Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Na vele uren inlezen op dit forum en vele uren Van build video's kijken op youtube is ons zelfbouw camper avontuur eindelijk van start. Afgelopen vrijdag hebben we in Duitsland een Ford Transit 350E 2.2L L4H3 gekocht.

Even een stapje terug..
Een rondreis door Canada per camper was al langer een droom van ons. En met de 5e verjaardag van onze dochter voor de deur en daarmee dus leerplicht en niet meer buiten het hoogseizoen op vakantie, dachten we het is nu of nooit. Vorig najaar boekten we vliegtickets en een grote camper om in mei dit jaar 3 weken door Canada rond te kunnen trekken. Als gevolg van de corona epidemie ging dat dus niet door. In eerste instantie konden we het geheel verplaatsen naar september, maar gezien de onzekerheden en mogelijk een reis waarbij je rekening moet houden met allerlei maatregelen hebben we het toch geannuleerd.

We hadden al vaker een beetje gedroomd over een camper. Vrienden van ons, ook dit forum, hebben een zelf een boxer omgebouwd. Het dromen werd wat concreter toen andere vrienden van ons een oud vw campertje kochten daarmee vele weekenden korte tripjes maakten. Nadat Canada definitief niet doorging hoefde ik maar een keer te opperen dat we met het geld misschien een campertje konden bouwen en mijn vrouw was om.

Zoektocht naar een bus
Omdat ik 1.98 lang ben en mijn vrouw 1.82 was al snel duidelijk dat het een H3 L4 bus moest worden. Na wat rondzoeken bleek dat er amper H3 bussen in Nederland te koop zijn rond de 10k euro. Dus breidden we de zoektocht uit naar Duitsland.

Ducato, Jumper en Boxer vielen af omdat met een 2.10m bed in de lengte er van de 4m laadruimte te weinig over blijft. Het liefst wilde ik een sprinter of een crafter vanwege de 4.6m lange laadruimte, maar die bleken niet binnen het budget. Zo kwam het dat ik mijn zinnen had gezet op een Iveco Daily 35 H3 L4 met een laadruimte van 2.10m hoog en 4.5m lang.

De eerste bus, in Lingen, die we bekeken had enkel wat roest aan de rand van de motorkap en was technisch perfect volgens de verkoper. Hij zag er ook keurig uit op de foto's. Daar aangekomen hoorden we tijdens de proefrit dat de linker as tikkende geluiden maakte in de bochten. Ook bleek de airco condens water over een steun in de motorruimte te lekken. Maar als klap op de vuurpijl bleek het onderstel flink roestig. Er was ook een vaag verhaal bij dat de bus anderhalf jaar daar had gestaan.
De tweede bus stond in Hannover. Zag er op de foto's netjes uit, een 2014 model. Over de telefoon om foto's van het onderstel gevraagd en ook die zagen er goed uit. De verkoper vertelde dat de bus een lichte aanrijding rechtsvoor had gehad maar dat de schade gerepareerd was. Dus 3.5 uur naar Hannover. Wat op de foto's niet zichtbaar was, maar het eerste was wat ik zag toen we aan kwamen rijden was de schaduw van waar de DPD bestickering had gezeten. Ook bleek de auto rondom overal schades te hebben die niet op de foto's stonden. De gebruikte foto's bij de advertentie bleken van een jaar terug. Voordat de verkoper hem een jaar als bouwbus had gebruikt.
Conclusie; bussen bij particulieren of handelaartjes ging ik niet meer op in.

Ondanks de teleurstellingen toch weer snel verder zoeken. Toen kwam ik een crafter tegen in de grootste variant. De verkoper deed moeilijk over extra foto's van het chassis en de motorruimte en zei dat ik gewoon moest komen kijken. Na een week lang appen en bellen kwam het hoge woord eruit; de auto had een motorstoring. Gelukkig ben ik niet weer in de auto gesprongen.
Tijd voor een heroriëntatie. Ik heb mn zoektocht uitgebreid met de transit, movano en master. En daar stond ie ineens. Een 2015 Ford Transit, 177k gelopen met airco, cruise control en achteruitrijcamera. In zeer goede staat en met onderhoudshistorie. Snel de verkoper gebeld en na de vraag om foto's van de onderkant en motorruimte stuurde hij ook direct 2 video's van in en om de bus en van het starten en foto's van de onderhoudshistorie en documenten. Dat gaf direct vertrouwen. Ik heb direct mn vader gebeld of hij mee kon en we zijn de volgende dag wezen kijken bij Autohaus B3 in Bergen. Na een kopie van mn paspoort en rijbewijs werden er platen op de bus gezet en werden we plezier gewenst met de proefrit. Dat gaf extra vertrouwen; deze verkoper heeft niks te verbergen.
Op een achteraf weggetje hebben we de bus aan een grondige inspectie onderworpen. Het enige wat we konden vinden was dat het bestuurdersraam niet open en dicht ging.
Terug zijn we tot een deal gekomen. De verkoper zorgt voor een nieuwe TUV en de beurt die de bus nog heeft. Ook regelt hij een 5-daags kenteken. Vandaag krijg ik te horen wanneer hij terecht kan bij de Zulassungstelle om dat te regelen.

Hieronder een foto van Claus en mij :D
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fostar82 op vr 21 aug 2020, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Kampeermark »

Nu al een goed verhaal! Leuk om eens een ander type bus te gaan zien!

To be continued!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter A7 »

Fijn verhaal. Goed dat je zo kritisch bent :thumbup:.

Veel succes bij het verdere uitbouwen van de Transit.
Beste groeten,

Peter :)
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Kijk de eerste reacties zijn al binnen. Leuk!

Ik heb direct een paar vragen over de keuring. Het plan is zoals velen hebben gedaan de bus zo snel mogelijk om te keuren tot camper door net te voldoen aan de minimale eisen. Ik heb in verschillende topics verhalen en foto's erover gezien.
Bijvoorbeeld deze: viewtopic.php?f=1&t=8470942&p=1889536&h ... g#p1889536

maar wat ik me afvraag:
- In hoeverre moet het wasbakje met de kraan werken. Moet ik alvast een pomp kopen zodat er water uit de kraan komt?
- In hoeverre moet een gasstelletje aangesloten zijn. Moet ik er een camping gaz tank aanhangen. Hoeft dat dan niet in een gaskast?

Hoe hebben jullie dat opgelost?
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Kampeermark »

Ik had een gaspit van de action vastgeschroefd. Met zo’n butaan flesje erin. Die hadden we nog liggen.

Qua water had ik het wel aangesloten, maar niet gevuld. Dus als ze de pomp wilden zien was het mogelijk, maar ze keken er niet eens naar.

Hoeveel man wil je in je camper kwijt? Die zitplaatsen is het ingewikkeldste!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DiLa »

Hai,
Mooie bus en succes met de bouw.

Die van mij is vorige maand goedgekeurd. Ik had wel een gasfles bij me maar niet aangesloten en hij stond ook niet in het provisorische keukenkastje wat ik had gemaakt. Ik had een jerrican met een dompelpomp erin hangen en een losse aanstekerplug eraan geschroefd. Ik had ook geen water bij me. De keurmeester keek ernaar met een schuin oog maar meer ook niet. De afvoer was gewoon een losslangetje in een andere jerrican.

De zitplaatsen zijn idd zaken waar ze meer/beter naar kijken. Als je extra zitplaatsen wil, gaat dat in jouw geval niet met een zelfgemaakt langsbankje omdat je bus 'te nieuw' is. Als je extra zitplaatsen wil, kan wellicht iemand anders je daarmee helpen qua info. Ik heb daar geen ervaring mee.

Dick.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Hmm dus ik zou een gootsteentje met kraan kunnen aansluiten en de leiding direct in een jerrycan (zonder pomp).
Ik heb een 2 pits gasstelletje, dan schroef ik die vast. Eventueel kan ik een los camping brandertje meenemen met een bevestiging mochten ze moeilijk doen over het ontbreken van een gasfles.

Wat ik helemaal vergeten was te vertellen; we zijn met z'n drieën en laten de bestuurdersstoel met bankje voorin intact. Er komen geen extra zitplaatsen in.
We hebben meerdere indelingen gemaakt die we in de bus willen uitplakken om een keuze te maken; maar duidelijk is:
- er komt geen doorloop tussen de cabine en de laadruimte. We gaan het standaard tussenschot vervangen met een houten tussenschot met raampje. Zodat we kunnen zien wat onze hond uitvreet :D
- er komt een 2.1m bed in de lengte aan de achterkant van de bus op +-90cm hoogte.
- er komt een 80cm breed bed, dwars over ons bed, tegen het plafon achterin de bus, voor ons dochtertje.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 21 jul 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ik wil een keuringsafspraak inplannen bij de RDW. Stap 2: Voertuigselectie loop ik al vast :oops:
Kies ik bij type voertuig Personenauto <= 3500kg of Bedrijfsauto <= 3500kg. Het is een bestelbus die camper gaat worden.

Ik vermoed personenauto, want een camper valt toch onder de personenautos?
Dan kom ik in Stap 3: moet ik wijzigingen aan voertuig aanvinken? Het lijkt me niet, gezien we technisch geen wijzigingen hebben aangebracht. Maar er is ook geen optie om aan te vinken, moet als camper gekeurd worden.
Laatst gewijzigd door fostar82 op di 21 jul 2020, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Dafluc »

Een vriendelijk verzoek tussendoor: als je rechtstreeks reageert op een bericht dan aub niet quoten. Dat hoeft alleen als het bericht waarop je een reactie plaatst al een stuk hoger staat. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Plaats Reactie links onder gebruiken. Bedankt. En succes met de verder ombouw natuurlijk.
Afbeelding
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Navigator »

Dikke bak! Gratuliere!
Forum verlaten.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DiLa »

Ik had precies dezelfde gedachte en twijfels bij het maken van de keuringsafspraak. Ik koos ook voor "personenauto". Aangezien ik twijfelde heb ik daags voor de keuring toch nog even met de RDW gebeld. Die gaven toen aan dat het om een keuring van een bestelbus ging en ik het dus fout had gedaan. Ik heb moeten l#llen als brugman om dit aangepast te krijgen. Want hoe kon ik denken dat dit zomaar kon :shifty:
De planning was al gemaakt en hiervoor was een hele andere keurmeester nodig. :-?
Bij de keuring zelf besprak ik dit nog even met de keurmeester en die wilde de collega niet afvallen maar moest er wel een beetje om lachen. De keurmeesters aldaar deden gewoon alle keuringen. Het verhaal van de klantenservice van de RDW waarom het een keuring van een bestelbus moest zijn, vond ik overigens ook niet helemaal kloppen. Voor de zekerheid zou ik ze dus nog even bellen (als je niet al een afspraak hebt gemaakt)
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ha, mooi. Ik voelde me al een beetje dom dat ik zo'n simpel formulier niet door kwam :-B
Maar "Wijzigingen aan het voertuig" hoef je niet aan te vinken?
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DiLa »

Hai, Vanwaar jouw vraag? Ik heb dat wel aangevinkt in mijn aanvraag,maar nogmaals dat was voor een personenauto.

Krijg je een vervolgvraag die je niet kan plaatsen?
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Klass »

Mooie grote bus, leuk om te volgen.
Personen auto + wijzigingen aan voertuig moet je doen, dat had ik ook gedaan 2 maanden terug en was prima.
Plaats reactie