens 50Ah van de zon had, dan is je werkelijke verbruik zo'n 150Ah, waarvan dus 100Ah uit de accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Mooi, dan zou de meter het nu juist moeten aangeven.

Ik heb wel al de kabels op het dak liggen voor een zonnepaneel, maar dat zit er nog niet op. Dus was inderdaad al netto verbruik.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@gjvonk ik had de linkerkant wat lager gezet dan de rechterkant, maar 15/20cm ok ok. Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Super, lekker weg geweest, daar doe je het allemaal voor :thumbup:
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Jean Baret »

Heerlijk zo’n eerste weekend! En het ziet er prachtig uit.
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Bedankt voor de complimenten allemaal!

Afgelopen week de knop weer om naar bouwmodus.
Van de week plannetjes gemaakt voor de banken, keuken en afwerking van de garage. 120cm ladegeleiders besteld voor het uitschuiftafelblad en vers en vuil water tanks opgemeten en besteld.

Vandaag had ik hulp van de eigenaar van de stalling. We zijn begonnen met de afwerking van de garage. Voor beide zijden hebben we een paneel gemaakt die de contouren van de wand mooi volgt. Veel aanpassen, meten, aanpassen.. Met het bed uitgeklapt drukte het frame op twee plekken tegen de afwerking. Mijn lassen waren daar niet helemaal egaal. Kon met de slijptol worden opgelost.
En het eerste bankje gemaakt. Het zit nog niet helemaal in elkaar, maar het begin is er.

Vooral met de garage afgedekt ziet het er ineens heel anders uit. Leuke klussen zijn dit!

Afbeelding
Plaatje

De battery monitor gaf vanochtend een keurige 98.6% voor 278Ah lading aan. Capaciteit instellen en opnieuw 0% ijken heeft gewerkt.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het is alweer even geleden dat ik heb gepost; hoog tijd voor een update.

1 augustus komt rap dichterbij, tijd om even te kijken wat er nog moet; bankjes, uitschuifbaar tafelblad, keukenblok, vloer, tanks + water installatie, dieselkachel op tank van de bus, laden in de garage en opbergvak boven de cabine. En verder nog een hele hoop kleine afwerk dingetjes, die tot na de zomer zullen moeten wachten.

Meerdere avonden heb ik achter de laptop gezeten om alle componenten voor het water systeem uit te zoeken. De watervuller had ik al geplaatst en de tanks waren zo uitgezocht, maar toen kwam de rest van de puzzel. De vuller heeft een 40mm aansluiting. dus er moest een 40mm slang van de vuller naar de tank. De 40mm slang die verkocht werd op de grotere camping webshops was een vuilwaterafvoerslang, voor de afvoer en niet voor de aanvoer van vers drinkwater. Uiteindelijk vond ik een doorzichtige voedsel slang, maar bij aankomst bleek die niet zo flexibel als erbij had gestaan. Die ging ik niet van de vuller de hoek om achter de keuken door de vloer krijgen :lol3:
Afbeelding
Plaatje

Toen 2 grotere webshops gebeld wat voor slang ik dan zou moeten gebruiken. Ja die vuilwaterslang. Dus dat is hem toch geworden.
Alles met zorg uitgezocht en besteld bij zo weinig mogelijk webshops ivm de verzendkosten. Wordt de vuilwaterschuif geleverd zonder vastzet stuk of ring. Staat niet op de site dat je die erbij moet kopen, en die blijken ze ook helemaal niet te verkopen. :bang:
Heb em uiteindelijk wel gevonden via de catalogus van de fabriek en onderdeelnummers.
Afbeelding
Plaatje

Links verswatertank, rechts vuilwatertank. Beide met 40mm inlaat en ontluchting zodat het water mooi snel de tank in kan. Beide ook voorzien van een niveausensor.
Afbeelding
Plaatje

Komende woensdag staat eerst het koppelen van dieselkachel aan de tank van de bus op het programma. Dank aan @albertrientjes voor de oplossing zonder Ford aansluit setje. En hopelijk komen we ook nog aan de watertanks toe.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ook ben ik bezig geweest met het meubilair. Ik heb de platen die de garage verdelen gemaakt. Hier komen ladegeleiders aan voor het tafelblad en 2/3 laden eronder.
Samen met de eigenaar van de stalling heb ik ook het rechter bankje gemaakt. Ervoor komt een klein ladekastje.

Afbeelding
Plaatje

De eigenaar van de stalling heeft er laden voor gemaakt. De aluminum profielen worden gebruikt als geleider.

Afbeelding
Plaatje

Ook hebben we het casco van het keukenblok gemaakt. Het was best even puzzelen om te zien hoe we 3 standaard laden onder de relatief diepe ikea gootsteen zouden krijgen binnen de voorgenomen 96cm hoogte van het keukenblok.
De smalste la in het midden en van alle drie de laden 2 cm van de onderkant van het frontje afzagen was de oplossing.

Afbeelding
Plaatje

en toen moest alles nog geverfd worden...

Afbeelding
Plaatje
Plaats reactie