Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door kampo »

fostar82 schreef:
wo 05 aug 2020, 15:06
De eerste bestelde goodies zijn binnengekomen; een Jabsco pomp 11L@2.7 bar en een Jabsco Aqua filta waterfilter.
In eerste instantie dacht ik eraan om voor de tijdelijke keuring inbouw geen pomp te installeren, maar ik dacht ik kan ook net zo goed direct de pomp bestellen en die tijdelijk installeren....Bijkomend voordeel is dat er geen drukvat nodig is; want de pomp heeft ingebouwde pulsatiedemping.
Normaal heb je op de 11 liter wel een drukvat nodig, tenminste het is aan te bevelen.
Welk typenummer is dat misschien ?


Goed bezig, leuk om lezen !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door kampo »

fostar82 schreef:
do 13 aug 2020, 14:45
...Op de site van die grote winkel in Schijndel vond ik een filmpje over de Heki Mini, waarin werd genoemd dat je voor campers de versie zonder permanente ventilatie moet hebben omdat je anders gefluit tijdens het rijden krijgt. ...
Nee hoor die permanent ventilatie , in het Duits "zwangsbeluftung" heeft niets met fluiten en snelheid te maken.
Die kleine openingen in het dakluikframe dienen ervoor dat de regels in verband met de verplichte ventilatie, om te kunnen ademen, worden nageleefd.
Als je van je camper een duikboot maakt moet je zuurstofflessen meenemen :-B

Wanneer je kan kiezen koop je best de volledig dichte versie, Luiken, ramen en al de rest waar geen muggen doorkunnen. En je maakt je eigen ventilatiesysteem.
Groeten Kampo
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@kampo het is een Jabsco Par max 2.9 WPS 12/24 volt
Heb jij ook een filter tussen de tank en de pomp? Leek mij niet nodig, omdat er alleen leidingwater in komt.

Ik heb de goedkopere fabrieksuitvoering besteld. Deze heeft geen handleiding en mal, maar is flink goedkoper. Je kunt deze alleen met permanente ventilatie krijgen. Maar mocht ik last krijgen van fluiten of mugjes, dan kan ik het rubber los bestellen om de permanente ventilatie te dichten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door kampo »

https://www.jabscoshop.com/marine/pumps ... -pumps.htm

Ik gebruik dezelfde pomp.
Hierboven de meest eenvoudige filter voor die pomp.
Een grof aanzuigfilter is eigenlijk altijd verplicht.
Zelf gebruik ik een grotere aanzuigfilter transparant en met aflaatkraan onderaan.
Je wil geen debris in de schroef en klepjes krijgen want daarvan gaan die stuk.
Plaats meteen een opvangbakje onder de pomp, dat verhoogd het gebruiksgemak bij reiniging.
Deze pomp heeft een drukcontact maar is geen variabele electronische pomp dus kan je best een drukvat van 0,6 of 1,0 liter gebruiken. anders gaat die onaangenaam veel pendelen.

Opletten dat je enkel hoge druk boiler en kranen gebruikt met die 2,7 bar.
Groeten Kampo
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Bedankt. Ga ik toch kijken naar een filter en drukvat.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vandaag hebben we de hele dag kunnen klussen aan de bus. Heerlijk om nou in de opbouw fase te zijn!

Mijn vrouw heeft het tussenschot verwijderd en schoongemaakt. Daarna hebben we er een raampje uitgezaagd zodat we tijdens het rijden kunnen zien wat de hond uitvreet.
Afbeelding

Daarna heeft ze een begin gemaakt met het plaatsen van de anti-dreun.

Afbeelding

Ik ben ondertussen verder gegaan met het uitzoeken waar de kabelboom van de in de rechter pilaar nog vast zat. Na het verder demonteren van de plastic trim rechts achter, kon ik in het ventilatierooster onder de trim kijken.

Afbeelding

En ja hoor, daar zat nog een stekker.

Afbeelding

Voorzichtig van binnen uit de clips losgemaakt zodat het ventilatierooster er van buiten uit kon. En wat bleek, die stekker bleek de afkoppeling voor heel de boom naar de parkeersensoren. Dus het was helemaal niet nodig om heel de bumper te verwijderen. :crazy: Weer wat geleerd...
Zo nu kon ik heel de kabelboom losmaken en loshalen van de wand.
Afbeelding

Om de kabelboom van bovenin de cabine de holtes in te krijgen moest er een gat gemaakt worden. Met de decoupeerzaag kon ik er niet goed bij. De eigenaar van de werkplaats kwam met een knabbelaar aanzetten, maar na het doorboren van het plaatstaal bleek, de de plaat erachter, er te kort erop te zitten om die te kunnen gebruiken. Dus naar de bouwmarkt om een gatenzaag te halen.
Na een gat van 5 cm door beide platen te hebben geboord, kon het geklooi met de kabelboom beginnen. De eerste stekkers kreeg ik makkelijk door het gat, maar halverwege de bus zit een kleine holte waar het geheel doorheen moet. Pfff dat koste behoorlijk wat inspanning om alle stekkers en aftakkingen er doorheen te krijgen zonder schade.
Na 2 uur prutsen restte er alleen de stekkers nog van de kabelboom uit de linker pilaar. Die mond uit in een brede stekker. Die van de rechter pilaar was geen probleem, maar toen zat de hoofdboom er niet ook bij in. Na 15 minuten prutsen moest ik helaas stoppen. Morgen met frisse moed verder.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Veel succes, ik ben ook net begonnen.

Groeten,

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Zooo het is weekend. Even rust, ook van de bus. Maar er is de afgelopen 2 dagen veel gebeurd!

Donderdag heeft mijn vrouw de rest van de panelen met ani-dreun beplakt en ik ben weer bezig geweest met mn favoriete projectje; het verplaatsen van de kabelboom. Dat heeft me inmiddels al een paar extra grijze haren gekost.
Maar ik had 's nachts een ingeving en daarmee kreeg ik de laatste connectoren door het onmogelijk kleine gat. Een uur later had ik eindelijk de kabelboom helemaal door de wand naar achter kunnen leiden. Toen bleek dat boom voor de rechter pilaar te kort en niet meer aan te sluiten. :bang:

Het onmogelijk kleine gat, halverwege de bus, zit boven in de holte en dat kost te veel lengte waardoor de kabel niet past. Toen ben ik nog 2 uur bezig geweest om de boom weer terug te leiden en met oneindig gepriegel weer door het kleine gat te krijgen. Aan het einde van de dag was ik terug bij af.
Na nog een nachtje slapen besloten om een extra gat te boren, onder het onmogelijk kleine gat. Het maken van het gat koste flink wat moeite omdat het tussenschot onder een hoek liep, waardoor de boor weinig tractie had.

Boven het onmogelijk kleine gat, eronder het nieuwe gat.
Afbeelding

Uiteindelijk gelukt, kon ik, dit keer makkelijker, de kabelboom weer door de holte naar achteren brengen. En nu paste het wel! Ik moet nog wel nieuwe bevestigingspunten maken om de boom te ondersteunen omdat die nu via een andere weg naar achteren gaat. Nog 2 uur later had ik alle connectoren aangesloten. Nog een keer; check check dubbelcheck en toen de accu weer aangesloten. Direct sprong de binnenverlichting aan. Alles nagelopen, maar t werkt allemaal weer 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we een Dometic Midi Heki dakluik geplaatst. De transit heeft op een heel logische plek al de vorm van een dakluik in het dak gestanst, waardoor je geen ribben hebt waar je vulstukjes voor moet gebruiken etc. Wel loopt het dak bol. Ik dacht dat dit wel meeviel, maar toen we het gat hadden gezaagd en het dakluik erin pasten bleek er aan beide zijkanten zo'n 2.5 cm te missen. Aardig bol dus.
Snel naar de autozaak om butyltape te halen en we konden weer verder.
De eigenaar van de werkplaats heeft me geholpen een strak passend houten frame te maken en vervolgens heb ik het afgekit met Sikaflex.

Gat gezaagd met plastic eronder om de metaalschilfers op te vangen. Zeer scherp zijn die.
Afbeelding

Van de buitenkant (nog zonder kit)
Afbeelding

Van binnen
Afbeelding

Het luik brengt veel licht in de laadruimte, maar we gaan ook aan beide kanten een raam plaatsen.
Volgende week houden we echt vakantie en de week erop gaan we verder met de maxxfan, isolatie en de vloer.
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Gerard63 »

Mooi project ! Was zelf ook bijna op een Ford Transit H3 uitgekomen (werd een Renault Master L2H3).
Ben benieuwd naar je isolatie van de wand met het gekozen isolatiemateriaal. Veel succes, ik ga je volgen :)
Groet, Ge
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Zo tijd voor een update.

Afgelopen dagen zijn we druk geweest met het plaatsen van ramen aan beide zijden. We wilden ze eerst vooraan plaatsen, maar zijn toch op het midden uitgekomen, omdat aan de voorkant het keukentje komt en in het midden het zitje. Want daar wil je graag naar buiten kunnen kijken.
We hebben gekozen voor Dometic S4 ramen. De getinte S7 vonden we mooier, maar daar moet je de binnenassemblage met hor en verduistering los bijkopen en daarmee wordt ie fors duurder.

Eerst hebben we een houten frame gemaakt en die gebruikt om van binnenuit het gat te markeren. Vervolgens met een slijptol de verstevigingsspijlen verwijderd.

Afbeelding

Toen met een boor van binnenuit op de 4 hoeken een gaatje gemaakt. Buiten het frame over de 4 hoeken gehouden en ook daar het gat gemarkeerd. Met een grote boor een gat dichtbij de rand en vanaf daar met een decoupeerzaag het gemarkeerde paneel eruit gezaagd.
Tijdens het zagen komen er veel nare metaalsplintertjes vrij. Om deze zo veel mogelijk op te vangen hadden we vooraf een plastic zeil gespannen vanaf de onderste zaagrand naar beneden en over de vloer. Daarnaast volgde mijn vrouw met de stofzuiger vanaf binnen de zaagsnede.

Omdat de zijkant van de bus bol staat en het raam recht is, moet je daar rekening mee houden. We hebben op de onderste en bovenste rand wat meer kit gebruikt (sikalastomer 710). Daarnaast kun je door het extra aandraaien van de schroeven boven en onder het geheel wat rechter trekken. Niet te ver door draaien want dan kan dat problemen geven met de hor en het verduisteringsgordijntje.
We hadden wel onderschat hoeveel kit we nodig hadden. We hadden anderhalve koker nodig voor 2 ramen en er was niks over voor de Maxxfan.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren hebben we een begin gemaakt met het plaatsen van de Maxxfan. Bovenaan de ladder wachtte een vervelende verrassing. Bijna een halve vierkante meter van het dak zat onder de kleine roestplekjes. We hadden na het plaatsen van het dakluik het dak gestofzuigd, maar waren niet secuur genoeg geweest en er waren snippers blijven liggen. Door de condens die nacht waren die kleine metaalsnippertjes gaan roesten en hadden daarmee de lak aangetast. We kunnen het wel weer verhelpen, maar het voelt wel als een stomme beginnersfout. :bang: :bang:

Goed, verder met de Maxxfan. Grofweg hetzelfde kunstje als het dakluik. Markeren, check check dubbel check en gat zagen. De randen fijlen en met hammerite behandelen. Toen was het tijd om te kitten, maarrr de kit was dus op. Dus plastic erover heen gespannen en de volgende dag verder.
De volgende dag met de flens erop de omtrek gemarkeerd met een potlood en de gaten doorboord in het dak. Butyltape binnen de markering geplakt op de plekken waar het dak lager was. Toen de Flens voorzien van 2 kitranden. 1 rond het gat, 1 aan de buitenkant en over de schroefgaten.

Afbeelding

Na het plaatsen van de flens met kit, hield mn vrouw van onderen het frame in positie en schroefde ik vanaf boven de flens vast door het dak aan het frame. Met de hand de verschillende schroeven vastzetten totdat de kit er net onderuit komt. Als laatste nog een kitrandje rondom de rand van de flens en op de schroeven.
Toen konden we de kap plaatsen. Die wilde links voor niet goed passen. Hij wilde niet goed naar beneden. :bang:
Gelukkig heb ik niet te veel kracht gebruikt, want toen ik eindelijk van binnenuit op onderzoek uit ging kon ik zien dat een paar draden te veel naar buiten staken en klem kwamen te zitten. Niet goed geassembleerd dus. Goed kon makkelijk zelf opgelost worden en toen kon ik hem eindelijk vast zetten.

Afbeelding

Na de lunch hebben we latjes gezaagd en aan de bodem gelijmd. Het was nog best even puzzelen en meten om te zorgen dat er latjes liggen op plekken waar we kasten, zitplaatsen etc aan de vloer willen monteren. We hebben met opzet geen schroeven gebruikt, om het aantal mogelijke plaatsen waar vocht binnen kan komen en roest kan ontstaan te verkleinen.
De schroefgaten waar de vloer mee vast zat hadden we eerder al geschuurd en met hammerite behandeld. Vandaag hebben we er popnagels in geklonken met een dot kit erop.

Afbeelding

Morgen voegen we dwarslatjes toe en gaan we 19mm armaflex tussen de latjes plakken.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

De afgelopen 2 dagen zijn we verder gegaan met de vloer. We hebben dwarslatjes toegevoegd en daartussen 19mm armaflex geplakt.
Het was even goed puzzelen om de plaats van de dwarslatjes te bepalen. We willen daar namelijk de meubels aan door de vloer aan vast kunnen schroeven.

Gat opmeten, aftekenen met krijt op het armaflex, op maat knippen met grote scherpe schaar. Omdat de armaflex de contouren van de bodem volgt, moet je bij de maat 1 cm optellen. Ander kom je te kort uit.
Piel het folie los van de armaflex en trek iets van 5 cm terug. Plak dat deel en druk de rest van de armaflex in het gat, waarbij je het folie er onderuit trekt. Als je ineens alle folie verwijderd plakt het armaflex aan de randen van de latjes en krijg je het niet mooi in het gat.

Afbeelding

Afbeelding

Gistermiddag ben ik nog bezig geweest met de electra. Ik heb de gaten die ik geboord heb voor de fabriekskabelboom voorzien van randen om te voorkomen dat de boom zichzelf doorsnijd door de trillingen tijdens het rijden. En de hele boom netjes vastgezet met kabelbinders.
En ik heb de eerste kabelbuis getrokken voor de verlichting boven het keukenblok. (Gele buis op de foto).

Afbeelding

Dus, dat was onze vakantie. Volgende week weer aan het werk en dat betekend dat we veel minder vaak aan de bus kunnen werken. Maar het streven is dat hij volgend jaar maart/april af genoeg is om ermee weg te kunnen. We zullen zien!
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Kampeermark »

Mooi werk, erg herkenbaar allemaal.
Adviesjes:
-trek wat extra elektra buis, voor de toekomst als je toch iets bent vergeten.
-denk vast aan de ontluchting van je gas kast (als toepasbaar)
- ik zou een decoupeer gebruiken. Een slijptol vonkt (logisch) en de staaldeetjes branden gelijk in de lak.
-stel veel vragen! Heeft mij enorm geholpen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Goede tip; extra buis trekken. Ga ik doen.
Het plan is een lpg tank onder te bouwen, dus dan heb ik geen gaskast nodig. Ook kan ik dan de gasleiding onder de bus door trekken tot direct onder het gaskookstel. Minste kans op gas in de bus.
We hebben de gaten ook met de decoupeerzaag gemaakt, maar de spanten wilde ik verder weghalen dan het gat van het raam. Dus kwam er niet onderuit :)

Ik heb een chinese dieselkachel gekocht en die moet ook nog door de vloer. Er zit een metalen bodem plaatje bij met de invoer- en uitvoergaten. Maar om nou een gat in de bodem te maken ter grootte van dat plaatje is nogal wat. Enkel de invoer- en uitvoer gaten boren is ook niet handig denk ik gezien de uitlaat heet zal worden. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door henk en lila »

Toch wel enkel de gaten. Zit er geen boormal bij? En dan met hittebestendige kit afwerken van onder, dacht ik, maar ik heb het niet elf gedaan.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie