Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Dat doe ik ook zeker Aad. Ik ben echt met de neus in de boter gevallen toen ik bij hem aanklopte om mijn 'camper' er te stallen. Een prachtige werkplaats met alle gereedschap waar ik maar aan kan denken en een man met veel kennis, ervaring en ideeën. Ik heb al veel geleerd.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Gisteren was de nieuwe matras, dit keer 14 cm dik, geleverd. Gisteravond het zekere voor het onzekere genomen en met de eigenaar van de stalling toch ook de lattenbodems lager gemaakt. Samen met de dunnere matras levert dat 8 cm extra ruimte tussen onze matras en het bedframe van ons dochtertje. Zo zal het toch genoeg zijn. We gaan het beleven.

Vanochtend de 12V naar 5V USB setjes van Alie in blindplaatjes gemonteerd zodat ze samen met een 230V stopcontact in een frontje kunnen.

Afbeelding

De rest van de dag met mn vader bezig geweest met het terugplaatsen van geverfde wandplaten. En bekisting gemaakt voor de elektra kabels links achter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Maarten, het wordt echt heel mooi. Ik hoop dat jullie eerste weekend weg bevalt, maar met zo een mooie bus kan dat bijna niet anders :thumbup:

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Dank je Walter!

[Spoiler alert] We hebben stroom!! Whoop whooooop :D

Het was een heerlijke klusweek. Het ene na het andere onderdeel kon nu definitief bevestigd worden. De puzzelstukjes vielen ineens allemaal in elkaar en het begint meer en meer op een camper te lijken.

Woensdag met mijn vader meerdere geschilderde delen bevestigd, daarover had ik al bericht. Met de bus nu in de verzekering (het is Safetrip geworden) en ons proef weekend voor de deur heb ik ook de schorsing opgeheven. Zo kon ik op Hemelvaartsdag de bus voor de deur zetten en in het zonnetje de second fix doen. De platen over de stijlen zijn definitief bevestigd met stopcontacten en usb poorten erin. De bedlampjes van Ali konden eindelijk gemonteerd worden. Ik heb een brandalarm aan het plafond gehangen en de knop voor het keukenlicht (rechtsboven in de foto) kon erin.

Afbeelding
Plaatje

Verder heb ik het controle paneel gemaakt met de accu monitor, knopjes voor de buitenverlichting en de dieselkachel (ik wil die laatste niet constant aan hebben omdat ik verwacht dat we die maar weinig zullen gebruiken) en de bediening van de dieselkachel.

Afbeelding
Plaatje

Donderdag was ik al begonnen met de elektra installatie en gisteren ben ik nog de hele dag bezig geweest om het af te ronden. Vooral het maken van de kabels kost veel tijd. De dikke kabels zijn moeilijk om mee te werken.

Naar idee van het DIYsolarforum en @DJSmiley heb ik de inverter buiten de BMS om direct op de accu aangesloten. De BMS kan maar 120A aan en voor een lange levensduur is het verstandig daar met een ruime marge onder te blijven. De 2000W inverter kan (2000W / 12V * 1,08 efficiency) 180A trekken en tijdens korte duur nog veel meer. Om te zorgen dat de inverter niet buiten de BMS om de accu te leeg kan trekken en kan beschadigen heb ik een relais toegevoegd in serie met de aan/uit knop van de inverter. Als de BMS vanwege een alarm de ontlaadstroom uitschakelt, krijgt het relais geen stroom meer en schakelt de inverter uit.

Leuk in theorie, maar op het moment dat ik m'n gloednieuwe inverter open had geschroefd en de kabel van de aan/uit knop door moest gaan knippen, was er toch even een twijfel momentje ::)
En door.. kabel doorgeknipt en de relais ertussen gesoldeerd. De voeding kabel voor de relais kon in een uitsparing tussen de deksel en het chassis zo de inverter uit.

Afbeelding
Plaatje

Met alles aangesloten nog een keer alle boutjes en schroeven bij langs gelopen en toen het grote moment. *drum role*
Met een draai van de hoofdschakelaar klonk een duidelijk klik van de relais in de inverter. Na ook de aan/uit knop te hebben omgezet kwam de inverter tot leven. Met een hittepistool de 230V stopcontacten getest. Daarna één voor één zekeringen toegevoegd voor de 12V verbruikers en ze getest. Alles werkt!
Ook de 230V schakeling werkt super. Wanneer de walstroom wordt aangesloten schakelt de 230V relais van de inverter over naar de walstroom. Het overschakelen is bijna niet merkbaar. Het aangesloten hittepistool liet een kleine aarzeling horen, meer niet. Bij het aansluiten van de walstroom start ook de acculader.

Het zelf assembleren van een Lifepo4 accu was een van de eerste uitzoek projecten ten behoeve van de camper. Eindeloos filmpjes kijken, topics doorspitten en lijstjes bijhouden over verschillende cellen en BMS-en. En nu eindelijk is die aangesloten. Wat een geweldig gevoel!!

Afbeelding
Plaatje

Tussen de accu lader en de inverter komt nog een solar omvormer. De kabels vanaf het dak en de kabel voor het display zijn al geinstalleerd.

Het enige wat nog resteert is het vastzetten van de kabels met kabeloogjes, het kalibreren van de accu monitor en het tunen van de BMS instellingen en de lader.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door macfocus »

Ziet er allemaal netje uit Maarten!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Rob A2 »

Zo te zien heb je een Aili resp TR16 accu monitor. Kalibreren is een fluitje van een cent. De backlight van deze monitor is ronduit irritant. Bij het laden van de accu gaat deze steeds aan en uit (knipperen). Voor zover je het nog niet weet: De backlight is uit te schakelen door de twee buitenste knoppen gelijktijdig in te drukken en een paar seconden vast te houden. Dit staat in de meeste handleidingen niet beschreven.

TR16 backlight on_off.jpg
TR16 backlight on_off.jpg (62.8 KiB) 443 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

Hoe heb je die nu aangesloten, die accumonitor? Ik heb dezelfde, maar moet hem nog aansluiten. Nu zie ik echter tussen mijn 2 accu's en de camper geen minkabel om hem tussen te zetten. De dikke minkabels gaan of naar de inverter, of naar de 2 accu's onderling, of naar het zonnepaneel. Er zitten aan 1 accu wel meer minkabels aangesloten, maar die zijn een stuk dunner en gaan naar de diverse apparatuur.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Rob A2 »

Rechtstreeks op de min van de huishoud accu (in mijn geval een LiFePo4, zelfbouw). De plusdraad (een dunne) van de shunt sluit je aan op de pluspool. Zo zitten alle laad en/ontlaadapparaten achter de shunt. In jouw situatie moet je dan op de andere kant van de shunt zowel je inverter als de BMS aansluiten. De monitor kabel op de juiste plek vastklikken en klaar is het. Heb je geen handleiding? Anders stuur ik je eentje toe.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

Als je dat zou willen doen per pb, dan heel graag, ik heb wel een handleiding, maar die is erg beknopt en onduidelijk. Thanks!

Ps zit de minkabel van de shunt dan naar de minkabel van het zonnepaneel? Of naar de minkabel naar de omvormer/inverter? Ben een leek wat dat betreft.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

Het is al gelukt. Hij is aangesloten, gewoon alle minkabels die op de accu zaten nu op de shunt gezet, ook die van het zonnepaneel. Sorry voor de vervuiling van je draadje Fostar!
Pleasure is the path of joy
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@macfocus bedankt!

@rob a2 dat is een goede tip. Ik had het in een van de youtube videos langs zien komen dat het display flasht wanneer de accu geladen wordt. En bij t testen deed die van mij dat ook. Had al t idee om er een klepje over te maken. Maar helemaal top dat je t uit kan schakelen. Ik heb een handleiding gevonden, maar daar staat het ook niet in. Kun je mij de jouwe ook via pm sturen?

@peter geen probleem hoor. Maar inderdaad, de shunt moet als eerste na de accu(s) aan de min zitten zodat die alle ingaande of uitgaande stroom kan meten.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Rob A2 »

Ik heb de handleiding niet gevonden waar het aan/uit schakelen in staat. De door mij geplaatste foto in deze topic heb ik gevonden op een Amerikaanse website (DIYsolarforum.com). Ook daar zoekt men nog steeds naar de betreffende handleiding. Maar het aller belangrijkste is dat we nu weten hoe deze schakelfunctie werkt, toch?
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

En hij werkt kan ik beamen, eerst knipperen en na beide knoppen vasthouden niks meer aan de hand.
Pleasure is the path of joy
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Lekker bezig, ziet er goed uit!

En een goed gevoel van voldoening als je een zelfgebouwde en bedachte setup/accu ziet doen wat ie moet doen.

Gewoon kant en klaar kopen is 1, maar zelf doen geeft toch meer voldoening, en het scheelt goed euro's.

Voor de kabel van je lader heb ik zelf een haakse kabel:
https://www.onlinekabelshop.nl/apparaat ... 0-50-meter

Dat komt allemaal net wat netter uit: Stekker in de WCD met de kabel omhoog en haaks in de acculader.

Heb je de acculader nog wat aangepast? Ik heb 'm zelf teruggedraaid naar 14.2V (Standaard was 14.4)

En ook al eens bekeken wat de spanning doet als je 'm goed op zn donder geeft (2000W uit de omvormer)
Ik merkte met die test dat de cellen behoorlijk uit balans gingen als gevolg van een slechte verbinding. Zat op 0.1V verschil...
Na het (opnieuw) schuren met korrel 2000 van de polen, busbars en kabelschoenen en ontvetten was dat opgelost, nu blijven de cellen <50mV bij 130A load.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie