Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Ervanuitgaand dat ze met 70% SOC geleverd worden moet je dus 30% x (4x280Ah) = 336Ah laden. (Als je ze parallel hebt staan)

Met een 4A lader zoals fostar82 gebruikt zit je dan dus op 336/4 = 84 uur, oftwel 3.5 dagen. Nu loopt het laden niet helemaal lineair, en is die 70% ook maar een gok. Met 50% SOC zit je op 140 uur, bijna 6 dagen. In de praktijk kun je dus rekenen op 4-7 dagen.
De eerste dagen denk je 'er gebeurt niets', want de curve van een LFP accu is erg vlak. Dus van 3.26 naar 3.28V kan heeel lang duren. Pas als je op de laatste % zit dan 'zie' je pas echt wat gebeuren, maar in de praktijk laad ie natuurlijk wel gewoon.

Daarom heb ik dus ook eerst in serie geladen met 20A en de BMS op 3.65V. Dan is het dus 30% x 280Ah = 84Ah laden, da's dus een uurtje of 4.
Vervolgens de handel in parallel, want de cellen zijn nog uit balans. Daarna hoef je alleen maar de resterende % te laden. Je cellen zijn dan al 96-99% vol (verschilt per cel, afhankelijk van hoever ze uit balans zijn, vandaar dus het topbalanceren).
Dat was nog eens een uurtje of 3 dacht ik. Met 4A gaat dat niet snel, maar ja, met de cellen al behoorlijk dichtbij elkaar duurde dat dus niet meer zo lang
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Rob A2 »

Dank je voor je adviezen en suggesties. Deze zal ik te harte nemen. Inderdaad bezit ik een soortgelijk labvoeding als forstar82 (30V, 10A). Ik kwam net reacties van jou tegen op diysolarforum.com Op dit forum zit ik sinds enige tijd mee te kijken en (aanvullende) kennis op te doen. Ik ben net als jij bezig met het bouwen van een 280Ah exemplaar voor de camper. De EVE cellen (2021 versie) zijn besteld bij Amy. Maar net als jij wil ik vooral ook ervaring en kennis opdoen om straks grote opslag mogelijk te maken. Heb sinds zes jaar zo'n zestig zonnepanelen op het dak liggen. Met de veranderende houding van de overheid mbt saldering gaat het de moeite lonen om opslag in te zetten.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Zoals DJSmiley al vermoede, ben ik nog steeds aan het 'top balancen'. Maar goed de andere hardware is nog niet binnen, dus ik heb geen haast.

Ondertussen ben ik bezig geweest met het uitdenken van een elektrisch schema. Deze staat ter review in de categorie Elektronica.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afgelopen week is het top balancen van de accu cellen voltooid. Het heeft een dag of 5 geduurd. Ik heb al redelijk wat hardware binnen; hoofdschakelaar, mega/midi zekeringhouder, 95mm2, 70mm2 en 35mm2 kabel. Het wachten is nu nog op de kabelschoenen en dan kan ik de BMS aansluiten en zien of die werkt. Al kan het zijn dat ik eerst nog een lader aan moet schaffen - ik las ergens dat de BMS pas opstart wanneer er geladen wordt.

Vandaag ook in de bus weer verder. Samen met mijn vader ben ik met de isolatie bezig geweest.

Afbeelding

De Ford heeft wanden met een verloop. Ik was langere tijd aan het prakkiseren hoe ik de ruimte tussen de latten op de foto, die naar buiten loopt kon benutten. Het is toch zonde om er gewoon van plafon naar vloer een plaat tegenaan te schroeven met een holle ruimte erachter. Nu kwam ik op youtube een vrij nieuw kanaal tegen van iemand die ook een Ford Transit aan het ombouwen is. Hij had een mooie constructie om de ruimte te benutten.
Naar zijn voorbeeld heb ik de latten boven en onder het raam breder gemaakt zodat ze over de ronding van de wand uitsteken. Daar kan dan een frame met achterwand, een soort open doos, tussen geschoven worden, met een uitsparing voor het raam. Die doos schroeft dan aan de latten vast en komt niet vast aan de buitenwand van de bus.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

De JBD/LTT/... BMS start prima op zonder dat je laad.

Kabel aan de -, BMS kabel aan alle cellen, en als laatste de BMS kabel in de BMS drukken en hij gaat aan, en is meteen zichtbaar met bluetooth

Mooi iig dat het topbalanceren gelukt is, en 5 dagen komt wel overeen wat ik verwacht had.

Vandaag zelf nog een setje gebalanceerd. Met de BMS geladen tot 1 cel in HVD ging, met 80A was dat met een uurtje of 2 klaar. Daarna in parallel en met een 20A voeding het laatste beetje gedaan, ook een uurtje. Dat ging lekker vlot, ik had 3 stevige laders parallel gezet om zo die 80A te halen ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ah mooi, dan kan ik volgende week ergens een testopstelling maken en een capaciteitstest doen. Ik ben benieuwd!

80a haha toe maar weer.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Van de week heb ik nogmaals getopbalanced en toen de BMS aangesloten.
Het is de bekende JBD/Overkill BMS. Maar het kwam in een klein kartonnen doosje gepropt met wat foam erom zonder schema, handleiding of wat dan ook. Best wel spannend.

Maar met de uitgebreide handleiding van Overkill was het aansluiten een eitje. Zo gauw ik de balance kabel had aangesloten was de BMS vindbaar in de app en daar werden direct de 4 cellen weergegeven.
Direct de uitbreiding in de app aangeschaft zodat ik ook de instellingen kon wijzigen. Ik heb alle aanbevolen waarden uit de handleiding overgenomen.

Afbeelding

De draadeinden moeten nog worden ingekort, maar dat doe ik wanneer de accu in de behuizing zit en ik weet hoeveel draad ik nodig heb.

Afbeelding
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vandaag aan het werk geweest om potentiële lekkages te voorkomen. Op het amerikaanse ford transit forum zag ik meerdere meldingen van lekkage via de rubberdoppen in het dak en via de bevestingsclips van de plastic randen rondom de bus. Dit wil ik graag voor zijn. En vandaag was een mooie dag om met kit in de weer te zijn.

Plan A (later meer over plan B :)) was om de zwarte randen rondom de bus te demonteren en de clipjes te voorzien van een rondje kit en het geheel zo weer te monteren. Toen ik eerder de kabelboom heb verlegd en daarbij ook de bumper los moest, kwam ik er al achter dat het gross van de plastic clipjes op de ford er niet heel af komen. Erg vervelend!
Een belletje naar een dealer in de buurt; die had allerlei clipjes, moest ik maar even één meenemen. Dus zat er niks anders op dan maar gewoon te beginnen. Eerst de boog over het achterwiel los gehaald. Van binnenuit voorzichtig de clipjes ingedrukt en naar buiten geduwd. Helaas zaten er ook clipjes onder het nvieau van de vloer en daar kon ik niet bij. En natuurlijk braken deze af bij het loshalen. Final results; 4 van de 8 clipjes gehavend of afgebroken. Tijd voor bezinning. Als ik zo door zou gaan was ik tussen de 50 en 75 euro aan nieuwe clipjes kwijt, plus dat het loshalen van alle onderdelen een dag of 2 zou duren..

Afbeelding

Tijd voor plan B. De bovenrand en zijranden van de plastic delen voorzien van een laagje kit, om te zorgen dat er geen water achter kan komen en van binnenuit alle clips van kit voorzien.
Ik had alleen Butylkit en dat is lastig aan te brengen en bijna onmogelijk om strak te krijgen. Maar de baas van de stalling had nog siliconenkit in transparant grijs. En die wilde ook wel even voordoen hoe je dat strak aanbrengt. Hij heeft uiteindelijke de hele bus gedaan :D en ik heb aan de binnenkant butylkit op de clips aangebracht.

Kitrand boven de plastic delen
Afbeelding

Kit over de clips aan de binnenzijde
Afbeelding

Een tweede mogelijk bron van lekkage zijn de rubberen doppen op het dak. Die dekken schroefpunten voor het dakrek en mogelijke kabeldoorvoeren af. De 8 voor een dakrek heb ik met rust gelaten. Er komt nog een dakrek op met een zonnepaneel.
De overige doppen heb ik schoongemaakt en ontvet. Bij het gross kon ik al barsten in de verf zien met het dak. Een mooi laagje siliconen kit zorgt ervoor dat er geen water naar binnen gaat komen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Bas vd laar »

Die siliconen op de zijkant gaat nooit lang houden, ik vind het ook echt een beunoplossing, zoiets doe je misschien bij een oud barrel om iets tijdelijk dicht te maken.
Jammer, want verder pak je alles wel goed aan.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Één voordeel: over een paar weken trek je het er zo weer vanaf, en kun je het opnieuw doen met geschikte kit..


Paul
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door mikeanber »

hallo allen
je kunt even naar deze filmpje kijken is een goede oplossing.
:cheers:
https://www.youtube.com/watch?v=f7a3JpVNWJQ
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Dusss de siliconenkit gaat niet houden. Naja we gaan t zien. Kan altijd nog kijken naar de oplossing uit t filmpje. Bedankt daarvoor mikeander.
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door mikeanber »

:cheers:
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Even weer een update.
Met het milde weer van de afgelopen week kon ik mooi de watervuldop installeren en een waterdichte 12v aansluiting, waar we een koord met lampjes op aan kunnen sluiten voor onder de luifel.

Afbeelding

Mijn schoonvader is bezig gegaan met het schuren, ontvetten en lakken van het bedframe. Antracietgrijs is het geworden. Ziet er chique uit, al zeg ik het zelf :-B
Komende week licht opschuren en ronde 2.

Afbeelding

Gisteren zijn mijn vrouw en ik bezig geweest met het plafond. Het plafond en de wanden worden bekleed met 5.5mm populieren triplex platen die met de frees van een groefje worden voorzien (Ideetje dat ik tegenkwam in een video van Dan & Abi). Zo lijkt het op een plafond van latjes, maar is het een stuk lichter en buigt het mooi mee met de rondingen in de bus.

De eerste plaat heeft ons bijna de hele zaterdag gekost. Hoewel ik er veel over had nagedacht hoe we dat aan moesten pakken, was het toch nog puzzelen.
De platen komen in de lengte op het plafond, 2 naast elkaar met de grens in het midden van de bus. Om 2 platen over zo'n lengte exact te laten aansluiten zonder dat er een kier ontstaat is niet te doen, ze zullen altijd hier en daar kieren. Daarom verbinden we de platen met een liplas, net als in de video van Dan.
Aan verschillende kanten van de 2 platen frezen we een lip, zodat de platen in het midden een kleine overlap hebben. Door de bovenste lip niet volledig aan te laten sluiten maar een uitsparing te creëren met de breedte van een groef, lijkt het één plaat.

Het idee was de plaat paralel aan de middenlijn tegen het plafond te klemmen in lijn met de achterwand en dan met een scribe-tool de ronding van de zijwand op de plaat af te tekenen. Zo krijgen we de overgang tussen de platen precies in het midden. Eerst hebben we op alle dakspanten de middenlijn van de bus gemarkeerd. Toen de plaat tegen de achterwand en de zijwand aan tegen het plafond gehouden en de rand ook op de dakspanten gemarkeerd. Om de plaat mooi parallel aan de middenlijn te krijgen hebben we een latje over de spanten geschroefd 2 cm verder dan de lijn van de plaat en exact parallel van de middenlijn. Met de plaat tegen het plafond geklemd, strak tegen het latje en de achterwand, konden we de ronding van de zijwand met de scribe-tool overnemen op de plaat.
Vervolgens met de decoupeerzaag de rand eraf gezaagd en opnieuw de plaat gepast. Er moest alleen bij de hoek aan de achterwand een streepje af en toen paste het perfect!

Toen was het tijd om de groeven te frezen. De baas van de stalling had een frees die over een geleide rail loopt, waarmee je mooie rechte groeven krijgt. Na het uitproberen van verschillende bitjes en verschillende dieptes konden we beginnen.
Vanaf de kant die in het midden komt naar de buitenkant van de plaat toe hebben we groeven gefreest met 12cm ertussen. Naja, bijna allemaal. Het optellen van 12 bij 54,5, is natuurlijk ook erg lastig.. dus er zit een groef van 8cm tussen. Gelukkig midden op de plaat. Dus we zetten die trend door op de andere platen.

Afbeelding

Met de groeven op de plaat konden we de schroefgaten bepalen (midden in de 'latjes') en de plaat tijdelijk vastzetten om de uitsparing voor het dakluik af te tekenen. Ook al hebben we maar een plaat af gekregen, we zijn erg blij met het eindresultaat!
Als alle platen klaar zijn gaan we ze white washen.

Afbeelding
Plaats reactie